|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Har skrivit upp alla x kopplingar nu, så ska ut i garaget och skruva lite. kollade på realoems sida men kunde inte hitta mitt artikelnr där som jag har. Så här står det på min modul Länk . Fredrik N |
|
| Ring din Bmw-handlare och fråga. Det kan finnas flera olika art.nr. på modulen då den kan ha uppdaterats. Din AC-manöverenhet fanns det 4st av t.ex. | |
| *"Min" AC-manöverenhet, ska det stå... | |
|
Lite om multimetrar och felsökning vid misstänkt hög strömförbrukning i BMW (och andra bilar). Man kan inte, som skrivits flera gånger här, sätta mätkablaget i 10A-uttaget på multimetern och sedan ha omkopplaren i t.ex 200mA-läget. Då måste även kabeln flyttas från 10A-uttaget till mAh-uttaget, problemet då är att man tvingas bryta strömkretsen kortvarigt, varvid bilen går ur sleepläget, beroende på vilken strömkrets man mäter i. Om man mäter direkt mellan batteriets ena pol och in mot bilen så väcks systemet alltid upp igen och drar runt 2,5-3A, obs att detta då bränner av säkringen som sitter i instrumentet (brukar vara 250-500mA på denna). Samma sak om man har instrumentet inkopplat och drar säkringar osv, tyvärr triggas bilen ofta att gå ur sleepläget och man får vänta och börja om igen osv. Läs gärna tidigare inlägg i samma ämne (finns många), som beskriver lite om riskerna och knepen med att mäta direkt i serie med batterikablaget osv. 10A uttaget i instrumentet bör användas hela tiden, det ger fullt tillräcklig information och på t.ex Fluke och andra kvalitetsinstrument är det inga problem att mäta t.ex 0,1A (100mA) eller mindre med tillräcklig noggrannhet. Man kan under alla omständigheter avgöra om man har ett fel, t.ex 0,2-0,5 eller 2,7A osv, eller om det ligger under 0,1A. Väntetiden för sleepläget är 16 minuter prompt, längre behöver man inte vänta fast det är tidsödande ändå med felsökningen. Sen kan system som går upp tillfälligt (om det finns) ställa till det också. FP |
|
|
Tack för bra info Folke. Har nu pratat med BMW verkstan och bokat tid för att byta karroserimodulen. Dom hävdar att bilen måste kodas med den nya modulen för att det ska funka korrekt. Ska inte funka att koda en begagnad säger dom. Hur gjorde du med din modul som du satte dit? Priset för byte och kodning blir 4850:- Fredrik N |
|
|
Folke: Bra att du fyller i. :) Jag har dock inte samma erfarenheter som du, min bil drog mer ström efter 16min än efter 45 min. Däremot kan ju detta vara ett tecken på att allt inte står rätt till(?) Ang flytta sladden på multimetern kan detta göras med bryggning med kabel, dock krävs det såklart en tvärsnittsarea som klarar av att skicka fram samma amperetal annars skiter det sig. Ang omkodning kanske det skiljer från modul till modul. Hur det är med denna kan jag inte svara på, dock låter inte 4850:- allt för illa då bara omkodningen ligger på ca 1000kr beroende på vilken BMW-handlare som gör det. Ang min AC-manöverenhet kunde jag välja en begagnad iaf. Testade du att rycka X-anslutningarna för att se vilken som drog ström? |
|
|
Nej jag har inte hunnit göra det. Men fick prata med en mekaniker på BMW och det är inte första gången som dom har bytt karroserimodul. Så han tror också att det är den som strular. På onsdag morgon så får vi se om vi har lyckats. Fredrik N |
|
| Ok, jag hoppas verkligen att så är fallet. :) | |
|
Kanske just fel i karosserimodul/komfortmodul gör att det inte blir 16 min sleep, kanske det blir 45 min eller att den inte går ner i sleep alls i mellanåt, därav problemet med dränerat batteri osv. FP |
|
|
Nu helt plötsligt så har den inte dragit någon ström alls. Bilen har stått sedan i fredags kväll och idag när jag startade den så kom ingen varning. Så varnar den inte imorgon får jag ringa BMW och avakta med att byta modul. Fredrik N |
|
| Hur gick det för dig, har du fått några nya varningar om låg batterinivå? | |
|
Jag ringde verkstan och sköt upp tiden en vecka eftersom bilen inte varnade på några dagar. Men i onsdags morse så började det igen, så på tisdag nästa vecka så får det bli ett byta av modulen. Fredrik N |
|
|
Nu har jag bytt modulen, 3697:- gick kalaset på. Håller tummarna att det hjälpte. Återkommer om några dagar när jag vet mer. Fredrik N |
|
| Jag hoppas på det bästa. :) | |
|
Tyvärr så varnar bilen fortfarande. Så det blir att forsätta felsöka. Fredrik N |
|
|
Va tråkigt... :( Vill du fortsätta leta och bolla lösningar så håller jag fortsatt koll i tråden. |
|
| Har samma problem att den drar ström under säkring 30,måste dock dra säkring 13 också för att få bort tjuvströmmen, får inte länken till kopplingschemat att funka finns det någon ny? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.