|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan! För att ta allt ifrån början så får vi backa ca 1 år. Jag kom i kontakt med en kille i USA i september 2010 genom en arbetskamrat, som även han skulle ta hem en bil från USA. Kontakten (arbetskamratens kusin) skulle ordna en 335 sedan -07,8000 mil som var skrapad på höger sida, nya dörrar och skärmar skulle lackas och monteras,bilen skulle bli i kanonskick.Andra fälgar och lite annat skulle också monteras på,bilen skulle komma till mig i Sverige för 200 000kr,kanonpris tyckte jag. Då kontakten kändes seriös och pålitlig betalades en handpenning på 20 000kr till honom,bilen skulle komma i mitten på december och resten av pengarna skulle han ha då jag fått bilen. Oktober kom och jag hade kontakt med kontakten ganska ofta om hur det gick och sådär. Plötsligt blir hans lackerares fru sjuk därför skjuts lacken upp och bilen kommer bli försenad till februari. Okej tyckte jag. Men jag stöter på om att det skulle vara kul med några bilder,så man har något att längta efter. Men bilen stod ju givetvis inte där han jobbar.. Ja,många resor hit och dit med lackeraren,sjuk,uppsagd och diverse förklaringar. I januari börjar jag tycka det är dags för skeppning, men då har plötligt en kolv låst sig imotorn så den lär dom riva. Jag ser framför mig ännu en försening,och jag stöter på hur viktigt det är för mig meden rejäl bil att åka i då jag jobbar på bortaplan. Jaja,han ska se till att det ska gå så fort som möjligt. Ca en vecka senare pratar jag med han i igen och då tickar motorn efter rivningen och ihopmonteringen vad jag förstår,så det ska dom också lösa så fort som möjligt. Sagt och gjort. Jag pratar med igen efter någon vecka och undrar hur det går,då kommer nästa smäll på käften. En databox har kortslutits då dom skulle svetsa i länkarmen! Stop och belägg!Varför svetsas det i min bil då den bara varit skrapad!? Inget bra svar på det fick jag,och jag säger att bilen inte är intressant längre och jag vill göra upp med handpenningen,inga problem det löser vi säger han. Då köper jag en bmw 530d istället efter bara någon dag,då jag var mäkta trött på att åka till jobbet mitt i vintern i en golf för 3000kr,utan värme. Dagen efter jag köpt 530 ringer han upp och säger att det finns en 335 i Sverige reggad och klar som jag kan få för ungefär samma peng. Det är inte intressant för mig längre,vill bara ha tillbaks handpenningen från bilen jag egentligen skulle haft. Nu får jag inte längre tag i karln varken via mejl eller telefon. Har pratat med min jobbarkompis och sagt att han ber Micke (kontakten) att höra av sig till mig. Utan resultat. Micke tycker att han inte ska betala mig ett skit eftersom han erbjudit mig en likvärdig bil. Jag tycker att han har krånglat och bortförklarat en hel massa och bör betala tillbaks mig. Någon med erfarenhet från något liknande eller någon som har lite feedback!? Eller ska jag bara inse att jag var naiv och blåögd och därmed skitit i det skåpet och gå vidare? Jobbarkompisen åker till Göteborg imorgon och hämtar sin bil.Tidsplanen sprack där. Dock med hans samtycke till förseningen. Det här var allt i stora drag,har säkert missat något. Skriver i trötthet och frustration. Frågor? Kör! Mvh Emil | |
|
Good Practice hade varit att ge dig pengarna tillbaka. Dock är det handpenningen är till för för säljaren i sådana här lägen, tyärr är det bara att gå vidare och ta det som en läropeng |
|
|
Handpenningen är till för att reservera bilen till dig. Nu har ju kontakten strulat jävligt mycket, med tanke på det du skrev så låter ALLT påhittat. Har han lite moral och samvete bör han betala tillbaka det så fort som möjligt. Låt din arbetskamrat prata med sin kusin, tjata på honom. Men dom pengarna lär dun og aldrig se, glöm dom. Ärligt talat var nöjd att du slapp bilen för USA-importer har fått MYCKET negativ kritik på sistone. |
|
Verdi |
Blessing in disguise? |
|
Ja,jag försöker tänka så. Att man "bara" förlorade 20 000 än betalade 200 000 för en kanske helsmälld bil som jag kanske skulle förlorat ännu mer på vid en vidareförsäljning.. En läropeng får man väl se det som,om än lite för stor en. jaja,lite bitter lär man ju ändå få vara. Mvh |
|
|
