AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.871

Köra för fort...

Sida 9 av 10
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
esadh, jaha, NU fattar jag varför det är anarki jag vill ha. :D

Verdi, angående "glorifierad symaskin" (som var roligt). Alltså, om du själv verkligen har en diesel så kanske du inte borde vara riktigt så rolig. ;)

Sammanfattningsvis är väl tråden ytterligare ett exempel på hur rolig en "diskussion" i en tråd på internet kan vara.

Verdi
motorsport5,
Jaså, en dieselhatare? Jaja. Diesel är för riktiga män vet du... :)
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
Jag har inget emot diesel som bränsle. Däremot de som säger saker i stil med "jamen moderna dieslar är lika bra som bensinmotorer vet du." :D

Dieselmotorer passar bäst i lok, bussar, lastbilar och fartyg. Att det blivit populärt i personbilar har politiska/ekonomiska skäl. Lägre bränsleförbrukning är den enda egenskapen där diselmotorn är bättre och till största delen beror det på att de tillåts vara dyrare att tillverka. Nog om det eftersom det inte alls var det tråden handlade om, men nu fick jag in det här ändå... :S
Verdi
Har du öht kört en modern diesel? Åk förbi en handlare och provkör t ex nya 535d.

Helt klart har bensin och dieselmotorer olika styrkor och svagheter. Finns två saker som talar för dieseln. Dels förbrukningen som du är inne på, men även det fina vridet på lite lägre varv. Det gör att man har tillgång till rätt stor del av toppeffekten utan att behöva varva motorn så mycket.

Sen är det såklart en mjukare gång på en bensinare och det händer mer på höga varv jämfört med låga men...

Är nog faktiskt lite sugen att testa en bensinare igen nästa gång jag byter bil. Men det dröjer nog nåt år nu.

mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
Verdi: frågan ifall jag kört en modern diesel är så fånig egentligen. Dessutom är det en sån kliché av de som köper moderna dieslar, precis som jag skrev.

Det gör mig inte automatiskt mer trovärdig, men jag arbetar på motorutveckling på Volvo och har gjort det i 12år. :) Och jag har kört en hel del konkurrent-dieslar också. Den aktuella BMW-2-litersdieseln är så dålig (framför allt ljud och vibrationer) att jag blev jättebesviken trots låga förväntningar. 535d-motorn har jag däremot inte kört, men väl hört och hört talas om. Det lär vara en av de absolut bästa dieslarna så självfallet är det inte någon dålig motor. Jag har full respekt för de som väljer dieslar och att de tagit ett jättesteg från en sug-diesel från 70-talet är det ingen tvekan om. Det jag vänder mig emot är den (i mina ögon) haltande jämförelsen med en motsvarande (lika dyr) bensinmotor. Att bensinmotorn har en fördel av att kanske ha utvecklats mer och under en längre tid tar inte bort det faktum att egenskaperna fortfarande vida överstiger en dieselmotors, möjligtvis undantaget bränsleförbrukningen.

Det där med vrid på lägre varv är såklart en smaksak, men har egentligen tillstor del med turbospec och kostnad på motorn att göra. I en modern bil med automatlåda spelar det ju egentligen ingen roll alls. Och varför vill du ha tillgång till stor del av toppeffekten vid låga varv?

För tydlighets skull tycker jag också att det finns dåliga bensinmotorer. Det har ibland att göra med den otrevliga trenden att anamma direktinsprutning... ;)
Verdi
Tycker inte om att du använder den objektiva bedömningen "dålig" på något i grunden subjektivt.

För vissa kanske förbrukning i förhållande till effekt är det viktigaste osv.
Verdi
Varför jag vill ha stor del av effekten vid låga varv? Det är för att jag tycker att bilen känns rappare och starkare till vardags. Varför vill man ha effekten endast på höga varv är då min motfråga...
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Kan ni inte starta en egen diesel-eller-ej-tråd?
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Det här med fortkörning på allmän väg är alltid ett känsligt ämne. Är inne på Sanis linje helt klart; -håll undan i vänstern! Hade ett litet minirace med en Audi (nya A7 eller A5 4d) mellan Tuve och Säve igår... Hade givetvis inget att säga till om men vi piskade på bra och körde om men med stor respekt för övriga... Den gemenskap man känner vid rödljuset är rätt kul...:). Ännu roligare om man sträckkör Gbg-Sthlm och ngn främmande speeder vill hänga på.., hittills har jag tyvärr fått åka själv större delen då de sällan vill/vågar men hoppas få göra Sani sällskap på sträckan.., han verkar ju ha "rätt inställning"...Skål!
Det som stör mig och det har ju inget att göra med vilken hastighet jag håller är alla dess idioter som när dom ligger för omkörning i vänsterfilen inte överskrider gällande hastighet av nån anledning förmodligen för att dom är bokstavstrogna svensk lagstiftning och aldrig nånsin vill /tänker överskrida gällande hastighetsgräns.
Att dom sen stoppar upp så folk bakom inte hinner om innan det blir 1-filigt igen bryr dom sig inte om. En omkörning ska ju ske så fort som möjligt för att lämna fritt för dom bakomvarande så att dom också hinner köra om den långsamtgående bilen
Enligt Sani är allas framfart lika viktigt, så det finns ingen anledning att "hålla undan i vänstern".

