|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
Har bara positivt att säga om dom. Har beställt en hel del grejer därifrån och fått dom inom utlovad tid. Har endast beställt Orginaldelar eller "i OE kvalitet" Köpte en "OE" kylare Hella/BERU från dem och den började fukta i ena gaveln. Dom skickade en ny på en gång utan knussel. |
|
| Jag har bara gott att säga. Grym service! | |
| Bara gott att säga om dom köpte stötdämpare till gamla e34an där tog 6 dagar då dom inte fanns på hyllan i Sverige...beställde hjullager bak till e39an i söndagskväll hämtade ut dom idag tisdag....service like a boss | |
|
Blir nog till att tänka sig för innan man handlar av Schmiedmann igen. Uppskattad leveranstid var 6 arbetsdagar. Efter 12 arbetsdagar(17kalenderdagar) kontaktade JAG firman för att fråga om min FÖRSKOTTSBETALDA vara. Ett kort svar om "att man ber att få återkomma" är vad man möts av. Efter ytterligare 6 arbetsdagar utan att ha hört ett ljud, får man som svar att ordern är påväg till Sverige. Jag kan köpa att vissa detaljer kan ta tid att få hem, men ska man bedriva en seriös reservdelsförsäljning är det minsta man kan göra att upprätthålla kontakten med kunden. Varorna är ju trots allt förskottsbetalda för att man, enligt min mening, på det sättet kan förvänta sig en smidig och effektiv handläggning av sitt ärende. Med facit i hand hade det blivit billigare för mig att vända mig till BMW direkt eftersom jag då sluppit tre av de fyra veckorna bilen blev stående. |
|
|
Varför har de så långa leveranstider? 2-3 veckor. |
|
|
Westwood: Hade samma problem som du, men jag fick dåliga bortförklaringar istället. Och när ja ifrågasatte bortförklaringarna blev personen riktigt otrevlig och så att jag kunde handla någon annanstans om det inte passade. |
|
| Tänkte beställa därifrån tror jag skiter it och åker till bmw fast det är 200kr dyrare. | |
|
På alla varor står det ju faktiskt lagersaldot i både Sverige och Danmark. Finns det hemma i Sverige får man det snabbt. Finns det bara i Danmark kan det ta någon dag extra. Finns det inte på något av lagren kan det ta ett tag beroende på vad de är för varor. Fick de svaret när jag prata med dom sist. Så beställer man varor som inte finns i något av lagren kan man ju inte räkna med att få hem dom på några dagar. Fick hem min senaste beställning på 2 dagar så jag klagar inte :) |
|
|
Har alltid väntat i ca 3 månader på mina varor. Så sammanlagd väntetid genom åren är ca 1,5 års väntetid på 3-4 år som kund. Fattar inte vad det är som tar sådan tid!? Borde få minst 30- 50% i rabatt som plåster på såren eller vad göra? |
|
|
Jag har väntat sen 9/9 dvs ca 40 dagar på min order på totalt 57 olika artiklar där merparten är original. Har fått en delorder och nu ser de ut som att de kommit en till som jag kan hämta ut, hoppas på att de är de sista. Nu ska jag bara skicka tillbaka ett par innerskärmar! Valde dom som inte var original vilket, visade sig vara helt obrukbara.. |
|
| och jag som skrev på första sidan "Nä aldrig en pryl mer från schmiedmann" :) jag har i alla fall inte bråttom med prylarna. Bilen ska inte rulla förens nästa år.. | |
|
Lagersaldo spelar ingen roll. Jag hade väldigt bråttom med delar som jag behövde byta innan vi skulle åka på bilsemesrer. Så jag ringde till och med och dubbel kollade att delarna fanns i läger i Sverige så jag skulle hinna på dom på en vecka. Hur långt tid tog det innan delarna kom? 3 veckor! Som jag skrev i ett annat forum igår. På deras lagerstatus borde det stå något i stil med: "även om delarna finns i vårat läger i Sverige, räkna med en leveranstid på 3 veckor. OBS! Kunder som ifråga sätter våra långa leveranser, dåliga ursäkter, våra spydiga och otrevliga svar kommer vi be att handla på andra ställen. Mvh schmeidmann." |
|
|
Trist att de ska behöva vara sådär. Erbjuder man en tjänst där man kan se lagersaldo så ska det även stämma, annars kan man lika gärna plocka bort det. Visst kan det i mellanåt bli fel inventeringsmässigt, men det kan inte hända titt som tätt... Kanske dags för Viktor att träda fram och svara på en del frågor. Även om dom har butiksförsäljning, verkstad och bilförsäljning så måste ju ändå postorder vara deras största inkomstkälla? |
