AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.137

Installera 16:9 navi i e46?

Sida 1 av 2
Jag har idag den absolut minsta navin, tänkte instalera en 16:9 i veckan, frågor:

Måste jag köpa ny klimatanläggning, eller passar den som sitter under bandspelaren så att man bara kan flytta ner den så att jag mister det lilla facket?

Visst är det smidigt med kablage när jag redan har förberätt för navi i bilen?
Gee
Har du den lilla navin som bara är en orange lysande display så har du inte rätt kablage kontakterna från den passar inte i 16:9 displayen plus att radiomodulen ligger i bagaget till 16:9 medan din har den inbyggd så du måste köpa en sådan också
Hej!

Oj, trodde det skulle passa rakt på. Vet du eller någon annan vad det är som måste bytas för att jag skall kunna installera den stora navin? För jag har cd växlare och gps läsare i bagaget som det ser ut idag.

Och det stämmer att jag har den minsta displayen fram som bara lyser oranget.
Till frågan, vad exakt är det jag behöver? Till 16:9 navin följde inga sladdar eller kopplingar med.

Tacksam för ett snabbt svar!

Mvh
sök på "Eftermontering MKII Navi E46" i mektips under "gör det själv"

Ifs byte till 4.3 men du får ett litet begrepp om omfattningen på jobbet.
Gee
Det du behöver är en radiomodul (BM53 eller BM54) samt en kompletterings kabelsats att dra från bagaget till huvudenheten
Jag förstår. Navin sitter på plats nu i allafall. Det där med radio modulen, komplicerat eller? Du har ingen aning om vart man kan hitta en kompleterings kabel på nätet, eller vad man ska söka på, för precis som du säger så är det andra kopplingsannordningar.

MVH
Gee
Här har du lite info om vilket jobb det är:

Länk
Länk
Jo jag har sett dessa guider tidigare, men de har ju inte navi förberett. Då blir det väl ett helt annat jobb, det jag behöver göra om jag har förstått det rätt är att hitta en kabel som ersätter den kopplingsanordning som jag har nu? Samt att köpa en radio modul?

Detta låter eller ser inte ut att vara samma typ av jobb som du länkade till, har jag fattat det fel?
Gee
Där har du fel, det blir precis samma jobb förutom att du inte behöver sätta dit en DVD enhet samt gps antenn, du måste dock ändå dra nya kablar till dessa
Ok, men om vi säger så här, det som jag har som första prioritet är, att få ström i navin, och att kunna använda min cd växlare. dvs. gps etc får jag lösa när jag tar mig tid.

Då undrar jag med andra ord, hur gör jag smidigast för att få det med cd att funka? Räcker det med att jag hittar en kabel som passar till navin och koppla om den kopplingen som finns bakom som var till den lilla navin?

Mvh
Visa användare
16
Dnaiel
535iA -00
Hej. Jag har en sladd som jag förmodar kan vara till nytta.

Länk

Mvh
Dnaiel: Det ser inte ut som den sladden, navin har två andra kontakter som det ser ut ialla fall. Rätta mig om jag har fel, men åter igen kan jag använda cd växlaren utan att dra nya kablar som jag inte känner för att göra för tillfället? :)

mvh
Visa användare
16
Dnaiel
535iA -00
Av någon anledning hittar jag för tillfället ingen bil på hur 16:9 ser ut på baksidan men jag tror att det ska vara rätt kabel.

Förövrigt vad jag kan läsa mig till är det precis vad du behöver. Dessutom behöver du en radio modul och möjligtvis en tv-mottagare?

Det är precis dom grejerna jag får över i min bil efter att jag monterat en ny huvudenhet.

Och att "dra nya kablar"? Det tar ju 20min och en skruvmejsel haha :)
Hej! Det låter som att jag har tummen mitt i handen då? I vilken stad i detta land finns du? Utagen på 16:9:an är 2 st x 12 pin om man nu säger så :)
Visa användare
16
Dnaiel
535iA -00
Nja, det är snarare lättare än vad man tror.
Jag finns i Stockholm. Kika på ebay? där finns nog
med största sannorlighet den kabelkoppling
du behöver för att få ström till 16:9 och
cd- växlarn att fungera.
Jag letar och letar men jag hittar inget, ingen som vet om det går att köpa någon annan stans?
Här har vi nått... Smidigt att koppla om dessa tros?

Länk
Visa användare
16
Dnaiel
535iA -00
Den verkar bara vara avklippt? Det fungerar säkert men då måste du nog mäta dig fram till vilken kabel som är vilken. Är du bra på det så testa.

Jag sökte lite jag också och det verkar vara svårt att hitta som du säger. Funderar dock på om det inte kan va så att skroten har såna kablar som ligger?
Ja just nu känns det som att det inte kommer hända mkt på denna installationsbiten, finns ingen i småland eller gbg, borås som kan detta? Som har gjort det tidigare? Jag kan öppna plånboken :)
Gee
Varför inte bara köpa retrofit harness istället och dra den från bagaget? :P Jag hade samma navi som dig original och lyckades aldrig hitta något annat sätt men gör du det får du gärna meddela mig

lycka till
Ok, nu kanske jag verkar lite efter men vad är det?
Borde det inte gå att kanske få liv i den utan navi så att jag kan använda cd växlaren? Min navi som jag har i bagaget nu kommer inte funka till MKII ändå eller?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.