|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
just automatisk bakluckeöppning borde eg vara standard på en bil i prisklassen som 535d F11 men när det nu inte är det så är det ett av de första tillvalen jag skulle pricka för, speciellt nu i tider med allt skitigare bilar. Jämförelsen mellan 530d och 535d är rätt så svår då eg 530d räcker väldigt långt men ändå 535d ger det där lilla extra som gör att man till slut älskar att även köra diesel. Den har ett helt annat bottendrag tycker jag än vad 530d har och personligen tycker jag det är värt mellanskillnaden. Om budgeten är slimmad så skulle jag hellre plocka bort något tillval och ta en 535d istället för 530d. Samtidigt vet jag av erfarenhet att på beg marknaden en tid senare så vill köparna på en 535d ha det mesta i utrustningsväg... /Anders |
|
|
Vill bara i all vänlighet påpeka att våra behov och prioriteringar är väldigt individuella. Jag skulle inte betala för aut bakluckeöppning för jag använder så sällan bakluckan! Som jag skrivit tidigare så har jag egentligen inget större behov av kombi men jag gillar både E61 och F11 bättre än sedanerna (och jag gillar att de är mera lättsålda...). |
|
|
Att köpa BMW handlar ju mycket om känslor, det är ju inte bara för transport A-B så jag kommer säkerligen att njuta varje gång. Längtar något så infernaliskt, bara 2 månader kvar nu ;-) Min säljare sa att det är snabb omsättning på de 535:or som kommer in, finns väl alltid ett intresse för en "Top-of-the-line". Även om värdefallet lär bli högt... Min 3-serie är safirsvart och hur snyggt det än är när den är nytvättad, så väger det inte upp med tanke på hur ofta den måste tvättas för att vara snygg och hur känslig den är för fågelskit. Svårt nog att få ihop vardagen i ekorrhjulet utan att tvätta bilen varannan dag eller ens varje vecka. För några år sedan hade jag nog aldrig kunnat tänka mig en vit bil, men F11 med m-sport gör sig riktigt bra, framförallt om man får bort allt krom, det är ju bara grillen kvar på min, men skall raskt bytas mot en 'performance grill' |
|
| Har inte direkt något problem med cirkulationen i händerna, snarare tvärtom ;-) Och med kupevärmaren tror jag inte det är många gånger som ratten kommer vara kall, sen finns det ju handskar med.. Kommer ju inte sitta i shorts mitt i vinter bara för att bilen är uppvärmd ;-) | |
| Vill man vara på topp på alla fronter inom segmentet kan man idag nog inte hitta en mycket kompetentare kärra än en 535xdt? Jag har haft safirsvart tidigare och den nuvarande sophistogråa är enligt mångas ögon så mörk att det är svårt att se om den verkligen är grå och inte svart. Konstigt nog är den betydligt lättare att "hålla fräsch" än den helt svarta. En arbetskamrat tyckte att det var fräckt med mörkgråa fälgar till en svart bil. Bilen såg inte speciellt smutsig ut på avstånd men var genomskitig vid närmare besiktning och mina normalt silvriga fälgar var jämtjockt gråa med bromsdamm.... Vitt blir precis som du säger riktigt läckert när du får bort allt krom (det finns svarta utblås oxå!), men jag har inte haft en vit bil sedan början av 90-talet och min erfarenhet säger att denna färg är snäppet värre än svart att hålla fräsch, med undantag för sommarmånaderna. Apropå bakluckan så har ju mercan insett att knappöppning skall vara standard så det känns lite sniket av BMW. Hur fungerar knappen för shoppingluckeöppningen på sedanen? | |
|
