|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
| Just det, min gubbvärld (45 ojojoj) slutar oxå på sportratt ( förbannat skön att ratta). Dessutom gubbigt polerad takreling och gubbigt ambientlight med gubbiga chromade handtag och myspysbelysning i kupén och dessutom en sketen 520d som tar nästan 8,5 sek på sig innan den når 100! Det sistnämnda tycker jag definitivt diskar "m-paketstrimning" även om jag personligen aldrig skulle välja det på en 550 heller. Annat var det förut då jag tyckte helsvart bil med svarta lister inuti och utanpå och feta fälgar var attribut som gav mervärde för bilkörningen.( om man inte är taxichaufför, varför skall man ha Black Panel när tändningen släcks, jag menar när bilen stängs av så går man ur den och då har jag svårt att förstå att man betalar extra för något som kräver att bilen inte används?. Black panel som släcks när man kör har man ju för att förbättra mörkerseendet= funktion) Saknar jag något är det aktiv styrning som gör 5:an smidig som en 1:a. Den extrautrustning jag använder mest som jag inte haft i tidigare bilar är en liten plastkrok i bagaget som man exempelvis fäster kassar i för att de inte skall välta ( en 10-kronorskrok som ingår i bagagepaketet för 4 tkr ung.) När jag varit på bolaget har även det decimetertjocka spännbandet i samma paket kommit väl till pass för att undvika klirret :-) Kort sagt är nog extrautrustning och bilval alldeles för personligt för att man skall kunna tro sig få goda råd av anonyma internetanvändare. Däremot kan man här få stöd för att det finns fler fåfänga personer än en själv som är beredda på att lägga alldeles för mycket pengar på ett fyrhjuligt fordon. | |
|
jhellström, vad är det för "image när det gäller X5? :-) /Anders |
|
|
Med känsla: Läste din tråd om X5, funderade lite på X5 men jag får inte in den utrustning jag vill ha på rätt sida om 700' i listpris, vilket faktiskt går med F11 xDrive. Eftersom jag kommer från en 3-serie så tycker jag 5:an är rätt stor, steget till X5 är ju gigantiskt. Gjorde ett överslag igår, innan jag la beställningen, på om jag skulle gå upp på 535 xDrive , men den kostar ju 40' mer än 530, ska jag hålla mig på rätt sida om 700' så måste jag plocka bort utrustning för 20' på den spec jag har ovan, hittade inget jag ville vara utan.. Har lite dåligt utrymme mellan restvärdet på 325d och det jag får i inbyte då jag byter i förtid. Ska lägga restvärdet lägre denna gång, kanske når en 535 nästa gång... Dieselvärmare hoppas jag man kan eftermontera till ett bättre pris, helst ska den ju värma motorn med. Vad gäller M-paketet så får man ju lite bättre pris på utrustning som jag ändå hade plockat i plus den blir mycket snyggare;-) Men jag kör bara med 18" i paketet, siktar ju på en uppsättning BBS Challenge Black Länk i 19" eller 20" Black panel är väl "6WA Instrumentkluster med utökat innehåll" ? |
|
|
Med Känsla: Tja, som konsult vill jag inte se ut att tjäna för mycket pengar :) Freske: Enligt försäljare på två olika BMW handlare så värmer kupevärmaren motorn också, även om det inte framgår i specen. Det hade dock varit bra att veta säkert av någon som har värmaren monterad. En tredjepartsvärmare med fula knappar sittandes i bilen är inte aktuellt för min del. |
|
|
Men du har ju ungefär samma pris på din bil som en X5 jhellström, men förstår din tanke. Sen har du gjort ett bra val tycker jag. Vad gäller värmare så är jag rätt säker att den värmer både motor o kupé. Hade det på min förra F11 men köpte den 31/3 så jag hann aldrig prova men har det på min X5 o hade det som ett krav. /Anders |
|
|
Tillvalet Kupévärmare (option 536) är enbart för kupén, ger värme på vintern och kyla på sommaren. I a f enligt den handlare jag beställt av (fick även det svaret av Bavaria i Solna). Anders (Med känsla): Förstår inte riktigt hur det skulle bli billigare för mig att beställa V-eker 236 via den website du föreslog? Med ca 1 000 pund i pris enbart för fälgarna måste ju 17 tkr inkl dubbade Hakka 7 (som jag fick fr handlaren) vara en bättre deal? |
|
|