|
|
Jag finner det märkligt att man har en leveranstid på 3veckor när man kan få varor levererat från kina på 3 dagar. Så nog borde kunna leverera på en vecka. |
|
| Om det nu verkligen är så att de ber folk att handla någonannanstans om det inte passar, så lär de ju få problem med trovärdigheten i framtiden. Har man som kund förskottsbetalat sina varor är saken än mer anmärkningsvärd. Man får nästan känslan av att hybris-vulgaris har utvecklats när man hör talas om denna typ av svar på orderfrågor. I globaliserings tidevarv där nya e-butiker dyker upp dagligen, bör man nog ta sig en allvarlig funderare på hur oumbärlig man egentligen är på marknaden. Bara några tankar... | |
|
@Haas Jag besvarar gärna era frågor här. Vi kan börja med lagerstatusen på hemsidan. Vårt affärssystem här i Sverige kommunicerar med hemsidan som har sin server i Danmark. Lagersaldot på hemsidan är alltså exakt samma som syns i våra datorer här i huset. Dock så har hemsidan en liten fördröjning eftersom informationen skickas från vårt system. Vi hade hoppats på att få uppdateringar i realtid när vi bytte lagersystem förra året men det är tyvärr inte möjligt. Om vårt system ska scanna alla produktnummer som finns i systemet och skicka infon till hemsidan i realtid så måste det helt enkelt börja om från början direkt när den är klar och fortsätta så hela tiden. Vi hade behövt bygga ett till hus för att få plats med det datasystemet. Lagerstatusen uppdateras några gånger per dygn (vet inte exakt hur många gånger men tippar på att det är ca 4). Nu har jag ingen aning om vilket ärende marwin_of_sweden nämner för vad jag vet så har vi inte haft någon direktkontakt men i vissa fall så kan det förekomma att det t.ex. finns 1st kvar av ett produktnummer. Om då någon kommer in till vår butik och köper den sista så dröjer det alltså ett tag innan det syns på hemsidan. Sen så bör man även notera att om man väljer att betala i förskott till vårt bankgiro så reserveras inte produkterna fören betalningen har registrerats. Detta beror på att många lägger denna typen av beställning men struntar i att betala så vi kan inte reservera eller beställa hem grejer fören ordern är helt genomförd. Väljer man dock kortbetalning eller faktura så reserveras produkterna direkt i vårt system. Men alla beställningar behandlas i turordning. Så om man lägger en beställning på hemsidan och har reserverat en produkt så går det inte att sälja den genom butiken t.ex. även om inte internetbeställningen inte plockats än, systemet tillåter det inte helt enkelt. Vi håller fortfarande på och utvecklar vårt interna system så det är mycket som kommer att förbättras fortfarande men det är väldigt mycket som har blivit väldigt mycket bättre sen vi bytte. Vi jobbar på en sak i taget och givetvis är det viktigt för oss att få reda på allt som fungerar mindre bra så att vi kan titta över hur vi kan förbättra det. Men t.ex. lagersaldot på hemsidan är så bra det kan bli. Alla våra dokument med inleveranser m.m. läses in automatiskt så det kan inte bli fel. Det som kan bli fel gällande lagersaldot är om t.ex. en vara kommit in trasig och någon missat att minska lagersaldot eller om någon på vårt centrallager missat en produkt. Normalt så märker vi detta men vi är människor och vi kan missa något, så är det bara. Felmärkta varor från tillverkaren kan förekomma men det är ovanligt. Det enda problemet är fördröjningen som jag nämnde tidigare men det kan vi tyvärr inte göra något åt i nuläget. Än en gång så vill jag säga att vi ständigt jobbar med systemet för att det ska bli bättre så vi kanske finner en löning på hur man kan få hemsidan att uppdatera snabbare i framtiden. Hade vi haft problem med detta så hade vi satt det som första prioritet men helt ärligt så är det inte något problem i nuläget med undantag för vissa väldigt få tillfällen då 2 personer köpt samma del nästan samtidigt. Ang. vår personal och deras beteende eller bemötande så har jag väldigt stort förtroende för mina anställda. Hade jag hört någon vara otrevlig eller fått klagomål från flera kunder så hade jag tagit ett snack med dom men det har jag faktiskt inte. Jag vill inte säga att någon hittar på eller ljuger men jag har svårt att tänka mig någon av mina kollegor skulle vara otrevliga mot våra kunder. Sen så kan saker uppfattas olika givetvis och sitter man i en diskussion och inte kommer överens så... Ang. dåliga bortförklaringar så skulle jag behöva ett exempel för att kunna yttra mig i den frågan. Mvh Viktor Örtegren E-post: viktor@schmiedmann.se WWW.SCHMIEDMANN.SE Vi har ALLT till BMW! |
