AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
15.866

Köra för fort...

Sida 2 av 10
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Det är ganska fin dräggstämpel på att köra om till höger. Inte mycket logik i att själv göra ett fel medvetet bara för att en sopa framför en gör ett annat fel.
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Jo det är lite dräggigt att köra om till höger, men flyttar de sig inte efter "skälig tid" så kan det bli så ibland. Folk stör ju sig grymt på detta så det gäller ju att "gasa sig ur situationen" sen...:)
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Håller med! Ligger de som ett bromsblock i vänsterfilen och vägrar flytta sig och det är ledigt till höger får de räkna med att bli omkörda där av mig iaf! :)
Verdi
Ni är väl tyvärr bevis på att BMW attraherar en viss typ av människor som ger märket dåligt rykte....
ri
699
riku
740iA -97
Visst blir man frustrerad ibland men, när man ligger i tillåten hastighet i vänsterfil men ibland gör du faktiskt laglig omkörning i högerfil.
ma
39
martini67
i3 Rex 2016
Enligt lag skall man alltid köra så långt till höger man kan. om alla gjorde det skulle det gå smidigare i trafiken
mm håller med, med en kick down löser man situationen fort :)
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag löste det där genom att köpa en pendlarbil som toppar 130.. I 110 känns det som när man körde dubbla hastigheten i 328:an.. I 120 är det liftoff.. 130 har jag aldrig kört eftersom den simpla hjulupphängningen och avsaknaden av isolering gör att det redan i nittio känns oroväckande fort..

Ligger aldrig och segar till vänster, inser mina begränsningar, men ibland kör jag om lite dyrare bilar från das vaterland som ligger under tillåten hastighet och det är inte uppskattat! Då blir det ofta en liten uppvisning av dieselfyrans-med- kcrboxens hela register, varefter liket placerar sig framför mig igen, nöjt puttrandes under tillåten fartgräns.. Och så där håller det på..

Kör ofta mellan Uppsala-Öregrund nuförtiden (M3 eller sommarstuga, gissa vad som vann) och på den vägen verkar Sveriges trafikidioter samlas för kongress varje vecka.. Omkörningar i blinda uppförsbackar, folk som vänstersvänger utan blinkers på nittioväg, kamerarädda som måste ner 15 km/h under laglig vid varje kamera (många), bussar framförda av debila kvinnor i mummelbyxor och skärmmössa som verkar gilla karavanen bakom dem eftersom de aldrig stannar till, bönder med traktorer stora som Detroit med släp som bara går att passera om man är sinnesslö, självmordsbenägen eller både-och. En gång tillbringade jag en minnesvärd timme bakom en sådan traktorfan, ägaren måste ha irrat bort sig från tegen rejält, för normal har man inte tre mil till åkern...

Stämmer med mina erfarenheter också, man blir trött om man inte får tillräcklig med intryck. Dock kan det endast i begränsad utstäckning användas för att kunna påstå att man kör säkrare om man kör fortare.

Istället för att köra (mycket?) fortare, är ett annat sätt att hålla uppmärksamheten att helt enkelt att se till att man får fler intryck. Titta runt mer helt enkelt. Titta på vad man kör förbi, lite bortom vägen kanske, man blir förvånad vad man annars missar. Observera andra trafikanter. Kolla backspeglarna regelbundet och hålla stenkoll på den som kör om, har ungefär samma stimulerande effekt som att köra om själv. Också bra övningar är att visualisera att en älg springer på motorvägen precis framför dig och tänka dig hur du skulle reagera (utan att göra det förstås). Eller titta efter mötande trafik, kan hända man vet ju aldrig. Dessa två sista tankeexperiment hjälper en att återställa sina referenser så att man inser att man visst kör rätt snabbt ändå...

Sen är det helt enkelt att de allra flesta bilister inte tittar tillräckligt långt fram, istället stirra man på vägen framför eller bilen framför som då naturligtvis är enformigt. Tittar man långt fram är det enklare att samla intryck och anpassa körningen så att man t.ex. inte plötsligt hamnar bakom en långsammare bil och man håller redan på att bli omkörd. Hur ofta har man inte inte fått bevittna såna som lyckas komma i kläm och lyckas göra farliga manöver när det finns högst två andra bilar i närheten. Och då bortser jag från dem som kör upp i häcken på en, kör om ryckigt och sedan tränger sig framför. Utan en enda annan bil i närheten.

Observera mera! Eller ta en paus, att köra fort för att motverka trötthet är ingen bra kombination!

mj_mj_mj_mj, när du sträckkör tank efter tank i Tyskland i högre farter på motorvägar? Då har du sedan länge lämnat landet, eller åker du bara runt runt? Det hade låtit mer trovärdigt om du haft en gammal Cheva Chevelle SS eller liknande...

Är det så svårt att hålla någorlunda vettig motorvägsfart - på med GPS:en och välj de krokiga småvägarna om du vill ha mer aktiv körning.
Det är ju lite lustigt att man måste köra över hastighetsbegränsningen för att inte somna när man kör bil. Nu tar jag i lite, men det låter så i alla fall.

