|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har ett klonk/glapp som kommer från utg axel i automaten (ZF 4hp24) Vart det var fick jag fram när vi kollade under bilen. Det blir ett svagt metalliskt klonk vid gasuppsläpp. Den glappar lite axiellt också, är det normalt eller ska det vara stumt axiellt? Är det någon som har varit med om något liknande? //Göran | |
|
Hej Göran Jag upplever samma sak på min 850. När jag kör sakta typ 30 km/h km/h och släpper upp gaspedalen så får jag oxå det metalliska klonket. Får även ett dunk i högre hastigheter, jag trodde det hade något med växellådan att göra, men idag har jag och mekanikern varit ute och åkt, och växellådan fungerar som den ska, men något är glapp i bakvagnen. det kan även klonka till ibland när man står still och lägger i en växel och gasar till med bromsen nertryckt. Får precis som du känslan av att det dunkar till axiellt. Har du kommit fram till vad det var som var fel? mvh Gustaf |
|
|
Nja, jag vet inte var det är. Jag tycker att drivaxlarna är lite glappa och automatens utgående axel/medbringare glappar. Jag vet inte om det är kombinationen eller någon av dessa glapp som är huvudorsaken. Jag använde en polygrip när bilen var upphissad. Jag skruvade då även fast vxlfästet men jag vet inte om det vart något bättre. Min motor är bytt på BMW verkstad 2002 (c:a 400 mil sedan) och jag funderar på om dom inte linjerade låda-kardan så att automatens utgående axellager slits onormalt ? Jag skulle precis ställa på bilen när den f...ande snön kom igen. Då får jag också känna om kamtimingen och Wokke chipsen har gjort något för prestandan!! /Göran |
|
|
Jag kom på en sak till, krängarstaget bak är löst på min jag har det hemma o ska byta (c:a 200:-/st på BMW) du kanske har något problem där? /G |
|
|
Ok, tack för tipset! Asken tipsade om Kardanaxelbussningarna?. Vi ska försöka hissa upp bilen på en annan lyft under veckan än den vanliga som vi använder så att inte hjulen hänger fritt. Så får man lägga i en växel och försöka se var det glappar. Jag var ute under söndagen och körde och kunde konstatera att allt man ändå lagt ner nu i tid och pengar bl a en enormt omfattande service, wokkechip , byte av delar i bakvagn, KAT byte etc gjorde bilen riktigt bra. Den har helt ändrat karaktär med chippen, svarar blixtsnabbt på gasen och efter att avverkat c;a 8 mil i Norra stockholm blandat motorväg, småvägar, landsvägar villaområden etc med diverse högre hastigheter uppåt 200km/h på motorvägen etc så var blandad körning måttliga 1,67 och det är jag nöjd med eftersom vi inte precis snålkörde. Inga vibrationer heller i höga hastigheter. Accelerationen från typ 110 - 180 avverkas fortare än tidigare, känns som ett par tre sekunder :) Min mekaniker var med en stund och provade och även han märkte en enorm skillnad och tyckte att lådan även betedde sig bättre än tidigare då bilen hade originalchippen. Så peppar peppar , så hittar vi anledningen till det lilla glappet man känner ibland vid motorbromsningen, och efter det bytet så hoppas vi den håller ihop ett tag :) |
|
|
Jag acctestar flertal gånger med klocka för att vara så objektiv som möjligt med alla bilar jag testar. Det började jag med efter en annan chippning för 10 år sedan. Jag gör en flygande start på en växel mellan 90-130 då är det inga förarmisstag eller växlingar som spelar in. 850:an gör ett snitt på c:a 4,6 sek och min Biturbo c:a 4,2, 728:an tror att den var över 7 sek.... Jag vet inte om färddatorn visar rätt efter ett chipbyte heller, jag tänkte i alla fall köra en full tank och tripmätare för att kolla färddatorn senare. |
|
|
728:an är slö ... Jag ska testa med klocka får bli en påskaktivitet :) Känslan och verkligheten är ju såklart två skilda saker.. |
|
|
Några bilar 2008 750iA 3,7s 2008 535dA 4,7s osv /G |
|
|
Hej jag är ganska ny på 850 wokke chips lät spännade var köper man dom ? V12 because it matters :-) |
|
|
wokke.de och hans länk till sina Ebayannonser eller maila. Jag håller också på med en lockupfeature till automaten. Wokke har gjort en sådan också, men jag tänkte göra en som kopplar in lockupen på 3:an o 4:an över 40-45 km/h I version 1 så ska den alltid koppla in så fort vxl 3 eller 4 ligger i. Detta är för lägre bränsleförbrukning och att det är skönt med lite direktkoppling mellan gas och bakhjul.... /Göran |
|
|
är det ytterligare ett chip att byta då ? Säljer Wokke även sådana? Lät intressant. |
|
|
Nja, det är en box som man kopplar in på befintlig Autobox (EGS)i bagaget. Han tog förut EUR299 eller $299 för automatboxen. Lockupkabeln som går till EGS på stift 25 om jag minns rätt (är lite senil ibland...) jorda den kabeln så slår loclupen i. Det gäller att se till så att lockupen inte ligger i när man står stilla eller för låga hastigheter för då kan man bränna upp lameller i lådan. Göran |
|
|
Det är möjligt att Wolf "Wokke" kommer upp till träffen i Varberg i juni, och då finns ju möjligheten att kanske få prova och köpa av honom. Är det några som är intresserade så meddela gärna mig så skall jag se till att han tar med sig tillräckligt många. /P |
|
|
är det $499 för 3 chip då tror du ? V12 because it matters :-) |
|
|
Har inte hans prislista men det ligger nog där omkring. /P |
|
|
Ja det är 499 dollar för 3st chip , ett för varje motorstyrenhet samt det tredje för eml och det är den jag tror ändrar bilen till den roligare karaktären :) Jag beställde och betalade via ebay och paypal, mycket smidigt , 3 dagar sen hade jag Chippen i handen. |
|
|
Ja då kan jag berätta att Wolf "Wokke" kommer på träffen i Juni, han kommer att ta med sig lite saker så som chip, länkarmar, verktyg för lamp justeringen bla annat. Så dom som kommer kan gotta sig i hans performan stuff viket är kvalitet. /P |
|
|
Är det föranmälan till träffen? Jag vet inte förrän kort före om jag kan... /Göran |
|
|
Wolf nämnde att han skulle dit i mailkorrespondens vi har haft. Vore kul att ta sig dit och se vad mer för skoj han har med sig :) |
|
|
Hej Om det är någon som är intresserad av Wokkes TCC box (Lockup) kan höra av sig till mig så kan jag skicka info om dessa 279 för intern och 299 för den externa boxen PS! jag säljer inget. Samtidigt så är hans bussningar för fram & bakvagn klart bra om man är i behov att byta. /Per |
|
|
maseratirace: hittade någon lösning på ditt problem som du inledde tråden med? Jag löste inte problemet förra året och tänkte ge mig på det igen. Mitt metalliska axiella klonk kommer då jag hastigt släpper gasen i vissa hastigheter. mhv Gustaf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.