AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
26.220

Fyrhjulsdrift till vintern - 530d xDrive Touring

Sida 3 av 6
jhellstrom, du får nog dessutom räkna med betydligt högre värdeminskning på en 535i manuell mot en 530dx. Inte nog så viktigt i tider som dessa.

/Anders
Fr
89
Freske
530d xDrive Touring - 2015 m power kit
Narvselius: just nu funderar jag på att både äta kakan och ha den kvar, alltså behålla utrustningen och gå upp till 535d ;-) Har inte hört några rykten om 540d, vad skulle det vara diesel åtta, eller bara en annan programvara i 535:an?

jhellstrom: Köper man bilen på firman så får du ju inte dra halva momsen, så i normala fall är ju leasing ett bättre alternativ. Hade jag 600' kontant i firman så hade jag nog placerat dem och leasat i alla fall. Så länge du håller restvärdet under marknadsvärdet så ska det inte vara något större problem att avyttra bilen om det blir dåligt med uppdrag.

När jag började fundera på att byta bil så var jag först inne på en 535xi, men det finns ju ingen att provköra, inte i stockholmsområdet iaf. Dessutom så har i princip alla säljare avrått från 535i med fyrhulsdrift, med avseende på förbrukningen. Men de har knappt sålt någon 535i överhuvudtaget.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Min 535i ligger efter 1300 mil på en snittförbrukning om 0,88 l/mil. Och då är det ingen frökenkörning, i princip alltid 30+ mot skyltfart. Dock inte särskilt mycket stadskörning. För mig är valet enklet mellan bensin och diesel i en bil som kostar +600 kkr. Jag prioriterar ljudet, gångkulturen och högvarvsflåset i bensinaren framför bottenvridet och den lägre förbrukningen i dieseln. Ingen av bilarna lär bli billiga att äga men bensin känns mer premium....

I diskussionen kring om man ska gå på 530 eller 535 så tycker jag att det handlar mycket om hur man använder bilen. Kör man mest med familjen eller i stan och på motorväg skulle jag valt 530. Kör man mycket själv och även har mycket landsväg, som jag - tveklöst 535. Det finns många lastbilar där ute. Och de gillar att ligga på rad...

Mvh
Arese
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Arese: Så rätt, mycket intressant det du skriver om förbrukningen, då det är just vid dessa hastigheter jag vill veta förbrukningen. Jag ligger mycket och kör motorväg runt 140-150kmh och vill helst inte ligga på V70 2.5T förbrukning om 1.3L/milen pga den korta aktionsradien.
Jag kommer nog gå på manuell med 535i för körglädjens skull, borde gå att drifta fint åtminstone vid vått väglag.
Jag ser att det finns åtminstone en 535i på spritmonitor.de med dina siffror:

Länk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Freske - om finanserna tillåater är det förstås mycket bättre med att uppgradera och lägga på mer utrustning :o)

BMW har redan registrerat 540d och 550d. Vad det är och när detta kommer står dock skrivet i stjärnorna...

----
BMW CS #6212
Fr
89
Freske
Jo jag vet, det är därför jag håller på att övertala mig själv om att de extra 40' (minus rabatt) inte är någon att bry sig om utslaget på 3 år.... :-)

Såg att det finns några 1 M kvar... Kanske ska hugga en av dem och köpa en vinterbil privat istället.. ...har inga ungar i barnstol längre, men frågan är om det går att sitta bakom mig, 191cm, över huvudtaget?

Fan, så här blir det alltid när man köper något, börjar alltid tvivla på om man tog rätt beslut;-)
Je
20
Jens1969
På order 530d xDrive F11
Freske, förstår din vånda :-) Jag har också varit i valet o kvalet ang bil/utrustning! Herregud, med all utrustning jag specat hamnar jag på fel sida 700'...Det innebär att jag hade kunnat välja en grundutrustad 550i istället (å andra sidan vill jag en del "godis")!

