AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
16.129

Köra för fort...

Sida 5 av 10
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
mats_epost: Det där får du gärna utveckla. Jag är inte säker på att sura uppstötningar är någon dröm, direkt. :-)

jonasjonas: Och är det någon som har protesterat så de måste överbevisas med video? Sattyg är väl att ta i? Eller är det så att du ska fram först till varje pris? Inte tid att släppa på gasen? Jag gillar inte heller sådana men det är ju ingen livsfara inblandad.

Keiser: "Inte för att vara sån men tror du inte att det är lättare att övertyga ett litet antal (idioter) som prompt ska ligga i vänsterfil än ett väldigt stort antal fortkörare?"
Ok, så det problem som breder ut sig värst och är störst ska vi inte göra någonting åt för det finns mindre problem att ta tag i?

Och om du tror att fortkörningen i km/t i sig är det största problemet så har vi antagligen missat något i kommunikationen. Det är attityden som orsakar fortkörningen - och som också orsakar högeromkörningar - som är roten till det hela. Den attityden som säger att "jag får köra så fort jag vill, hur jag vill och jag ska fram först och till varje pris" är den som är farlig. Och den verkar finnas hos väldigt många fortkörare.

Bara det faktum att tråden har blivit så här lång utan att några fler än ett par stycken av alla er som förespråkar fortkörning har erkänt att det egentligen inte är ok säger en hel del. Kan ni inte ens inse/erkänna att man gör fel så kan man ju börja undra. Eller som Verdi skrev på sidan 2: "Ni är väl tyvärr bevis på att BMW attraherar en viss typ av människor som ger märket dåligt rykte....". Och jag citerade så jag syftar inte till någon speciell. Känn er dock fria att ta åt er om ni passar in i profilen... ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Vad hände med att man ska underlätta för sina medtrafikanter i trafiken?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det försvann nog i samband med inträdet av den dåliga attityden.

_
"Ok, så det problem som breder ut sig värst och är störst ska vi inte göra någonting åt för det finns mindre problem att ta tag i?"

Mig veterligen läggs det ganska mycket pengar på att "göra något åt" fortkörare... Men det faktum att hastighetsövervakning på motorvägar är sällsynta kanske indikerar att det inte anses så allvarligt?! Att man inte har en aning om vad som händer runt omkring bilen utan enbart stirrar rakt fram och dessutom irriterar ett större antal förare (som därmed blir farliga) samt inte tycks ha en aning om trafikreglerna (?) utan tuffar på i "sin" fil tycker jag är ett större problem än fortkörning. Så näe hastigheten är inte det största problemet, tvärtom ett mindre problem på motorvägar. Jag tycker du blandar och ger ganska bra, bara för att man kör fort så betyder det inte att man kör farligt. Omkörning på höger sida uppstår (i mitt fall) pga irritation som i sin tur kommer från föraren framför, inte pga "jag-är-bäst-attityd". Jag tycker det är onödigt att vissa kör 85 km/h på motorvägen men jag irriterar mig inte på det så länge de inte stoppar upp mig. Lika lite borde denna förare irritera sig på mig om jag kommer i 130 km/h, under förutsättning att jag inte stressar på denne att köra fortare än han avsett. Håller sig han mao i högerfilen och jag i vänsterfilen så blir ingen irriterad och problemet äro löst. Är inte svårare än så även fall du tycks ha svårt att inse detta?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Varför irritera sig över huvud taget? Varför inte bara släppa på gasen och inse att man inte bestämmer över andras positionering i trafiken?

"Att man inte har en aning om vad som händer runt omkring bilen utan enbart stirrar rakt fram och dessutom irriterar ett större antal förare (som därmed blir farliga) ..."
Stopp där! Nej, det är inte den andra föraren som irriterar dig - det är DU som irriterar dig på den andra föraren. Skillnad. Släpp gasen och vänta istället. Det är inte du som äger vägen.

"Lika lite borde denna förare irritera sig på mig om jag kommer i 130 km/h, under förutsättning att jag inte stressar på denne att köra fortare än han avsett."
Du bryter mot lagen, som finns där av en anledning! Så lagbrott är inget man ska protestera emot så länge det inte drabbar en själv? Det där är just den attityd jag pratar om. Att bryta mot lagen är respektlöst mot medtrafikanterna. Och för att få respekt måste man visa respekt. Tyvärr visar respektkontot för fortkörare samma röda siffror som saab.

Och varför skriver jag då som ovan? Nej, det är inte för att reta dig utan att få dig att tänka en smula längre. Försök att se situationen från ett annat håll så kanske du förstår vad jag menar. Det är den synvinkeln jag försöker bidra med.

