AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.868

Köra för fort...

Sida 3 av 10
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ska jag ligga och vänta ut något som inte kommer hända ?
Dom ändrar sig ju oftast inte på lång tid inte ens när man kör om på höger.

Vad går gränsen då hur mycket "skit" ska man ta jag menar det handlar om principer.
captainoats: Även om det är svårt så måste man bibehålla sitt lugn i trafiken. Klart man får ta skit ibland, så är det i livet. Tycker inte att man skall låta sig provoceras till lagbrott (då bortser jag från fall som exempelvis att man är på väg till akuten och har *riktigt* bråttom).

Jag tycker att en bra princip är att inte låta sig provoceras! :)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej

Jag är självklart ingen hetspelle utan lugn och sansad i trafiken.
Det är som i vanliga livet, låter du folk tränga sig före dig i kön också utan att säga något ?

Det gäller att statuera exempel så saker inte blir till en vana och går obemärkt förbi.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
captainoats: Är det sånt folk brukar kalla "hobbypolisverksamhet"? Döma och straffa andra trafikanter?

Verdi: Nejdå, du blir inte en bromskloss. Eftersom andra inte får köra fortare än du så är det deras fel om de kommer ikapp dig, inte ditt. Och de som kör i 140 ÄR fartdårar. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
captainoats: Köjämförelsen tycker jag inte alls är relevant.

Man statuerar väl inte några (bra) exempel genom att uppföra sig lika illa som den man vill "uppfostra"? esadh uttrycker det bra; det är ju inte du som skall lära dina medtrafikanter hur de skall uppföra sig utan bryter de mot lagar så är det polisen som har det ansvaret.

Vad ambitiösa ni är som försöker tvinga folk till filbyte bara för att kunna köra om på rätt sida. Jag kör om direkt, inget att vänta på.

De måste se sig för vid filbyte ändå, så det skall inte vara någon fara.

I USA är det tillåtet att köra om till höger.
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
torbjorn_75: Varför tycker du exemplet med USA är relevant? Har du bott, jobbat eller kört mycket bil i USA? Om du har gjort något av detta tycker du att det fungerar bra i USA med de reglerna?

Jag tycker snarare att Tyskland är ett föregångsland i dessa frågor där man kör med fantasi och inte lägger in en egen värdering i varför medtrafikanter kör (för) fort.
A Persson: Exakt, vi borde ha fri fart på svenska motorvägar. Inga hobbypoliser ska ligga som bromsklossar i vänsterfil.
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
henke lexus: Det kan du tolka in om du vill, fortsätt din kamp för att svenska staten ska äga SAAB så länge.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
För min egen del får folk köra hur fort de vill så länge de inte är i vägen för någon eller kör på ett sätt som är farligt för andra. Jag brukar rent hypotetiskt ligga mellan 130-140 på motorvägen och har inga problem med att flytta till höger om någon vill köra fortare.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Trafikreglerna är inte till för att rättfärdiga polisens existens, de är till för trafikanterna och deras säkerhet! Och (speciellt agressiva) fortkörare ÄR farliga för andra då de beter sig irrationellt. Trafikanter som inte kör för fort i vänster körfält när de kör om lastbilar och andra är varken stoppklossar eller hobbypoliser. De accepterar bara inte den respektlöshet och det dåliga omdöme som fortkörare visar.

Vi kan ju vända resonemanget rätt; om fortkörare ska få bestämma vilka regler de ska strunta i, varför skulle inte vänsterfilskörare få göra det?
Sluta fjanta med att försöka rättfärdiga fortkörning för det klarar ni inte av. Erkänn istället att ni gör fel och skyll er själva när andra visar att de inte accepterar respektlösheten.

_
esadh for president! Bra skrivet!
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
esadh: håller helt med dig. Samtidigt är det också så att det står var och en fritt att bryta mot trafikregler och lagar (både åt ena och andra hållet). Konsekvenserna får man naturligtvis ta, men valet är fritt.

Sedan är det som vanligt lätt att klumpa ihop folk efter beteende, men det är oftast bäst att inte göra det så enkelt för sig. Fortkörare finns nog av alla möjliga slag (t ex "galningar"). Bromsklossar också ("t ex "hobbypoliser").
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Så för att en gör fel bör alla göra fel? Svagt resonemang.

Det finns bara en regel som borde gälla, och nu citerar jag en tidigare AP-medlem: Var aldrig i vägen!
(Om alla följde den regeln skulle vi inte ha några trafikolyckor öht...).
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Precis, i trafiken har man inte rättigheter, bara skyldigheter.

Såsom att flytta på sig om någon annan vill om, man vet ju inte vad det beror på ?
Kanske har en döende person i baksätet eller fru som just ska föda.

Släpp förbi o svälj stoltheten.
A_Persson: Jaså jaha, jag får inte delta i den här debatten pga att jag är för ett statligt övertagande av SAAB.

OK, ja det är schyssta puckar och det är öppen debatt där vem som helst får säga sitt. Men ajabaja om man inte följer vad majoriteten tycker och tänker då är dörren stängd.
Bikt:

Jag tycker också att de som luskör i omkörningsfilen (vänstra filen) ska flytta på sig. ;-) Då flyter trafiken avsevärt bättre och det blir trafiksäkrare.

Men vissa envisa förare beter sig rätt humoristiskt.

Jag upplever att vissa får någon sorts låsning i huvudet när de kör i vänstra filen, de slutar tänka rationellt och blir överdrivet präktiga. Ja, de börjar leka hobbypoliser. Skulle inte förvåna mig om de antecknar folks registreringsnummer också. ;-)

Eftersom de kanske kör i exakt tillåten hastighet enligt bilens hastighetsmätare eller något lite under så verkar de resonera så här: "Jag kör ju redan i högsta tillåtna hastigheten, han får f-n lugna ner sig där bakom! Har han en BMW också, fy satan." ;-)

Det händer att jag kör om i höger fil, sällan, men det händer. Det är så klart beklagligt när man trycker gasen i botten pga att min blir sur på bilen framför. Det är mycket farligt att påverkas emotionellt i trafiken och man gör ju absolut mer fel än den envisa typen som vägrade flytta på sig. Ju snabbare man kör om desto större risk att bilen framför lyckas byta fil i exakt fel hundradels sekund.

Kan jämföras med när man cyklas. Det är farligt att cykla om andra cyklister på höger sida i hög fart, gissar att det är en relativt vanlig olycksorsak men relativt vanligt på trånga cykelbanor.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
captainoats: Såsom att hålla hastighetsbegränsningen. Så svälj stoltheten och sakta ned.

_
Tänk vad många vettiga och mogna människor på AP. Att diskussionen finns, bara det. Ibland får man intrycket att fortkörning är OK oavsett på olika bilforum... men det är bara mycket sällan att jag ser fortkörning ute i verkligheten som inte går förenat med andra farliga beteenden. För lite avstånd, slalomkörning, tränga sig före, strunta i att använda blinkers, tala i telefon etc. etc. och allt detta i höga hastigheter.

Man kan ju undra var alla poliser är, egentligen, allt eftersom jag aldrig hört att nåt annat än fortkörning bötfälls... nån som har??
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag åker ofta mellan Linköping och Norrköping och kan bara konstatera att det fler och fler som abonnerar på högerfil gärna i lagom lunkande i 90-100 km/h och oftast är det kvinnor som ligger och såsar i omkörningsfilen. Funderar stark på att skaffa en slöare bil:-)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.