|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min elfläkt fungerar inte, så jag skulle vilja om den fungerar överhuvudtaget genom att köra den manuellt på nåt sätt. Hur tar man överhuvudtaget bort den? Sitter nån oljekylare eller nåt ivägen. Emellan elfläkten och oljekylare är det tonvis med flugor och insekter dem måste bort. Finns det inga dataprogram där allt detta står?? | |
|
Demontera fläkten: Länk Det lär väl vara fläktmotståndet som har gett upp för dig. Jag hade samma problem: Länk ___ Min bil: Länk |
|
|
Och för att stoppa löv och insekter från att sabba kylare och fläkt gjorde jag ett lövskydd av gallret till en gammal ventilationstrumma som jag hittade i en container: Länk Klippte ut lämpliga bitar av gallret och skruvade fast med små plastskruvar. Fungerar fortfarande jättebra 5 år senare! ___ Min bil: Länk |
|
|
Ojoj vilket jobb. inte så svårt men mycket jobb. tack för länken! Var sitter fläktmotståndet då? Ser att jag får läsa igenom din andra länk också. |
|
|
Du hittar det när du kommit så långt. TIPS1: Märk upp ljusbilden ordentligt innan du lossar strålkastarna TIPS2: Lägg en matta under fronten innan du börjar så slipper du repor på kofångaren PS. Med "plastskruvar" menar jag skruvar av stål ämnade för plast, inte att skruvarna är i plast... ;) ___ Min bil: Länk |
|
|
Okej men fläktmotståndet går att byta för sig? Såg att fläkten hade en riktigt stor kocka med flugor i bakkant. Inte så bra. Jag skulle ju vilja testa fläkten så det inte är själva fläkten som är bränd. Kanske inte så vanligt? Försökte ta bort ena lyktan igår men det var inte så enkelt som jag trodde. menar du att man ska märka upp dem skruvarna som sitter uppepå lyktan? |
|
|
Fläktmotståndet är ganska vanligt att det ger upp. Nytt kostar några hundringar. Det händer att fläkten ger upp också, i min länk ovanför till min egen tråd i ämnet har jag för mig att jag länkat till ett företag som säljer fläktar. Jag menar att du ska märka upp ljusbilden (med t ex tejp) från varje lykta på en vägg och se till att du kan ställa bilen exakt likadant när du skruvat ihop allt igen. Gör det gärna på två olika avstånd från väggen, t ex 2 och 10 meter så är det lättare att undvika ombesiktning pga felaktig ljusbild. ___ Min bil: Länk |
|
|
Låt oss se, det var en E39-00? Den har en steglös fläkt, finns inget fläktmotstånd här, som på länken ovan till en -97 osv. Detta eviga "problem" med äldre eller icke relevanta benämningar ställer till det vid felsökning osv, precis som det gör med alla som envisas med att hänvisa till fläktmotstånd för kupéfläktarna på E39, som alltid haft elektroniskt effektsteg för styrningen av fläkten. Tyvärr hjälper det inte mycket att även märkesverkstäder fortfarande också lever kvar på 80-talet vad gäller "fläktmotstånd", pga att dessa då var en vanlig felkälla. Alltså inget motstånd att bygla över utan motorn har ett inbyggt effektsteg som styrs med pulser (PWM) från bilens ECU (motorstyrningen) som i sin tur bestämmer fläktens hastighet mha input från ett antal givare, temperaturer, AC-tryck osv. Det blir till att byta ut fläkten, alternativt ta loss och rengöra osv om det skulle visa sig att den kärvat ihop helt. Det har lyckats för vissa att rengöra och smörja upp, men även lossnade magneter inne i motorn brukar tvinga fram byte. Sen kan det ju vara så att fläkten snurrar lätt och fint men att elektroniken i effektsteget gett upp, då gäller också byte. FP |
|
|
Jaha så vem ska man lita på? Om jag nu ska gå på att den inte har nåt fläktmotstånd vad kan jag göra då? Bara byta? Var sitter effektslutsteget? Inget man kan laga kan jag tänka mig? Sen vad är det för låda som sitter på fläktkåpan? Går in några sladdar där. |
|
|
Om du har en -00 med originalfläkt, läs ovan. Allt är inbyggt i fläktmotorn, det går två grova kablar in som har 12V hela tiden, samt två klenare som är styrsignalen från bilmotorns styrbox (ECM/ECU). Läser ordagrant ur manualen: In models manufacured after 09/98 (M52TU, M54, M62TU engine), the electric cooling fan is controlled by the engine control module (ECM) via the output final stage. Sen får du själv avgöra vem du litar på.. FP |
|
|
Okej då vet jag det. Vad jag ska göra däremot vet jag inte. Ger skiten felkoder så kan man ju se vilket som det är fel på. |
|
|
Där ser man! Det blir nog till att lita på Folke :) ___ Min bil: Länk |
|
|
