|
Sida 6 av 10
|
|
|---|---|
|
Fattar du hur långa inläggen skulle bli till slut om man besvarade allt som skrivs i dem? Sani har ju redan fått nog när jag besvarar en del av det som står i dina, så jag väljer att svara på det som hör till den röda tråden. :-) Jag vet inte varifrån ni har fått att jag skulle vara en som ligger i vänsterfilen och hindrar folk. Eftersom jag själv tycker att det är fel så gör jag det givetvis inte. Jag bara argumenterar utifrån det faktum att sådant beteende har skapats av vissa människor som en protest mot fortkörningen och att jag förstår dem. Jag förstår även vissa människor som kör fortare (inte mistafrizz-klientelet då) då jag själv tenderar till att göra det. Men - och här kommer poängen - jag gnäller inte på dem som tycker att jag gör fel och på dem som inte accepterar det, eftersom jag de facto gör fel själv! Jag förstår att ni inte vill prata om respekten, utan väljer att blunda för den. Men det betyder inte att den inte har betydelse. Det samspel som trafikanter har med varandra kräver respekt för att fungera bra. Gnäll då inte när andra ger er samma behandling tillbaka. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Torbjorn: Sant, men är det inte många olyckor som beror av hastigheten på motorvägen (inte enskilt, däremot i kombination med tex kort avstånd) när vi pratar hastighetsvariationer ¨på 10-20 km/h vilket är normaltillståndet på vägarna. Och det är knappast skäl att oroa sig om det när en person kör förbi dig på utsidan i andra filen på motorvägen... Näe det är snarae en fix ide och har lite drag av jante över sig. Förövrigt vill jag belysa att det inte handlar om att vissa får eller inte får vara i vänsterfil, det handlar om att man ska gå TILLBAKA dit när man är klar med omkörningen och tillfälle ges. |
|
|
captainoats: Googla och du hittar svar - om du nu är intresserad av några svar. I guess .. not. Sani: Ja vi har sett en hel del privatpolisande i tråden. Det är några som skriker rakt ut: "Du ska flytta dig för här kommer jag! Annars måste jag sakta ned till laglig fart och det ska jag jävlar inte behöva göra!". Stresskon Galore. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Viktigare att följa trafiktempot än hsatighetsbegränsningen | |
|
torbjörn_75; håll isär begreppen nu! Hastigheten har ingen betydelse så länge du inte krockar. Och inga krockar sker, om ingen/inget är i vägen för någon annan, eller hur? Jag gör mitt bästa för att hålla uppsyn i backspegeln. Oavsett om jag ligger i 200+ flyttar jag på mig om någon närmar sig där, varför ska vi liksom krångla till det i den här tråden?? Jag är inte Gud - jag belönar inte mina medtrafikanter, jag straffar dem inte - och jag respekterar dom så länge de inte beter sig idiotiskt, så som vänsterpotatisarna tyvärr gör. Om du befinner dig i vänsterfilen och helt plötsligt har en ilsket blinkande 997TT bakom dig, får du helt enkelt svälja din stolthet (och ditt avund..), och inse att du antingen missat att läsa av backspegeln; eller i bedömningen av din omkörningshastighet alt. filval! |
|
|
Nja Esadh, du väljer lämpligt ut de delar du tycker dig kunna svara på (med samma svar om igen, respekt). Ska du hålla dig on topic så är ämnet detta: "Upplever några här liksom jag att ni sitter och blir okoncentrerade när ni kör i 110 på motorväg?". Men det är säkert lättare att välja själv vad som är rätt och fel att svara på... Och sen när började du lyssna på Sani? :) "Men - och här kommer poängen - jag gnäller inte på dem som tycker att jag gör fel och på dem som inte accepterar det, eftersom jag de facto gör fel själv!" Här skiljer vi oss och har samma åsikt. Jag tycker det är helt ok att du inte tycker som jag (hastighet tex) men när du inte accepterar det och går till handling då är du ute på djupt vatten. Observera igen att, enligt mig, det är få som är den typen av person som du gett sken av att vara (privatpolis) som fastnar i vänsterfilen utan snarare de som inte tittar i backspegeln. Jag tog upp respekten, men du valde att inte svara på det! |
|
|
