|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
aha, kan vara så att iom just vid dem datumen när folk är på semester mm kan bilen ha fått vänta på rekond mm så tar det lite tid för dem innan dem lägger ut bilen på annons. Har vart med om att bilar har vart i hallen 3-5 veckor innan dem kommer ut på annons. Har frågat flertal säljare orsak och oftast fått veta brist på tid som anledning. BMW M-POWER |
|
|
Här var det liv :) Ok, jag börjar inse att mina förväntningar kanske var lite högt ställda. O andra sidan har jag börjat gå åt olika hål(årsmodell/utrustning/motoralternativ etc) nu på jakt efter en med nåt som jag tycker är grundkraven för en vettig kombibil: full servicebok felfri (går det att få?! eller är det såpass att E39-ägare inte gör sig av med bilen förrän den har pajat?) rostfri drag vad kan man tänka sig är ett bra pris för en sådan är nästa fråga 40-50 tusen som många verkar ligga på känns ganska saftigt för en bil som inte har kraven ovan samt för en som är 13-14 år gammal eller har gått närmare 30tusen mil.. eller är det jag som är snål? |
|
| Som jag känner med min är att jag lagt ner så mycket pengar på den att det inte är någon idé att sälja, utan att köra fullt ut och kosta på den och behålla | |
|
Netlarsa: Att hitta en felfri och rostfri E39:a med dina kravspec kan du fortsätta drömma om :) För mig tog det ca 10 månader innan jag hittade min (pärla) men då hade jag lite högre budget än du. E39:a eller i synnerhet BMW bilar körs tills det rasar, ägarna verkar inte bry sig ett dugg om dessa bilar av någon anledning. Finns inte en enda E39:a till salu i hela Sverige som sticker ut från mängden...alla är likadana mao sönderkörda rostiga lik. Skönt att man inte är ute efter en bil längre :) Lycka till med sökandet... BMW M-POWER |
|
|
Jag har länge tyckt att det är för liten prisskillnad mellan fina exemplar och medel eller tom dåliga exemplar. Jag menar, på en bil som gått 20-30000 mil kan man inte bara sätta värdet efter miltalet. Om rosten är under kontroll och fram/bakvagn/stödämpare/ev hjullager och diverse andra mekaniska slitagedelar är bytta så kan ju bilen vara i skick som en som gått 10-15000mil. Lack, inredning osv styrs mer av hur bilen sköts /om den råkar ut för något än ålder/mil och byter man mekaniska slitagedelar (inte bara bromsar....) så återställer man ju skicket så att säga. Slutsats: En bil som gått 30k, med kassa dämpare, hela fram/bakvagn utsliten, dåliga bromsar, dåliga däck, halvtaskig lack och inredning är inte värd många lappar. Men en annan som gått 30k och fått allt utbytt samt har ok lack/inredning, den kan ju kosta som en som gått betydligt mindre. |
|
| Alla bilar är inte alls sönderkörda rostiga lik, men det är klart, har man en fräsch bil som man kostat på mycket reparationer/uppgraderingar finns ju ingen anledning att sälja just därför att prisskillnaden mellan skit/fint på begmarknaden ser ut som den gör. | |
|
Precis, jag tror man måste ha tid och tålamod när man köper. När jag köpte min för 3 år sedan eller liknande för 110 000 så fanns det bara 3 st 530 till salu i Stockholmsområdet.... |
|
|
marin849: Jag kan slå vad, ring till samtliga E39:or som finns till salu så skall du få se :) Hur många här på forumet vågar sticka ut o säga att man har en E39:a i så pass nyskick man kan komma? (Jag gör det) Någon mer? BMW M-POWER |
|
|
Har du några bilder på din Gino ? skulle vara spännande att se. M |
|
|
Det var illa också när jag köpte min för drygt två år sen. Fanns nästan inga 525 eller 530 touring M-sport manuella. Åkte 20 mil morgonen efter att en annons på en till synes fin bil med 8000 mil kom ut dagen innan kl 15, den var fin, betalade ett aningens överpris och åkte hem. Det var rätt många som ringde ang. samma bil när jag var hos bilhandlaren (hörde ju vad han sa...) så det blev kanske 5-10' för mycket jämfört med ett kap på bil i samma skick, men alternativet hade ju varit att leta i flera månader för att spara några sketna tusenlappar som har absolut noll betydelse totalt sett under tiden jag äger bilen! |