A.Persson uttryckte det väldigt bra här ovan: "Vad hände med att man ska underlätta för sina medtrafikanter i trafiken?". DU kan underlätta genom att visa respekt och hålla hastigheten, rätt? Jag har inte protesterat mot att folk ska hålla sig i högerfilen, tvärtom. Men varför inte försöka se det från ett annat håll än "Någon är i vägen för mig, dra åt h-e!"?

Sov gott! :-)

_
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
"Eller är det så att du ska fram först till varje pris? Inte tid att släppa på gasen?"

Vilken fantastisk analys.

Jag har inte mer bråttom än vilken svennebanan som helst, dock använder jag högerfilen utom då jag ska passera någon, således har jag inte lust att köa i vänster körfält pga någon som kör långsammare el. lika snabbt som höger / inte uppmärksam / jävlas.
Jag skulle gärna se fler (civil)polisbilar som sätter böter efter beteende. Fortkörning är en av dem. Irritation (som visar sig i andra trafikbrott). Men även ouppmärksamhet, ligga i vänster fil i 95km/t när det ingen framför, eller i högerfil, men utan överdirft, 20 bilar bakom. Man kanske får prata i telefon i detta land, men botfäll då i hela friden folket där det mycket tydligt syns att de sysslar med annat än bilkörning (vinglar, hastigheten fladdrar och allmänt noll koll)..

Betyg på bilkörning helt enkelt, verkar som vissa bara försöker köra bra på uppkörningen, sen är det bara att rulla på, och möjligtvis respektera hastighetsbegränsningarna. När man har lust.*

För det är vad jag tror är grundorsaken enligt mig, många försöker inte ens köra bra och hyggligt, även om de kan. Och det har att göra med hur man trafikövervakar. Tänk vad roligt det skulle vara om alla försökte köra bra... denna tråd skulle inte finnas ;-)

* Not: till ni som inte förstår att det är respektlös att inte hålla tillåten hastigheten. Det är simpelt, det är som att tränga sig i en kö. Inte en bilkö, men försök vid kassan inne i bolaget coh se hur folk reagerar. Det är som att man står och betalar för sin remsa till tunnelbana och tycker det blir dyrare hela tiden, medans du bevittnar flera stycken som plankar. Ungefär så respektlös känns det att köra för fort för dem som verkligen försöker hålla hastigheten....
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Att underlätta för andra i trafiken och hålla hastigheten behöver inte alls gå hand i hand.
Orka hetsa upp sig om ngn vill om. Oavsett hastighet ska man släppa förbi snabbare trafik och lägga sig i högerfilen punkt. Om en långtradare ligger tätt intill så bör man öka lite eller köra av och släppa förbi, hur svårt kan det va liksom. Blir man ikappkörd av lastbilar på 90-väg kör man ju riktigt såsigt. Inse er egen del av trafiken och tänk på att få trafiken att flyta så bra som möjligt i varje enskild stund utan att hetsa upp er. Det finns fortkörare, lastbilar, sniglar och fotgängare som alla har sina skäl till sina handlingar. Beteenden som orsakar situationer konstant är farliga men att fortkörare skulle göra det generellt tycker jag är fel. HUR man kör fort, sakta, lastbil eller går är det som är viktigt.
Till att börja med är inte händelserna i sig sammankopplade, vänsterfilskörarna finns i alla hastigheter och du behöver inte bryta mot någon bestämmelse för att råka ut för detta. Och det var det som jag avsåg med praktik och teori i en tidigare post, människor reagerar! Det hade varit jättebra, ur trafiksäkerhetssynpunkt, att den mänskliga varelsen inte var utrustade med känslor men så är inte fallet så att hänvisa till "reta inte upp dig" ger inte särskilt mycket. Det är tvärtom ett faktum att folk blir irriterade vid situationen som nämnts. Ska vi prata utopier så kan vi ta bort all övervakning och säkerhetstänk och bara säga att folk ska köra på rätt sätt. Så om vi lägger utopierna i byrålådan och prata om hur det faktiskt fungerar så blir det lite mer intressant.

"Varför irritera sig över huvud taget? Varför inte bara släppa på gasen och inse att man inte bestämmer över andras positionering i trafiken?

Fäljer egentligen samma resonemang ovan men undrar lite varför esadh överhuvudtaget kör bil, du kan ju gå eller ta cykeln istället eller varför har du så bråttom? Då slipper du dessutom "fartdårarna". Svaret blir detsamma varför de i kön bakom vill om stoppklossen!

