AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.870

Köra för fort...

Sida 8 av 10
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Verdi;

det är flera kalkylerade risker för mig:

1. Ska jag köra för fort och riskera (bla) kortet?

2. Nu har jag förlorat kortet - ska jag köra utan..?

(3? Nu blir jag stoppad i en vägkontroll - ska jag floor it o blåsa snuten??) ;)
osv.
Visa användare
3.753
Sani
...ser nu att det där om långtradarna var skrivet till Verdi, så: fel av mig :)

edit på detta mao "som henke lexus också noterat"
Verdi
Verdi; Skulle jag få någon 2 dm bakom mig (länge sedan nu), skulle jag inte blir förtörnad; utan skamsen - jag har då uppenbarligen missbedömt min omkörning och är inte en så god trafikant som jag trodde. Det är MITT personliga mått, men det står alla fritt att skapa sina egna regler i en demokrati.. :)
-----------------------

Sani,
Ok, men om det är rätt tätt mellan t ex långtradare i högerfilen och det kommer någon snabbt bakifrån, hur f-n gör du då?

ps. Hahaha. Dra från snuten i en A1:a? Lycka till... :) Som min pappa brukar säga "det låter stort när katten skiter". ;-)
Sani:
Ursäkta sent svar, mailnotifieringen om svar i forumet funkar dåligt tidvis.
Tyvärr blir texten annorlunda formaterad efter att man skrivit inlägget och sedan skickar upp till forumet. Speciellt i långa inlägg som detta så blir det mest en svårläst textmassa, och en del små detaljer, lite ironi, rad och styckdelning osv försvinner.
Kort sammanfattning och jag begär inte att du skall läsa om hela inlägget men jag tror har missuppfattat lite.

FP
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Käre Sani,

Där är flera luckor i ditt resonemang. Låt mig försöka klargöra dessa:

* "du verkar tyvärr ha cementerat din åsikt om mig, och ser därför inte riktigt vad jag verkligen skriver (som henke lexus också noterat).

Jag läser alla dina inlägg och följer din logik. Eftersom din logik inte har ändrats så kanske det inte är så konstigt att min åsikt enligt din mening är "cementerad". Eller menar du att du från ditt första inlägg till ditt senaste har ändrat uppfattning...?

* "jag påbörjar heller inte en omkörning om det redan ligger en i vänsterfilen"
Jaha, och fattar du detta beslut? Är det begränsat till hur långt du ser, ett visst antal meter, eller har du på annat sätt förvissat dig om att den väg du kör på har ett fritt körfält tills du skall svänga av? Egen helikopter kanske...? Ser fram emot ett förtydligande.

* "Mao hinner jag inte ikapp folk under en traditionell omkörning (enfilig väg), utan endast då o då vid tvåfiligt. Och då anser jag att de borde ha flyttat på sig i god tid innan jag anlänt, ja."

Jo, jag vet *att* du tycker det. Men du har fortfarande inte svarat på frågan *varför* din framfart är viktigare än andras.

* "Hemfaller man förresten åt det där Belöna & Bestraffa-systemet du kör, blir det väldans godtyckligt hur du dömer från stund till stund"

Japp. Detta kallas anpassning till trafikrytm och huruvida jag vill ta risken att bli av med körkortet bara för att du vill förbi fortare än den hastigheten som jag kör i.

Min poäng är denna: Du har ett problem - ett fordon är framför dig som begränsar din möjlighet att köra i din egen hastighet. Återigen: Med vilken rätt vill du göra detta problem till den framförvarande förarens problem? Det är här resekten kommer in. Och det är också den fråga jag ställt till dig i ett tidigare inlägg. Du måst förstå skillnaden i att ha ett problem smo man själv skall lösa och ha ett problem som man vill/tvingar andra att lösa åt en.

Låt mig också understryka att jag inte ägnar mig åt "civilpolisfasoner" dvs att medvetet ligga och stoppa andra fordon etc som nämnts av andra i denna tråd. Det tycker jag är ett felaktigt beteende och försöker undvika.

Enligt min åsikt är det viktigt att man har en avsikt med hur man uppför sig, och här skiljer våra åsikter åt avseende hur detta uppförande i trafiken skall vara.

----
BMW CS #6212
Narvselis: Bra inlägg av dig.

Sani försöker måla saker och ting i svart eller vitt, det fungerar inte så i trafiken och dessutom är det ett provocerande sätt att resonera på.

Ungefär så här: Flytta på dig från vänsterfilen så snabbt du bara kan, hinner du inte flytta på dig har du haft taskig uppsikt. ;-)

Ligger man och Autobahn kör i ca 170 km/h på svenska motorvägar så kommer man komma ifatt bilar i vänsterfilen i samband med omörningar och dylikt. Detta betyder inte med automatik att den man råkar komma ifatt har haft bristande uppmärksamhet.

