|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena. Har nu fått hjälp att få i en ny maskin i min 740. Men den vill inte igång. Motorn jag köpt har stått på pall minst ett år. Maskinen går runt, bensin får den, gnista är kollad, hur fin&klar som hellst. Min mekaniker som hjälper mig säger att det är lyftarna som körvar/inte öppnar eller stänger sig. Jag håller helt med honom. Så där ligger nog felet. Grejen är den att vi precis i början, innan vi malde in startgas, fick den att tända på en cylinder. Sedan har det varit dött lopp. Några tipps och ideer mer än att grilla på med startmotorn? Oljetryckslampan har slocknat så ingen direkt risk för lagerras finns. Kan vi ha glömt något annat? Förmodligen inte eftersom den får både gas&gnista. Jag vill få den till att börja tugga på en cylinder men vi verkar inte överrens jag och motorn. Kom gärna med synpunkter. | |
|
Kan det ha med EWSen att göra(fabriksmonterad immobilizer) bilar producerade from 03.95 har sådant som standard. Det är det enda jag kan komma på. Styrning till tändning eller liknande kanske kan vara ngt? Spjäll? Har ingen aning... ASken |
|
|
Kolla så att den tänder i rätt ögonblick. Cylinder ett i övre dödläge samt nollad tändning.(Hur man nu gör på den motorn ;-). Om tändningen står rätt och soppa kommer fram, kan den vara sur för för många startförsök. Bränn stiften med gasolbrännare tills dom glöder, försök sen igen. Detta är problemlösning för rent mekaniska problem, självklart kan du ha problem med elektroniken på något annat sätt, men om det kan jag nada. |
|
|
tack för svaren! Startspärr låter som en "farlig historia" men jag vill påstå att det inte kan vara en sådan som spökar. Sur blir den definitivt. Nar man plockar ur stiften är dom BLÖTA! Det där med brännare lät intressant, låter bättre än bara torka med papper. Ingen som vet något sätt/medel för att lättare få lyftarna att lossna/komma igång. Det måste helt enkelt vara dessa som spökar. Fler ideer vore strålande! MVH tobbe Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
|
Är stiften blöta är den definitivt sur. Om man bara torkar stiften med papper/trasa får du inte ur all fukt ur dem, måste brännas, eller andra stift. Jag rekommenderar absolut att prova bränning av stiften. Många gånger har jag haft problem med uppstart av bilar som löst sig direkt med varma stift i. Lycka till |
|
|
Om du kör med startgas och varma stift ska den gå, om inte står tändningen helt fel. Om den går med startgas och sedan slutar får den ingen soppa. Kolla då spridarna så de öppnar. Om de inte gör det kan det vara nån form av immobilizer eller starspärr. Kanske nån med insikt om 740:s spärrar kan hjälpa. |
|
|
Tänkte till lite.... Om stiften är blöta och den inte får soppa har du större problem än fel tändning... Hrm ;-) |
|
|
Om lyftarna går tungt prova att hälla i Omega tillsats för oljan den funkar alldeles ut märkt. men blanda den med en liter varm olja skaka väl sedan kan man hälla i den och köra runt motorn ett tag .Då borde det släppa. OBS! har ej provat detta på BMW men på en Audi och det gick utmärkt... Det finns bilar och det finns BMW. Mvh Björn |
|
|
Här kommer mycket matnyttigt! Tackar så hemskt mycket så länge. Din ide om vara stifft skall jag definitivt prova. Samt denna Omega-tilsatts, vart inhandlar jag den? Stiften är blöta av bensin. Utan tvekan kommer det bensin genom spridarna. Det luktar solklart bensin, ännu mer när man skruvar ut stiften. Om man värmer upp dem till glödheta, borde de stå emot värme lättare. Men vidgar de sig inte då=att man ej får ner den i sina respektive gängor? Kanske glödheta är att ta i? Pompe, på dina bilar har du mekaniska lyftare, jag har hydraliska. Dina öppnar sig hur du än bär dig åt, men mina behöver ordentligt tryck. Vill ha igån någon burk så följer nog resten efter. Många värdefulla tipps, mer mer mer! I morgon skall jag och meken ta nya tag, med nya färska ideer! Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
|
Värm stiften tills de börjar glödga längst ut. Inga problem att skruva i dem, men passa dig för brännsår ;-) Om lyftarna inte öppnar skulle du inte få in någon bensin, om de inte stänger skulle du troligtvis få en baktändning och blåsa luftmängdmätaren. Jag har säkert fel då jag inte mekat med sådana motorer, men med dessa försök riskerar du inget i alla fall. |
|
|