|
|
För skoj skull var jag och tittade på denna idag: Länk Kan säga att den är i ett, enligt mig, dassigt skick. Allt är relativt men på den bilen i länken så var det rost lite här och var, lite repor och bucklor, märken i inredning osv. Vår e39 är enligt mitt tycke i ett väldig bra skick, men inte perfekt. När vi leta bil höll vi på i ett bra tag. Vi letade inte efter e39 då utan kollade lite nyare bilar så som e61, Audi A6 2006 och nyare, passat och merca kolla vi också. De flesta vi kolla på hade gått mellan 4000-8000 mil. Men vilken bil vi än tittade på var det parkeringsbucklor, repor på stötfångaren bak, repor på insidan. Det kändes inte bra helt enkelt. Sen dök vår nuvarande e39:a upp då en bekant till familjen skulle sälja och den var i ett betydligt bättre skick än allt annat vi sett begagnat, trots fler mil och fler år på nacken. Jag skulle vilja påstå att alltför många inte bryr sig om sina bilar på det sätt som jag önskar, säkert pga tjänstebil. Men som sagt, vår är inte perfekt men den är väldigt mkt finare än många andra e39 som jag sett. Mvh Martin |
|
|
För 40-50tkr tror jag inte du får en med de kraven, pixelfel är mycket vanligt, typ standard. Den här verkar bra Länk 525i-02 bör kompensera automatlådan värdemässigt. Det går att hitta ett bra exemplar, men man får vara lite bredare. Jag hade förstått om du var kinkig gällande en 540i/M5/Alpina men en bruks? Touring nja. Stephan 540i/6 E34 byggdes i 3203 ex. knappt 1296st för Europa. |
|
|
Länk fin |
|
|
captainoats; Trots det har den trasig PDC och pixelfel = svårt att hitta en felfri. Man får nog räkna med att lägga några kronor för att komma upp i perfekt skick. Stephan |
|
|
marin849: Exakt som du resonerade jag när jag köpte min. Jag gav över 100 000:- men det är värt alla ggr då jag vet med all säkerhet att jag skulle säkert fortsätta få leta flera månader till om man skulle vara dumsnål samt att man har en nu grymt fin E39:a i alla avseenden :) Alla har rätt att behandla sina bilar hur som helst men det finns väl billigare bilar att piska skiten ur om man nu är ute efter det vilket 99% av alla E39:or verkar ha vart det. Jag syftar mest på dem nyare årsmodellerna spec 2002-2004. captainoats: Jag har inga bilder men skulle kunna knäppa några fast bilder säger inte så mkt, bilen måste ses i verkligheten. Har blivit lurad av bilder varje gång under ca 10 måanders tid :) vid letandet av pärlan som dök upp till slut... BMW M-POWER |
|
|
Jo, men man lär ju ändå se minten på bildernal, jag menar speciellt på inredningen osv. |
|
|
Skall se om jag kan ordna en systemkamera så jag kan knäppa några bilder för att framhäva minten :) BMW M-POWER |
|
| Gör det =) alltid kul att se fina E39 or | |
|
Nu finns det bättre lösningar på pixel fel än tidigare om man vågar skruva lite: Länk Någon som provat: Länk Kostnad ca 300-400 kr inklusive frakt, instruktioner medföljer. Det figurerar en hel del skumma lösningar på pixelfel, det som beskrivs i tråden ovan tror jag är samma lösning som "riktiga" reparatörer gör om man lämnar in sin display (det här blir dock mellan 3000-000 kr billigare). Grymt överraskad över att inte denna lösning nämns mer frekvent på forumet. |
|
|
Det finns felfria bilar i den prisklassen, men då får du nog kompromissa när det gäller miltalet. Exempelvis en 523i Touring på Powerbörsen som stämmer in på kraven full servicebok, felfri, rostfri och dragkrok. Har förövrigt inte haft något som helst pixelfel på någon av mina E39:or, så att det skulle vara standard är att ta i. Skulle heller aldrig komma på tanken att köpa en bil där ägaren "inte orkar" byta en sensor till PDC:n. Hur är bilen skött i övrigt om ägaren inte ens åtgärdar en sådan grundläggande sak? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.