Så fort som möjligt är upp till gällande hastighetsgräns.
Clubsport: Hur tänkte du där (har inget att göra med vilken hastighet... osv)? Om du inte håller alltför hög hastighet så kommer du ju inte ikapp de som kör om (i vänsterfilen), var är problemet?
Istället är det nog så att du egentligen begär att andra ska hålla undan för dig för att du vill köra för fort, inte sant? Observera att det alltid är framförvarande bil som "bestämmer takten", dvs har full överblick framåt osv. Fast man kan tro av alla inlägg i still med ditt att det finns röntgenblick hos de bakomvarande, men än är vi inte där...
Det är sant att man skall göra omkörningen så rimligt snabbt och säkert det går, men det står ingenstans att man skall överskrida hastigheten för det. Isf får man vänta till man kan göra omkörningen på annan och mera överblickbar plats.
Detta formulerades när vi knappast hade några 2-1 vägar, utan andemeningen var snarare att stanna så liten tid som möjligt på vänster körbana pga risken för möte.

FP
Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
PWTech:

Gick det bra igår=)??? Kände igen M5:an utanför Alströmergymnasiet!!

Sebbe
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Ber om ursäkt för min snabba färd mellan Linköping och Breviksnäs i fredagskväll om det nu var någon som var ute och körde. (Linköping-Söderköping-Valdemarsvik-Gryt-Breviksnäs)
Svärmor hade missbedömt när vi skulle dyka upp och hade redan maten klar, svärfar satt och väntade med virren framför brasan så man hade inget val i det läget.
Dessutom dök det upp en volvo V70 2,5T som försöket hänga på vilket gav lite extra krydda i det läget.
Det enda orosmolnet var ca 20 talet rådjur och en älgko men som lugnt stod och tuggade i sig det saftiga gräset.

Måste ändå säga att det gick ovanligt smidigt på E22an denna gång, bilarna flyttade på sig snabbt som attan när jag använde ljustutan. :-)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Sebbe1985

Det gick över förväntan, varning bara.
Hade hjärtat i halsgropen ;)

Var du i Uddevalla också?
Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
PW: Vad bra! Nä det var jag tyvärr inte... Gillar inte när farbror blå bara dyker upp så=)
folke:
Jag menade att det spelar ingen roll om jag ligger i 150 och kommer ifatt bilen i vänsterfil som ligger i 90 och ska försöka komma om utan att gasa över gällande begränsning. Eller om jag ligger i 95 och väntar på att snigeln framför mig ska bli klar med omkörningen... Underbart när folk(e) ska tala om för mig hur jag menar...
Ska man kör om en bil så ska man göra det så fort man vågar så att bilen bakom också hinner om...
Så fort man vågar, det skulle vara 500 km/h eller så då? Han som körde motorcykel och slog rekord var ju lite rädd då.

Eller vågar = rädd för fortkörningsböter? Då är det hastighetsgränsen som gäller.. det är inte så att man får dem betalda av bilen bakom...
Clubsport: Jag förstår hur du menar, och du är självklart inte ensam om att tycka så. Jag själv kan också irritera mig på att man inte kan trycka lite extra vid omkörning vid vissa tillfällen.
Men den springande punkten här och i stort sett hela diskussionens alla inlägg är att det aldrig är du eller jag som kommer bakom en annan bilist som kan bedöma eller fördöma denna om han inte kör så mycket över den skyltade hastigheten som du vill osv. Aldrig någonsin, det funkar inte så att man kan brösta sig och skrika: Ur vägen, här kommer jag,och jag skall fram, vik av, kör i diket, gör vad som helst osv. Har man denna attityden och måste dessutom skriva detta i grova ordalag, skryta och skrodera osv, då är man enligt min uppfattning en mindre lämplig bilförare.
Hela trafikmiljön består av olika situationer, att komma ikapp en omkörande bil är bara EN situation av alla, hur tänker ni som irriterar er till max på detta, vid andra tillfällen där det är nån form av hinder för framfarten?
Kommentaren ovan var inte fel, och frågan är ytterst relevant: Betalar ni som gärna hetsar en framförvarande bilist dennes fortkörningsböter om det skulle uppstå en sådan situation pga ert agerande? Svara ärligt nu...)

FP
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Mecklarn; skål! ;)

folke; jag har hittills inte sett någon "skryta & skrodera" i denna tråden, inkl undertecknad - det personen är nog en produkt av dina fördomar.

esadh; googla på betydelsen av smileys; på det att du må förstå..

Att dieselbilar är till för snålhjärnor utan finess och känsla för sportighet är väl en självklarhet eller? Har kört 535d en hel del - den går fint, men låter ju inte bra och har en rätt så gäspframkallande gångkultur....men vänta nu - vad hände där? Vi är tillbaka ON topic?? :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.