esadh; du har med all önskvärd tydlighet redovisat för din ståndpunkt, och jag har - mycket riktigt - konstaterat att du är en lost cause. Du återfaller till dina beskrivningar av hur syndarna enl dig beter sig, men då du vid det här laget bör ha sett mig skriva att det inte är upp till gemene man att döma/straffa, borde du vid det här laget även fattat att du inte kommer med något som inte redan är utagerat i mina tidigare svar. captainoats; Huvet på spiken (avs ditt senaste inlägg dvs). Keiser; hahaha! :D |
|
|
Sani - du har inte riktigt förstått mitt inlägg... Alltså 1. Din åsikt är inte detsamma som sunt förnuft. 2. Mitt beteende i trafiken är beroende på andra trafikanter. Det kallas ibland "trafikrytm". 3. Naturligtvis skall jag belöna trafikanter som kör med det du kallas "sunt förnuft". Straffet jag antyder om i mitt tidigare inlägg är ju att fortsätta göra det jag gör, dvs köra om en bil. Återigen, det är viktigt att visa respekt för andra trafikanter i trafiken. Just detta var ju orsaken till den dödsolycka i Tyskland som blev så omskriven för något år sedan: En kvinna i en mindre bil blev så rädd för en MB SLS som kom i kapp, körd av en testförare, att hon körde åt sidan så hastigt att hon kraschade. Föraren blev också dömd för vårdslöst beteende. vilket dessväare inte ger kvinnan tillbaka livet. ---- BMW CS #6212 |
|
Verdi |
Om jag kör förbi en "lastbilskaravan" (säg 5 lastbilar/husvagnar i rad) i 130km/h och det kommer en Porsche bakom med blinkande helljus i 170km/h får han fan vänta tills jag är klar och det finns en tillräcklig lucka till höger så att jag inte ska behöva bromsa in. |
Verdi |
Dvs, respekt "goes both ways". Han får respektera mig som kör långsammare också. Snacket om att han nog har bråttom till sjukhuset tror jag inte på. Dessutom är tidsvinsten mellan 130 och 170 inte så stor på de få km det kan röra sig om. |
|
Verdi - precis. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Sani: Det är inte så enkelt. Jag har själv blivit påkörd bakifrån i vänsterfil. Jag var i vägen där eftersom fordonet framför mig hade stannat. Hade föraren bakom kommit i 200 km/h hade jag inte överlevt. captainoats: Man kan sätta trafiktempot. |
|
|
Hur man än vänder och vrider på denna diskussion är det ju ändå så att svenska folket gemensamt har bestämt, via våra folkvalda politiker, att vi skall ha hastighetsgränser. Ganska fult beteende egentligen mot andra medtrafikanter att köra för fort. Man tar sig friheten att utsätta andra för fara för att själv komma fram lite snabbare i trafiken. "Min tid är viktigare än ditt liv och hälsa". Läsvärt och ger en tankeställare: Länk |
|
|
Sani: Nej, jag beskriver hur syndarna ENLIGT LAGEN beter sig. Skillnad. Du kan ju läsa inläggen utan att lägga in en massa som jag inte har skrivit i dem så får vi se om du kan förstå dem den här gången. :-) "håll isär begreppen nu! Hastigheten har ingen betydelse så länge du inte krockar. Och inga krockar sker, om ingen/inget är i vägen för någon annan, eller hur?" Jisses! Och JAG skulle vara en lost cause... captainoats: Exakt! Och trafiktempot ska ju inte vara högre än hatighetsbegränsningen, eller hur? Keiser: "Här skiljer vi oss och har samma åsikt. Jag tycker det är helt ok att du inte tycker som jag (hastighet tex) men när du inte accepterar det och går till handling då är du ute på djupt vatten." Handling? Hur menar du att jag har handlat? "Observera igen att, enligt mig, det är få som är den typen av person som du gett sken av att vara (privatpolis) som fastnar i vänsterfilen utan snarare de som inte tittar i backspegeln." Du har nog missat ett inlägg från mig långt upp på den här sidan, verkar det som. Du hittar nog antagligen svaret på förra frågan där också. "Jag tog upp respekten, men du valde att inte svara på det!" Samma här, läs ovan. Men annars avfärdade du respekten på ett sätt som uppfattades att du inte ville prata om den. Det var trevligt att diskutera med dig, Keiser! Men jag tror att det är dags att lägg ned för den här gången då det känns som att det börjar bli pajkastning runt oss, vilket inte gynnar någon. Hoppas att de kan läsa dina inlägg och ta lite lärdom i sakligt och respektfullt bemötande! :-) Till nästa gång... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Narvselius; då du i mitt tycke fortsätter att hävda samma "fel", anser jag att jag visst förstått inlägg - vi är helt enkelt inte överens. 