"Du bryter mot lagen, som finns där av en anledning! Så lagbrott är inget man ska protestera emot så länge det inte drabbar en själv?"

Korrekt, lagbrott ska du inte protestera emot, speciellt inte trafikregler! Det är just detta folk har försökt poängtera tidigare iom "privatpoliser". Irriterar du dig på att någon kör om dig och tolkar du det då som att de "äger vägen"? Låter som du borde reflektera över dina värderingar och känslor! Märkligt.

Jag tror du feltolkar A.Persson; underlätta i trafiken innebär att du ska gå tillbaka till höger körfält när tillfälle ges och strunta i huruvida bakomvarande begår lagbrott eller inte (vilket som nämnts tidigare INTE behöver vara fallet).
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Keiser, mycket bra skrivet.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Ja, Keiser - mycket bra skrivet. Det går nu inte att misstolka att du verkligen är en sådan som är respektlös i trafiken.

"Till att börja med är inte händelserna i sig sammankopplade, vänsterfilskörarna finns i alla hastigheter och du behöver inte bryta mot någon bestämmelse för att råka ut för detta."
Nej, men det var just detta tråden handlar om fört och främst - fortkörning. Eller är det viktigare att få rätt än att hålla sig till det vi pratar om?

"Korrekt, lagbrott ska du inte protestera emot, speciellt inte trafikregler!"
Det måste var härligt att vara förbrytare i din värld. :-) Men så protestera inte mot vänsterfilskörare då! Eller är du alltså en "privatpolis" då? ;-)

Folk har känslor, men du kan också välja ett inte agera på dem. Att ge vänsterfilkörare skulden för att du väljer att köra om till höger är bara patetiskt. Det är du som väljer oavsett hur mycket du vill skylla ifrån dig.
Det är också du som väljer att irritera dig. Varje gång du kommer ikapp någon som du irriterar dig på kan du välja att tänka "So what?" och rycka på axlarna. Köra med hjärnan är ju att föredra, men du väljer alltså annorlunda - att köra med känslorna. DITT val.

"Irriterar du dig på att någon kör om dig och tolkar du det då som att de "äger vägen"?"
Nej. Men jag tycker att det är oerhört respektlöst mot medtrafikanterna. och eftersom denne inte är ensam på vägen (vilket tycks vara något föraren antar) så ska man visa respekt och hänsyn.
Och gör man själv fel och visar respektlöshet så känns det väldigt underligt att man har mage att samtidigt gnälla på andra som gör fel. Så otroligt medveten om omgivningen är man nog inte själv om man tror att fortkörning är ok.

"Bravo, Bill!" utropade Bull.

_
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta.. men jag måste göra ett inlägg.

"Håll till höger eller gasa.."

Jag är så fruktansvärt trött på de bilister som inte kan köra så att det flyter i trafiken - jag är väl dessutom en av de som ni moralkärringar hatar mest.

Jag kör dagligen om på insidan, sliter ut mitt helljus mer än vad jag sliter däck, ligger nära framförvarande bil - finns inget värre än människor som av någon anledning befinner sig i vänsterfilen längre än nödvändigt.

Även om jag ligger i 200km/h så går jag in till höger så fort tillfälle ges.

Min nya favorit är att köra om på avfart - dvs det ligger två bilar i bredd på motorvägen, då klipper man dem på avfartssträckan. Haha.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Verdi
Länk

Visa användare
3.755
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
esadh;

du kan skriva hur långa inlägg som helst, och leka med retorik - något du mer än gärna gör, as usual - det förändrar inte nedan fakta:

Du ska fullkomligt strunta i varför någon vill om dig, eller huruvida det är respektlöst eller inte - du ska bara flytta dig om du är i vägen, det är sunt förnuft.

Hur fortkörare bör skolas är inte heller din uppgift, lämna det åt lämplig myndighet.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
mistafrizz:
men så är du också en sådan som inte ska ha körkort.

Sani:
Samma sak kan sägar om att fortkörare ska strunta i varför någon ligger i vänsterfilen. :-)

_
Esadh kommer aldrig acceptera detta för han stör sig/irriterar sig på folk som kör om honom. De påverkar honom inte på något sätt men han stör sig ändå. För att lösa detta så ska alla andra sluta ...irritera sig.

"Eller är det viktigare att få rätt än att hålla sig till det vi pratar om?"
Jag kan hålla med om att det är off topic, men det är hela vänste-högerfil diskussionen. Då vi avhandlat just den de senaste sidorna så är det väl knappast fel att kommentera det? Börjar du få svårt att finna argument eller har du svårt att acceptera att du har fel?! Du väljer att inte svara där du inte kan bemöta det som sägs?

