|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
jhellström: Du har kanske sett det redan men vissa BMW handlare kör kampanjer på vinterhjul just nu: Länk Precis som med E9X verkar det som att original M-sporthjul inte säljs som kompletta vinterhjul - åtminstone inte via BMW. Om man nu prompt vill ha någon av dessa fälgar (högst förståeligt på en M-sportbil) blir det kanske till att leta på annonsmarknader eller köpa fälgar+däck separat. Tidskrävande och inte helt optimalt. Är det olika fälg/däckbredd bak/fram på F11 M-sport? I så fall riskerar du få köpa bredare bakdäck även till vinterdäcken för att inte bakfälgarna skall sticka ut som du själv nämner. Kolla i så fall så vinterdäcken verkligen finns i rätt dimension. Till min tidigare E91 M-sport 255-35-18 var det inte helt enkelt att få tag på... En sista grej, om du är rädd om fälgarna skulle jag inte rekommendera att skifta RFT däck på samma fälg som du föreslår, det blir i så fall 2-4ggr/år beroende på om du väljer RFT vinterdäck. RFT är ganska kinkiga att arbeta med enligt flera däckhandlare, risken för märken på fälgarna vid av/påmontering är mycket större än vanliga däck. Fick själv erfara några trista märken på fälgen vid ett RFT byte i våras som först försvann efter ett par tvättar och rejäl fälgvaxning :-( Mitt tips vore alltså trots M-sport satsa på snygga 18-tummare, finns ju ex modell 328 som jag tycker är snygga till F11 och som ser större ut än vad de är. Sen blir det också lite speciellt på våren när de riktiga M-sport 19-tummarna kommer fram :-) |
|
|
Min handlare visade den listan, men utan "kampanj". Du har helt rätt i 328 fälgen, men jag har aldrig sett den på M-Sport bilar. Original Msport 18" är ju ful som stryk så den vill jag inte ha. Jag tror det är samma däckstorlek nu för tiden. Det står inget om det i broschyrerna. Säkerligen samma iom Xdrive. |
|
| Kristoffer: Man jag ju ta M5 fälgarna i din prislista. 19" :) | |
|
Fick pålagt 281:or på min vagn idag. Inte helt hundra på att det var rätt val utseendemässigt. Skumt att 18" kan se så smått ut. Men de är åtminstonde inte så vanliga... Mvh Arese |
|
|
Arese. Det blir nog original 19" ändå. Vill njuta av mitt M-paket :) |
|
|
jhellström: Helt enig! :-) faktum är ju att snackar vi fåfänga är faktiskt M5 fälgarna inte så brutalt dyra jämfört med 18-tummarna. Om du köper ny 535 bör du säkerligen kunna få minst 15% rabatt på hjulen, troligen mer. Därför bli differensen inte så farlig mellan 18 och 19... (klart du skall ha M5 hjulen! :-) |
|
| M5-hjulen verkar inte passa övriga femmor. Synd, prisskillnaden mot 18" är ju verkligen inget att bråka om... | |
| Offtopic: vore skoj om vi kunde träffas på gotland ring till våren, en f10/11 träff? Riktigt lärorikt att köra på bana. | |
| Träff på Gotland vore väl kul, men F11 känns lite stort och tungt för att leka på bana med. Men det kanske bara är jag som är defensiv ;-) | |
|
Jag körde runt med XC70 traktorn och det var absolut ingen gigantisk skillnad mot min kompis 2010 320D. Trots att den bilen är rena gocarten så gick det "nästan" lika fort med XC70n, särskilt i kurvorna. Har filmat med telefonen där man ser skillnaden, inkl ett par nya Porsche 911 RS3. Jag funderar på om jag ska spara 37.000 och hoppa över komfortstolarna, skinnklädsel och värme bak, och gå på Sportstolar och Alcantara. Vilka i-landsproblem man har. Performance DSP eller vanlig Perfromance? Vill gärna ha rejält tryck i bilen. |
|
|
Har suttit i en 520M med sportstolar i alcantara - jättesnyggt och väldigt skönt att sitta på/i! Eftersom jag gillar komfortstolarna ännu mer så blir det läderklädsel om jag köper en F11, men trivs man med sportstolarna och har valt M-paketet så why not? M-avdelningen har enligt min mening inte bara spännande bilar utan även fina ljudanläggningar men är det "tryck" du är ute efter så får du gå på eftermarknaden och jaga. DSP:n ger en mer ... ska vi säga "balanserad ljudbild" än mer tryck. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Ser att det har diskuterats tidigare, tycker iaf att om du får chansen så provkör en bil utrustad med adaptiv farthållare - Stop n Go. Jag var nyligen ned till München och hämtade en -08 535dA som var utrustad med just det. Hade aldrig prövat en bil med Stop n Go innan och jag var redan efter några mil helt förälskad. Kan med handen på hjärtat säga att det är en, om inte den, bästa grejen med hela bilen. För att inte tala om när man närmade sig Puttgarden och trafiken tjockade ihop totalt. Den gör allt sktigöra så att säga ;-) Nu bor jag i Stockholm vad allt det innebär när det kommer till trafik, och jag kan inte annat än rekommendera den adaptiva farthållaren med Stop n Go! |
