AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.867

Köra för fort...

Sida 4 av 10
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
StefanL, "långsammare bil" för dig motsvarar väl ungefär en 135 eller möjligtvis 550? ;-)
Sani: Det är tillåtet att vara i vägen för sina medtrafikanter, så länge man inte är det i onödan. Enligt lagboken.
I Malmö-Lundregionen är det standard att ligga i högerfilen och bilda kö. Tror det är enda länet där det stundtals tycks vara förbjudet att ligga i högerfil!? Nyss svängt in och parkerat och kan bara räkna en omkörning i högerfil denna morgon. Jag hade tur och var före kvinnan (för det är nästan uteslutande kvinnor) som låg och bildade kö hela vägen mellan Malmö och Lund i sina 125 km/h (mätarfart). Inte en gång reflekterades det över att använda högerfilen trots att denna var öde långa stunder.

Självklart är det mer felaktigt att utföra ett brott (vänsterfil) som leder till att andra i sin tur begår brott (omkörning till höger). Hoppa inte på symptomet, lös problemet!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Torbjörn, stämmer verkligen det ?
Så då kan jag ligga och blockera på tex en enfilig väg i 20 km under hastighetsbegränsningen hur länge som helst i princip ?

captainoats: Hur länge som helst tror jag inte. Det brukar ju finnas parkeringsfickor där du kan köra in och tömma kön bakom. Det skulle nog kunna räknas som att du stoppar upp i onödan om du inte kör in där emellanåt.
Ett annat exempel är om man håller 80 km/h mätarfart med släp på en 2+1 väg där det råder 90-100 km/h. Så fort det blir enfiligt får många fnatt över att det enbart går i 80 km/h.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Keiser: Precis! Symptomet är att vissa ligger till vänster och (btw; "såsa"i 125 km/t?!) för att andra kör för fort. Ligger hon där i 125 km/t så ska man inte komma ikapp! Att kalla det såsa säger en hel del.

Problemet är alltså att folk kör för fort. Så sakta ned! :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Verdi
esadh,
Spelar ingen roll. "Hon" är inte polis och ska inte uppfostra medtrafikanterna.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Precis, det är böter på det vad jag kommer ihåg iaf ?
Esadh: Vi kan prata teori och praktik hur mycket vi vill men det intressanta i slutändan är ändå hur det fungerar praktiskt. I detta fall ligger hon och stoppar upp folk (125 km/h mätarfart är runt 115 km/h verklig fart, hyfsat kalibrerat mot min egen bil som ligger 8 km/h under mätaren), vilket får de efterföljande att bli både irriterade (vilket är den farligaste typen av förare) och i ett antal fall gör att de tröttnar och kör om till höger. Lägg därtill att anledning till att hon ligger kvar med en karavan efter sig högst troligt beror på att hon inte tittar i backspegeln en enda gång under färden. Det roliga i sammanhanget är att hon inte förlorar någonting på att faktiskt göra som hon ska...
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
På tal om slösäckar i vänsterfilen, här är någon med aukoritet som tröttnat:

Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Bortse från tönten som babblar i videosnutten
captainoats: Sannolikheten för att hon ska få böter för att hon vägrar flytta sig från körfältet är avsevärt lägre än att få böter för fortkörning. Skulle det finnas en polisbilen på vägen är inte hon något problem eftersom att ingen kommer våga köra fortare. Då hindrar hon inte någon längre, såvida inte en polisbil med blåljus vill ta sig förbi.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Precis det jag menade om en polis alt civil ligger där och ser det.
Dock tror jag inte det händer så ofta.

Borde vara mer fason på detta
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Ännu ett pucko i vänsterfil utan anledning:
Länk
Tänk om vi hade lite sådana poliser i gamla Svedala också! :)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Verdi: "Spelar ingen roll. "Hon" är inte polis och ska inte uppfostra medtrafikanterna."
Helt riktigt. Men vi pratade om orsak och verkan - vad som är symptom och vad som är problemet som orsakar symptomen. Och det är fortkörningen som är grundproblemet och detta orsakar eskalerande problem.

captainoats: "Precis, det är böter på det vad jag kommer ihåg iaf ?"
Hehe. "Just det, sa Bull. Böter." Det är det på fortkörning också. Och det är grundproblemet.
"Borde vara mer fason på detta"
Jag håller absolut med. Men se till att hjälpa till att få ordning på problemet med idioter som inte kan respektera andra trafikanter genom att hålla hastighetsbegränsningarna också.

