AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
18.416

Någon med trasig bränslepump E60-LCI

Sida 2 av 3
En av anledningarna till varför jag köpte en 335d istället för en 335i.

Högtryckspumpar och spridare är en pest i bensinarna.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

bra info, men tråkig läsning. Börjar titta efter "ny" bil och vill helst ha en med bensinsexa from 2008 och framåt. Lutar nog åt att det blir en diesel istället...

/H
Jag har fått erfara F10 523i med trasiga spridare. När det hände fick jag en chock över att det fortfarande fanns på F10 med tanke på hur många E9X samt E6X som har det problemet.

Man tänker ju att om ett problem finns hos bef modell så ska det vara löst vid nästa men icke. Känns som att samma motorer används i E6X och F10, iaf nu i början.
More: Ja det är rent ut sagt för jävligt att BMW inte lyckats åtgärda problemet. Om jag inte minns helt fel kom N53 motorn i samband med att E6X faceliftades i mars 2007. Snart 5 år sedan och fortfarande till synes ingen lösning !!!!!!!!!!! Undrar om N53 motorn finns i USA. Med tanke på konsumentmakten "over there". Kommer i håg hur Toyota fick massa skit för någon krånglande del, som sedan visade sig vara ett handhavande fel.

NN/
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Undrar hur vanligt detta är med trasiga spridare och högtryckspumpsproblematik på t.ex E60/61?

Farsan har en LCI 523-07 utan ett enda fel (jo, eldragkroken fick bytas och det var innan fabriksgarantin gått ut, så det blev inga kostnader för honom ).

Rullat nu ca 5000mil vill jag minnas..

Ett par "mjukvaruuppgraderingar" har också gjorts...någonting med motorstyrningen fattade jag som att det var.
Sedan vet jag inte vad BMW egentligen gjorde under dessa besök..

Mvh Janne.

J-
534
J-A
325i T -08
Eastwood:
N53 säljs inte i USA och Australien pga höga sulfathalter i bensinen som skulle förstöra NOX katalysatorn som sitter långt bak på systemet.

I USA tvingas BMW att åtgärda mängder av bilar med N54 motorn kostnadsfritt pga längre garanti och trafiksäkerhet.
Googlesökning "BMW N54 recall" ger 538000 träffar............

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag förstår att högtryckspumpen kan strula, den är uppenbarligen felkonstruerad. Jag förstår också att spridarna kläggar igen pga magerdriften (som sotar) om man "inte gasar tillräckligt mycket så att motorn sotas ur med jämna mellanrum" vilket gör att de måste tas ut och tvättas eller bytas.

Jag förstår däremot inte varför tändspolarna helt plötsligt skulle vara så makalöst usla att de måste bytas hela tiden. Kan det vara så att de ibland byts i onödan? Eller är det så att tändspolarna i sig blir kortslutna/brinner upp som det var för ett antal år sedan med tändspolar från Bremi som drabbade flera bilmärken?
Är det någon som har mätt upp sina utbytta tändspolar?
Oroväckande det här för oss beg köpare med alla fall av krånglande högtryckspump, spridare, dåliga tändspolar och upplevda ryckningar under körning, framförallt det här med spridarna.

Kontroversiellt och trist att BMW börjar få dåligt rykte här för en hel generation bensinare (N53). :-(

Eller hur illa är det? Vilka generationer är berörda? N52 (2004-2007) med Valvetronic led ej av dessa problem??

Hur är det med turbomotorerna (N54 och N55), lider de av liknande problem?

V8orna är förskonade än så länge?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
mats_epost: Det är främst N53:an som strular och har i princip gjort så sedan lanseringen i mars 2007. Min är en -10:a och har alla tillgängliga uppgraderingar. Efter 4.000 mil så snurrar den på bra - låt oss se vad som händer lite senare. Men ryckningarna kan man inte helt bli av med.

N54 och N55 har inte Lean burn på samma sätt som N53:an och har därför delvis förskonats från liknande missöden. Men som J-A refererar till - även N54:a motorn är ingen habil konstruktion.

Marin849: Den info jag fått från BMW (i samband med min förra E61:a) är att toleranserna är alltför små. Minsta avsteg skapar problem och kan därför orsaka haveri. Att byta spole är inte detsamma som att spolen är slut - utan BMW har kanske ansett att det är lika bra att få in nya spolar? (antagligen för att de konstant uppdateras och det är ingen idé att sätta dit en tvättad om felet dyker upp igen lite senare).

----
BMW CS #6212
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Min 523i fick nya spolar (6 st) igår efter ojämn tomgång och kraftiga vibrationer, gick tydligen bara på 4 cyl, mina problem kom över en natt. Bilen har gått 9600 mil och spolarna var inte utbytta tidigare. BMW tog det på förlängd garanti/good will... så det kostade inget den här gången, men kul är det ändå inte.
J-
534
J-A
325i T -08
Bra att BMW tog goodwill på en -07 med nästan 10000 mil och maskinskadeförsäkring kvar. Börjar försäkringsbolagen och kunderna trötta?

