AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
26.215

Fyrhjulsdrift till vintern - 530d xDrive Touring

Sida 1 av 6
Fr
89
Freske
530d xDrive Touring - 2015 m power kit
Har bestämt mig för att byta ut min 325d (Länk i förtid, vill köra xDrive denna vinter!

Har kommit fram till följande spec:

Alpinvit
Läder Dakota Svart

337 M Sportpaket
2NA LM-Fälg 350 18"
456 Komfortstol
488 Svankstöd
4CE Interiörlist Fineline antrasit
710 M Lädersportratt
715 M Aerodynamikpaket
760 Individual Högglans Shadowline
775 Individual Anthracit Innertak

ZRS Comfort
302 Stöldlarm
3MC BMW Individual Takrails Shadow line högglans
508 Park Distnace Control (PDC) Bak och fram
522 Xenonljus
534 Klimatautomatik
644 Föreberedelse för Bluetooth
6VC Styrkod combox
877 AG-Kod

223 Elektronisk Dämparkontrol (EDC)
2TB Automatisk sportväxellåda med Steptronic
320 Ej Modellbeteckning
430 Automatisk avbländbara inner och ytter-backspeglar
431 Automatisk avbländbar innerbackspegel
609 Navigation Professional
676 HiFi Högtalarssytem
6FL USB-Anslutning
6NF Anslutning för iPhone samt mobiler med MP3 funktion
6NR BMW Apps
6UH Traffic Informaiton
6WA Instrumentkluster med utökat innehåll
761 Individual Tonade Rutor

Har följande funderingar:

Uppgradering till HiFi Pro, ca 4000:- måste ju vara ovanligt prisvärt för BMW ;-)
Dragkrok infällbar, den eviga frågan, hyra skåpbil eller ha egen dragkrok
Backkamera, blir det dragkrok så kan man nog ha backkamera med.
Internet, det blir nog mest en gimmick, men känns samtidigt som något hör framtiden till.

Tänkte köpa svarta BBS Challenge fälgar 19" eller 20" och ha till sommardäcken. M-fälgar får bli vinterdäck, eller ska man sälja dem kompletta och köpa lågprisfälg till vinterdäcken.

Sen fundrar jag på att foliera den i matt vit och byta till svart grill eller foliera den svart. Vit bil med svarta detaljer, rails, däck, rutor, lister mm tror jag blir riktigt snyggt!

Kommentarer från panelen?

be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Backkamera rekommenderas hur som helst, otroligt bra när man ska parkera och även bra så man har koll bakom bilen så att det inte springer fram nåt barn eller liknande på ICA osv.

//RX300-03 och framför allt: 323i e21!
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
När vi bilägare testade nya 5-serien och konstaterade de att 12500:- för den helautomatiska dragkroken var värt varenda krona just pga den suveräna automatiken till denna krok. Inte ofta de tycker något på en BMW är prisvärt. Tycker också att de flesta utrustar 5:an med krok, syns inte när den inte används, tas snabbt fram helt elektriskt vid behov utan att man behöver vidröra några smutsiga detaljer.
Fr
89
Freske
Fast man har ju PDC så man märker ju direkt om något är bakom bilen. Testade en med backkamera igår och insåg att jag tittade väldigt mycket på skärmen, därmed kanske man blir mindre uppmärksam på annat runt om kring. Med PDC så ser man ju med öronen och ögonen samtidigt.

Med dragkrok får man ju zoomfunktion i backkameran och det måste ju underlätta sjukt mycket att placera bilen rätt när man ska koppla på en vagn.

Har ingen häst längre, men funderar på båt, men båten blir nog för tung ändå. Så dragkroksfrågan blir mer för köra skräp till tippen, hämta hem nya prylar. Och eventuellt andrahandsvärde/lätt att sälja.

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
En riktig höjdare är krockradarn (Adaptiv farthållare). Redan första dagen i mitt bilinnehav fick jag prova den då bilarna framför fick stanna för rött ljus.

Jag satt givetvis med foten beredd över bromspedalen men behövde inte ingripa. Min bil stannade snällt och eftersom jag inte tryckte på bromsen så stannade inte heller motorn utav start/stopp-systemet. Då det blev grönt och fritt framför axxade min bil upp mjukt igen till min inställda 50-fart. Häftig upplevelse tyckte jag.