Keiser, Keiser...

"Vi kan prata teori och praktik hur mycket vi vill men det intressanta i slutändan är ändå hur det fungerar praktiskt."
Ja. Och det fungerar inte praktiskt med fortkörare.

"I detta fall ligger hon och stoppar upp folk (125 km/h mätarfart är runt 115 km/h verklig fart, hyfsat kalibrerat mot min egen bil som ligger 8 km/h under mätaren), vilket får de efterföljande att bli både irriterade (vilket är den farligaste typen av förare) och i ett antal fall gör att de tröttnar och kör om till höger."
Du menar att fortkörarna får smaka sin egen medicin? För det är de som har orsakat vänsterfilskörandet genom att irritera folk som inte vill att vissa dårar riskerar deras liv med att leka rally-Harry i trafiken. Och 115 km/t är fortfarande över 110 enligt min skolning.

"Lägg därtill att anledning till att hon ligger kvar med en karavan efter sig högst troligt beror på att hon inte tittar i backspegeln en enda gång under färden. Det roliga i sammanhanget är att hon inte förlorar någonting på att faktiskt göra som hon ska..."
Nu pratar du om någonting helt annat. Nyss pratade du om att folk ligger till vänster för att medvetet hindra, och nu byter du förutsättning till att hon är helt omedveten om omgivningen? Är det viktigare att få rätt till varje pris, än att se vad som är problemet? ;-)
Jag håller med dig i princip men du har fått symptom vs problem om bakfoten. Det är vänsterfilskörningen som är symptomet och grundproblemet som orsakar dessa diverse symptom är den eskalerande fortkörningen.

Att sedan en del människor har oerhört stora problem att veta vad som är runt bilen och att man har skyldighet att hålla stenkoll på vad som händer bakom bilen hela tiden är en annan fråga, vilken jag inte tror att det ens skulle bli en diskussion om.

jonasjonas: Vad bidrar dessa snuttar med till diskussionen? Är det någon som nekar till att det är otillåtet eller vad vill du ha fram?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Esadh: Nja nu läser du inte särskilt noga, jag skriver ingenstans att de gör detta medvetet. Det finns naturligtvis sådana med men den allra största delen (enligt min mening och jag har "fört anteckningar" ett tag :)) så är det kategorin som svävar fram på sina egna moln och inte har en tanke att titta i backspegeln. Förutom gruppen jag tidigare nämnt så finns en förhållandevis stor del av telefonpratarna också här. Nu vet jag inte vem rally-Harry är men att hastighetsbegränsningen inte följs (blir folk alltså irriterade av detta, då var det värre än jag trodde?) kan jag hålla med om dock har du fel vad gäller att detta är sjukdomen. I det område jag befinner mig i så går det allt som oftast både under 110 km/h (de håller nog 110 på mätaren) och tom under 90 km/h! Problemet är fortfarande att de hindrar trafiken genom att inte gå tillbaka till högerfil, inte hastigheten!

"Nyss pratade du om att folk ligger till vänster för att medvetet hindra, och nu byter du förutsättning till att hon är helt omedveten om omgivningen? Är det viktigare att få rätt till varje pris, än att se vad som är problemet? ;-)"

Som sagt, den delen har jag redan besvarat.

Jag tycker snarare du hakat upp dig på hastigheten. Inte för att vara sån men tror du inte att det är lättare att övertyga ett litet antal (idioter) som prompt ska ligga i vänsterfil än ett väldigt stort antal fortkörare? I annat fall önskar jag dig lycka till... Och igen, jag är övertygad om att beteendet från vänsterköraren leder till en farligare trafiksituation än att någon håller 130 km/h på motorvägen. Men det är min åsikt!
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Videosnuttarna är väl det som diskuteras??? Eller såg du något annat?
Det är ett jävla sattyg att köra i vänsterfil utan anledning, oavsett om man kör i 50km/h eller 313km/h med barn i.
Detta är en drömtråd för dig esadh. ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.