Ponera då att det vore 80 som högsta fart på motorväg... hade då de trötta förarna piggats upp av att köra 110? Är det inte mer en känsla av att köra för fort, alternativt att köra fortare än andra man söker?

Jag tycker nog det låter som en lite billig ursäkt för att köra över hastighetsbegränsningen!

Ofoget att blinka med helljuset när man vill om känns också väldigt underligt... vad är tanken med det?

Till slut: hur kan man vara så korkad att man kör om till höger? Nu menar jag inte vid filkörning och låga hastigheter utan exempelvis på motorväg. Är det ren kortslutning eller förekommer det någon tankeverksamhet i det läget?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Håller med videopac! En massa ursäkter för att rättfärdiga att 130-140 är "bättre" än 110/120.

Och naturligtvis skall man stanna och ta en kort paus om man känner sig trött - INTE köra fortare!

När det gäller omkörning till höger; jag har gjort det någon gång "ofrivilligt", dvs ett fordon har gått ut i vänsterfilen men av någon orsak saktat ned och då har jag kört om på höger sida eftersom jag legat kvar och tuffat med farthållaren aktiv. (OK, inte riktigt detsamma som att aktivt byta från ytterfil till innerfil för att köra om - men ändå)

----
BMW CS #6212
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
videopac, jag tror att de menar att ju aktivare man behöver vara desto mindre risk att tröttna. Alltså oavsett hastighetsbegränsningen. Man kan också tänka sig att om man kör över gränsen så behöver man hålla utkik efter poliser och då minskar tröttheten ytterligare? :)

Ursäkt eller inte så får man ju ändå ta konsekvenserna av att köra för fort. Om man säger att man gjorde det för att slippa bli trött så kanske polisen får sig ett gott skratt i alla fall.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Videopac, vad ska man göra då om en person placerat sig i vänsterfil i låt säga 80 km/ h på motorvägen och vägrar flytta sig fast det är fritt till höger. Tro mig det händer.

Ska man ligga där i 80 km/h ? nej jag brukar ge folk en liten tid typ 30 sekunder att se mig utan att jag gör något speciellt, sedan en liten lätt ljusblink, funkar inte det så är det till att hålla in helljuset och blinka snabbt samt tuta.

Funkar inte det så måste man ju ta sig om på höger sida eller ska man snällt ligga kvar bara för deras ignorans ? jag är lugnt i trafiken men i dessa situationer måste man visa att beteendet inte är ok, polisen hade ju bötfällt ett sådant beteende om dom stötte på det.
motorsport5: Jo, men frågan är ju också hur mycket aktivare man blir av att köra "marginellt" fortare på motorväg? Det känns lite som att bara man kommer över hastighetsgränsen så blir man mer aktiv, piggare och allt vad som hör till. Det jag menar då är att det kanske inte är att man kör mer aktivt utan att det är mer en känsla som man vill åt.

Det händer att jag åker för fort, men jag skulle inte ursäkta det med att jag var tvungen för att annars somnar jag bakom ratten (för att ta i) :)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Håller ned Videopac där på den punkten eftersom jag inte tror att aktivhet har med trötthet att göra.
Men jag kan däremot hålla med om att man kan genom att vara en mer aktiv och intresserad förare förutspå eller snarare se vad som ska hända innan det händer istället för att se det hända.

captainoats: Jag tror att det skulle bedömas som ett allvarligare trafikbrott att köra om till höger än att "lusa" i vänsterfilen. Det är klart att man blir irriterad på blockeringsbeteende men det är inte rätt sätt att själv göra en större dumhet. Om den som ligger och blockerar inte har någon aning om vad som händer runt omkring denne (vilket är ganska troligt) så är risken stor att den får för sig att byta fil när man själv ligger i omkörning på insidan.

Oavsett så skall man inte låta medtrafikanter (mottrafikanter?) driva en till galenskaper. Hur bråttom har man? Det är ju inte så att man dör av att vänta ut en sådan förare.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det är självklart, även om folk inte gillar svaret, farten i förhållande till övriga trafikanter som är svaret och inte själva hastigheten i sig. 140 i förhållande till 120, eller 100 i förhållande till 80, gör samma skillnad.

//Bjersér
Verdi
Jag åker för fort av en helt annan orsak.

Ligger man i laglig hastighet i högerfil på motorväg tycker jag det blir så struligt när man ska om lastbilar/bussar/väglöss eftersom bilarna i vänsterfilen ofta kommer rätt fort. Då blir man en sån som "blockerar". Och rätt ofta så är det tätt i högerfilen mellan långsamt åkande fordon. Iaf här runt Uppsala. Man hinner bara köra om en innan det är dags för nästa osv.

Lägger man då sig i 140km/h så kan man i princip ligga i vänsterfil hela tiden och behöver bara flytta in sig till höger när det kommer riktiga fartdårar. :-)

Jag tycker det känns betydligt bekvämare helt enkelt.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är ingen skillnad med att ligga i 110 eller 150, ur det perspektivet. Så nej, ni blir inte bättre eller mer koncentrerade bilförare för att ni kör lite fortare. Ska ni köra så mycket för fort att ni bler mer koncentrerade, blir ni snarare ännu farligare sett ur säkerhetssynpunkt eftersom felmarginaler och riskerna ändå ökar med farten. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.