|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här kommer korrekt länk... Medbringarna är dock annorlunda. De "sticker" längre ut på en E36 CPT varför de har mycket djupare bromsskivor och större ET på sina fälgar. Här kan du se en direkt jämförelse (blåa mått E36 CPT och röda mått E30 325ik) Länk |
|
Mycket bra och detaljerad info. Bra bild. I rest my case... Gr8ride |
|
|
Fantastikst bra information BMW-salngen! En riktig tillgång. Men vad blev summan av kardemumman? Kan man hitta en ventilerad bakskiva till compacten som passar? Dock kan jag inte låta bli att fundera på när denna uppgradering skulle behövas? Jag kör en del bana med min 323ti och bakskivorna + klossarna har aldrig blivit i närheten av så heta som frambromsarna. Det skulle i så fall vara om man har satt riktigt stora saker på fram och dessutom har en rejält trimmad bil. Annars räcker bakbromsarna lååångt. |
|
|
Personligen ser jag inte varför du skulle behöva större bromsar BAK på en 318ti. Upplever du att bromsarna bettar för bra fram labba med belägg och sätt ett som bettar lite mer bak isåfall. Jag har kört säkert 1000 varv bana i både sverige och Tyskland utan behov av större bromsar bak. Dock har jag lite grejor på gång... Idag kör jag följande recept (dock en något trimmad 323ti (328) med 235hk) Fram: M3 E36 ok/samt Zimmerman solida 3.0 skivor/Motul RBF 600 /stålomspunnet/ PFC 01 Belägg/kylning från fronten mot centrum av skivorna Bak: 323ti orignal ok/skivor/gummislangar/RBF 600/ pfc 97 belägg Detta recept funkar jävligt bra och är hållbart utan nämnvärd fading oavsett behandling. Dock har jag för att jämna ut balansen lite följande på gång som addon till ovanstående, M3 E36 huvudbromscylinder M3 E36 bromsok bak (540i e34 or e32 750i funkar oxå) Z4 2.5si skivor Adapter för detta kit från 300mm.de Länk Stålomspunnet Vettiga belägg för ändamålet Detta kräver en modifiering av bakre bromsskölden samt att man konar om ett bromsrör till huvudbromscylindern, i övrigt är det mer eller mindre bolt on vad jag har förstått. Dock ser jag detta som overkill på en 318ti med 140hk. ps. en vettig uppgradering av bromsarna fram är annars 330 bromsar, ger mycket bang for the buck! ds. Johan S NS 8.29 |
|
Summerat vad jag har hittat så finns det inte några större/ventilerade skivor bak som man kan hinka på en E36 CPT. Enda eventuella möjlighet jag kunde se var att ta skivorna bak från en E85 Z4 3.0/3.0si eller E86 Z4 Coupé 3.0 si, fast har aldrig mätt eller provat. Och du skulle ändåså behöva bromsokadaptrar, så det är inte bolt-on. Som Johan Sjöström skriver så är inte denna typen av uppgradering direkt meningsfull. Därför var diskussionen om att hitta sådana bromsskivor till en standardbetonad 318ti av en mer akademisk natur. Det blir lite absurt (samt onödigt mycket fjädrad vikt) att ha ventilerade 294x19 bak om man inte gör en lika drastisk uppdatering fram - för där sitter ju mig veterligen bara solida 286x12 skivor :-) Har själv E36 318i 1.9 CPT nav, bromsok och bromsokhållare bak på min E30 323i. Kommer troligtvis att behålla det ett tag framöver. Men är öppen för nya kombinationer. Johan Sjöstrom : Din nya kombination för bakbromsarna lät intressant! Men om jag läst rätt så är Z4 2.5si skivorna solida 280x10 skivor, inte såvärst stor skillnad mot original E36 323ti som har solida 272x10 skivor. Är det främst bromsoket du vill i denna kombination? För at få lite bättre balans på kolvstorlekarna fram/bak? |
|
2.5si bromsarna bak är ventilerade 294x19 så visst blir det lite skillnad mot 274x10 solitt, enligt 300mm.de skall det bli perfekt balans om man kör med M3E36 bromsar fram som jag gör idag och även byter huvudbromscylindern i samband med denna modd av bakbromsarna. Skall bli intressant att se hur bra det blir den dagen det är på plats. Bilen finns här om intresse finns: Länk 2.5si Länk Original Länk Johan S NS 8.29 |
|
Vad i!?! Jag höll på och tittade i Brembo-katalogen efter lite mått och det var där jag fick informationen att Z4 E85 2.5si hade 280x10 solida skivor - kolla länk nedan. Länk Men jag tror mer på ETK. Fast då är det ju precis samma skiva som jag tidigare misstänkt kunde passa - fast Brembo sa att dessa skivor bara satt på E85 Z4 3.0/3.0si och E86 Z4 3.0 si :-) Men det är ju hiskeliga bakbromsar - men å andra sidan kör man med M3E36 bromsar fram så ser det iallafall ut på pappret som en mycket fin kombination som står sig bra mot eventuella motoruppgraderingar. Ska bli intressant att höra dina erfarenheter av ovanstående upplägg på bakbromsar! Behöver jag större bromsar bak, så vet jag vilken lösning jag kommer att snegla på. Just nu är fokus på att bara få ihop bilen - med original M20B23 motor är det ingen raket på rakorna direkt - så bra belägg och bromsvätska blir receptet för mig i nuläget. |
|
Gissningsvis kommer originalbelägg till M3 E36 duga gott där bak första året med dom nya bromsarna. Körde faktiskt original belägg bak ända fram till 2011. Jag vet inte men förhoppningsvis kan detta avlasta frambromsarna lite vilket kommer att kännas tryggt. Fade låter avlägset :-) Johan S NS 8.29 |
|
| Härligt att bmw tänker på oss med äldre bilar när de nyproducerar produkter som är bakåtkompatibla på detta vis :) | |
|
Det är rätt att det original sitter solida framskivor på 318ti. På framaxeln är det dock fritt fram att hinka över ventilerade skivor från de större syskonen om man även byter ok och dess hållare. Detta har jag gjort. Med bra belägg funkar detta kanon på bana. Låg vikt och låg effekt behöver inte mer broms, det finns marginal kvar. Har för mig att E46 330i frambromsar också är bolt-on på E36? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Stämmer davve 330 är bolt on, M3 E36 är oxå bolt on OM du även byter spindlarna. En sak man dock skall ta med i beräkningarna är att man måste växal upp i fälgstorlek till 16" och det är lång ifrån alla 16" som funkar, ialalfall till M3 bromsarna. E38 style 5 funkar och BBS RS funkar så dom är säkra kort om någon undrar.. Johan S NS 8.29 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.