|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
En god vän till mig är intresserad av denna bil: Länk Det verkar som ett bra köp enligt vad jag kan se. Någon av er kära forumpolare som vet något man bör ta i beaktande innan köp. Bilen har regnr: XUF299. //Stefan Mina bilar:Länk | |
| Det är Kalles här på forumet, se bloggen bla. Kalle (AutoPower) | |
|
Ok Det låter bra;-) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Brukar inte gilla cab, men denna såg riktigt nice ut :) | |
|
Kalle brukar ju sköta sina bilar väl, så jag skulle inte tveka och köpa bil av honom! Alpina B8 Länk |
|
|
Här är bloggen för denna bil: Länk Alpina B8 Länk |
|
|
Hej StefanL Exemplaret du länkar till ser ut att vara i utomordentligt bra skick. Kommentarerna ovan stärker också det intrycket. Själv hade jag tidigare en snarlik bil fast med SMG-lådan och innan den en manuellt växlad E46 M3 Coupe. Min åsikt är att SMG-lådan höjer körupplevelsen ytterligare några snäpp. Kanske är du redan övertygad om att du föredrar den manuella versionen, om inte tycker jag absolut att du ska provköra en SMG-bil. För mig, som förvisso är gubbe, råder inga tvivel alls. |
|
|
håller med joholm.prova en smg 2 låda. du kommer inte att ångra dig! Länk |
|
|
förresten joholm. vad är det som skiljer en smg2 och smg3 åt? |
|
|
thellberg: Upplever faktiskt ingen dramatisk skillnad mellan de två olika varianterna. Visserligen finns det ytterligare en växel i den nyare och den växlar lite bättre i Drivelogic-läget. Min M3:a var väldigt stökig innan alla oljor var driftsvarma, M6:an och M5:an jag hade innan har samma tendenser men känns i dessa lägen mer sofistikerade. Tycker även att SMG-3:an sköter mellangasen vid nedväxlingar bättre. Både varianterna är underbara under fullgasacceleration. Bara ljudet av de snabba växlingarna är för mig värt alla nackdelar med att inte få växla själv:) |
|
|
Hej och hå, jo nog är det min bil alltid. Den är i fint skick om än inte ny. Finns ett par stenskott på fronten och enstaka andra smådetaljer man kan anmärka på. Maskinellt och tekniskt är allt 100%. Hotet om prishöjning är lite halvseriöst menat, är lite trött på snackepellar som gärna vill ha en M3 men som inte förstår att man får vad man betalar för ;-) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Hm...Jag vet inget om bilen i fråga men jag tycker att 220" är lite i överkant rent prismässigt...Jag har själv sneglat på cabbar av olika märken o det är förvånansvärt få som blir sålda, oavsett om de ligger i det övre eller lägre prisintervallet för modellen. Helt klart köparens marknad. I mitt fall har jag inte hittat ett endaste exemplar som motsvarar mina krav (läs: skicket avspeglar sig i priset), har tittat på både sk "tip top" o i mina ögon "objekt med kosmetiska defekter" Just E46 är inte intressant för min del men jag tycker inte man kan säga något om hur nuvarande ägare skött bilen då med tanke på att han inte ägt bilen i fråga mer än typ 6 mån??? Under den tiden hinner man på sin höjd med en "vanlig" service om ens det, därmed INTE sagt att Kalle inte sköter sina bilar men denna har han inte ägt länge nog för att kunna rå om så att säg*haha*. För övrigt så stupar E46 och E36 cab i pris, en bekant blev erbjuden att köpa en M3 E46 Cab (en -02:a med ca 17" mil) för 140" i slutet på juli men tackade nej, o det gjorde jag oxå då E46 är som sagt inte intressant för min del. Som säljare får man nog tänka till, kanske ta ett lägre bud nu i höst eller vänta till i vår o förmodligen inte kunna få ut nämnvärt mer för bilen... Antingen så vill man sälja eller så kollar man bara "om nån är villig att betala riktigt bra". O det där med att man får vad man betalar för stämmer långt ifrån alltid, de riktiga kapen hittar man inte på AP, Blocket eller liknande utan de hittar man hos välbärgade individer som tröttnat på bilen o slänger iväg den för en spottstyver, dessvärre bryr de sig inte om att annonsera ofta så man måste ha tur att hitta dessa bilar via "bekantas bekanta", själv missade jag just ett sådant kap i somras. Killen i fråga köpte bilen för X kronor o sedan försökte han kränga den till mig för 1.7X. Jag ringde givetvis upp föregående ägare o kollade upp om det var nåt fel på bilen, o det var det inte. Men han blev bra sur när han fick reda på att den bekantes bekanta skulle sälja den redan då han fick den för ett pris en bra bit under bilhandlarnas "grönlista" (han avslöjade vad han sålde den för) ,slutet av historien blev att killen som kontaktat mig sa "inte till salu längre"...Ska väl tillägga att jag var beredd att betala 1.5X för bilen i fråga om skicket hade varit det påstådda vilket jag aldrig kunde kontrollera... Letar man cab skall man kolla cab-täta välbärgade områden (tex Falsterbo/Skanör/Ljunghusen om vi pratar Malmö-regionen), dvs kolla lokal-blaskorna o "luska", då hittar man topp-objekt till vrakpris till slut, men kanske inte just en M3... |