Jag har också tidigare haft alpin-vit bil. Enligt mig så var det en mycket tacksam färg, under alla årstider mångdubbelt lättsammare än svart/mörkgrå! Den såg sällan ofräsch ut men det var ändå alltid en glädje att få se den riktigt nytvättad. Svart däremot tycker jag ofta blir ofräsch redan på hemväg från tvätten, eller allra senast dagen efter, t o m vid fint väder! En vit/silver bil går att snabbt bara "spola av" för att få (ganska) fräsch. En svart däremot kräver alltid seriös tvätt och att man skinnar den. Min erfarenhet/upplevelse är ungefär så här: svart bil kräver tvätt i varannan dag för att i genomsnitt upplevas lika fräsch som en vit bil som tvättas en gång i veckan. Även en lätt skitig svart bil ger ett "gammalt/ofräscht" intryck medan en lätt skitig vit eller silver bil upplevs som mera ok. Men det är bara min upplevelse/erfarenhet. Jag respekterar självklart att andra tycker annorlunda. Freske; jag tror du blir kanon-nöjd med alpinvit, den ger ett modernt och helfräscht intryck!! |
|
|
Håller helt med dig Ulf när det gäller färgvalen. Har ju svart X5 nu och haft två vita F11 och det är oerhört mycket lättare att hålla vita bilar fräscha. Sen tycker jag personligen att F11 är snyggare i ljusa färger medan F10 är snyggare i mörka färger. Skulle inte tänka mig att köpa en vit F10 ex. vis. Nu blev det en svart X5 för jag ville ha en bil snabbt och letade antingen lagerbil eller demobil för att få den direkt och då hade denna svart helt rätt spec för övrigt och då blev det så den här gången. Svarta performancenjurar är jättesnyggt tycker jag på vit F11, hade det på båda mina. Däremot så köpte jag det även till min svarta X5 och kommer nog byta tillbaka till standardnjurarna. Blir en ny njurtransplantation snart :-) Såg att min förra F11 gick iväg rätt snabbt från handlaren, så det är stor efterfrågan på dem. /Anders |
|
| Jo vi har väl alla olika upplevelser och jag var nog oxå mer "pedantisk" på den tiden jag hade alpinvit bil men jag är förvånansvärt nöjd med den sophistogråa jämfört med safirsvart utifrån tvättsynpunkt. | |
|
Freske, grattis till en fin bil! Tror du kommer bli mycket nöjd! Jag har själv velat fram och tillbaks mellan 530d och 535d xDrive och det slutade med 530...men med mer utrustning. Har valt Imperialblå met som är rätt ovanlig på F1x, får se till att tvätta bilen ett par ggr/vecka om den ska hålla sig fräsch (hur nu det ska funka i vardagen...håhåjaja). Har nu drygt två mån till leverans, väntar med spänning! |
|
|
Uppgraderingen till 535 sköt på leveransen ytterligare en vecka. Nu är det produktion v.47 och leverans v.51, segt! Men det blir en sjukt bra julklapp ;-) xDrive verkar vara populärt, det är där det drar iväg |
|
| 535xd med 19" eller 530xd med 19" m fälgar? 535 blir billigare iom att det är mer rabatt på bilen än på m-sport pkt. Svart färg. Vad tror ni? | |
|
Fattade först inte hur du menade att 535xd kunde bli billigare, men 535 är alltså utan M-sportpaketet och 530 med... Från början tyckte jag F1x var riktigt snygg som den var, men sen M-sportpaktet kom så har jag lite svårt för bilar utan. Det är lite som saker man inte vet att man saknar förrän man har förlorat dem. Men det är ju min personliga åsikt. Om du kan leva med hur bilen ser ut utan M-sport så skulle jag rek att du går på 535xd. Eftersom comfortpkt är billigare till 535 så skiljer det ju bara 36800 för de 55hk extra man får, jämför det med de 50' det skiljer mellan 520d och 525d för 34hk extra. Och plus att man får en mer symetrisk akter så framstår ju 535 som en billig uppgradering;-) Svart färg är snyggt, men ack så jobbigt att hålla ren. Jag kommer ju från en safirsvart 3-serie har ständigt dåligt samvete för att jag borde tvätta bilen... |
|
|
skulle satsat på motor framför m-sport eller inte, samtidigt är frågan svår då jag vet många som köper 535d vill ha M-sport och den kan bli lite segare att sälja. Samtidigt ser jag att i Tyskland är många av 535d utan M-sport, så det finns ju bevisligen en hel del som väljer utan M-sport. Svart=snyggt=opraktiskt. Skulle välja alpinvit, sophistogrå eller spacegrå. Med oysterskinn :-) /Anders |
|
