AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.517

Beslutsvånda

Sida 1 av 2
Deliq
Hjälp mig i min beslutsvånda
Vill höra ALLA argument, för och emot och varför jag ska välja det ena eller andra

Ny, eller nästan ny, E39touring eller E46touring, vad välja ???

Containern skall företrädesvis användas för hundfrakt så lastutrymmet har ingen avgörande betydelse.
Jag tycker om båda modellerna, så kom gärna med långa motiveringar till era förslag.
Tack på förhand

M V H // Deliq

*** Tids nog är allt för sent ***
Jag tycker inte att man skall köra hundar i nästan nya bilar. Men E39 koänns som mycket bil för pengarna just nu, det är alltid några 5-serie kampanjer. Det beror säkert på att en ny 5-serie är på gång.
PB: Varför ska man inte köra hundar i nästan nya bilar för?

Deliq: Jag som brukar försöka att tänka praktiskt hade valt en e39. Även om det inte är ett utrymme a'la sossekontainer så är det ju större än e46, och ska du någon gång färdas 3-4 st pers + vovve + lite bagage så är det skönt att ha det där lilla extra utrymmet. Likadant om du har funderingar på att skaffa bur till vovven, då brukar det kunna bli ganska trångt om man sk kör mer än bara hund därbak.

mvh
Berg

"Ett är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag skulle välja e39, tittar man på prisbilden kostar dom ungefär lika mycket. Min svärfar var ute efter en 320 Touring, men köpte istället en 520 touring 01 som gått 1600 mil svensksåld med alla garantier och fri service, bilen var uttagen 01-07 och välutrustad. Han gav 245000 på Eklunds bil i Gbg. jag tycker det var ett klipp, det verkar som bilar är billigare att köpa i storstäder.

CHS
Deliq
Egentligen tycker jag inte att det är riktigt klokt att lägga 250 - 400000 kr på en bil,
men någonstans måste man ju göra av sina surt förvärvade slantar ;-))

245' för en -01'a, Hmmm...
Mitt tak har jag f.n. vid erbjudandet om en ny 525 Exclusive edition som kom härom dagen

Fler argument önskas, tack

M V H // Deliq

Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Köp E39 den har klart bättre utrymmen om ni ska vara många i bilen :)

Mvh Ricke
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Behöver du mycket utrymme skall du givetvis köpa en e 39:a. Själv har jag inte haft det behovet ännu,( Har ännu outnyttjad takboxreserv!)Har du dessutom jycke kan jag nog tycka att en e 39 är mest humant ( jag förutsätter att vi inte pratar om en tax) Köper du ny bil är risken att du liksom jag i fortsättningen har svårt att köpa begagnat då du aldrig hittar rätt färg, utrustning, skick osv. Dessutom är du i princip hänvisad till BMW vid nästa bilbyte då det är endast här du känner att du får något för din gamla BMW ( positivt!?). Positivt med ny BMW är annars att mitt service/reparations och däckkonto för de senaste fem åren ligger på 0:-. Halvförsäkring (VSG)och en bil som "landsvägar" på 0,57 gör att det känns som jag knappt har några bilkostnader förutom i samband med inköp.
Deliq
Än så länge nästan bara E39-förespråkare... :-)
9 gånger av 10 är det bara frugan, jag och hunden i bilen, så utrymmet räcker i båda bilarna.
Jag saknar åsikter om E46'ans körkänsla kontra E39'ans komfort, om varför det ena kan tänkas överträffa den andra.

M V H // Deliq

Be
40
BeTre
B3 3,3-99
Klart det skall bli en E46:a.
Om Du enbart skall köra hund (vilket jag dock håller med PB om att man INTE skall köra i bilen;^) är väl valet självklart. Visst finns chansen till en "billig" E39 men faktum kvarstår att en E46 touring (om dagens efterfrågan varar) kommer värderas högre inom ett par år, inköpspriset till trots. Och varför köra runt på onödigt stor bil om detta inte är nödvändigt. Men om pengarna inte spelar roll så finns andra E46-fördelar:
linjeskönhet, balans, utstrålning, körkänsla
// Martin
Be
40
BeTre
B3 3,3-99
Att förespråka en eller annan modell är ju så individuellt anpassat. Ta med frugan, hunden och åk till BMW, provkör och bilda Er en egen uppfattning.
Lycka till
// Martin
bl
143
bloom
325i E36
Deliq:

Ingendera av dina sista frågor kan jag yttra mig om då jag ej har erfarenhet.

Dock så inbillar jag mig att en 5-serie kombi blir lättare att sälja när den dagen kommer. Samtidigt med tanke på hur bra den nya 5-serien har placerat sig i olika undersökningar bla nöjdaste ägare m.m.

Dessutom även om jag gillar E46 modellen så tycker jag nog ändå att i kombi-modell är E39 snyggare.