|
|
Jag kan beskriva mitt ärende lite mer. Men jag har tyvärr inte kvar mailen så jag har inget namn på personen på schmeidmann. Jag behövde lite delar till min 540 e34, det var ganska brådskande då vi skulle ha bilen på semester. Jag gick in på hemsidan och kollade om artiklarna fanns i lager, det fanns dom. För att vara säker kontaktade jag schmeidmann för att kolla så att lagerstatusen stämde, de gjorde den. Så jag beställde delarna. (Automatlåde olja + filter och hardyskiva.) Leveranstiden skulle vara max 7 dagar. Jag beställde och gjorde en direkt betalning, när jag gjorde direkt betalningen informerades jag inte om att leveranstiden kunde bli 3 dagar längde för att dom var tvugna att se betalningen innan grejerna skickades. Jag väntade 7 dagar men inga grejer kom. Struntade i det och tog en annan bil på semester. när jag kom hem hade det gått 12 dagar sedan jag gjorde beställningen. Mailade då och frågade varför grejerna inte hade kommit. Om det var så att grejerna inte fanns i lager längre? Fick då till svar att grejerna fanns fortfarande i deras lager. Men för att jag hade gjort en direkt betalning så kunde det ta 1-3 dagar extra för att betalningen var tvungen att komma in innan varorna skickades. Det är det här svaret jag kallar dålig bortförklaring. 7 dagars leverans + max 3 dagar för betalningen är iallafall i min värld max 10 dagar. Väntade ytterligare några dagar då jag hade annat att pyssla med än att maila med schmeidmann. När 17 dagar hade gått sedan min beställning gjordes skickade jag ett svar ang påståendet om 3 extra dagar för betalningen. Påpekade då att 3 + 7 dagar är 10 dagar, inte 12 dagar som det hade gått när jag skickade det första mailet. Och att det nu dessutom hade gått 17 dagar. Och att jag tyckte att det var en dålig ursäkt. Frågade också varför dom har såna problem att skicka grejer inom utlovad leveranstid då det har hänt mig flertalet gånger att det tar tid. Det är då jag får det otrevliga svaret: Ibland tar det så långt tid, passar det inte finns det andra ställen som säljer delar!. Då skickar jag bara ett kort mail där jag förklarar hur dåligt bemötande och service det är. Och att jag inte har lust att göra reklam för ett sådant företag och kommer att skicka tillbaka reklam artiklarna jag beställde i samma beställning. (nummerplåtshållare och piké tröja.) Fick inget mer svar och jag orkade inte lägga mer energi på det heller. Så gick det till när jag gjorde min sista beställning någonsin hos schmeidmann. Grejerna kom sedan till posten 19 dagar efter beställningen gjordes. |
|
Karl-Hilding |
Viktor Örtegren: "Sen så bör man även notera att om man väljer att betala i förskott till vårt bankgiro så reserveras inte produkterna fören betalningen har registrerats. Detta beror på att många lägger denna typen av beställning men struntar i att betala så vi kan inte reservera eller beställa hem grejer fören ordern är helt genomförd. Väljer man dock kortbetalning eller faktura så reserveras produkterna direkt i vårt system." Märkligt förfarande. Om man väljer faktura så reserveras produkterna men inte vid förskottsbet. Kan ni inte se en förskottsbetalning som en faktura med väldigt kort bet.tid? 3-5 dagar. Vari ligger skillnaden? Inte lustigt att ni har ett felaktigt lagersaldo för ev reservationer minskar väl saldot och syns som en order på lagerlistan/orderlista etc. Borde ligga i ert eget intresse att behandla en förskottsbetalande kund likadant som en som handlar på faktura/kredit 20-30 dagar. Alltså: Ändra i orderprogrammet eller systeminfo order att förskottsbetalning = 5 dagars kredit. Skall väl inte vara så svårt? Och vidare: Det är inget märkvärdigt heller att få lagersaldot att stämma i realtid. Vad har ni för IT-leverantör? |