Anders (Med känsla): Snabbt uträknat vad det gäller priser från Alloywheelsdirects hemsida. 4 st V-eker 236 17" fälgar kostar ca 12 700 kr inkl frakt (1 158 GBP). För att komma billigare undan än det totalpris på 17 000 kr jag fick från handlaren inkl Nokian Hakka 7 dubbdäck måste jag m a o hitta däcken till ett pris som understiger 4 300 kr. Knappast troligt :-) På Gummihusets hemsida kostar dessa däck 9 000 kr...och som run flat 10 800 kr! |
|
|
Bimmernerd, det verkar som att Alloy Wheels höjt priserna plus att nog även GBP är dyrare nu än i april när jag handlade där. Du fick dessutom ett ovanligt bra pris tror jag, grattis! Bara att vänta på fina kärran nu! :) /Anders |
|
|
Jag har för övrigt 4st lösa 19" vinterdäck passande till f10/11 om nån skulle vara intr. Endast gått ett par hundra mil. /Anders |
|
|
Anders (Med känsla): Ja jag väntar med spänning på leverans i dec...och är i valet och kvalet om jag ska banta bort lite utrustning och satsa på 535d xDrive istället. Utrustningslistan på 530:n har växt och växt så några saker kan jag nog skala bort...produktion nov så jag har tid på mig :-) Ska nog försöka provköra 535d iaf! Det är dock svårt att hitta handlare som har en demobil. |
|
|
Såg en film på nätet om hur webastos värmare fungerar Länk , om jag fattade rätt så värmer den kylarvattnet och sen kör den klimatanläggningen som hämtar värme från det uppvärmda kylarvattnet. Eftersom kylarvattnet blir varmt så blir ju motorn det också. Om BMWs kupevärmare fungerar likadant, vilket i mina ögon verkar logiskt, så borde ju motorn bli varm också. |
|
|
Freske: Det vore ju strålande om det är så att värmaren även värmer motorn. Tror dock inte det eftersom det inte går att få bekräftat från BMW Solna eller via ÅF? Någon som kan bekräfta vad som gäller? |
|
|
Min säljare trodde att den värmde motorn, men tyvärr verkar det vara många som tror i just denna fråga. Själv tror jag att BMWs lösning bygger på samma principer. Ebersprächer verkar också fungera på samma sätt. Nu är jag helt inne på att köpa kupevärmaren fabriksmonterad. Kommer nog slå till på Hifi DSP, dragkrok och backkamera med. Lika bra när man ändå håller på, men sen får jag sansa mig. Funderar på att lyfta ut Individual tonade rutor. Dels för att om jag ändå ska foliera bilen så lär inte rutorna kosta mycket extra, och dels för att jag vill ha lite mörkare glas än vad Individual ger. Men fabrikstonat håller ju mycket bättre, jag vet. |
|
|
Huruvida bränsledriven kupé-värmare även värmer motorn är lite olika. En lösning (Mina tidigare Volvo 850 och 760-88) är att värmaren är inkopplad före värmepaketet för klimatanläggningen. Den restvärme som kylvattnet har då det lämnar orinarie värmepaketet värmer motorn för att sedan återvända till kupévärmaren. Värmaren är inkopplad i serie före värmepaketet men en bypass-kanal med ventiler gör att då motorn är det som främst värmer så behöver inte det vattnet passera kupé-värmaren, då den är avstängd, och värma upp den i onödan. Samtidigt kan man köra värmaren parallellt då man kör motorn för extra effekt. Även jag gissar här att det är så det ser ut hos BMW. Det borde enligt min mening vara en snarlik lösning. Andra lösningar är lite mer kompicerade där man inte vill ha för mycket värme till motorn. Dessa lösningar brukar man ha till större fordon av typen VAN eller andra där kupén är relativt stor. Då har man flera vattenkanaler med ventiler och termostat så man prioriterar värmen till kupén och endast en bråkdel värmer motorn. Jag har set det i installationsbeskrvningar för bränsledrivna kuévärmare. Effektmässigt brukar dessa värmare ligga på mellan 4 till 5 kW så de är avsevärt karftigare än elvärmare. Bränslekonsumtionen brukar ligga omkring 0,5 l/h i runda slängar. Mvh Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Var in och ändrade beställningen idag, la på: HiFi Pro Dragkrok Kupevärmare m fjärr Backkamera "tyvärr" hade de en 535d touring inne som jag såklart provkörde, jäklar vilket drag. Känns som de där sista 55 hästarna gör en hel del på den stora bilen. Nu har man lite att fundera på igen :-( Produktion på min bil är just nu v.46, med leverans v.50, hinner alltså inte få den till 1 december som jag hoppades på, vi får se till veckan om de kan prioritera upp den lite. |
