AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
18.414

Någon med trasig bränslepump E60-LCI

Sida 1 av 3
För ca 3 veckor sedan upptäckte jag att bilen inte startade som tidigare, dvs omedelbart efter det man tryckt in startknappen.

Efter en natt, och man skall starta motorn, så tar det ett par sekunder innan motorn startar.
Följande starter under dagen, u.a.

Fick uppgift om att bränslepumpen är på väg att ge upp. Man undrar om det kan vara sant efter 5800 mil ?

Någon som har råkat ut för samma sak ?

NN/
J-
534
J-A
325i T -08
BMW har haft stora problem med bl a högtryckspumpen i motorn N53.
I min bil byttes den vid ca 1000 mil.
Pumpen är modifierad 4 ggr, senast december 2010.
Länk

Jodå, även jag har drabbats. Bärgning ett par ggr, bytt injektorerna m.m. Så nog har man erfarenhet av bra BMW kvalité.

Om jag inte minns alldeles fel, så har jag fått byta högtryckspumpen. Frågan är om högtryckspumpen avses med bränslepumpen eller finns det både och, dvs bränslepump och högtryckspump. Finns det bara högtryckspump, kan man försöka med någon form av goodwill, eftersom bilen inte direkt var felfri från början.

NN/
J-
534
J-A
325i T -08
Vad jag vet så har det inte varit problem med matarpumpen som pumpar fram till högtryckspumpen.

Självklart borde det vara goodwill men BMW är väl inte kända för att "bjuda till".

to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Mina problem sedan sept. -10:

*Bärgning till bmw-verkstad då en tändspole och ett stift byttes.
*Bärgning till bmw-verkstad då bränslepump byttes.
*Bärgning till bmw-verkstad då samtliga tändspolar, stift och spridare byttes. 43(fyrtiotre) dagar tog detta.
*För egen maskin till bmw-verkstad då styrbox(?) till bränslepumpen byttes.

Bilen har sagt till alla gångerna utom vid tillfälle 3, då den bara gick pissdåligt på två kannor.
to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Ska säga att det gällde min 523 -07a och att den hade gått 8.600 mil efter det sista verkstadsbesöket.
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Är ovannämda bilar i pre facelift-utförande?
to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Min var i utförande facelift!
Jag har LCI motorn. Fick byta bränslepumpen 2008-10--, m.a.o snart 3 år sedan. Kommer hänvisa till den 3 åriga reklamationsrätten på den utbytta bränslepumpen, om det nu visar sig att det är den det är fel på. Skall bli intressant och se om det funkar. Gäller dock att skynda sig på.

NN/
to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Har Din bil visat något felmeddelande?
Min visade ett meddelande som sa att bränslepumpen inte fungerade korrekt, men det var gången när styrenhet till pumpen var paj.
Min 530i LCI -08 "förbrukade" 2 högtryckspumpar, 12 stk spridare, 4 tändspolar och 2 lamdasonder under de knappt 2,5år/6000 mil bilen var i mitt ägo.

Vilken fantastisk kvalitet...
J-
534
J-A
325i T -08
Fantastiskt att BMW kan släppa ut produkter med så mycket brister.

Är BMW N53 den mest felbehäftade bilmotorn på marknaden?
Hur mycket har fabrikationsfelen kostat bilägare och försäkringsbolag för att inte tala om BMW själva?

Hej Eastwood, har du fått reda på om de var högtryckspumpen som är
trasig? Jag har tid för min 530 nu på torsdag, då den oxå börjat gå
längre på startmotorn innan den går igång när den ståt längre stunder.
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Har en 523i 2008 dvs LCI. Högtrycktspumpen byttes ut på en regelbunden oljeservice trots att bilen gick kanon (har inte klagat alls utan de skulle bara serva bilen). Det handlade om ett seriefel där bmw bytte ut delen till alla med samma högtryckspump. Du kanske kan klaga på detta om du nu inte fått den utbytt? Min bil hade nybilsgaranti då...
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Att döma av inläggen så är 523 LCI särskilt drabbad, är det en slump eller? För visst sitter väl samma bränslepump i många BMW bilar, både 5-serie och andra med den s.k. N53 motorn. Vad är kostnaden för en ny pump, material + arbete? Såg en siffra på 15 000 - låter ju väldigt mycket. Snart går maskinskade försäkringen ut för min 523'a...
Tjena Dragan !
Ledsen att jag inte läst ditt inlägg förrän nu, men men ........