| Jag går nog på 530Dx som beställt ändå, M sport är riktigt snyggt. Frågan är bara om det är funktionellt att kränga på vinterdäck på 19" m-sportfälgarna eller om man ska köpa kompletta 18 msport med vinterdäck. Antar att de vanliga 18" ser knepigt ihop med msport? | |
| Tack för alla rekommendationer om komfortstolarna, de är ju helt suveräna och lades till också. | |
|
Om du prioriterar bra vinteregenskaper på vinterdäcken så skulle jag rekommendera MAX 18" fälgar (hellre 17" än 19"...) och absolut inte för breda däck. På E61:an anser jag att 17" är max på vinterdäcken men på F11 är ju rullomkretsen en aning större vilket kanske gör att profilen blir tillräckligt hög även på 18" (?). Självklart ska man alltid ha original rullomkrets, hellre lite större för vinterdäcken. Det är däckprofilen som skiljer om man väljer olika stora fälgar. Det är alltså lika stora hjul/samma rullomkrets oavsett om man väljer 17" eller 19" fälgar... (I praktiken fyller de alltså hjulhusen lika bra, men visst blir bilens utseende bättre med större fälgar). Vinterdäcken kräver en relativt sett högre profil/smalare däck för att fungera bäst vid vinterförhållanden. |
|
|
Nu är det ju samma bredd på 18" som 19" däcken, dvs 245 breda. Som jag ser det blir det ju i särklass billigast att bara kränga av sommardäcken och montera på vinterdäck på M-sport 19" fälgarna. Kostnaden för fyra 19" Pirelli zottozero blir 11000 plus moms. Om jag så köper de billigaste original 17" av bmw handlaren så blir det betydligt dyrare och fulare. De vill ha 17600 ex moms för kompletta hjul på BMW handlaren. |
|
|
Jag har inte sagt något om ekonomin. Om man köper en bil som du har köpt så trodde jag att du prioriterade andra saker än vad som "blir särklass billigast". Mina råd gäller det som jag skrev: "Om du prioriterar bra vinteregenskaper på vinterdäcken". Ber om ursäkt ifall jag missförstod dig och självklart har jag även respekt för att du prioriterar ekonomin. F ö: Bredd på däcken bestämmer du väl själv? Jag vågar lova att 225 generellt är bättre än 245 på vinterdäck. Själv valde jag 215 efter otaliga tester och praktiska prov. Fälgens storlek och däckets bredd avgör vilken däckprofil man ska välja för att få rätt (original) rullomkrets. T ex 225/60-17 och 225/50-18 har samma storlek/rullomkrets som 245/45-19 och jag vågar lova att det första däcket har överlägsna vinteregenskaper (även det andra är betydligt bättre...). (Ber om överseende ifall jag valde fel exempel, jag har ännu inte lärt mig rullomkretsen på F10/F11.) Se länk så blir det tydligt och enkelt hur man räknar: Länk |
|
|
Ulf, jag vill givet inte betala mer än nödvändigt. Ev ursäkter behövs absolut inte. Frågan är ju hur en bil med msport ser med 17" fälgar? En vanlig f11 funkar ju. Tror du verkligen det är bra att ha smalare däck på samma fälg vintertid? Det är ju inte fel att däcket sticker ut utanför fälgen och skyddar vid ev lättare trottoarkänningar som ju sker mer vintertid. Jag har kört 235/60 17 i ett par år på dubbfritt på centraleuropeiska däck, nokian wr2, och det har fungerat riktigt bra iom 4wd. Hade jag skippat msport och gått på 18" fälgar hade jag kört vinterdäck på dem direkt :) |
|
|
Om det har funkat bra för dig med: "235/60 17 i ett par år på dubbfritt på centraleuropeiska däck, nokian wr2" så kan det nog också fungera acceptabelt för dig med 19" vinterhjul (även om dina förra hjul sannolikt var bättre då de hade relativt hög profil). Men enligt min personliga uppfattning så kommer du att ha riktigt dåliga vinteregenskaper för nordiska förhållanden. Jag själv skulle möjligen acceptera 18" i 225 bredd (även om jag vet att 17" i 215 ger bättre egenskaper) men 19" vinterdäck, och/eller 245 i bredd, är för mig helt uteslutet. Men det är bara min personliga åsikt och erfarenhet. Självklart accepterar jag att andra gör andra prioriteringar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.