Sist men inte minst ställer den stora trafikmängden till problem i vissa fall. "Serieomkörningar" är svårt att undvika när det är mycket trafik, tex vid omkörningar av lastbilar. Vid serieomkörningar är det så klart väldigt stor risk att någon i omkörningskön egentligen önskat köra ännu fortare.
Visa användare
3.753
Sani
Alltså Verdi....inte så mogna inlägg från din sida nu va? Ska försöka besvara dom så gott det går dock:

"Ok, men om det är rätt tätt mellan t ex långtradare i högerfilen och det kommer någon snabbt bakifrån, hur f-n gör du då?" Svar: Vet inte hur många ggr jag ska behöva skriva det - det händer inte mig! Jag ser isf vederbörande i god tid, och anpassar min hastighet därefter = Ingen hinner ikapp mig i den filen oavsett, därmed inget "SLS-problem"...

"ps. Hahaha. Dra från snuten i en A1:a? Lycka till... :) Som min pappa brukar säga "det låter stort när katten skiter". ;-) "

Så exakt vad vill du säga med det inlägget? Förlöjliga mitt bilval..? Lågt.

1. Jag skulle aldrig göra något så dumt, även om jag satt i en Aventador.
2. Man "kör inte ifrån" någon i en dylik situation med toppfart eller acc, utan med körskicklighet kombinerat med våghalsighet; vilket gör det nästintill irrelevant vad jag sitter i.
3. Min klena Audi tar de flesta Volvosar (polisbilar) i praktisk prestanda "på stan".
4. A1 med starkaste motorn är lika snabb som din bil i originalskick. (Och ja, Audin kan också trimmas...)

Upp från sandlådan då: Folke - OK, tack för förtydligandet. Vill också passa på att be om ursäkt om jag var snorkig i mitt tidigare inlägg, onödigt från min sida.

Narvselius;

nej - det är inte så jag menar. Jag menar att du verkar ha bildat en uppfattning om mig, som du vägrar ändra oavsett vad jag kommer skriva, vilket gör det rätt onödigt att debattera vidare egentligen. Du förväntar dig en viss åsikt av mig, därför ser du även lätt det du vill se; utan nyansering.

Jag har ögon i skallen, räcker inte det? Jag påbörjar väl inte en omkörning i en skymd kurva, utan när jag har fri sikt. Och när jag ser att ingen kör om framför mig, och jag ser att ingen närmar sig i backspegeln; kör jag om. Är det också konstigt på något sätt också?? Behöver du en helikopter för det? Skulle snarare rekommendera en optiker - billigare om inte annat.. :)

Det handlar inte om vems framfart som är viktigare, allas är lika viktig. Och jag gör mitt för att underlätta för mina medtrafikanter så gott det bara går. Förväntar mig samma respekt tillbaka, helt enkelt.

"Japp. Detta kallas anpassning till trafikrytm" Nej, tyvärr - det kallas godtyckligt beteende, och är lika med (bla) oförutsägbart beteende = farligt i trafiken. Ena stunden gör du så, andra stunden si, beroende på vem som kommer bakom dig, och hur osv. Hur ska man kunna anpassa sig till en sådan som dig? Man vet ju inte hur du mår just vid tillfället, du kanske är på bestraffningshumör just då..?

Ser att du fortsätter att prata om den där respekten, vilket innebär att du inte förstått min kommentar om ett cirkelresonemang. Det finns inte rätt eller fel på det där, båda sidorna har rätt ur sin synpunkt, OK? Båda parter i en sådan trafiksituation försöker ju ympa sin vilja på den andre; den ena genom en aktiv, och den andra genom en passiv gärning (= inte flytta på sig).

Och du har - som sagt - redan erkänt att du kan ägna dig åt civilpolisfasoner, så jag ser inte poängen med att försöka förneka det nu.

Lunch nu, ha det bra därute!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Sani,

du skriver att:
* "Jag menar att du verkar ha bildat en uppfattning om mig, som du vägrar ändra oavsett vad jag kommer skriva"

Det är enligt min mening faktiskt tvärtom. Du undviker att förklara dina ställningstagande och när jag frågar flera gånger om dessa så ser du inte mina frågor. I stället beskyller du mig för precis det du själv gör (kallas projicering och är en vanlig försvarsmekanism).

Att anpassa sitt körsätt till omständigheterna anser jag vara det bästa sättet att köra, medan du anser att det är ett "godtyckligt beteende" och civilpolisfasoner. Ja, det är ju godtyckligt såtillvida att jag inte kör exakt likadant idag som jag gjorde igår. Dels på gruind av väder och vind och dels på grund av omgivande trafik

* "Det handlar inte om vems framfart som är viktigare, allas är lika viktig"
Ser du inte själv att detta inte hänger logiskt samman med ditt resonemang?
Se frågorna i mitt tidigare inlägg, vilket också besvarar ditt påstående om cirkelresonemang. Du måste förstå att du gör flera ställningstaganmden i dina inlägg som du inte bemödar dig att förklara - du måste förstå att vi som läser desasa och inte känner dig som person inte automatiskt förstår varför du kommer till detta ställningstagande.