Du har övertygat mig om stiften Pompe :) Jag kör på det. Att det kommer in besin tyder ju på att insugsventilerna öppnar sig, men sedan behöver ju inte avgasventilerna öppna sig. Jag tror det sitter sensorer som ser till att en baktändning inte uppstår. Jag hoppas den smäller igång i morgon tobbe |
|
| Det hoppas jag med.... | |
|
Tror att det har att göra med spärren. Kolla denna tråden : Länk Skulle vara väldigt konstigt om de använde en sådan grej på den relativt billiga 3-serien och inte på sjuan. Kanske läge att kolla med bmw hur det ligger till? MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Omega tillsatser har dom på Mekonomen men Även på BMW tror jag Men även på andra Bildels affärer. Enligt min mening och jag är inte av den sorten som häller i tillsatser i oljor och motorer men provade Omegan på en gammal Audi som tickade och levde rövare och den blev som ny och den bilen hadde gått ca 30 000 mil så Omega kan jag rekomendera.Den renar och smörjer Och det märker man på ca ett par minuter .... Hoppas att det blir en bra mekdag.. Det finns bilar och det finns BMW. Mvh Björn |
|
|
JIIIIIIIHOOOOOOOOO! Idag small han igång!!!!. Visserligen är han inte riktigt vän med spridarna, men nästan. I morgon gissar jag att ännu en e38 rullar på de svenska vägarna. Återstår bara att ta in den i "svenska gänget". Efter puffande på 3-4 cylindrar small det bara till, och fanskapet gick klockrent på alla 8. Låter på gränsen till hörselskada pga att vi endast satt på grenrören. Vill inte ha gammal skit mm i katalysatorerna. Mitt drömobjekt håller på att uppfyllas! I morgon ska vi bara få den att smälla igång på startgas och acceptera vidaregång med bränsletryck. Återkommer med svar. Kanske man ska dokumentera lite bilder och göra ett repotage om detta? Vad vet jag men det är inte så lätt som man tror. Ett jätte jätte stort tack till min "mekar-kung!" som finns här på forumet vid namn "Brundis" Utan honom hade det alldrig gått. Ha det gött!!! |
|
|
Stort grattis! Lyckan när ett kärvande projekt kommer igång är obetalbar. Vad var den felande länken? |
|
|
Grattis.... Ett litet tips till spridarna och soppa ledningarna kan vara att blanda i lite 2 takts olja i soppan obs! lite ca 1dl på 15L soppa .Det funkar bättre en cleaner.och värkar på en gång. Ett beprövat bonde tips och det är mycket billigare en stp's cleaner... Hoppas att du\Ni inte att förglömma din mekare får en trevlig åk tur Det finns bilar och det finns BMW. Mvh Björn |
|
|
Tobbz: Vi får mötas upp i stan snart när du har fått den genom besiktningen, eller vad säger du? //Schnitzer |
|
|
Den felande länken, förmodligen att spridarna är lite tröga, kanske hänger sig lite, i början när den small igång på startgas så dog den när vi satte i bränslesäkringen för pumpen. Men på slutet idag så hostade han på 4-5 burkar med bränslet på. Dock fick vi ge upp även denna dag pga dålig volt i våra batterier samt en glödhet start. Men imorgon....då skall han gå med bränslet påkopplat. Schnitzer, jepps i stan blir det. Bara en tidsfåga..om inget oförutsägbart inträffar. Kanske man ska preppa bränslet med lite olja? Vi får se. Tack för tippsen, hoppas inte jag behöver fler. Trevlig lördag-kväll. Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
Paap Reeder |
Hej "tobbz"! Innan Du rusar i väg i glädje så beakta risken att Du spätt ut oljan med att borra på med startmotorn. Var felet att inspr inte funkade är det väl OK men om de jobbade som de skall har Du nog kanske fått i en dryg halvpanna 98 i oljan. Varmkör och bytt. Roligt att allt gått bra med motorbytet. MVH /// Paap Reeder |
|
Det tippset ska jag ta vara på. Tyvär har en mindre käpp satt stopp på hjulet. Har grillat livet ur min startmotor. Någon som vet ifall v8 3.0 har samma start? I så fall har jag hittat en billig. Det positiva med dagen var att vi hängde på grenrören, fick glädjan att höra motorn gå, ej driftsvarm, i några sekunder. Döm om min förvåning när fanskapet lät som nytt. Inte nog med min galna chansning, att köpa en rasad maxutrustad e38 från Tyskland, utan även köpa en maskin, för 4500:- som ingen vet några mil eller nånting om, bilen brann upp i kupen. Sedan fick maskinen stå på en avdankad, okunnig skrot i över ett år. Efter lite forskning kom vi fram till att det är en 95:a, samt att bilen nog inte rullat över 10000 mil. Kammarna(nockarna) var som nya. Jag har helt enkelt haft mega mega flax, och snart rullar jag nog runt i landets billigaste e38 740 maxutrustad. Så passar bara starten från 3.0 V8 så går färden vidare på onsdag. Jag återkommer.... Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.