Lean burn tekniken i N53 ökar nedsotning. Slutröret ser ut som en förgasarbil från 70-talet eller en hoj.

ma
7.450
marin849
Det där med spolarna torde ju vara ett separat problem att de håller dålig kvalitet, inget som egentligen är direkt kopplat till magerdrift och direktinsprutning.
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Min bil är inlämnad nu. -08, 6400 mil, trasig bränslepump.

BMW vill ha 7.500kr. Är det rimlig kostnad?
J-
534
J-A
325i T -08
Borde vara goodwill. Pumpen redan bytt en gång?
Annars får du väl väl ta den på försäkringen.
(I USA är garantin 10 år eller 19000 mil)

Tyvärr höjer BMWs fabrikationsfel på bl a N53 premierna. BMW kanske får nog skärpa sig när man närmar sig "jumboligan" för maskinskador.

Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Goodwilll tog enligt Biliagroup Gbg slut vid 36 mån. Inte bytt innan. Tar på försäkringen, men 5k i premie är surt.
STi
Ni som haft problem med Högtryckspumpen, har ni någongång hört något högfrekvent ljud från motorrummet i samband med starten?

Jag har fått ett plötsligt ljud som bara kom en morgon för några veckor sedan. Det kommer precis när man startar och låter väldigt tydligt, men avtar och försvinner helt i samband med att motorlampan tänds. Bilen går riktigt dåligt och man märker att han misständer. Det som jag tycker är lite konstigt är att när bilen har nått någorlunda normal arbetstemperatur så går bilen nästintill normalt.
Kollade med en verkstad och dom sa att ena tändspolen larmade så den byttes men felet är kvar och bilen går fortfarande dåligt.

Gör en ny felsökning och får nya larmkoder (inte exakt text)
* insprutningsventil, kalibrering - sannolikhet
* Bränsletrycksgivare, (lågtryck) - permanent
* Kväveoxidkatalysator, åldring - permanent

Ni som fått byta pumpen, vad för larmkoder har ni haft?

Någon som vill hjälpa mig med lite funderingar på detta?

//Jimmie

STi
Glömde skriva att det gäller en 523iT -07 LCi som gått 14500mil.
Vet att pumpen är bytt någon gång vid 4-5000mil, sen har motorstyrning bytts ut vid 13500mil samt alla tändspolar vid 13700mil på BMWs åtagande (jag hade inga problem men dom skulle bytas för BMW har problem med dessa) sen har även tändspole cylinder 5 bytts nu förra veckan...
Bm
12
BmwBromma
BMW 523T 2009
Hej

Min 523/09 låter konstig när man gasar, högfrekvent tickande/vinande.
Så fort man släpper gaspedalen försvinner ljudet.
Lämnade in den för felsökning på BMW-verkstaden, de hittade inga felkoder och kunde inte höra ljudet första gången. De tyckte att jag skulle komma in igen när ljudet dyker upp.
Jag har alltid tyckt att ljudet är ständig närvarande och irriterande, så jag åkte in till verkstan igen 2 veckor efter, denna gång bad jag att mekaniker skulle åka med på en kort tur. Denna gång hörde mekanikern oljudet (samma kille som gjort förra felsökningen...).
Han säger att det är lyftarna till ventilerna som låter, han förelår en ny felsökning med datorn och oljebyte.
Sagt och gjort, fortfarande inga felkoder, oljeservice utförd samt att han varvade i 10 min. på 3000rpm för att bränna bort koks och skit.
Vi blev inte av med tickandet, men det låter mjukare, när bilen står still och man
varvade.
Men när man kör så hörs oljudet, och jag börjar att tro att det inte är lyftarna som låter.
För hur annars skulle man förklara att oljudet försvinner så fort man släpper gasen? Visst jobbar ventilerna även om man inte ger gas?
Börjar tro att det är någon pump som väsnas, tjuter/viner mest när man ger normal gas för att bibehålla hastigheten, låter mindre när man ger full gas (eller så dränks det av motorns ljud vid full acceleration).

Vad tror ni oljudet kan härröra från? Ventilerna som mekanikern sa eller en högtryckspump som håller på att ge upp?

he
110
henrick
523 Touring -07
Hej.
Det kan inte vara ac'n som låter?
Prova stänga av den och lyssna.
Jag hade samma problem med min och det följde motorvarvet.
Blev knäpptyst utan ac på.
ma
7.450
marin849
Hm, nja, om man har valvetronic ändras ju öppningshöjden på ventilerna på insugssidan. Då kan man tänka att det låter olika med gas/utan gas.
Jag är osäker på vilken motor du har, men är det inte valvetronic+direktinsprutning på den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.