//Jens
Je
20
Jens1969
På order 530d xDrive F11
Vad jag ville säga var hur kul är det med en grundutrustad bil utan "godis"? Men visst vore det roligt med V8...:-D
RE
96
RE
BMW iX1-23

Jhellstrom:

Nu börjar du komma in på helt rätt spår :-) Jag är väldigt nöjd med kombinationen 535i och manuell. Jag skulle definitivt gjort samma val idag. BMW:s manuella lådor och samspelet med kopplingen är fortfarande bland det bästa som går att få i en "vanlig" bil.

Jag tror inte alls som Anders att en 535i kommer att få en betydligt högre värdeminskning, det finns fortfarande många BMW-entusiaster som aldrig skulle drömma att köra en diesel. Med manuell låda blir bilen dessutom väldigt ovanlig. Jag känner inte till någon annan manuell 535i än min egen!

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Samspel mellan drivlina och förare i all ära, men manuell låda i en 5-serie? Är det sådan körglädje du söker så är 5-serien i sig fel modell på senare år, en 5-serie är inte roligare idag än att dagens pigga automatlådor utan problem matchar resten av körglädjen i bilen.

Att sitta bekvämt tillbakalutad som man gör i en (nyare) 5-serie (E6x, F1x) och samtidigt behöva rycka i en spak känns enbart fel tycker jag personligen. Den körglädjen du beskriver får man komplett i en 3-serie (Eller äldre 5a), utan att för den sakens skull åka obekvämt! :)

//Bjersér
RE
96
RE
BMW iX1-23

Bjerser:

Nu kan man inte alltid åka den bil som passar bäst för ens egen del. Hade jag inte haft hus, barn, släp mm hade jag aldrig åkt en 5-serie. Snarare en M3:a eller en 911:a. Men nu är jag i behov av en stor bil, men vill fortfarande "köra" bil. Då bjuder faktiskt en manuell 535i med M-chassi och 20" på en hel del körglädje, men självklart inte lika mycket som en 3-serie. Men att köra aktivt på mindre vägar är ändå ganska kul med min bil :-)

Jag håller fullständigt med dig om att BMW:s 5:a, tyvärr, har gått och blivit en mer "åkabil" än "körabil".

När behovet av lastutrymme minskar kommer jag alla gånger att gå ner i bilstorlek. Skulle inte bli förvånad om det blir en 335i nästa gång!
Fr
89
Freske
Gick "all-in" idag och uppgraderade till 535d xDrive ;-)

337 M Sportpaket
2NA LM-Fälg 350 18"
456 Komfortstol
488 Svankstöd
4CE Interiörlist Fineline antrasit
710 M Lädersportratt
715 M Aerodynamikpaket
760 Individual Högglans Shadowline
775 Individual Anthracit Innertak

ZRS Comfort
302 Stöldlarm
3MC BMW Individual Takrails Shadow line högglans
508 Park Distnace Control (PDC) Bak och fram
522 Xenonljus
534 Klimatautomatik
644 Föreberedelse för Bluetooth
6VC Styrkod combox
877 AG-Kod

223 Elektronisk Dämparkontroll (EDC)

2TB Automatisk sportväxellåda med Steptronic
320 Ej Modellbeteckning
3AC Dragkrok infällbar
3AG Backkamera
430  Automatiskt avbländbara inner och ytter-speglar
431  Automatiskt avbländbar innerbackspegel
536 Kupevärmare med Fjärrkontroll
609 Navigationssystem Professional
615 BMW Online Information

677 HiFi System Professional DSP
6FL USB-Anslutning

6NF Anslutning för iPhone samt mobiler med MP3-funktion
6NR BMW Apps
6UH Traffic Information

6WA Instrumentkluster med utökat innehåll
761 Individual Tonade Rutor

Leverans uppskattad till v50.

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Grattis Freske till en mycket läcker bil! Och till att du vågade gå "all-in", starkt gjort!! Jag är allt lite avundsjuk...

