AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
59.857

Schmiedmann är dom skojare?

Sida 6 av 7
CooperVickis: "Ja vi har idag Jeeves Selected.
Enligt de som sålt systemet och programmerat det åt oss så är det inte möjligt att få det helt i realtid.
Jag trodde (är allt annat än dataexpert) att varje gång det sker en förändring i lagret så kan systemet skicka enbart uppdatering på det aktuella artikelnumret till hemsidan som är ett annat system med server i Danmark.
Tyvärr så fungerar det inte så utan vissa tider på dygnet så läses hela lagervärdet ut (varje enskilt artikelnummer) och skickar allt på fil till servern i Danmark.
Enligt de som byggt vårt system så skulle det sega ner hela vårt system i huset väldigt mycket ifall systemet gjorde detta hela tiden.
Det är alltså inte själva överföringen av filen som är problemet utan att det segar ner vårt system väldigt mycket ifall det ska ligga och läsa av alla artikelnummer och dess aktuella lagersaldo m.m. dygnet runt."

Det låter som att de som sålt systemet till er har valt att göra det absolut enklaste (inte mest effektiva). Det är tyvärr så det fungerar idag. Företag vill tjäna så mycket pengar som möjligt på en produkt/tjänst medan utvecklingskostnaden och utvecklingstiden ska vara minimal.
Som sagt, det du vill åstadkomma med realtidsuppdateringar är fullt möjligt utan att det behöver slöa ner ert befintliga system.
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
@Chris87

Företaget som sålt systemet tar betalt för varenda minut av programmering och support på systemet och ligger på 1400;-/tim exkl. moms så om det hade gått så tror jag inte att dom hade tackat nej till att lösa det åt oss.
De har integrerat alla våra andra system och detta är det enda dom sagt inte är möjligt hittills.
Hade det gått så hade vi haft det.
Det hade varit första prioritet till och med.

Mvh
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
ma
51
masken71
328i cab -95
M3 -02
525iatM -04
Har handlat av dom typ 6 gånger och har alltid fått mina grejer innan det står på hemsidan. En gång skickade dom 2 st höger dimljus istället för en av varje. Kom en ny 2 dagar senare och behövde inte skicka tillbaka den andra heller.

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har handlat minst 10 gånger och det har funkat kanon..Köpte en Supersprint race till min gamla M3a lev 20 dagar eller nåt var det fick hem den redan efter 4-5 dagar men tyvärr så var den repad vilket jag meddelade kundtjänst jag hann få en ny samma vecka innan jag ens hann skicka tillbaka den repiga systemet..

Tycker dom är trevliga och hjälpsamma..Men tyvärr går det inte göra alla nöjda.
ni
520
niklas100
520d 2008
Kan berätta om min beställning den 30 juli beställde en sänkningssats samt en grill betalade med kort och fick bekräftat 6 dagars lev tid ringde då o dubbelkollade detta med dem och det skulle inte va några problem sa dem ringde igen efter 9 dagar i undrade var ordern höll hus fick svar att de skulle kolla upp det o återkomma hör inget på 3 dagar o ringer igen o får då reda på att nu finns det ingen grill i lager och de kunde inte förklara var den tagit vägen de lovar i kolla när den kommer in igen de ringer tillvaks och jag får reda på att det kanske ligger i en container i Danmark bestämmer mig då att ta fjädrarna så länge de blir levererade den 22 aug ringer igen får reda på att grillen nu har kommit in
Och får den levererad separat den 25 aug
Det jag blev erbjuden i kompensation var gratis frakt på den andra leveransen efter en hel del tjat o skrikande

Märkte ingen otrevlig attityd dock så verkar de inte ha en aning om vad de har o inte har på lager
ni
520
niklas100
520d 2008
Samt hur lång leveranstiden kan bli
Ang kompensation o kundkontakt när leveranser inte fungerar så har de uppenbarligen en hel del att jobba på så ett råd till folk som ska beställa räkna inte med att lev tiden stämmer
Mitt order nr är 1094790
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
Ang Jeeves, så har jag jobbat en del i det. Det var några år sedan men jag tror inte att databasen är ändrad så mycket i grundstruktur.
Enl. mig kan inte en enkel lösning att läsa ut de artiklar som fått ändrat lagersaldo
tynga ner systemet så mycket. Det går med lätthet lägga en trigger på just den tabellen där lagersaldot ligger och varje gång ett saldo ändras skriver man det till en annan tabell. Därefter med jämna mellanrum ex var 15 min ( kan inte vara så många poster som ändrats på 15 min) läser man över det som finns i den nya tabellen (bara de ändrade saldona)till det andra systemet.
Jaja, nu ska jag inte hålla en kurs i hur er leverantör av Jeeves ska göra :) Lösning finns utan större ansträngning tycker jag.