|
|
Dawwe, Jag förstår delvis din poäng, även om jag inte förstår poängen med att kommentera min prissättning. Givetvis kan man hitta billigare M3 än min, antingen om man hittar någon som har akut brist på pengar eller som i drömfallet du beskriver - en rik gammal gubbe som ägt bilen sedan ny, skött den minutiöst men nu av oklar anledning tröttnat och därför väljer att sälja den rekordbilligt. Men ärligt talat, hur ofta händer det? Rika gamla gubbar som inte bryr sig om pengar har enligt min erfarenhet för vana att helt enkelt byta in bilen hos handlaren där de köper sin nya bil. Givetvis finns undantag och jag har själv gjort en del riktigt bra köp av denna typ, men då har det inte rört sig om bilar av M3:ans typ, och det händer verkligen inte ofta. Sen vet jag inte hur snabb du är, men jag hinner åtminstone med betydligt mer än "en vanlig service" under ett drygt halvårs ägande... Givetvis finns undantag till devisen att man får vad man betalar för - åt båda håll. Ibland får man mer, ibland mindre. Min annons riktar sig emellertid inte till drömmare eller optimister som tror att de ska få en av de finare bilarna till ett av de lägsta priserna. Jag räknar med att den som köper min bil gör så för att han hellre lägger lite mer i inköp, med förhoppningen och förmodan om ett problemfritt ägande en tid framöver, eftersom jag i min tur kostat på bilen och sett till att den är i sitt nuvarande fina skick. Huruvida mitt pris är rätt eller fel visar sig givetvis beroende på om bilen blir såld eller inte :-) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| Kalle: Inget personligt mot dig men normalt rullar inte en cab sååå många mil/år, typ 1000, o det blir väl ca 1 service/år. Nödvändiga reparationer/uppgraderingar räknar jag inte som service...Kommentaren om priset är min personliga uppfattning, utan att ha sett bilen live. Bilen ser fin ut helt klart, men jag tror inte att den går iväg för annonspriset. | |
|
Om man tittar på övriga M3 Cab som är till salu på Blocket så tycker jag Kalle ligger rimligt i pris. Det finns däremot ett antal andra säljare som man lugnt kan kalla optimister. Hade jag varit ute efter en M3 Cab och inte brytt mig om det är manuell eller SMG så är Kalles den jag hade tittat på först. ___ //Ulf |
|
|
Själv kan jag komplettera kommentarerna ovan med den egna erfarenheten att jag fick 235 000:- för min snarlika bil, förutom SMG, i våras. Jag har någon gång tidigare här på forumet beskrivit min förvåning över hur lågt besökarna här på forumet värderar de aktuella bilarna. Genom åren har jag haft många BMW:ar och en hel del M-bilar. Samtliga har blivit sålda för, åtminstone i närheten av, mina begärda och vid tidpunkten högst normala priser. |
|
|
Sålde min M3 cab -02 SMG rött skinn+hardtop(10,700mil) för 230,000kr(2010-09) Såg bilen på annons för ca 2-3v för 185.000kr |
|
| M3 2003/5 individual 8100mil SV-såld SMG med OEM CSL delar och annat gott gott, såldes för 295K allt som allt. I slutet av Juni 2011! :) Moaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhha! | |
|
de är ett rent helvete att hitta en bra bil, har kollat lite på m3 e46, 335, 535 bensin, verkar vara svårt. finns bilar då är dom import eller så begär dom för mkt |
|
| När jag sålde min M3 cab för en månad sen fick jag bra mycket mer än vad Kalle begär för sin. Den ser ut att vara i fint skick så priset känns väl rätt rimligt. Som Kalle skrev, man får oftast vad man betalar för. | |
|
Tycker att det verkar vara ett rimligt för att inte säga bra pris för den bilen. Vill man ha den manuella lådan så är det nog bara att slå till. Gav lite mer (se ovan) för joholms bil som gått lite mer, men med SMG II och hardtop och känner att jag gjorde en helt ok affär, M3 e46 cab är verkligen en helt underbar bil, längtar till våren eftersom min ställdes av häromdagen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.