Jag har inget problem med att du har en annan åsikt, eller att du förs¨ker måla svart eller vitt som mats_epost skriver. Vad jag saknar är att du förklarar hur du kommer fram till ditt resonemang istället för att skriva
"FEL"
eller
"Jag har ögon i skallen, räcker inte det"

Dessutom, Jag har aldrig erkänt att jag ägnar mig åt civilpolisfasoner. Den typen av påstående tycker jag inte hör hemma i en intelligent diskussion - men kanske var det bara blodsockerhalten som var låg sådär strax innan lunchen...? :o)

Orkar du inte svara så ha en skön fredag!

----
BMW CS #6212
Verdi
sani,
Det är ju rätt omoget att hävda att ingen någonsin kommer ikapp dig i vänsterfilen också. Det händer alla. Punkt slut. Eller så kör du bara när det är ytterst lite trafik...

Skulle jag bli av med körkortet skulle jag låta bilen stå. Funderar inte ens i dina banor.

ps. Visst, en trimmad A1 1.4t kanske hänger med mig upp till 100km/h men sen lär den inte ha så mycket att säga till om. ;-)
Visa användare
3.753
Sani
Alltså haha..."kallas projicering och är en vanlig försvarsmekanism"...snacka om hobbypsykologi-grepp, kombinerat med brist på självinsikt över att du inte helt enkelt förstår vad jag säger när jag upprepade gånger svarar på samma frågor från din sida!
Eller vänta nu - är det jag som inte förstår att du visst förstått mig? Eller är det du som tror dig vad jag menar när du inte alls förstått?? Hur ska vi nu få facit på detta tro...? Helt omöjligt. Om du nu själv är blind för dina egna inlägg där du kategoriskt undviker att svara på de argument som komprometterar dig, är det helt meningslöst att föra dialogen vidare. Men det är allt bra komiskt att du beskyller mig för det samma...hmm, vad kallas det nu igen....cirkeln är sluten :)
(Btw; snyggt grepp att förstora dig själv genom att använda ordet "vi" där).

Nä, vidare sakargumentation i frågan är dömd att misslyckas enligt mig, därför lämnar jag sista ordet till dig - v.v. tyck till. Jag kommer läsa det, begrunda det, och - framförallt - respektera det utav bara tusan.

Verdi; Jag har redan redogjort för de anledningar till varför detta inte händer mig. Vad du däremot inte har gjort är att be om ursäkt för ditt tarvliga försök att förlöjliga min bil (och varandes bilentusiast; mig).
Ska vi hänga kvar i sandlådan? Jag slår vad om att en Promotec-chippad Audi A1 TFSI ( Länk ) är snabbare i de flesta lägen, men låt oss säga: på Ringen, än din helvetesmaskin - sätter du emot?

Ha en bra dag!
Visa användare
3.753
Sani
Ber om ursäkt mats_epost; hade missat ditt inlägg - det var sällsynt dåligt.
Bara för att du provoceras av att indirekt anklagas för att vara mindre perfekt som bilförare, behöver inte det betyda att jag har fel.
Konsekvent ("svart-vitt"?) beteende är mindre riskabelt. Och konsekvent betyder inte (som Narvselius uppenbarligen tror) samma som statiskt; dvs att man inte tar hänsyn till väder och vind. (Humöraspekten låter han bli att besvara för andra gången...eller är det tredje?)

"Ungefär så här: Flytta på dig från vänsterfilen så snabbt du bara kan, hinner du inte flytta på dig har du haft taskig uppsikt. ;-)" Du kan skippa smileyn - ska man hårdra det är det precis min mening, grattis till en lyckad tolkning!

Serieomkörningar är fyllda av alldeles för många oförutsägbara variabler, och just därför förbjudna (iaf när jag tog kk 1989..). Jag ägnar mig inte åt dem iaf.
Verdi
Sani,
Du är ju inte på riktigt. Möjligt att din ambition är att det aldrig ska hända men...

Har inte förlöjligat någonting. Tyckte bara det här med att blåsa snuten i en glorifierad symaskin lät lite lustigt. ;-)
Verdi
Sani,
De "serieomkörningar" jag pratar om är alltså på motorväg, vilket jag antog är vad hela diskussionen handlade om.

Om man ska inkludera landsväg tycker jag också att det vore väldigt konstigt om den som kör fortast alltid ska ha företräde till omkörning.

