AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.410

Rost på nyköpt BMW premium selection bil.

Sida 1 av 2
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Hej, jag köpte en BMW 530d M sport för en vecka sedan på Förenade bil i Malmö. Bilen är 3 år gammal och såldes som en premium selection med ett års garanti och 2 års fri service.
Igår när jag tvättade och vaxade bilen hittade jag tre små blåsor i lacken på bagageluckan mitt i lacken. Även om garantin inte omfattar lack och blåsorna troligtvis beror på små hål i lacken som sen håller på att rosta så kan jag inte acceptera att om man går in på Förenade Bil och köper en premium selection bil för nästan 300.000kr så ska det INTE finnas rost. Det fanns en deklaration över kända fel, ett litet stenskott i vindrutan och ett litet märke på dörrhandtaget på insidan bak men inget om rost. Denna deklaration fick jag skriva under vid köp, där borde eventuell rost finnas deklarerad och då skulle jag inte köpt bilen innan det åtgärdats.

Är det någon som haft en liknande situation, detta kan väl inte vara rimligt?
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Man kan ju tycka att "PS"-bilar borde vara fläckfria, frågan är om undersökningsplikten minskar för att man har en överdriven gynnsam etikett på produkten ("premium...")

Men visst kommer väl ÅF att fixa det gratis? Allt annat vore ju företagsekonomisk harakiri...
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Gäller inte BMW rostskyddsgaranti i detta fallet?
to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Är det inte 12 års rostskyddsgaranti på bilen som borde hantera felen Du upptäckt?

Fick Du två års fri service? Var det någon specialdeal som Du gjorde upp?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Bara att lämna in.

Fick min baklucka fixad på rostskyddsgarantin, 10 månader efter köpet i Tyskland (07'a också Premium Selection).
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag pratade med min kusin som jobbart på BMW skadecenter i Malmö och han sa att om blåsan beror på ett hål i lacken går det inte på garanti, men i detta fall borde det oavsett vara deklarerat annars är det ett dolt fel som är betydligt allvarligare än ett litet märke i inredningen.
Jag pratade med säljaren som bad mig prata med verkstaden, jag ringde då min kusin. Men jag sak åka till Förenade bil på fredag och reda ut det. Bilen ska INTE ha rost när man köper den på Förenade bil som premium selection, det är inte OK. Jag ser det som en självklarhet att jag får lånebil eftersom de ger mig bekymmer med bilen redan första veckan...
to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Hur långt har bilen gått?...och igen! hur fick Du 2 års fri service?
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
toby10: Sorry missed... Jag fick fri service för att det ingår tydligen när man köper en PM bil på förenade bil.
Se denna annons som exempel, även denna från Förenade bil Malmö: Länk

Bilen har gått 7500mil, tjänstebil och såld på Förenade bil.
to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Ok, det förklarar saken. Är bättre än bara vanliga Premium Selection. Jag fick ett år garanti. Fri service har jag till juli -11, men det är de ordinarie 3 åren. Bara att gratulera till den biten iaf, även om det övriga låter trist. Lycka till!
Är det verkligen rost då, beskrivningen låter ju som svetspunkter sånt har ju alla bakluckor som jag har tittat på inklusive min. Har du nån bild?
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag kan fixa bild imorgon, men det är ingen svetspunkt tror jag, den sitter mitt i lacken och är inte som ett korn.
Galvsläpp låter det som på din beskrivning. Det är Bmws benämning för Rost. Inte särskilt premium på en bil som kostar ca en halv miljon ny.

Länk
By
57
ByggaNytt
535D F11 -2017
530iA E61 -2008
Samma problem med rost(=bubblor) på bakluckan på min bil, E61/2008 från BMW/Segeltorp men den skall snart in på omlack som naturligtvis tas på BMW:s räkning.

ByggaNytt
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag har varit på skadecentret idag, de såg de tre bubblorna mend e hittade också rost i hörnet under choppingluckan samt några rosor längs falsen på undersidan. De ska återkomma till mig om vad som ska göras men det blir nog en ny lucka.
J-
534
J-A
325i T -08
Läste en 2-sidig artikel i senaste Vi bilägare om rostande E61.
Artikel beskriver bl a inkonsekvent bedömning av skador där återförsäljare och två avdelningar/personer hos BMW Sverige är inblandade.
Fabriken verkar inte se så allvarligt på små rostangrepp.

Vi bilägare är väl en av få tidningar som tar upp problem med tyska premiumbilar. Såg någon Audimodell som rostar i förtid. Mercedes var ju en annan bedrövlig rosthistoria men de kanske har lärt sig läxan nu?

Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Min svåger köpte nyligen en 320 dtx -10 premium selection. När han kom hem och skulle parkera den på den lutande uppfarten så märkte han att handbromsen inte tog. Jag tror att det är en del som kryssar i premium selection protokollet lite väl snabbt. Såg också artikeln i Vi bilägare och tycker det är konstigt om de på en två år gammal bil med 12 års rostskyddsgaranti tycker rosten är för lite för åtgärd. Tror de att rosten försvinner av sig själv? Det är ju nu de har chansen att med bra underarbete kunna åtgärda utan att senare behöva byta lucka. Skall man låta rosten få lite bättre fäste senare under garantiperioden för att få ett luckbyte??. Sen tror jag också att luckbyte är det enda möjliga på lite längre sikt.
dr
104
driverolsson
X5 3.0d -07 (E70)
530da Touring -04
Hej!

Kan det vara så att det är en aluminiumlucka? Hade liknande blåsor på min motorhuv (E70-07). Räknas inte som rostskada utan som lackskada. Lackgarantin är bara tre år. Men jag får det åtgärdat som good will från BMW. Får förhoppningsvis tillbaks den i morgon:-)

Janne
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Nix den är tung som f-n så det är ren plåt. Borde kanske varit aluminium
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Fan att det ska vara såhär med BMW. Allt annat är ju toppen som körkänsla, motorer & växellådor men detta med rosten är fan skit. Jag önska att Volvo kunde sköta lackering och rostskydd åt BMW så det kunde bli riktigt gjort för tittar man tillbaka på Volvos S80 & V70 från typ 00-01 nånting och framåt så har dom klarat sig utomordentligt väl från rost.

Volvos rostskydd är ett av bilvärldens bästa. Bakluckan på kombibilar verkar dock vara en svår nöt då bakluckan är i plast på volvos kombibilar. Det är dock en stark ram samt inbyggd tyngd i luckan så jag hade aldrig själv gissat att den var i plast.

Länk
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
kolla bilderna på denna E61 2007

rätt mycket rostbubblor....

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.