AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.190

Mustang Boss 302 som piskar M3?

Sida 2 av 3
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilfåne: Jag tror du får berätta för oss hur du definierar skit för det verkar gå på tvären mot det vanliga i sportbilssammanhang.

-------
//Lövet
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Jag har en annan favo.Mycket bil lite pengar.
Länk!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Tror många här underskattar amerikanare, att många jänkare har dålig väghållning betyder inte att alla har det. Rätt 60-tals jänkare med uppgraderat chassi, delar kan köpas billigt i USA, skulle nog svänga bättre än mångas bilar på detta forum även om jag inte vågar lova att M3 E9x får sig en match.

Men det är inte bara väghållningen som spelar roll, det är egentligen oväsentligt. Det är körglädje och framför allt känslan som är viktig, här är M3 om inte klassledande så i alla fall en av de bästa modellerna i genren. Jag har inte kört boss 302, men jag kan tänka mig att den inte är särskilt duktig på detta, det är få jänkare.

Det är känslan som gör M3 så rolig och lättkörd som den är, och det är därför den är en sådan ikon som den är. Att det finns snabbare bilar som ett proffs kan köra några sekunder snabbare runt en viss bana spelar ingen roll, för de flesta förarna är M3 vassast och troligen även snabbast i praktiken.

//Bjersér
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Har en vän som äger en Mustang 5.0 2011 och att säga att den är skit jämfört med en M3 gör att jag undrar om man verkligen vet vad Mustang är för bil.
Visst skiljer den sig i upplevd kvalité och finish mot en M3 men att det skulle vara en dålig bil som inte kan ge en M3 en match inom prestanda och sportbils segmentet är bara befängt.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
"Jaså, den är snabbare runt bana än en M3a! I så fall köper jag den, för detta teoretiska mervärde väger tyngre än rostskydd i paritet med Alfasud, stearinljus till strålkastare, dåliga stolar, kitschig design, negativ imponatoreffekt osv." Å andra sidan kan man få den med 1000 W Shaker badazzz stereo... Jämförelsen med M3 är rena hånet.

Således, Lövet: definition av skit = en bil med alltför många svagheter på viktiga punkter. Speciellt då flera av dessa är förhållandevis enkla att korrigera.

När jag tänker efter tror jag inte jag skulle vilja bli sedd i fanskapet ens - men jag är väl för gammal och drar mig härmed ur denna dead-horse diskussion.

PS. Jag har inte varit projektledare för utvecklingen av M3 ;)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eh, dåligt rostskydd? E46 har ju verkligen imponerat på den fronten.

På vad sätt har M3 en positiv imponatoreffekt? Som jag skrev tidigare körs den bilen ofta att de största skithögar som finns.

Och jag kan inte förstå vad stereo har med saken att göra. Köper du bilen för att stereon har snyggare typsnitt? För det är nämligen bättre ljud i Mustangens stereo...

-------
//Lövet
Verdi
Varför jämför du en ny Mustang med en uråldrig M3 E46?

Dessutom menar doktorn just att jänkare har lite av en redneck-image i Sverige, även om jag förstår vad du menar också...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vi vet inte om E90 har bättre rostskydd egentligen. Än. Poängen är bara att man framstår mer än nådigt enögd när man kallar en bil en skit-bil bara för att det inte är en BMW. För det är ju ungefär på den nivån vi rör oss. Är inte poängen att en sportbil ska gå fort? Där faller BMWn igenom i det här fallet. Vad har stereons design med saken att göra?

-------
//Lövet
Verdi
Allt utom BMW skit? Nej, absolut inte. Skulle hellre ha en RS5 eller C63AMG än en M3 faktiskt.

Men poängen med en sportbil som man kör på allmän väg är faktiskt inte, enbart, att den ska gå fort. Du vill ha rätt sorts blickar när du kör förbi en uteservering eller liknande. Rätt mycket handlar faktiskt om fåfänga när det gäller bilar, vare sig vi vill det eller inte. Och det är där Mustangen faller igenom för mig och många andra. Den har fel image.
Är det verkligen en vanlig inställning att man köper en sportbil för att få rätt blickar? Låter som BS för mig... Inte för att jag betvivlar att det finns dom som köper en sportbil för att se rätt ut, men jag hoppas att dom flesta gör det för bilens skull.