Säg att det ligger 4 bilar bakom en buss på en kurvig väg. Sen kommer en kort raksträcka. Vem ska då få köra om? Jag tycker den som ligger bakom bussen ska få köra om först. Dessutom vet ju inte den fjärde bilen hur fort de 3 före kommer att köra när vägen blir fri. Den andra bilen kanske vill köra ännu fortare än han tänkt sig.
Visa användare
3.753
Sani
Respekt var ordet ja.
Sani: Hmm beror lite på hur man tolkar serieomkörning också...

Exempel: Ett läge på på tex E4an vid omkörning av ett par lastbilar:

Du ser att en bil ganska långt framför dig påbörjat en omkörning av säg två stycken lastbilar (han kanske redan kört om den första och håller köra om den andra). (Han valde att inte klämma sig in emellan dem.)

I en sådan situation händer det aldrig att du själv sticker ut i vänstra filen själv (med gott om avstånd till lastbil nr 1) innan personen i fråga är totalt klar och svängt in i höger filen igen (någon knapp kilometer bort)?

Eller menar du att det är felaktigt att svepa två lastbilar i taget?

Ja, i så fall ger jag blanka f-n i den lagen om det nu finns någon sådan. :-)

Ja, du provocerar mig lite genom ditt sätt att formulera dig på, det är sant. Men jag känner mig periodvis provocerad av folk som envisas med att se situationer som ej är självklara som svarta eller vita med grava förenklingar/generaliseringar. Alla trafiksituationer eller omkörningssituationer är inte totalt självklara. Man behöver heller inte betett sig som en idiot för att man vid enstaka tillfälle lyckats bli upphunnen i omkörningsfilen.

Nej, bara för att vid enstaka tillfällen råkat få en hyperagressivt körande Lambo, Ferrari eller Porsche i backspegeln så behöver det INTE ALLTID betyda att man gjort en felaktig omkörning eller haft bristande uppsikt som du med provocerande envishet hävdar. ;-)

Men som bilentusiast så släpper jag förbi honom med ett leende, det är en annan sak. Att släppa förbi behöver dock inte ALLTID betyda att man avbryter en omkörning hur som helst, ibland är det mera trafiksäkert att fullfölja.

Sani: Ska vi kalla dig för Mr Perfect? ;-)
Visa användare
3.753
Sani
Hej igen Mats.

Vid en två-filig väg, ja - självklart bör jag förbereda min "omkörning" genom att lugnt lägga mig i vänsterfilen i god tid innan LB1. Jag använder min farthållare gärna och mycket! Mitt svar ang serieomkörning gällde mkt riktigt enfiliga vägar. När det gäller tvåfiliga vägar är det lika bra att ligga där så länge man är snabbare än de i högerfilen (oavsett antal), och ingen dyker upp i backspegeln förståsss.

Grava förenklingar/generaliseringar använder jag för att slippa ÄNNU längre inlägg, där jag måste beskriva varje enskilt undantag till regeln sas. Det handlar om att jag både försöker beskriva - och uppnå - ett ideal. Så visst; med det i åtanke får du kalla mig vad du vill :) Jag är inte perfekt, men jag försöker mitt bästa att uppnå det tillståndet. Kan mer (eller mindre..) krävas av en?

Och jag "avbryter" naturligtvis inte en omkörning heller.......av tidigare nämnda skäl.

He en skön helg, och ser ni en A1 i backspegeln - flytta på er för fanken!

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Sani,

Trist med din avslutning och att du a) igen inte svarade på mina frågor utan istället ansåg att du blev provocerad av mitt resonemang och att du b) igen gör påståenden om mig presenterade som fakta utan att förklara hur du kom till den slutsatsen och utan att ta hänsyn till att jag inte delar dina påståenden om mig.

Ha en bra dag.

----
BMW CS #6212
Sani: Skönt, jag började undra... ;-)

"Grava förenklingar/generaliseringar använder jag för att slippa ÄNNU längre inlägg, där jag måste beskriva varje enskilt undantag till regeln sas. Det handlar om att jag både försöker beskriva - och uppnå - ett ideal."

Visa användare
3.753
Sani
Ja, det är inte hela världen! Le, och världen ler med dig, du vet.. ;)

Läs gärna igenom allt en gång till, det finns säkert mera att utvinna ur dessa rader. Hejdå.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
HAHAHA!
Jag var bara tvungen att läsa lite här och nu inser jag att Sani bara trollar!

"...men det står alla fritt att skapa sina egna regler i en demokrati.. :)"
Nej nej nej, Sani. Det kallas ANARKI. Där skapar alla sina egna regler.

Demokrati är när de demokratiskt valda ledarna bestämmer reglerna och alla följer dem. Regelsamlingen kallas TRAFIKFÖRORDNINGEN och den säger att ingen får köra fortare än hastighetsbegränsningen på några offentliga vägar alls i hela riket.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.