AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.741

Finns den perfekta E39:an?

Sida 1 av 3
Hej på er!

Nu har jag jagat runt halva Sverige i snart två veckor och lusläst/jämfört alla annonser jag kunnat få tag på utan att hitta det vi behöver (läs vill) ha.
Följande står på önskelistan:

E39 Touring 523 el. 528
årsmodell -99 (pga dubbelvanos och billigare försäkring än -00)
Svensksåld
max 20000mil (ärliga)
Automat
Dragkrok (helst avtagbar)
Taklucka
Nivåreglering
Skinnklädsel
Cd-stereon
Farthållare (kanske är standard?)
Regnsensor
Dubbelglas
Komplett ifylld servicebok!
Få ägare... (3 kanske)
Rostfri (så gott som iaf)
Fungerande AC

Är jag ute o snurrar eller? Kanske är en fantasiprodukt som inte ens finns att få tag på. Skulle bara vilja få bekräftat om någon av er råkar (ha lyckan att) ha en sån eller om jag borde skruva ner förväntningarna lite..

Tar gärna förslag på åt vilket håll jag ska gå isåfall och vilka trade-offer (hmm konstig svenska) jag isåfall blir tvungen att göra (kostnader/komfort/praktikabilitet?):

annan årsm. - yngre/äldre?
med utan taklucka?
dragkrok är i princip ett måste då vi behöver dra släp och 7-8k i installation för en ny plus bes. känns lite tungt..
Import? dom har vanligtvis inte nivåreglering som standard (svensksålda ska tydligen ha det enl. en kille på bmw jag snackade med häromdan) samt hur vanligt är det att svensksålda bilar är skruvade i jämförelse?

var inge lätt det här.. fast det är det väl aldrig.

Mycket tacksam för svar och tips!!

Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Dubbelglas? Är inte det ganska ovanlig utrustning?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Som sagt dubbelglas på en 523:a eller 528:a blir kanske inte lätt att hitta. Sedan har jag en 525 Touring som är svensksåld utan nivåreglering så det där är nog lite en myt. Men de flesta verkar ha nivåreglering dock.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Här måste vara den perfekta E39an:

1700 milad 525 touring med m-paket Länk
Lycka till att hitta den bilen, det behöver du minst sagt!

Dubbelglas är ovanligt även på 540i.

Taklucka är ovanligt på sv-sålda överhuvudtaget, lite vanligare på 540i.

I övrigt vi pratar om 12år gamla bilar, dem är oftast brukskörda och då finns det luckor i servicebok, brister lite varstans.

Om du nu har dessa krav/önskningar var då beredd på att den kostar 70-80tkr, om du nu hittar någon, dubbelglas och taklucka får du stryka eller Sv-såld och dubbelglas, taklucka är vanligt på tysksålda, öka även årsmodellen och ta med 525/530, då kan det lösa sig.

Stephan

540i/6 E34 byggdes i 3203 ex. knappt 1296st för Europa.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den var billigare än min som gått 6800 när jag köpte den... ;) Men frågan är om de får det idag.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Tveksamt, samt minus för att det inte är 12 års rostskyddsgaranti.
(Som jag för övrigt utnyttjade på min i veckan = helt ny baklucka och rutram:))
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
jonasjonas: Det var bra info att du skrev det. Enda gången jag sett någon här få goodwill över 6 år. Känns väldigt generöst om man skulle få det vid 11 år och 11 månader!
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jag var och besiktade i Maj hos Bavaria i Tyresö/Bollmora och fick besked senare samma dag att det gick på garantin. Hoppas det går lika smärtfritt nästa gång, lär väl bli ett besök till efter vintern då det börjat bubbla lite i vänster framdörr.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Kan även nämna att höger bakskärm målades om pga rost i tanklucksbaljan.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Men du har bara 6års garanti eller vad, jonas?
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Nej, 12 så klart! :)
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Kompisen har en 523 touring med skinn avtagbart drag och dubbelglas bla kommer inte ihåg om det är taklucka på den dock. Men har för mig att det är det..
Silver. En 99:a med automat. Det är import tror jag. Svensksålda med den utrustningen är inte vanligt om inte helt omöjligt att hitta...???
Men jag vet inte om han säljer den.
Men kan givetvis fråga honom om du är intresserad?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Vad tror dom får för den lågmilade e39:an? Eller rättare sagt, vad skulle vara rimligt att ge för den under förutsättning att skicket motsvarar milen.
Tja vad ska man säga... Frågan är väl hur svårt man ska göra det för sig när man letar efter en gammal begagnad bil. Lycka till med den kravspecen.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Den perfekta E39an har dessutom vid 20000 mil fått nya (Märkes) stötdämpare och samtliga bussningar/stag i fram och bakvagn bytta. Dessa bilar är nog ofta inte till försäljning dock!
Köp den här :) Länk
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Hade vägarna förbi segeltorp och kikade på den lågmilade kombin.
Den är såld men skicket motsvarade absolut inte 1600 mil snarare 5000-8000 mil.

Risig motorhuv och framruta, trasig bakljus som var tejpad med reflextejp, 3 st bucklor på taket i storleks ordning som gamla 50 öringen, bakre stötfångren var bra skadad mm men såld är den iaf.

BMW M-POWER
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Undrar vad den lågmilade gick för till slut....

Mvh Martin
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Tror icke att dem på Veho prutar mer än 5000 - 7000:- max på en sådan bil som dem har haft inne ett par dagar.

BMW M-POWER
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Enl transportstyrelsen har veho ägt bilen sedan 2011-07-29. Så det är ju ändå några veckor. Men märkligt att den inte annonserats innan. Eller så har jag missat den helt enkelt.

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.