AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.873

Köra för fort...

Sida 1 av 10
Denna frågeställning handlar inte om fortkörningens vara eller inte vara utan om den enkla frågan som följer;

Upplever några här liksom jag att ni sitter och blir okoncentrerade när ni kör i 110 på motorväg? Personligen kan jag bli grusig i ögonen efter en timmes körning medan när jag ligger och kör fort (i tyskland givetvis :)) kan jag sträckköra tank efter tank utan att tappa koncentrationen, vad är era erfarenheter i frågan?
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Brukar uppleva samma sak, framförallt om man kör Q7an med farthållare - det är så bekvämt så att man slappnar av för mycket. Vid lite aggressivare körning så tvingar du kroppen till att vara mer alert. Anledningen till att E4an norr om gävle kallas "Dödens väg" är just för att många kört av vägen där - och de flesta pga av vägsträckan är så tråkig med bara skog - så att folk tappar fokus och kör av.
St
1
StaRe
520D -06
Mina herrar!
Ni fick mig att slutligen kliva över tröskeln. Har läst på detta utmärkta forum ett tag utan att registrera mig men nu hände det.

Visst är det så att koncentrationen sjunker om man inte behöver aggera i sin körning. Men är det inte ett konstgjort sätt att hålla uppe koncentrationen med "aktiv" körning?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag vet inte om det är placebo, men jag blir också lite för avslappnad om jag lutar huvudet tillbaka i nackstödet och kör 110, ligger jag däremot 130 - 140 och inte lutar huvudet tillbaka känns det som man är mer alert och med på vad som händer.

Kan vara placebo och vanesak men det är så jag upplever det, sen en rolig sak jag såg i veckan.
En dam i en RAV4 körde om mig i 150 - 160 med civilsnut bakom med fullt blåljus på ( inget ljud )
hon körde på nån km och förstod inte att dom skulle stoppa henne, hon gick in i högerfil så dom kunde köra om men dom la sig efter henne men hon fattade ändå inte.
Tillslut åkte dom upp jämsides och viftade in henne, hon såg väldigt chockad ut.
Snacka om att inte kolla o backspegeln, hoppas kortet ryker där.

Är man trött och inte kan stanna så är öka tempot en bra lösning på problemet.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vaaa, så ni menar att det inte räcker att vägverket målat brofundamenten i roliga färger?!?!
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
"Grusig i ögonen"? Låter som du behöver synförstärkning, eller glasögon som vanligt folk säger, väldigt vanligt hos den åldrande befolkningen... ;)

If it works, don't fix it.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Med automatlåda, regnsensor, farthållare, avbländningsbara speglar/helljus, volymjusterande stereo mm finns det inte så mycket kvar att göra än att - styra...och ja, det kan bli lite zzzzzzzz om man sträck-kör! Viktigt med bra sällskap i bilen som håller en underhållen.. :)

Sen vill jag passa på att rasa mot alla kvinnor som inte använder backspegeln (till annat än att kolla sminken)! Det är en grov generalisering och väldigt OPK, jag vet, men jag bygger det på tillräckligt mycket statistik för att stå för det. Fast f*n vet om det är bättre med nollor som SER en komma i backspegeln men vägrar flytta sig ändå...hmpf.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Åker man från Stockholm mot Uppsala så vet jag inte hur många man stöter på som ligger i vänsterfil trots helt tomt i höger, även om man kör om på höger så fattar dom inte.

Vad är det för fel på folk ? det gör mig fruktansvärt frustrerad trots massa blink med ljusen fattar dom inte.
Jag tycks läsa mellan raderna att jag inte är ensam om detta fenomen :)

S&S : Ögonen funkar rätt så bra än så länge, här i skååuune land kan det betyda att man är trött också :p
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Håller med till 100%, det handlar absolut inte om att man kör fortare för att man upplever att man är trött utan att man kör mer "på automatik" om man håller hastighetsbegränsningen medan man är mer alert vid högre fart!

//Bjersér
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Var är ml99? :)
Sl
86
Slex
G45 X3 30e 2025
Jo farten hjälper till att sätta fart på humöret !

Jag och en kollega skulle ut till Bålsta på en kurs och hamnade bakom en Saab som vägrade ligga över 105 på en 110 väg tyvärr va det en last bil i högra fältet som höll exakt samma hastighet.. Jag tror jag skulle bryta av helljus "pinnen" då tutan inte har så bra funktion i 105 för att vara exakt !

Dok efter 10 min så tittade killen till i backspegeln och petade sig upp i 110 så vi andra 20 bilar kunde komma om. Dok måste jag säga att automat + en väldigt tyst bil inte är bra när man är arg då min kollega tyckte vi skulle ta det lite lugnare när vi passerat 180/kmh. Bara att instämma ! Dok va man inte trött :)

Lus; Jag är här! :D Många raketforskare här! :D
Jag körde från Göteborg till Stockholm imorse och:

Kommer jag ikapp i vänsterfilen och det ligger två bilar framför i högerfilen svänger alltid den sista ut precis framför mig för att köra om LÅNGT under rådande hastighet, och sen köra extra sakta förbi.
En låg tom i samma hastighet som bilen i högerfilen, i flera minuter, utan att köra om. Blockerar alltså båda körfälten och vägrar släppa förbi...
Kör folk bil bara för att jävlas? Man kan börja undra. Den sista hon såg förresten riktigt nöjd ut när jag körde förbi tillslut....

Hände nog ett 10-tal gånger under några timmar, och alla var kvinnor... Vill inte starta nått med det, men så var det.

Och för att hålla sig till ämnet så ja, farthållaren stängde jag av rätt snabbt, blev trött av att bara sitta still och inte göra något.
Tror inte det hade spelat så stor roll om jag haft automat då man ligger i 5an mest hela tiden, förutom väg40.

Träffade på några riktigt roliga BMW-bilar/förare dock, som hängde med i en rolig fart :)
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Köra för fort? Det gör vi alla varje dag dock ingen av oss tänker på det...

BMW - Beroende Med Wilja
J.Lindström
Grabber: Så sant
mkk230
Ibland blir man tvungen att använda vägränen.

Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Full gas är det som gäller... Omöjligt att hålla skärpan annars... Farthållare vad är det..:)?
Verdi
Det där med att ligga till vänster om det är tomt till höger är ett sattyg. Men ibland är det liksom köbildning i vänster fält för att komma förbi en lastbil eller dyl. Då är det enligt mig INTE OK att dra förbi kön till höger. Han vet väl inte hur fort jag tänker kör sen.

Råkade ut för det i somras. Släppte inte killen en meter på 20 mil efter det. Jävla A4-miffo som bara tog för givet att han höll ett högre tempo än mig.

Jag brukar blinka helljuset om jag vill förbi. Oftast fungerar det. Brukar dock ALDRIG lägga mig väldigt nära för att stressa eller åka förbi till höger. Tycker det är en sak att köra lite för fort och en annan sak att bete sig som en jävla idiot i trafiken.
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Sträck körde Göteborg - Düsseldorf efter en lång dags jobb, för två helger sen. Då var man verkligen tvungen att öka farten endel för att hålla sig i fokus.

Mötte på en dåre i en ny merceders E-klass, låg körde i bra tempo med han genom danmark. Sen när jag kom ner till tyskland möttes jag av dom berömda vägarbeterna med fullt av lasbilar och 2meters filer. jag körde om en lastbil sen gav jag upp. Då kommer mercan i typ 150-160 och passerar 5-7 lastbilar på raken. Vissa är inte alls rädda om livet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.