|
"Vi hade hoppats på att få uppdateringar i realtid när vi bytte lagersystem förra året men det är tyvärr inte möjligt. Om vårt system ska scanna alla produktnummer som finns i systemet och skicka infon till hemsidan i realtid så måste det helt enkelt börja om från början direkt när den är klar och fortsätta så hela tiden. Vi hade behövt bygga ett till hus för att få plats med det datasystemet." Detta påstående stämmer inte. Antar att det är något som någon sagt till dig. I vilket fall som helst går det att genomföra i realtid utan större problem och utan att bygga ett "hus med det datasystemet". |
|
|
@ marwin_of_sweden Jag har hittat dina 3 beställningar på dessa produkter. Tyvärr så är det så pass långt bak i tiden (April 2011) så jag kan inte se varken frakthistorik eller något annat heller egentligen förutom själva orderbekräftelserna. Vi har bytt system efter detta så det finns heller inte med i vårt nya affärssystem. Så jag kan varken bekräfta eller förneka hur lång tid det har tagit för dig för att få dina grejer. Om det som du skriver stämmer så kan jag inget annat än beklaga att det tagit lång tid och att du känner dig dåligt bemött av vår personal. Det ska givetvis inte gå till på det sättet och vi tar åt oss av kritiken och vidtar åtgärder för att förhindra att det händer igen. Som jag nämnt i tidigare inlägg så har vi ett betydligt bättre system som vi jobbar i nu som ska förhindra att detta händer @ Karl-Hilding Tror du missuppfattar mig lite. Självklart prioriteras alla beställningar lika mycket oavsett vilket betalningsalternativ man väljer. Kortbetalning är också en annan typ av förskottsbetalning och där reserveras eller beställs produkterna omgående. Dock så är inte en beställning med förskottsfaktura komplett genomförd fören betalningen har registrerats. Eftersom vårt system beställer hem alla delar som inte finns i lager med automatik så kan vi inte reservera / beställa delar där en order ej är komplett genomförd. Om vi leker med tanken att någon går in och beställer t.ex. 20" BMW original fälgar till F10 för drygt 40000;- så hade det varit väldigt olyckligt ifall vi beställde dem om kunden sen inte hade tänkt betala eller ändrar sig. Det är inte bindande på något sätt att lägga en beställning med betalningsalternativ förskottsfaktura av den enkla anledningen att vi inte behandlar ordern fören betalningen registreras. Om jag går in och tittar i vårt system så har vi just i denna stund ett ordervärde av totalt 613755;- som är obetalda förskottsbeställningar. Om det hade varit bindande att lägga en förskottsbeställning så hade vi behövt ta kreditupplysning på alla som väljer detta och sedan skicka krav m.m. ifall folk inte betalar. Det är precis därför vi har förskottsfaktura som alternativ, för att slippa kreditupplysning, krav osv. och för att kunder som kanske inte får handla på "vanlig" faktura av olika anledningar ska kunna beställa. Vi skulle kunna ta bort det betalningsalternativet helt från hemsidan för att undvika denna typen av problem men vi har en stor kundgrupp som inte vill varken lämna ut kort eller personuppgifter på internet vilket är förståeligt. @ Chris87 Ja vi har idag Jeeves Selected. Enligt de som sålt systemet och programmerat det åt oss så är det inte möjligt att få det helt i realtid. Jag trodde (är allt annat än dataexpert) att varje gång det sker en förändring i lagret så kan systemet skicka enbart uppdatering på det aktuella artikelnumret till hemsidan som är ett annat system med server i Danmark. Tyvärr så fungerar det inte så utan vissa tider på dygnet så läses hela lagervärdet ut (varje enskilt artikelnummer) och skickar allt på fil till servern i Danmark. Enligt de som byggt vårt system så skulle det sega ner hela vårt system i huset väldigt mycket ifall systemet gjorde detta hela tiden. Det är alltså inte själva överföringen av filen som är problemet utan att det segar ner vårt system väldigt mycket ifall det ska ligga och läsa av alla artikelnummer och dess aktuella lagersaldo m.m. dygnet runt. Mvh Viktor Örtegren E-post: viktor@schmiedmann.se WWW.SCHMIEDMANN.SE Vi har ALLT till BMW! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.