|
|
Freske, roligt att du kunde köra 535d. Jag har (nästan) sökt med ljus o lykta efter en handlare som har 535d för provkörning...får man fråga var du var någonstans? Bra tillval du la till förresten :-) Fick du något bekräftat ang kupévärmaren? Jag har nu "bara" 10-11 veckor till leverans av min bil...men det är ju självvalt! |
|
|
Bilia i Segeltorp har den, den är rätt ny, tillverkad v.36 tror jag det var. Brydde mig inte så mycket om utrustning, men M-sport, skinn, navi pro, sport vxl noterade jag iaf, comfort lär den ju också ha. Har inte sökt någon mer information om kupevärmaren, tar den baserat på mina egna gissningar. Även om kylarvattnet inte cirkulerar i hela motorn så borde delar av vattnet ändå bli varmt och ge motorn lite behövlig värme när man startar den. Men som sagt nu lockar 535 motorn... listpriset på det jag precis la till är ju 38000 och det skiljer 40000 mellan 530 och 535. Den vanliga frågan utrustning kontra motor. Samtidigt vill jag nog ha kupevärmaren och troligen dragkroken, men om jag tar bort backkameran, hifi pro, tonade rutor och aut. avbländbar inner och ytterbackspegel, så är jag halvvägs till 535d och lite mer kanske jag kan trycka in... Om det skulle skita sig för företaget så lär det inte spela någon större roll på skillnaden det blir i leasingavgft. Utan uppdrag så går det ju inte att finansiera en 1-serie ens... men ont om uppdrag har det inte varit sen dot.com krisen för snart 10 år sedan. Pytsar man in en rejäl slant i första förhöjd hyra så minskar ju riskerna att restvärde är högre än marknadsvärdet någon gång under leasingperioden... Låter som jag håller på och övertyga mig själv om att en 535 är det enda rätta ;-) |
|
|
Angående motor kontra utrustning så tänkte jag alltid när jag var yngre (inte så gammal nu heller) att motor var det absolut viktigastte. Sen blev det en tjänstebil och valde då en SUV som hade en helt ok motor men ingen monsterdiesel. Resultatet var att jag körde lugnare och kände mig mer avspänd. Detta har fått mig att omprioritera och i valet mellan en 530 och 535 så hade jag tagit en 530 och mer utrustning då en 530 räcker mer än väl och utrustningen gissar jag kommer du använda oftare än de extra hästarna. Hur ofta behöver man egentligen 300+ hk i en familjekombi särskilt om man inte åker ner till Tyskland och bränner på autobahn. En 530 räcker mer än väl för säkra omkörningar. JA, hade jag inte behövt tänka på kostnaden så hade jag tagit en 535 JA, dubbla pipor ser klart trevligt ut JA, det är kul att ha toppmodellen |
|
|
Freske, du är på väg i fel riktning... kom tillbaka, kom tillbaka! :o) Oavsett vilken motor du köper kommer den också kännas lite tunn efter ett tag och du kommer att hoppas på en större ganska snart (ex om det kommer en 540d som det ryktas om). Utrustningen du nämner som kan tas bort är alltför viktig enligt min mening för att försvinna enbart för att få en större motor. Stanna med 530d:n och njut av den utmärkta utrustning du lagt till din bil. Lättsåld lär den bli med den listan när det är dags för avverkning... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Freske: Jag är i samma sits som du. Fullt upp för närvarande men man vet ju aldrig hur länge det roliga varar. Ett jag fick jag för mig att jag skulle köpa loss bilen kontant, men det är ju stört omöjligt att jobba ihop 600.000 om man ska ha ut lön samtidigt. Jag hade nog skippat backkameran och autm avblän backspeglarna, tycker alltid såna bländar lite och har sämre sikt än vanliga ändå. Jag har inte provat någon 535D ännu, men funderar på att skippa 530dx och ta en manuell 535i istället. Tjusningen för mig med diesel är ju dock att de drar relativt lite diesel vid snabb körning, något jag gissar 535i är riktigt dålig på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.