Sist men inte minst så är det ju din egen känsla för bilen, brukar kännas rätt eller fel nästan på en gång. Provkör bägge och välj sen. Inte kul vid felköp pga något tyckt att man ska välja dittan pga dattan.

Mvh
bloom
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Räcker utrymmet förespråkar jag givetvis e 46. När jag köpte min nuvarande så provade vi även e 39:an. Framför allt min fru tyckte att e 39:an kändes klumpig. Hon tyckte också att den kändes gammal ut och framförallt invändigt (hon är väldigt noga med design i allt vi köper) Själv tycker jag att e 46:an är lite mer "busbil" och e 39:an glidarbil ( speciellt faceliftade e 46). Fjädringskomforten är betydligt bättre i e 39:an, helst om man inte väljer sportchassie. e46 är ju en nyare bil och skall ju givetvis också kännas nyare designmässigt, och 50 tkr på en ny i prisskillnad kändes ganska omotiverat. När dom sedan blir begagnade, kommer de ganska nära varandra prismässigt varför prisskillnaden inte kommer med i bilden på samma sätt. Kort sagt är du inte så noga med om att ha den senaste bildesignen kan säkert en beg e 39:a kännas väldigt prisvärd, men med tanke på att den nuvarande modellen har några år på nacken och byter utseende nästa år, tror jag att en ny e 39:a kan kännas omotiverat dyr. Annars- välj busbil eller glidarbil.
tqs
Den nya valvetronic fyran på två liter som sitter i 318 från och med 02 ska tydligen vara riktigt trevlig. Är man så seriös att man räknar på driftskostnader vid bilköp så lär den framstå som ett väldigt prisvärt alternativ som även bjuder på en skopa körglädje.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Deliq: ska du köra längre sträckor, E39. Mer kortfärder E46. Hyr båda typerna på www.mabirent.se en helg var och prova, du vet efter det:) Mina argument i övrigt är ointressanta:)
Asken
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Deliq: How big is the dog (and the wife) if I may ask?
Det där med frugan var bara ett skämt men hundens storlek lär spela roll, det skall ju vara människans bästa vän (?) och har du en av lite större kaliber skall du nog inte låta vovven flåsa i en liten E46'a.

Vill du ha en extremt snabb E39-touring så skall du snacka med killen ovan... ;)

roadZter
Deliq
Har stött och blött frågan med mig själv ( och frugan ). I dagsläget lutar det åt en 525'a då jag efter helgens broschyrgrottande konstaterat att E46'an efter faceliften faktiskt blivit mindre snygg än tidigare, medans E39'ans "angel eyes" är förtrollande...
Tror att jag föredrar komforten i längden.
Fast å andra sidan kanske jag hinner ändra mig några gånger innan jag skrivit på.

M V H // Deliq

Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Man smälter ju när man ser 5-seriens Angel Eyes...
Den är ju så otrligt mycket snyggare än 3 serien (tycker jag). Jag vet inte varför men motorn låter mycket grymare på 5 serien. Automatlådan på 5-serien är så jädrans skön. Jag personligen tycker 5 serien var bra mycket skönare att köra än 3-serien.

Men det är ju du som bestämmer...

Lycka till!!!!!

Mvh Johan
E39:an med nya optiken är fulländad i mina ögon, en 540 e39 vill jag ha när jag växer upp=)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Deliq: Tror det blir ett bra val. Se till att få tillräckligt med hk bara. Prova 20 25 30 samt 40 modellerna av 5serie E39 så får du känslan. Om inte annat E34 518 touring 95 går snålt till billigt peng:D
Lycka till.
Mvh
Asken
Deliq
Nog med hästkrafter kan man väl aldrig få...
det borde väl du Asken, om någon veta ;-)
Visst kommer jag att sakna min 540 något oerhört när jag nu säljer den, men det känns som om jag vill ha en äkta nybil just nu. Hade jag bara råd skulle jag givetvis välja V8 igen. Tre-litern är ju även den en mindre guldklimp, men jag tycker inte merkostnaden på 50000 känns motiverad gentemot 525'an. Den motorn sitter ju som en smäck i 325. Har ännu inte provat den i 5-serien ännu, men inbillar mig att den är tillräcklig. Redan 523 är ju riktigt trevlig så varför skulle inte 525 vara det.
Frugans kommentar var rätt skön att höra, :
- Det är alltid kul med en ny fin bil, välj den du vill ha... !!!

>Asken
Om din hade gått lite mindre hade jag nog inte tvekat en sekund

M V H // Deliq

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Deliq: "Om din hade gått lite mindre hade jag nog inte tvekat en sekund" - Varför tycker du att 11.300 mil är för mycket? Är det oro för byte av slitdelar eller oro för motorn, berätta gärna. Alltid intressant att veta hur mätarställningen uppfattas...

roadZter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.