|
|
Bilen är klar i Halmstad... Har dock fortfarande inget exakt dag för leverans, men håller tummarna stenhårt för att jag kan hämta den på torsdag fm. Skandiatransport kan tydligen inte svara på vilken tur bilen tar innan den kommer till Stockholm. Men hur lång tid kan det ta? Den lär ju inte åka via Kiruna i alla fall... Ska till Åre på skidtestarhelgen vore helt underbart att få köra upp med nya bilen! |
|
| Hoppas du får din bil i tid Freske! Min går i produktion denna vecka, hoppas stenhårt på leverans innan nyår :-) | |
|
Riktigt fina xdrive femmor ni beställt! Hoppas också att du får din i tid till Åre-resan Fresek och att det kommer ordentligt med snö till skidåkningen... Jag har också en F11 på order och fortsätter givetvis att grubbla över konfigurationen som så många andra. Framförsllt funderar jag på om jag ska lägga till adaptive light. Har kurvljus på nuvarande bil och det fungerar mycket bra så jag är lite rädd att jag kommer sakna det. Någon som har adaptive light på sin F10/F11 och som kan dela med sig av erfarenheten? |
|
|
Jag ska provköra 535xd touringen i morgon, Ska bli spännande att se om man gillar bilen, vilket vore konstigt om man inte gjorde:-) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Låter tufft, min byggdes v 46 och var planerad för leverans v 50. 4 veckor från nu blir ju tyvärr på andra sidan nyår.. och med lite helger och sånt så blir det nog ännu svårare. Men... när jag fick status att bilen lämnat Tyskland, kollade jag upp vilka båtar som kör bilar och när de la till i Halmstad, sen var jag på min säljare om att bilen borde finnas i Halmstad innan den fick den statusen. Läste i någon tråd här om att man kan "panikmärka" bilen och få ST att göra den klar snabbare, så jag påpekade det för min säljare och bad honom göra vad han kunde... Han försökte med "panikmärkning", men ST sa att det funkar inte så längre.. (kanske om man får VD att ringa), men någonting lyckades han med iaf för bilen blev klar idag. Och han fick dem att släppa iväg den... Så ligg på som en igel om du ska ha någon chans till leverans före nyår... Egentligen är det helt sjukt att man inte kan logga in på BMWs hemsida och få status om leverans och "tracka" bilen på dess väg från fabriken. BMW Sverige har lite att göra där... Bor man på andra sidan pölen så kan man som vanligt få mer information, förutom att de betalar mindre för bilarna och har längre service och garantier. Länk |
|
|
Min säljare sa från början leverans vecka 1 men skulle göra allt han kunde för att jag skulle kunna få bilen veckan innan...jag tror också det kan bli svårt, ska ligga på! Freske: Visst är det grymt orättvist att jänkarna kan köpa betydligt mer välutrustade bilar med bättre garantier till avsevärt lägre priser. Det är synd att det inte lönar sig att importera från USA. 550i xDr har ett grundpris på 64 000 USD, motsvarande ca 460 TSEK... Nu när bilen går i produktion ångrar jag nästan att jag tog 530d xDr med mer utrustning i st för 535d xDr med mindre. Hmm, och då hade jag sådan beslutsångest om färg och utrustning (dessutom) :-P. Tog iaf M sportpaket trots att jag från början var negativt inställd. Nåja, jag provkörde 530d tre gånger innan jag slog till och blev mer och mer imponerad! StefanL: Jag skulle provkört 535d men det blev aldrig av, lika bra kanske ;-) XC60: Vad har du för modell på order? Jag valde också Adaptive lights, har det idag och tycker det är ett smart tillbehör. |
|
|
Tror det är svårt att vara missnöjd med en 530dx, och skulle du vara det så kan du trösta dig med att det bara är att beställa en 535 nästa gång och se fram emot -> "Intet är som längtanstider..." Var i München i oktober och såg fram emot en 5-serie som hyrbil, de var tyvärr slut och jag fick välja mellan en Jagga och en 730d. Inget svårt val. Kan väl sammanfatta det med att den gick rätt bra trots bara 245hk ;-) |
|
|
Bimmernerd, Jag har en 525d xDrive F11 på order, så tyvärr ingen 6:a i min :-( Provkörde också en 530d och den hade en riktigt fin motor, så du kommer nog bli väldigt nöjd. Min är en tjänstebil och tyvärr så har jag gränser att hålla mig till så jag måste välja utrustning med omsorg, men adadptive light lutar jag åt att lägga till innan beställningen låses. Just nu faller stora snöflingor utanför fönstret :-) och jag som precis börjat undra om jag skulle behöva xDrive... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.