AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.934

E60 -05 drar ström under säkring 30.

Sida 2 av 3
Visa användare
78
_Nisse_
525d Touring -07 LCI
Nu efter 45 min visar multimetern 00.1 ampere när jag har vridit till 200mA-hacket. Då verkar det ok eller vad tror du.

Fredrik N
Visa användare
76
JerdaN
E71 X6 30d -11
Det är ju ingenting... Visar den 0,01 på 10A då eller?
Har du både säkringen och modulen inkopplad nu förresten?
Visa användare
78
_Nisse_
525d Touring -07 LCI
ja den röda kabeln sitter i 10A hålet om det är så du menar, eller om du menar på vredet så är den ställd på 200m. Testar nu en annan multimeter Länk. Ska vänta ca 30 min till. Vet att jag läste någonstans att navigatorn vaknar till liv ibland för att veta var den är någonstans, om man då har ett dåligt batteri skulle det kunna orsaka att batteriet drar hur eller är jag helt ute och cyklar.
Verkstan säger som sagt att batteriet är ok men dom har ju haft fel för.

Fredrik N
Visa användare
78
_Nisse_
525d Touring -07 LCI
glömde svara. ja både säkring och modul är på plats. provade att ta hur den modul som jag tror är rätt men det blev ingen skillnad. Vet du om det ska stå x16760 på modulen eller är det bara en benämning på schemat.

Fredrik N
Visa användare
76
JerdaN
E71 X6 30d -11
Gå in här: Länk

Klicka dig fram enligt följande:
Component and signal information
Components
A16760

Där under ser du 3st olika ikoner om du kan klicka på. En av dem är kopplingsschemat och där kan du utläsa A16760. I enhet A16760 sitter 2st kontakter anslutna; X16759 och X16760. Hjälper det om du rycker någon av dem?
Visa användare
78
_Nisse_
525d Touring -07 LCI
Nu har bilen stått över en timme med den senaste multimetern, då visar den 0.020 och när jag drog ut båda kablarna så gick det ner till 0.012. Glömde att kolla på multimetern efter att jag hade dragit ur en av kontakterna så jag får kolla senare igen och se vilken av dom två det är.

Fredrik N
Visa användare
76
JerdaN
E71 X6 30d -11
Om bilen inte drar mer ström så är det nog inte några problem med detta... :-/

Du har inte någon laddare som brukar sitta i något cig-tändaruttag? Vissa säger att det påverkar bilen så den inte kan stänga ner den enheten och därför kan dra ur batteriet.
Visa användare
78
_Nisse_
525d Touring -07 LCI
Har hört talas om det med. Men nej det har jag inte. Frågan är om man ska sätta i ett nytt batteri och se om det hjälper. Felmedelandet som kommer upp typ varje gång man startar bilen är "High rate of battery discharge" var det samma varning som du fick. Om bilen står 3-4 dar så startar den inte. Därför känns det konstigt att den knappt drar någon ström alls nu när jag provar.

Fredrik N
Visa användare
76
JerdaN
E71 X6 30d -11
Det kan ju vara så att batteriet har problem att ta laddning. Prova att ladda batteriet i >24tim i helgen och se om det återkommer. På min E60 hade jag utbytt batteri och det hade en sån där kontrollpunkt som skulle lysa grön om batteriet var ok, har du någon sådan på ditt? Du får lysa med sladdlampa eller motsvarande och verkligen lysa rakt uppifrån för att du ska kunna se någon färgnyans. Händer inget där så tycker jag att du börjar med att byta batteri.
Visa användare
78
_Nisse_
525d Touring -07 LCI
Den senaste tiden så har jag laddat batteriet en gång i månaden ungefär men det hjälper inte. Kollade på batteriet men det fanns ingen kontrollpunkt. Men får prova att sätta i ett nytt batteri. När jag flyttar decimalen på multimetern blir det från 0.018 till 00.47. Är inte så haj på multimetrar känner jag.

Fredrik N
Visa användare
78
_Nisse_
525d Touring -07 LCI
Satte i ett nytt batteri i i går morse (söndag) och idag (måndag) så kom det upp samma medelande. Så det blir visst att fortsätta felsöka. Ska försöka hitta en till multimeter och se om det går bättre. Om du kommer på nåt så säg till.