Verdi
GE,
Möjligt att jag tänker fel... Men det är väl samma sak som med folk som köper jättevillor nära havet. Så jävla kul är det inte med rum som nästan aldrig används och en havsutsikt som 9 månader om året mest betyder en massa extra blåst.
Verdi: Du har absolut missat något...
Verdi
Möjligt att jag överdriver en aning, men mycket handlar nog tyvärr om att hävda sig. Medvetet eller undermedvetet.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Sorgligt om det är så att man köper en bil enbart för att hävda sig! Jag är en bilentusiast och köper en bil som JAG vill ha som gagnar MITT välbefinnande. Har inget som helst behov att hävda mig .

Imponatoreffekt???? Haha...

Hoppas det var ett löfte av Dr Bilfåne att inte visa sig i en Mustang, annars blir jag tvungen att överväga att sälja min...;))
Viljan att hävda sig lär ju inte bara gälla sportbilar isåfall. Varför har du egentligen en trimmad 330 Verdi? ;-)
Verdi
Jag har väl aldrig sagt att jag inte vill hävda mig. Självklart vill jag det. Det vill de allra flesta.

Sen har jag inte sagt att man köper en M3 ENBART för att hävda sig. Det är en kombination. Men som vanligt på det här forumet är det så många som vill missförstå och dra saker till sin absoluta spets.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Verdi: Du såg att jag skrev att det är sorgligt OM man enbart köper bil för att hävda sig. Jag skrev inte att det ÄR så eller att DU påstår att det bara är så. Den som drar saken tiil sin spets och missförstår är faktiskt du. Du skrev det själv ovanför "Möjligt att jag överdriver en aning, men mycket handlar nog tyvärr om att hävda sig".

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, som man känner sig själv känner man andra.

Man behöver inte projicera sina egna brister, om man nu upplever dem som det, på andra för att på så vis rättfärdiga sina egna beslut och tyckande.

Det finns såklart olika människor, för vissa är det säkert viktigt att få visa upp sig och sin egen framgång genom transport i en dyr bil. Men samtidigt finns det dem som transporterar sin Porsche GT3 i täckt släpp till banan och använder den till det den är tänkt och sen upp på det täckta släpet och hem igen. Inte det bästa sättet att fånga blickar, men det var kanske inte heller därför man köpte bilen.

Som jag tidigare skrev, så tror jag du överför lite väl mycket av dina egna uppfattningar och värderingar på andra.

Varning för OT-inlägg... :-)

Du har säkert en poäng. Men bilen jag har nu köpte jag för ett par veckor sen och jag lovar att ingen tittar två ggr efter en gammal E91 pre facelift så särskilt skrytsam är den ju inte. Snarare tvärtom. Jag tycker själv den är betydligt häftigare/bättre än den ser ut att vara. :-)

Fanns nog gott om andra alternativ om jag ville att folk skulle kolla efter mig på stan.

Jag har ett visst behov av att hävda mig, det ska jag inte sticka under stol med, men jag är rätt anonym av mig och är absolut inte typen som vill sticka ut alltför mycket. Skulle skämmas ihjäl i en Mustang t ex. :-)

Det jag säger om folks fåfänga är egentligen rätt basic. Det är den som får kapitalismen att snurra. Att folk tycker att de behöver nya kök, nya vinterjackor, nya TV-apparater osv. Visst får man funktionalitet osv men jag hävdar envist att en rätt stor del av motivationen att spendera pengar kommer från fåfänga. Mer eller mindre medvetet såklart.

Sen vad som ger status är olika i olika kretsar. Det är ju inte alltid samma saker som ger hög status på Söder som på Östermalm t ex. :-)

Givetvis är det här till stor del något som medelklassen pysslar med. Statusjakt. Att vara först med senaste iPhonen. Att åka på den häftigaste semesterresan osv osv. Överklassen behöver inte hävda sig på samma sätt och arbetarklassen har helt enkelt inte råd att göra så stora utsvävningar.

Tycker det är rätt löjligt innerst inne men samtidigt lallar man ju med i cirkusen vare sig man vill det eller inte...
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Håller helt med dig Verdi - men tyvärr är du dömd att "förlora" denna diskussionen :)

Den stora massan (även här på AP) saknar den självinsikten som du efterlyser, de tror - på riktigt - att de köpt sina bilar pga, tja - låt oss kalla det "ädla" skäl (ni förstår vad jag menar).
Vidare är det absolut o-PK att erkänna att man kanske lite njuter i smyg av att ha den snabbaste eller snyggaste (eller dyraste?) bilen i grannskapet; så den biten lär du inte få gehör för heller!

Och för att bidra litet till trådens huvudsyfte: Imponerande av Mussen, men det skulle aldrig falla mig in att köpa en dylik - eller Viper, Camaro osv. Den enda jänken som lockar något är Vetten...fråga mig inte varför, orkar inte skriva en uppsats ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.