"Det måste var härligt att vara förbrytare i din värld. :-) Men så protestera inte mot vänsterfilskörare då! Eller är du alltså en "privatpolis" då? ;-)"

Skillnaden är, och det här är viktigt, ligger jag över gällande hastighetsbegränsning så påverkar det inte dig! Ligger du och fiskör i vänsterfilen så påverkar det alla bakom dig (både de gånger det går för fort och de gånger det rör sig under 110/120). Att du nu sitter och stör dig på att andra begår brott finner jag bara patetiskt. Jag tror mig även kunna identifiera vad du är för någon förare i trafiken, den som vet bäst och minsann ska visa hur andra ska köra. Troligen den som både direkt och indirekt orsakar flest olyckor... Förövrigt protesterar jag inte, jag tillrättavisar inte bilisten som ligger kvar i vänsterfil utan fortsätter i samma takt efter omkörningen på höger sida.

Sen kan jag ju bara konstatera att det är tur att du inte har någon påverkan på trafikbestämelser och vägförhållanden; om man tror att lösningen är att alla ska strunta i känslorna och istället tagga ner. Tro det eller ej men det finns tom sådana som sätter sig i bilen stressad, arg eller ledsen redan innan bilfärden börjar. Men det är klart, enklaste är ju att vi struntar i sånt där... Du får nog inse att alla inte är som dig, sen kanske du kan gå vidare!

Och lägg ner snacket om respekt hela tiden. Trafiken handlar om att göra så vi alla kommer fram, inte respekt. Du ska underlätta och släppa fram verderbörande bakom oavsett om du respekterar honom eller inte, väldigt enkelt. Det är enligt dig inte ok mend känslor i trafiken men personliga värderingar (respekt) är bra? Nu börjar det bli lite ologiskt dessutom.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Måste också hoppa in i debatten...

Sani: "du ska bara flytta dig om du är i vägen, det är sunt förnuft."

Nej, det har inget med sunt förnuft att göra, utan det är din egen åsikt. Vänligen blanda inte samma de två begreppen. Du får hemskt gärna ha en egen åsikt, men jag skulle personligen rekommendera dig att inte försöka sätta din åsikt över andras.
- Exempel: Om jag exempelvis kör om en bil och ligger i vänsterfilen, och du dyker upp bakom så får du helt enkelt vänta tills jag gjort min omkörning. Du kan själv anse att jag i detta fall ligger i vägen, men då jag anser att jag *inte* gör det så har vi olika åsikter och det är något du får leva med.
Oftast när jag blir "upphunnen" så duttar jag till gaspedalen och kör snabbare förbi än planerat om bilen bakom visar att den snällt ligger bakom, ett slags belöning. Skulle bilen bakom påvisa ett beteende som mistafrizz beskriver så blir det nog tvärtom. Oerhört tråkigt att sådant beteende också finns i trafiken, men det är något vi får leva med.

Samtidigt håller jag med de som anser att vi inte skall "uppfostra" fortförare i trafiken; det gör enligt min egen åsikt bara saken värre. Min erfarenhet av fortkörare är att de är stressade av någon anledning och därför kommer de heller inte lyssna på kritik (enligt den berömda "stresskonen").

Jag retar mig också på en del beteende men försöker lösa det genom svordomar inne i kupén. Men jag lyckas inte heller alltid...

----
BMW CS #6212
Visa användare
3.755
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Om ett främmande objekt (bil, projektil, kronofogden osv..) närmar sig mig, bör jag flytta på mig för att undvika kontakt - det är inte en åsikt, det ÄR sunt förnuft alt. överlevnadsinstinkt.

"Oftast när jag blir "upphunnen" så duttar jag till gaspedalen och kör snabbare förbi än planerat om bilen bakom visar att den snällt ligger bakom, ett slags belöning. Skulle bilen bakom påvisa ett beteende som mistafrizz beskriver så blir det nog tvärtom".
= Civilpolis-beteende, du är inte ensam i denna tråden. Säger det igen: Du må vara kung i din egen bil, men du ska inte belöna/straffa dina medtrafikanter - vem tror du att du är liksom?! Det beteendet är just baserat på ÅSIKTER, inte sunt förnuft.

Det man bör (enl mig då, kalla mig knasig) eftersträva är smidighet i trafik; detta medför även en minskad olycksrisk.

Keiser: Hastigheten påverkar andra när du krockar, den har som det brukar heta en avgörande betydelse för hur svåra skadorna blir vid en trafikolycka.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hur stor är bevisligen skillnaden mellan 110 och 130 ?
Hur stor del av dödsolyckorna sker på E4 an ?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.