Jag undrar hur stor (liten...) prisskillnad blir det om man väljer samma konfiguration som du men nöjer sig med en 530xDrive?
Mentalt lutar jag åt en 530xD men jag förstår att med utrustning så blir den så pass dyr att man nästan lika gärna kan gå upp till en 535xD (i mitt fall så räknar jag med att behålla bilen i ganska många år...),
var det ungefär så du till slut resonerade?
Finns någon avgörande utrustning "man får på köpet" om man väljer 535 eller kan man jämföra listpriserna rakt av?
Fr
89
Freske
Comfortpaketet är 3200:- billigare för 535 än för 530, i övrigt är det samma pris på extrautrustningen. Det skiljer 40000:- i grundpris, så skillnaden är 36800:- minus den rabatt du kan ordna.

Kommer lägga leasingen på tre år, ser nog framför mig att jag löser ut den privat efteråt och har kvar den som stor bil och tar sen en M2, som jag hoppas har kommit ut då, som nästa leasingbil.

Kände väl till slut att att priskillnaden utslaget på 3 år gör detsamma, när man redan är uppe på den här nivån...
Fr
89
Freske
Just det en sak till.

Det som stör mig med de mindre motorerna är osymetrin på avgasrören, i min värld är det mycket snyggare med ett rör på varje sida än ett dubbelrör på en sida. En av få detaljer som jag gillar bättre på Audi.

vill minnas att 530d ej har automat som standard, så var det iaf inte 2010 års modell när den kom och 535d har automat som standard, vilket gör att tillägget där blir endast för sportautomaten, det är en väsentlig skillnad och gör att prisskillnaden sjunker rätt mycket.

Sen skulle jag rekommendera dig Freske att lägga till automatisk bakluckeöppning (för det är väl en F11 du beställt?) för det störde mig enormt på min förra F11 att den ej hade det. Annars en kanonspec och en kanonbil!

Vilken färg blev det och vilket skinn?

/Anders
Fr
89
Freske
Ja det är en F11 jag beställt, alpinvit med svart dakotaläder, det föll visst bort när jag klistrade in specen. Jag sparar nog aut. bakluckeöppning till nästa gång, måste ju ha något att längta till... övriga bubblare har varit HUD, ryggstödsventilaiton och nappaläder

Alla F1x med xDrive kommer har ju automat som standard, därav den mindre prisskillnaden mellan 530xd och 535xd än mellan 530d och 535d.

Fr
89
Freske
Bra stavning och meningsbyggnad i förra inlägget, "edit funktionen" var är du?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Tack Freske för god info!
Det var just det där med tilläggen för automat och comfort som jag inte riktigt hade begripit. Prisskillnaden på ca 33 000:- med rabatt är mycket pengar men ändå ganska liten skillnad på den redan betydande månadskostnaden...
535 "Top-of-the-line" kommer nog att ge god känsla och ett litet extra välbefinnande för varje minut du sitter bakom ratten (även om det är en försvinnande liten del som man använder prestandaskillnaden mellan 530 - 535...).
Förmodligen kommer 535 vara relativt ovanlig och förhoppningsvis lättsåld den dag det är dags, kanske kan man kalkylera med att få tillbaka åtminstone en del av de 33 000 när man säljer (?).
Anders; mot bakgrund av dina erfarenheter, vad tror du om detta resonemang?

Kul notera att vi är flera som föredrar F11 i ljusare färg.
(Jag, och flera med mig, har ju tidigare skrivit att vi litegrand börjat tröttna på svart och mörka färger som ser skitiga och ofräscha ut 90% av tiden... Och att just F11, ännu mera än F10, ser lättare och modernare ut i ljusare färg...).

Freske; Jag förstår att du gick "all-in"!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det finns ett antal specar som jag skulle ta bort innan jag valde bort aut. bakluckeöppning och eluppvärmda ratten. Men det är jag! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.