AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
26.217

Fyrhjulsdrift till vintern - 530d xDrive Touring

Sida 6 av 6
Fr
89
Freske
530d xDrive Touring - 2015 m power kit
"Houston!, the Eagle has landed!

Jobbade hemifrån på fm, fortfarande ingen leveransrapport på bilen... Säljaren mailade vid 12 och sa att det blir nog ingen bil idag. Svarade att hoppet är det sista som dör... ;-)

Packade 325:an för att dra till Åre. Men bestämde mig för att ta det soft, ta en sen lunch, kolla lite affärer och för att ta omvägen via Segeltorp till Åre. Strax efter 15 kommer jag till BMW Segeltorp och ser en tom biltransport-lastbil... Pulsen stiger; svänger in, kör runt huset, ser en vit F11 med m-sport... det måste vara min.. går ur, bakom bilen; ja det är en 535:a, tänker 'hur stor är chansen att de väntar leverans av två vita 535or med m-sport samma vecka'... Leveransmottagaren sitter i en annan bil, byter några ord, gissar att det är min bil, han frågar efter chassienummer, jag svarar med regnummer... Han letar i bagaget; det stämmer! "Houston! The Eagle has landed!"

Säljaren håller på med en annan leverans, får till slut kontakt. Det råder en lätt förvirrad stämning. Kommer verkstan hinna programmera bilen och ta bort 30km/h spärren.. Kommer jag hinna till däckkillen och få på vinterdäcken innan han går för dagen...

Ja! Allt löser sig!

Sitter i Åre, duckit en whiskey eller två;-) Har kört närmare 70 mil ikväll Njutit var enda meter!! Otroligt nöjd, har ju inte pressat motorn än, men den tvekar ju inte direkt när man ska köra om. Går otroligt säkert, 120, ut i snösträngen i mitten av vägen, tryck på lite, kör om, känns hur säkert som helst.

Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Grattis Freske!

Skönt att du fick bilen till slut! Med väderläget man läst om kommer du få stor glädje av fyrhjulsdriften...

Ha det gott i Åre, inte ett dugg avundsjuk ;-)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag ändrade ju min beställning från 530DX till 520D. Jag måste säga att jag klarar mig utmärkt utan 4wd. Vi har reda haft en del snö och det har fungerat ypperligt.
Får jag snurr på finanserna igen blir det en 535D istället :)
Grattis dock till er andra, 4wd är suveränt, har kört 15.000 mil i 3.5 år nu.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Lite intressant att AMS avråder från xDrive till F1X i senaste numret då de anser att styrkänsla och körglädje bli alltför lidande av driv även på framhjulen. Som awd anses A6 och e-klass bättre.

I övrigt håller jag med jhellström; femman funkar bra på vintern som rwd. Jämfört med mina E9X är DSC betydligt snabbare och mer sofistikerat.

Mvh
Arese
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Arese, tycker också det var intressant att läsa AMS test. Min bil kommer förhoppningsvis i morgon så vi får se om jag håller med om det AMS påpekat...Jag har bara kört 530d med bakhjulsdrift och var mycket nöjd :-) Jag tröstar mig med att ingen av de andra testbilarna tilltalat mig (speciellt inte E-klass, möjligtvis A6 som jag också provkört).
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Bimmer: jag är säker på att du blir nöjd, jag har kört en del med 530dx och det var inget att gnälla över. Snarare är styrning mer "normal" iom att det fortf är hydralisk istället för elektrisk.
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
JHellstrom, jag är också säker på att jag kommer bli nöjd. Det känns inte som en nackdel att styrningen är hydraulisk.

Om en timme är en låång väntan över, då hämtar jag äntligen bilen! I morgon bär det av till Värmland för nyårsfirande, första långkörningen. Perfekt timing!
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Bimmer:
Kom ihåg att logga bilen på spritmonitor.de sen:
Här är min bil Länk
Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld
118d 2009 Inbytt i Tyskland
E61 530d Xdrive 2009 Såld
X1 2.8 (N52B30) Xdrive 2010

BMW K1300GT -09
Som nybliven ägare av en E61 530xd -09 så försöker jag förstå försäkringskostnaderna för bilen.
Denna tråd har ju många F11 ägare och det hade varit intressant och veta vad ni betalar i premie för era bilar.
Är det skillnad mellan t.ex. E61 och F11 ? Som jag förstår kan det skilja en del mellan bolagen.

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Det blir väl en lite haltande jämförelse , då de flesta F1x ligger med vagnskadegaranti fortfarande och således enbart behöver halvförsäkring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.