Rent juridiskt är handpenningen en säkerhet som säljaren får för att täcka ev. specificerade och styrkta omkostnader som följer av att köparen bryter "kontraktet"/avtalet. (kan vara t ex resekostnader, annonskostnader o dyl) Om handpenningens storlek är större än säljarens omkostnader, skall överskottet betalas tillbaka till den som lämnat handpenningen. Handpenningen förverkas därmed INTE automatiskt bara för att köparen inte vill fullfölja köpet, vilket väldigt många tror! Sedan kommer den knepiga biten för dig Elarsen: hur ser "avtalet" ut? Är det muntligt, är det normalt väldigt svårt att bevisa vad som är sagt... Det känns som det kan bli svårt att få tillbaka pengar i detta fallet, även om du kanske har rätt till det rent juridiskt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Bara av det man läser blir man ju rädd för den bilen, var glad att du slapp den! | |
|
Det finns ju inkasso-tjänster att anlita för sånthär... |
|
Verdi |
DIRAVI, Börja inte jiddra om HA och annat nu tack. Känns inte värt att hamna i sånt sällskap för 20 tusen... |
|
Nej,precis.. Känns ju som att man kan hamna mer i skiten själv ifall man börjar ta kontakt med dom stora pojkarna. Det bästa man kan göra är väl att hoppas på att människan här någon form av samvete och kommer med insikt att det är han som strulat och därför betala tillbaks. Jag tänker fortsätta mejla och vara som en igel,kanske att han tröttnar tillsist. Mvh |
|
Roffa1 |
Elarssen: Tror inte du vinner något på att maila den skyldige i det oändliga. Kontakta istället hans arbetsgivare, hyresvärd, osv för att upplysa dem om vilken oärlig bedragare han är. Detta brukar ge resultat per omgående;-) |
|
Jag tänkte mig snarare någon av de mindre ljusskygga inkassofirmorna. |
|
| DIRAVI, då måste det väl finnas ett utslag om betalningsföreläggande först? Om killen bor i USA och ifall man inte har ett avtal med ett inkassoföretag så kan det nog bli svårt, men det kan ju vara värt att ringa något av dessa bolag och höra?! Om säljaren är svensk medborgare kanske det räcker med att skicka in en ansökan om betalningsföreläggande, då känns det väl som rimligt att en förlikning kan träffas. | |
|
En del av inkassobolagen tar på sig indrivningsuppdrag internationellt. Det krävs inget föreläggande från kronofogden för att ta saken via ett inkassobolag, oftast går man först via inkassobolagen, och om det inte fungerar så går man via kronofogden. |
|
|
Sådär ja! Uppdatering! Efter ett ihärdigt påliggande så har situationen blivit följande: Han kan tydligen inte betala tillbaks rena pengar men skicka något till ett värde av 20 000:- Och nu står jag och sambon och tittar efter ett hus,så alla pengar är välkomna. Någon som har ett förslag på vad jag skulle ta för något och ev. kunna sälja här i Sverige? |
|
|
Ipad2 känns som en skapligt gångbar produkt här :) Be han skicka några sådana. Länk |
|
|
Hur kan han få loss massa saker för 20 000:- i värde?? Kanske för att det är billigare i USA så han försöker helt enkelt tjäna lite på dig ändå i slutändan. GÅ INTE PÅ DETTA! Roten till allt ont är ju trots allt "din jobbarkomis" vad e det för jävla kompisar han har i USA som blåser hans jobbarkompis på 20 000:-? Masserar din jobbarkompis lite som kan tala om för sin "kompis" i usa vad som gäller.. Hade det varit jag som råkat ut för detta hade min jobbarkompis fått ta hela smällen..trots allt hans kontakt o kompis i början. Rimligt annars kan ju vara att han skickar dig varor på ett värde mot 40 000:- så att DU tjänar på detta i slutet. |
|
| Som outlaw1 skriver, så borde din kollega driva den här frågan... | |
|
Hur kan han få fram prylar för 20 000:- men inte pengarna?! Hur skaffar han prylarna?! Alpina B8 Länk |
|
|
Helt klart väldigt märkligt att din jobbarkompis "går fri" från dig...? Men om det absolut sista du kan få ut av detta är grejer som du kan sälja för 20 000 kr (alltså normalt värde minst 30 000 kr) så får du ju ta det. Vart han får tag i grejerna kan ju vara ointressant MEN tänk på att moms kan tillkomma ganska enkelt på värdefulla saker från USA. |
|
|
Jag ser inte heller skillnaden i att betala tillbaks pengar eller skicka över prylar. Men det är väl som några av er skriver,att han ska tjäna på det i slutändan. Min kompis har fått tagit en del skit i det här,han insåg att det var tvunget att bli någon form av lösning. Men jag ser det på följande vis. Jag hade kallt räknat med att aldrig se en krona igen. Så det känns lite som att jag får nöja mig med det här. Även fast jag vet att det är jag som blir rövknullad. Rädda det som räddas går..? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.