Näckrosen

I rather go ponding
Fr
89
Freske
Adaptiv farthållare för 16300:- nja, om man ändå ska hålla foten på pedalen för att vara beredd, då kan jag lika gärna motionera benet lite också ;-)

För de pengarna hade jag nog hellre tagit HUD eller aktiv sätesventilation och aut. bakluckeöppning.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Blir en trevlig bil.
Själv har jag aut bakluckeöppning och det är något jag för alltid kommer att beställa på ny bil. Att slippa kladda på en (näst intill alltid) skitig baklucka är guld värt.
Vidare så uppskattas värme i baksätet av de som brukar åka där.
Sen är ju resten av utrustningen väldigt subjektivt. Personligen har jag glädje av navigator kanske 1 gång om året, så 30 lax kan jag lägga på vettigare utrustning för min del. Tex tänkte jag lägga till 19" till m-paketet. Vettigt, njae... Men snyggt!
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Tycker du valt en bra spec. Jag har en 530d xDrive Touring på beställning jag med. Har dock valt bort M-paket och DDC då jag inte tycker de tillför något (och med det tillhör jag per aut minoriteten på forumet). Har efter en del funderingar valt Navi Pro och Speed limit info, smart att alltid veta gällande hastighetsbegränsning. Har även valt till kupévärmare, taklucka, backkamera, HUD samt dragkrok. Har testat backkameran och HUD tidigare, blev riktigt imponerad!

Vad det gäller HiFi Professional resonerade jag som du, 4000 kr extra kändes prisvärt (inte ofta man kan säga det om BMW:s options....)

Jag valde Imperialblå met och Oyster inredning, ack så känsligt men snyggt :-) Kommer ev bli Sophistogrå istället, tror att den är mer lättskött.

Grattis till en fin bil!
Fr
89
Freske
Kul! När får du din?

Tyckte F1x var kanonsnygg när den kom, men sen jag såg den med M-sport så gillar jag inte fronten på den vanliga, den ser lite mesig ut från vissa vinklar. M-sport är riktigt lyckad.

Jag har inte kört F11 xDrive än, men jag resonerade så här runt EDC/DDC; Jag tycker den standardchassiet är lite för vingligt, m-chassiet behövs för lite inspirerad körning. Men xDrive touring kan ju inte få M-chassiet så då får det nog bli EDC, då har man ju möjlighet att välja mellan komfort och sport;-)

Har hastighetsvarning på min Garmin GPS idag, men märkte tex i somras att det är ganska ofta det inte stämmer med skyltarna. Och det är ändå de som gäller. Tror inte polisen accepterar att man hänvisar till hastighetsbegränsningen i GPS:en om man har kört för fort;-)

Tyvärr har man ju inte råd med allt...

Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Visst är F1x riktigt snygg, tycker faktiskt att Touring slår sedanen utseendemässigt :-) Äntligen har BMW hittat rätt igen designmässigt efter ett antal misslyckade år med E60/E61 (för att inte tala om den groteska 7-serien, förra generationen)! Skönt att Bangle är passé...

Det blir lätt väldigt dyrt om man kryssar lite för friskt i utr listan...egentligen sanslöst vilka priser BMW kan ta ut. Vad det gäller Speed limit info funktionen bygger den som jag förstått det på två saker, dels en kamera som läser av skyltar och dels på uppgifter från Navigationssystemet. Har som du haft problem med min Tom-Tom GPS, det är ofta den visar fel hastighetsbegränsning.

Jag tycker inte 530d med vanliga chassit är vinglig men jag söker främst komfort och inte sport, därför stör det mig inte att du inte kan få sportchassi till xDrive modellerna. Jag har inte heller kört någon F1x med xDrive, men tror jag kommer ha nytta av det till vintern.

Jag har leverans v 51-52, nov produktion. När får du din bil?
Fr
89
Freske
Accepterade precis avtalsförslaget enligt specen ovan. Har inte fått något leveransdatum ännu, men hoppas få den till 1 december. 3 månader idag det borde gå!

När beställde du din?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ursäkta mitt konservativa tråkiga bakåtsträvande framtoning, ;) men en backkamera på en lastbil eller buss kan jag förstå, men på en personbil där man ska köra en släpvagn till tippen nån gång? Det sitter ju tre speglar på en bil och pdc kan ju täcka upp så inte nån knatte befinner sig i den döda vinkeln bakåt. För mig känns det då lite overkill...
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Jag beställde min bil för tio dagar sedan, vill dock av olika skäl inte ha leverans förrän i slutet av dec. Du borde m a o kunna få din bil på 10-12 veckor tycker jag :-)

Anders -72, kan förstå ditt resonemang ang backkamera - men prova en F1x med kamera någon gång. Jag blev som sagt imponerad och tycker det är klart värt pengarna!
Fr
89
Freske
Såg i xDrive tråden att du beställt bilen med vinterdäck, vad ska du köra, dubbat eller odubbat? Var i landet kör du mest?

Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Jag kommer ta Hakka 7 dubbdäck med 17" V-eker 236. Fick ett bra pris på 17 tkr, ord pris 25 tkr. Med nuvarande bil har jag kört dubbfritt två säsonger, det har varit OK men inte klockrent. Jag kör mycket landsväg (Sörmland) som inte alltid är bra plogade...därför väljer jag dubbat denna gång.