Det som hände míg, var som för dig, dvs startmotorn fick jobba längre, troligtvis pga att pumpen inte kunde bygga upp ett tillräckligt högt tryck=skitkvalité på pumpen (har aldrig hört att samma fenomen har drabbat en japanare)

Talade om fenomenet för verkstaden. Fick en tid för uppdatering av bränslepumpen. Blev upplyst om att BMW hade "upptäckt" att en majukvaruuppdatering var beöhvlig på just MIN bmw, och att det säker skulle avhjälpa felet. Vilken privilegie, att BMW upptäck att min bil var i behov av detta.

Ja ja, man hoppades på det bästa. Hur gick det då ? Ja som befarat. Inte alls eller m.a.o åt ett varmare ställe. Fick tid för byte till en ny pump.

Summa sumarum: Ny pump (fick inte ta med mig den gammla) betalade 3000:- i självrisk till L.F (Inga problem med bemötandet) och än så länge verkar det O.K. Bäst att sälja innan det är dags igen.

Fakta. Utan motorgaranti=5200:- eller liknande kommer inte ihåg exakt på kronan. L.F 3000 i självrisk eftersom bilen inte passerat 6000 mil, annars tror jag att risken var 6000:-

Påtalade även för verkstaden att förra pumpen byttes 08-10-- och att jag åberopade K lagen om reklamationsrätt. De bara skrattade.........

Tur att bilen är trevlig på alla sätt och vis, annars hade den inte varit kvar i min ägo. Eller så här: Hade köpt en Subaru (ej någon snikvariant): Då vet man att grejorna hållar. Grannens 5 år gammla Outback med boxer 6:a. INTE ett fel. Då kan man snacka om hållbarhet.

NJ/
Tack för svaret Eastwood.

Har haft min inne hos BMW idag och dom konstaterade att
högtryckspumpen börjar bli dålig och dom skulle beställa en
ny. När han skulle kolla om dom fanns i lager så skratade han
till "82 st i lager, verkar vara ett vanligt fel"

Skulle kosta 6700:- med felsökning och byte,men med
Orginalförsäkringar blir de en självrisk på 2500:-
Inte kul men överkommloigt
J-
534
J-A
325i T -08
Gör BMW några ansträngningar för att komma upp ifrån den nedre halvan på 29:e plats i maskinskadestatistiken.

De känner sig kanske nöjda med att kunder och försäkringsbolag betalar för den dåliga kvalitén.

Min pump har gått drygt 3000 mil sedan byte 2008 så det är väl snart dags?

Förvånadsvärt att vissa trots dessa inlägg bemödar sej att prisa bmw som premium bil? ( med vissa avser jag inga kommentarer i denna tråd dock )
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Ja, frågan är om BMW-bilar körs hårdare och längre än genomsnittsbilen och det medför den inte så hedervärda placeringen vad gäller maskinskador. Vart kommer statistiken ifrån? Ägarna till BMW tillhör ju trots allt Sveriges mest nöjda så någon katastrof kan det inte vara? Men det känns som vissa komponenter har en bristfällig kvalité. Min förra 525i E61 som jag haft i 4 år hade jag inga som helst problem med, inte en enda reparation.
J-A: Skrämmande lik min intervall för byte av pump. 1:a gången tror jag att motorn långt ifrån hade passerat 3000 mil. Sedan (senaste gången) var det dags vid dryga 5900 mil. Vi håller tummarna.

Det jag funderar över är om vi kan förvänta oss bättre kvalité på de nya pumparna
som BMW levererar.

NN/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.