|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
gunnare: Om man nu enbart ser till motorn: Visst blir en M43 motor billigare i underhåll och drift. Det jag framförallt reagerade på i ditt första inlägg var att du antydde att en BMW V8a motor krånglar mer än andra BMW motorer vilket jag tycker är en felaktig generalisering. Åtminstone sett till m62 motorerna vilka väl är de som oftast ligger inom räckhåll begagnat. |
|
| För den som vill ha en billig bmw är e39 lämpligast. mycket bil för pengarna, och dessutom finns stort utbud av billiga reservdelar... | |
|
E39 tycker jag också är lite av den optimala bilstorleken för en familj, åtminstone för fyra. Den är bekväm och rymlig i baksätet. En sedan med skidfack och fällbara baksäten räcker jäkligt långt och takbox eller en touring behöver ej alltid vara nödvändigt. (Jag saknar skidfacket från min gamla 530 något oerhört...) Väljer man dessutom en E39 med någon av de större motorerna så får pappa lite kul också. ;-) |
|
|
Tidigare har jag kört 3.0L V6. Jag var van vid kultiverad motorgång och att bilen trycker på när man gasar. Däremot var det ett helsike att meka med den breda 90' V-motorn. Faktum är att förra bilen gick till tippen i första hand för att jag inte kunde reparera bakre avgasgrenröret utan att ta ut motorn. Inte värt besväret vid 48.000 mil. Därför var valet av en rak 6:a ganska givet. Jag njuter av att se alla motordelar och förstå att jag kan nå allihop med vanliga verktyg. Att det blev M52 i stället för M30 beror på att den drar 20% mindre bränsle. När jag köpte min E39 valde jag bort kombimodellen eftersom de verkar vara betydligt tyngre (+ 120 kg). Dessutom är lastutrymmet litet, så det föreföll poänglöst. Däremot håller jag inte med om att E39 är mycket bil för pengarna. Den är som begagnad mer än dubbelt så dyr som en "prisvärd" bil. Men jag kan inte inse att den är dubelt så bra. Men trots allt spelar det inte så stor roll eftersom bara 15% av bilens kostnader hänger ihop med priset när man köper bil för 25.000 kr. Om jag skulle köpa en ny bil, med den enorma kapitalinsats det innebär, skulle det aldrig bli en BMW. Fina motorer, visst. Men BMW har under en herrans massa år visat att de inte behärskar det där med plåt, lack och rost. Dessutom har de hopplöst ömtåliga hjulupphängningar. |
|
|
Bengt C: Den gick varje fall 48 000 mil? ;-) Hmmm, mitt intryck är tvärtemot att E39 är väldigt prisvärda begagnade just nu. Du tycker att en begagnad E39 är dubbelt så dyr som en prisvärd bil? Hur menar du, har du något exempel? Det skulle vara oerhört intressant. För att en sådant jämförelse ska bli rättvis bör du väl i så fall jämföra bilar i ungefär samma storlek. |
|
|
Bengt C: Om vi nu håller oss till helt nya bilar. Frågan kanske snarare är tvärtom, vilken sprillans bil har bättre rostskydd än BMW? Rosttest: BMW 520d (från Vibilägare) Länk |
|
|
Tja, exempel på en "prisvärd" bil är Saab 9000. Köper man t.ex. en 97:a kostar den hälften av vad en 523 kostar. Men visst, den går inte lika tyst som en 523 och är lite struttigare på vägen. Den rostar också lättare än en 523. Men i vissa avseenden är den överlägsen BMW:n, t.ex. innerutrymmen, stolar och klimatanläggning. Prisvärd, kort och gott. Andra bilen här hemma är en sådan från -92 med 40.000 mil på mätaren. Vi har haft den två år och den har varit problemfri, förutom tändkassetten, förstås. Jag har inte så bra koll på nya bilar och ger inte så mycket för en undersökning där man bedömer rostskyddet på en helt ny bil. Det är skitsvårt det där. Man måste låta det gå ca 10 år innan man vet vart det tar vägen. Det är lite av lotteri att köpa en ny bil på det sättet. Jag hade tidigare en Peugeot från -90. Då för 20 år sedan hade dessa bilar ett väldigt bra rostskydd. Vad jag förstår är de inte lika bra idag. På samma sätt kan det vara så att nya BMW är väldigt bra. Om 10 år vet vi. |
|
|
Men priset på en 10-15 år gammal bil handlar ju inte mest om inköpspriset utan om hela ägandekostnaden. Jag skulle inte ha råd att ha en Konkurs 9000 för det är _verkligen_ som ett lotteri. Och de flesta jag har hört talas om är mer i stil med bottenlösa hål ekonomiskt. Dem man ser efter vägarna ser risiga ut och ger intrycket av att man måste laga dem varje dag. Och växellådan är ju alltid ett problem på saab... För att inte tala om att pedalerna sitter alldeles för långt till höger. Det kostar iofs inget men är ruskigt irriterande. Det kallar jag inte mycket bil för pengarna, utan tvärtom. Men du tycks ju ha hittat vinnarlotten, Bengt. Grattis! ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jo, visst. Jag har också hört talas om folk som slängt hinkvis med pengar efter sin Saab 9000. Jag har också hört att växellådan på Saab 900 går åt skogen hela tiden. Konstigt nog har jag inte upplevt något av detta själv, trots erfarenhet från ca 5 Saab 900 och en Saab 9000. (Förra ägaren på vår 9000 har däremot haft av toppen. En av anldningarna till att jag köpte den.) Men att E39 skulle vara en bil som inte har potential att dra pengar håller jag inte med om. Jag kommer på två saker direkt: 1) Bilen äter hjulupphängningskomponenter. Vi som kör bilarna 40.000+ mil brukar när bilen går till tippen ha bytt kanske 3 spindelleder och två gummibussningar. På en BMW har du bytt en herrans massa stag, leder och gummin, flera gånger. Var och varannan pryl kostar nästan 2.000 kr. 2) Vattenpump i plast. En liten kokelikok. Skev topp. Jättereparation. Gängpaj topplocksbultar. Så E39 har ju sina risker den med. Att bilen är så dyr gör ju dessutom reparation i det närmaste tvingande. Jag hade tidigare en Peugeot 605 3.0L V6. Det är en motor helt i aluminium. Den kokade 2-3 gånger (brusten kylarslang, kyl som exploderar m.m.) men motorn tog aldrig skada av det. Den gick som sagt 48.000 mil. (Någon tidigare ägare hade av topparna vid 8.000 mil då fodrena sjönk på de motorerna.) Hur vanligt är det egentligen att en M52 skadas då den kokar? Sker det direkt eller är det typ i 10% av fallen? |
|
|
"Var och varannan pryl kostar nästan 2000 kr" Länk /Magnus, BMW CS # 07317 Mina bilar: Länk |
|
|
Bengt C: SAAB 900 har en dumt konstruerad och mycket känslig växellåda, stocken saknar lager i mitten utan har endast detta i ändarna vilket gör att växlarna tillåts att röra på sig. Tydligast är detta på trean som kan flexa så att den tar i lådans chassi. Så har jag fått det förklarat och visat för mig, en bekant har plockat sin 900 Turbo i beståndsdelar nämligen och håller på och renoverar. Detta för att lådan sa upp sig. Angående M52 tror jag inte någon större andel av dessa tar skada av att koka, klart det finns dem som blivit skeva å andra sidan gäller det alla bilar och märken. För ett tag sedan var det en artikel i Teknikens Värld om en Volvo 945 som kokat några hundra meter från verkstaden och på den sträckan lyckats bli så varm att toppen blev skev och motorn skrot. Men när en BMW som har sådana fördomar kring sina topplock kokar spär detta bara på folks fördomar, men om en Volvo kokar är det inget eller få som tänker på det viset. //Bjersér |
|
|
Bengt C: Du skriver "Men att E39 skulle vara en bil som inte har potential att dra pengar håller jag inte med om." Du håller inte med om det? Vem har hävdat att en begagnad långmilad E39 inte kan kosta pengar i underhåll? Du har nu som exempel förklarat att en Saab 9000 är vad som kan anses prisvärt i jämförelse med E39... hurra. Prisvärdhet är ett oerhört luddigt begrepp. Jag köpte min E39 540 -03 i juni förra året för 85 000 kr, hade då gått knappt 15500 mil. Visst har jag kostat på den en del i underhåll i framförallt förebyggande syfte. (Ny främre packbox, dämpare fram, ventilkåpspackningar, vinterdäck, något oljebyte för mycket... osv). Jag tycker det är mycket prisvärt trots att en begagnad Saab 9000 sannolikt skulle blivit avsevärt billigare. och jag hävdar fortfarande med bestämdhet att E39 är väldigt prisvärda begagnade just nu (och bättre lär det bli). Dock tror jag att de flesta här vet att det är riskabelt att köpa begagnade BMW. Många BMW körs hårt, många BMW modifieras av unga entusiaster, sist men inte minst finns gott om tveksamma importerade ex. Men det är en helt annan sak, det har väl om möjligt gjort de ännu mera prisvärda pga att många håller sig borta. |
|
|
Just vad det gäller det sista, att E39 köps och körs hårt av ungdomar är ett argument som jag funderat över, där finns argument för att köpa E38 istället. Jag tror (inbillar mig kanske) att det är en bil som oftare väljs av en äldre grupp av köpare som kanske kör lugnare. Sen har jag länge varit väldigt förtjust i E38:ans design, den är så balanserad i linjerna. Den har klass, vilket är mer än jag kan tillstå efterföljarna som känns lite "för mycket", Det finns vissa drag i E38 som påinner mig om min första bil, en BMW. Men å andra sidan.... osv. Jag tar gärna emot tips på bra bilar att köpa som ligger inom min blygsamma budget (20-25.000:-), jag bor i Gävle men är beredd att åka dit det behövs om bilen verkar vara i anständigt skick. Naturligtvis får man vad man betalar för, men hellre en något bedagad BMW som ger mig nöje än en vanlig tråkig bil. Sedan eller Touring spelar inte någon roll vad gäller E39, vad gäller motor så går fyrorna bort, gillar BMWs sexor, men en åtta kan nog gå an också. Som sagt, kom gärna med tips på både E39or och E38or. Om jag väntar ett par veckor till lön så kan jag nog klämma fram ett par tusen till, men efter tre år utan jobb så är sparkontot väldans tomt. Du skall inga andra bilar hava jämte BMW! |
|
|
Under förutsättning att man låter en verkstad eller riktigt kunnig person undersöka bilen så minskar risken för att den ska vara slutkörd. Jag menade inte E39 generellt utan det gäller alla begagnade BMW. Du får lycka till med glöm inte att budgetera för underhållskostnader etc också... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.