1. Min åsikt är inte samma som sunt förnuft rent generellt, men väl när det gäller att inte befinna sig i vägen för objekt med högre hastighet. (Har du inte det förnuftet, råder jag dig att stanna hemma..) 2. Mitt beteende är enl följande: Jag försöker köra så väl som möjligt, utifrån MINA behov och begränsningar. Till det tillkommer anpassning för att jag inte befinner mig ensam på vägarna, anpassning kan vara att jag flyttar mig för en som närmar sig i backspegeln ELLER att jag tyvärr måste förstöra min trafikrytm och bromsa ner för att folk inte har odelad respekt för min högre hastighet. 3. All diskussion om belöning & straff anser jag löjlig, ovidkommande och ointelligent, då jag redan redogjort för att jag inte sitter i den positionen att jag får påverka folks privatliv i form av transporter. DET kallas ödmjukhet, en egenskap du förmodligen anser att jag saknar? Think again. Intressant exempel med SLS:en. Jag står fast vid mitt spår och utan att känna till alla detaljerna anser jag att kvinnan borde 1. Haft bättre uppsyn i backspegeln 2. Inte kört av vägen, på det att hon må bevarat sitt liv...men det är ju inte PK, eller hur? Så det förvånar mig inte att testföraren blev dömd! torbjörn_75; ja du - men om fordonet framför dig inte hade varit i vägen, hade du mao inte blivit påkörd, eller hur? VSB. esadh; NU börjar jag förstå varför dina inlägg blir så långa... ;) |
|
|
esadh igen; skyll inte på LAGEN, det är visst du som jagar syndare här: "Ja vi har sett en hel del privatpolisande i tråden. Det är några som skriker rakt ut: "Du ska flytta dig för här kommer jag! Annars måste jag sakta ned till laglig fart och det ska jag jävlar inte behöva göra!". Stresskon Galore". Dina ord, har inte sett Lagen skriva detta..? Eller hävdar du att raderna ovan inte innehåller ett fördömande?? :) |
|
|
Torbjörn så du menar att man kan åka runt i Stockholm tex under rusning ( när det inte är köer ) och sätta sitt eget tempo ? Det låter väldigt roligt det skulle jag vilja se. |
|
| finns på youtube captainoats, sök på Stockholm by night.. :P | |
|
Sani: Det som skulle bevisas var väl om hastigheten påverkar andra eller inte. Eftersom folk är i vägen för varandra ibland, och det i vissa situationer dessutom är lagligt, tycker jag det blir ett lite väl förenklat resonemang att ignorera det. captainoats: Sitt eget tempo är väl inga problem. Utmaningen är att sätta andras tempo. |
|
|
Sani, ja dina åsikter är intressanta, och helt klart är de olika mina. Mitt tidigare inlägg var att vi skulle respektera varandra åsikter, eftersom följden av detta blir att vi också kan respektera olika beteenden i trafiken. Men efter ditt inlägg 14.58 så förstår jag att du inte kan eller vill ta den uppmaningen. Vilket jag ju tycker är trist. Kul dock att du anser dig ha förstått mitt inlägg, synd bara att du inte följer logiken i mitt resonemang. 1. "Min åsikt är inte samma som sunt förnuft rent generellt, men väl när det gäller att inte befinna sig i vägen för objekt med högre hastighet." Varför skall objekt med högre hastighet ha förtur? Du gör många antaganden utan att förklara varför. Tror att en del av diskussionen hade kunnat undvikas om du tog dig tid att redovisa detta. 2. "ELLER att jag tyvärr måste förstöra min trafikrytm och bromsa ner för att folk inte har odelad respekt för min högre hastighet." Se pkt 1. Att du vill köra fortare har jag inget problem med, men väl att du per automatik (åtminstone är det så jag tolkar dig) förväntar dig få förtur enbart på grund av vilja att framföra fordon med högre hastighet än omgivningen. 3. "då jag redan redogjort för att jag inte sitter i den positionen att jag får påverka folks privatliv i form av transporter." Jo, det gjorde du faktiskt i ditt påstående under punkt 1 och punkt 2. Vänligen läs ditt eget inlägg igen. Låt mig understryka att jag absolut inte påstår att du saknar ödmjukhet. Däremot håller jag starkt på alla likas rätt i trafiken och jag har tolkat sina tidigare inlägg som att du är av annan åsikt. Ja, SLS:en är ett intressant exempel på bristande respekt i trafiken och ditt inlägg talar för sig själv. ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.