Felkod skall finnas för motorfläkten på modellerna ovan om du läser av felminnet. Den gör dessutom (normalt) en självtest varje gång man kallstartar bilen, varvar upp under ett par sek och stannar igen. Men som du själv skriver i första inlägget så funkar den inte, då är det väl inte mycket att tveka på, byt ut. Förutsätter att du redan kollat kablage osv, men sen så återstår ju bara motorstyrningen osv, den vill du nog inte skaffa ny, koda till bilmodellen och provbyta osv (dyrt är bara förnamnet). FP |
|
|
Men nu är det såhär, att jag vill ju att skiten ska fungera eftersom den är sönder. MEN nu är det såhär att Hasso säger att elfläkten är den huvudsakliga fläkten och måste fungera. Sen åkte jag till Rinaldo som är Jkpgs BÄSTA bmw expert. Han säger att det inte spelar någon roll om den fungerar eftersom den BARA kyler AC. Så vad är fläkten till? MÅSTE man ha en? Jag vill självklart att den ska fungera och tror att den även kyler kylaren när den är varm. Vem har rätt?? |
|
|
Tänk så här: AC-kondensorn sitter alldeles framför motorns kylare (med inbyggd oljekylare för motor, växellåda, och styrservo). Hur skulle fläkten enbart kunna blåsa luft genom AC-kondensorn, dvs klart att den kyler hela paketet, denna frågan skulle man kanske ställa till Rinaldo.. Sen å andra sidan har du ytterligare en fläkt bakom paketet som drivs av remmen på motorn, den har en slirkoppling och snurrar normalt endast sakta, men varvar upp om det blir riktigt varmt. Så snart bilen rullar sådär 20-30km/h eller mera, och det inte är +35 eller så ute så tar fartvinden över hela jobbet, kontentan blir att du kan köra utan att elfläkten snurrar och utan att temperaturmätaren för kylvätskan går upp över mitten, men detta har du förmodligen redan konstaterat. Men självklart skall du se till att fixa fläkten, skulle du t.ex köra i en bilkö i stan, och köra AC mm samtidigt som det är riktigt varmt ute så behövs den alla gånger, men allt beror som sagt på, det är många parametrar som styr och påverkar. För att återgå, har du konstaterat att fläkten verkligen står stilla i alla lägen, och inte gör någon självtest vid kallstart så är det bara att byta. FP |
|
|
Tack för ditt svar. Var missnöjd med han rinaldo som alla talar så varmt om. :O/ Jag har aldrig sett att den elfläkten snurrar. Hinner man starta bilen å sen gå ut å kolla lr? Kan man ta bort elfläkten och testa den? |
|
|
Viscofläkten klarar (väl?) att ensamt kyla motorn (iaf under nuvarande väderlek) så Rinaldo har inte helt fel. Men påstå att det "inte spelar någon roll" är dock fel. För att AC skall fungera i alla lägen måste elfläkten fungera. mvh/ Anders |
|
|
"Bara byta? Var sitter effektslutsteget? Inget man kan laga kan jag tänka mig?" Ja, bara att byta. Det kostar 6-700 kr och sitter så här: Länk Notera att det står den gamla 80-talsbenämningen även här. Någon som kan uppdatera så det blir lättare att hitta? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
fredde 7 |
esadh:Det som pratas om här är elfläkten som sitter bakom njurarna(kondensorfläkten).... Folke:Jag har i dagarna bytt fläkten på min E39:a och kan bekräfta att det stämmer som du skriver....dock tycker jag min nya fläkt går betydligt oftare och mer än den gamla. Efter start gör den ett självtest efter ngn minut(då luftpumpen har stannat) sedan tar det ngr minuter sedan går den av och an hela tiden då bilen står på tomgång...svårt att veta hur den beter sig då jag kör... Är detta normalt tror du? |
|
Jag har inte luftpump på min E39, fläkten varvar upp direkt efter start och stannar efter ett par sekunder, tyvärr hinner man knappt springa ut och se, möjligen de sista varven innan den stannar. Din M5 har säkert lite andra driftsparametrar än en 200hk raksexa... och jag tror säkert att du kan har normal drift som du beskriver det. När AC:n jobbar, dvs när det är min 12-15 plusgrader ute så startar fläkten på lågt varvtal efter 5-10 min körning, är det riktigt varmt ute så brukar den gå med c:a halvfart så snart man kör sakta eller stannar. Ett enkelt sätt för kontroll av självtesten är att hänga ett tyg eller plastskynke nån decimeter framför kylaren (om bilen står i garage osv). Sen ser man lätt när detta sugs in mot kylaren och tillbaka igen nästa gång man kallstartar. FP |
|
|
Glömde: Man kan ta bort elfläkten men den är inte så enkel att testa. Bara 12V in på de grova kablarna räcker inte för att starta motorn, den måste ha styrsignal (fyrkantvåg) in på de klena trådarna också, med viss frekvens och pulskvot. Säkringen (50A, sitter under handskfacket, längst fram vid några moduler) kan du ju kolla, men har denna bränts så är säkert fläktmotorn kass också. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.