Fredrik N
Visa användare
76
JerdaN
E71 X6 30d -11
Skumt... Satte du i ett likadant batteri? Annars ska de kodas om av Bmw, bara så du vet.

Ang multimetern så ska den inte visa olika värden när du ändra från 10A-läget till 200mA-läget, du ska bara "flytta decimaltecknet" så du kan läsa mer noggrant.

Prova med en ny/annan multimeter och börja om med att rycka säkringarna. Säg till sedan så tar vi det på nytt, därifrån.
Visa användare
78
_Nisse_
525d Touring -07 LCI
Batteriet som jag har testat med ligger på 95 ah och mitt är på 90 ah. Borde väl inte behövas kodas om eller? Har mycket jobb i veckan så det får bli att fortsätta i helgen. Kan det här vara något att inhandla Länk eller vad tror du.

Fredrik N
Visa användare
76
JerdaN
E71 X6 30d -11
Problemet är bilens IBS-system, Intelligent Battery System. Systemet är kodat för vilket batteri som sitter i och räknar själv ut vilken mängd energi som batteriet har kvar att förbruka. Enkelt förklarat, IBS'en känner att om den förbrukat 50Ah så vet bilen om att den har 40Ah kvar... Dock är en omkodning inget som påverkar din felsökning.

Ang Elkretsprovaren så gör den (vad jag kan se) samma sak som när du mätt över batteriet. Enda skillnaden är att du mäter säkring för säkring med den. Kom dock ihåg att utdragna säkringar ej kan sättas tillbaka om du ska hitta felet.

Fördelen med att ha en multimeter inkopplad är ju att mäta hur mycket den drar i sleep mode och hur mycket som försvinner när du hittat felkällan. Jag tror du kommer långt med din felsökning om du tar hjälp av en kompis, speciellt nu när du har all denna info att tillgå.
Bimmervelt
Har du kört denmed scope?

Visa användare
78
_Nisse_
525d Touring -07 LCI
nu har jag fixat en multimeter som funkar. Och när jag drar ut nr 18 så sjunker det till 0,035 a.
Då är ju frågan hur jag ska gå vidare.

Vad är scope för något. Förklara gärna närmare.

Fredrik N
Visa användare
76
JerdaN
E71 X6 30d -11
Hej.

Det ser relativt enkelt ut i kopplingsschemat.
- www.bmw.planet.com/diagrams
- Välj engelska.
- Klicka in dig på E60/E61.
- Components and signal information.
- Components.
- F_Fuses.
- F18.
Som du ser matar den enhet A16760 "Body gateway module". Prova att dra ur kontakt X16759 när du har multimetern ansluten och säkringen insatt i säkringsboxen. Kontakten (X16759) sitter i anslutning till främre säkringsdosan. Prova att dra ur den och se hur värdet på multimetern förändras. Förmodligen är det din Body gateway module som förbrukar strömmen.

För att se bild på var X16759 sitter så klickar du in dig på:
- Plug-in, comb-type and solder connectors
- Connectors from X1...
- X16759.
Visa användare
78
_Nisse_
525d Touring -07 LCI
jag har testat att dra ur den kontakten och då sjunker amperen. Men tror du att det är så enkelt att det är den modulen, jag tänkte ifall det är något efter den som drar tjuvström typ backspegeln eller något i förardörren.

Fredrik N
Visa användare
76
JerdaN
E71 X6 30d -11
Jag tror att Body gateway modulen skickar ut ström felaktigt till någon inkopplad enhet som förbrukar strömmen, men det grundar jag enbart på att så var det för mig...

Självklart ska du fortsätta att titta på alla de saker som finns inkopplade under Body gateway modulen, de hittar du under:
- Components.
- A_Control units, modules.
- A16760.

Leta därefter upp alla "X-anslutningar" i kopplingsschemat och försök koppla loss dem en efter en. Till slut kommer du se vilken X-kontakt som strömförbrukningen ligger under. Dock är det troligast att den förbrukande enheten endast får ström från Body Gateway modulen, vilket gör att jag sätter mina pengar på att det är den som skapar felet.
Visa användare
76
JerdaN
E71 X6 30d -11
Förtydligande:
Försök koppla ur de X-kontakter som sitter överst och unders på kopplingsschemat. Tar du kontakterna närmast modulen dödar du oftast fler än en-i-taget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.