Ang leveranser av Schmiedmann så har jag också drabbats av lång leveranstid. Detta var förra året och gällde termostater till min 535a. Det tog ca 4 veckor innan leverans och jag ringde flera ggr innan jag fick reda på att den leverans Schmiedmann fått var defekt. Grejerna kom tillslut och delarna har fungerat bra sedan dess. Sista beställningen fungerade över förväntan. Beställde den 15:e okt med vetskap om att vissa grejer inte fanns i lager i sverige. Paketet fanns på plats den 22:a. Fullt godkännt tycker jag :)

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Karl-Hilding
Förslag till överföring artikelsaldo/lagersaldo.

När en kundorder trillar in oberoende bet.sätt kan man spara undan art.nr, lagersaldo och disp saldo i en separat fil. Denna lilla textmassa/fil förs över i realtid till servern i Danmark.
Denna extremt lilla fil belastar noll av systemen.
Progarmmet i DK kopierar in filen som endast justerar lagersaldo + disponibelt saldo.
Fa
123
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Jag beställde lite grejer till 635'an därifrån idag, bromsbackar (lagersaldo: 10) och rep.sats (lagersaldo: 7) ska finnas i lagersaldo, bromsbomb och gasdämpare till huven beräknas levereras efter sex arbetsdagar. Både bomb och dämpare ska finnas tillräckligt i saldo på centrallagret.
Jag återkommer med hur lång tid det tar. Jag betalade med kort direkt efter beställningen.

Annars har de ju många delar och till bra priser, det enda som jag inte tycker är bra är att webshopen är skriven på en blandning av svenska och engelska, och verkar vara översatt med google translate eller liknande, jag begriper ju vad som står men det ger inte så seriöst intryck.

Jag har beställt ett par gånger tidigare och då har det fungerat utan problem, möjligen någon dag längre leveranstid än utlovat men annars inget att klaga på.

/Niklas
ni
520
niklas100
520d 2008
Hej hur gick det med leveransen eller den kanske inte dykt upp ännu
Fa
123
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Jag fick mail i torsdags 1/11 där det stog att gasdämparna till huven hann sälja slut i huvudlagret innan de kunde reserveras till mig, leveransbesked kommer senare.

Resten av ordern, bromsbackar, monteringssats och bromsbomb kom fredag 2/11 alltså en vecka efter beställning, fem arbetsdagar.
Inget att klaga på, sen får vi se hur lång til det tar innan gasdämparna kommer.

ni
520
niklas100
520d 2008
Ok imponerande att de ryckt upp sig såpass att de faktiskt dellevererade annars har de hållet hela ordern och väntat på det som va restat sen är frågan om de gjorde så för att du skrev här innan
ni
520
niklas100
520d 2008
En annan fråga får du betala dubbla frakter då ?
Fa
123
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Jag vet inte, men kan inte tänka mig att jag åker på dubbla fraktkostnader, det vore väldigt märkligt eftersom jag har beställt allt på samma gång på samma order.
Det skulle förvåna mig om det kommer en räkning från DHL.

/Niklas
Fa
123
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Fick mail den 5/11 att frakten är bokad till mina gasdämpare, paketet borde komma idag eller i morgon.
Kommer det idag blir leveranstiden 12 dagar efter det att ordern lades in.

Sammanfattningsvis tycker jag att det fungerat bra och jag har blivit meddelad i tid när det gäller senare delleverans av de artiklar som inte fanns i saldo vid beställningen.

Sen kan man ju spekulera i om jag har fått extra bra service från Schmiedmann eftersom jag har skrivit i den här tråden, får hoppas att så inte är fallet utan att alla får samma service.

/Niklas
ni
520
niklas100
520d 2008
Ja det kan man spekulera i hade nämligen samma problem att inte allt fanns hemma jag fick till slut dellevererat dock efter flera påtryckningar trots att felet vart deras
Men vem vet de har kanske bestämt sig för att rycka upp sig
Det hade nog jag gjort efter den svidande kritiken som framkommit i denna tråden
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Var inne i deras butik idag och prata om lite olika saker. Tycker att dom var fantastiskt sjyssta att ha och göra med, samt otroligt hjälpsamma.

Mvh
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
Beställt där ifrån säkert 3-4 gånger nu. Senast fredags förra veckan. Hämta ut sakerna i tisdags. Har aldrig varit problem för mig. Blir snart en beställning till med det sista jag behöver.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Senaste beställningen var på 2x bromsok och lite annat diverse som fanns i lagersaldot i Sverige. Beställde kl 15:19 den 21/11 och hämtade prylarna den 23/11 hos mitt närmaste DHL-ombud. Smidigt! Antar att grejerna gick iväg samma dag som ordern lades.

Ch
75
Christiian
E39 M5-01
M6-06
En vän ska beställa lite skit nu, får se hur detta går :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.