Har du kört någon annan BMW med xDrive?
Fr
89
Freske
Jag är också inne på Hakka 7 dubbade, men det blir på 18" för min del. Köper de löst på lokala däckhandlaren. Men jag är inte helt säker ännu, tänkte jag skulle vänta in höstens däckstester innan jag bestämmer mig.

Kör mest i Stockholmsområdet, fyrhjulsdrift i Stockholm!? är det säkert någon som undrar men jag bor i en lågprioriterad del av Nacka vad gäller snöröjning och har den del branta backar i närområdet... sen tänkte jag öka antalet vändor norrut denna vinter. P.g.a. ändrade familjeförhållanden har jag större möjligheter att åka mer skidor varannan vecka, och lära barnen att åka skidor varannan vecka;-)

Har inte ägt något BMW med xDrive förut, provkört E6x och X3. Haft en A4 Avant Quattro för länge sedan..

Bra spec, även jag har dock några kommentarer och det är att drag är himla bra att ha, har använt det åtskilliga gånger på mina bilar i år. Dieselvärmare blir ett alltmer vanligt tillval som jag uppskattar mkt. Kan gärna för min del ta bort backkamera som jag tycker är tämligen onödigt på en F11 och likaså speed limit info som ibland inte stämmer. HiFi prof är ett måste för mig, kanonbra ljud tycker jag. Likaså automatisk bakluckeöppning som är ett väldigt bra tillval på en kombi. Panoramatak är också ett "måste" för mig, men vet andra tycker annorlunda. Vintersulorna köper man oftast billigare på annat sätt än hos BMW och skulle hellre lägga mellanskillnaden där på andra tillval.

Ville också ha X-drive till vintern, men orkade inte vänta till i vinter på lev så jag köpte mig en X5 40d istället men saknar ofta min F11. Underbar bil på många sätt. Du kommer säkert bli jättenöjd med din F11.

/Anders
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Håller med Anders (Med känsla) ang dragkrok. Det är en klar fördel att ha, dessutom som jag förstår det mycket dyrt att eftermontera! Taklucka har jag bara haft på någon enstaka tjänstebil tidigare men jag blev såld när jag såg det i en 530d jag provkörde :-)

Anders, grattis till X5:an. Härlig motor du valt, är du nöjd? Med mitt totalpris på 530:an skulle jag nästan kunnat välja X5 4.0 istället, var dock mer sugen på F1x!

Var ett tag inne på 535d xDrive men bestämde mig för att lägga till några options istället. Har dock inte kunnat provköra 535d, förmodligen lika bra...:-P

Freske, tror definitivt du kommer ha nytta av xDrive även om du bor i Stockholm. Inte fel att kunna åka mer skidor som du nämnde!

I o m att jag ville ha BMW-fälgar även till vinterhjulen tror jag inte det hade lönat sig att leta runt på eftermarknaden eller? Kollade snabbt på bythjul.com och med no-name fälgar samt Hakka 7 dubbat blir det inte mycket billigare än vad jag betalar.
Bimmemerd, kolla på Länk

Jo jag är nöjd med X5-an, men det tar tid att vänja sig vid höjden och storleken på bilen. F11 an är ju oerhört smidig, komfortabel och tyst och rapp i vägkänslan. Nu börjar jag vänja mig mer och mer med X5 och den har sina fördelar, dock håller jag def 535d F11 som en väldigt mycket roligare bil och även komfortablare tystare bil. Jag vänjer mig dock mer och mer och fördelarna kommer säkert i vinter också på X5.

Tycker det är rätt stor skillnad mellan 535d och 530d, betydligt mera bottendrag framförallt och med 535d behöver man aldrig ångra att man kör diesel. 530d räcker dock långt och är också en fantastiskt fin motor. Själv tycker jag dock att i de prisklasserna så är det värt att lägga till de cirka 40tkr som prisskillnaden ligger på med sportautomaten.

/Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Glöm för all del inte Dieselvärmaren, det är det i särklass viktigaste i komforthänséende 5 måndader om året.
Black panel eller vad det heter är ju väldigt snyggt också, så mätartavlorna försvinner när tändningen är avstängd :)
En viss del i mig vill ha en X5 istället för 530XD, men inser att kostnaderna ihop med imagen inte är helt rätt.
Tycker också bilar utan M-paket ser riktigt gubbiga ut, och med 18" och M-paket är det nästan ännu värre :) En variant är ju att beställa med 18" och köra med 19" M flgar från wheelsdirect.
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Då är jag gubbe vid 42...haha :-) Ej M-paket, 18" hjul V-eker 328..men det kan jag ta då M-paket i min värld inte tillför något. Har dock valt M-Sportratt!

Kupévärmare ska bli riktigt bra till vintern, har bara haft eldriven värmare förut. Har förstått att den även kan ge kyla på sommaren. Trevligt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.