|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Låmg leveranstid, väntar fortfarande...... | |
Lurre1 |
He när det är bråttom brukar jag ej handla på schmiedmann. Här finns bosch givare. Länk |
| LMM landa i brevlådan idag, hade 15 min över så vi montera dit den och provstartade, det var en markant skillnad på motorgången (till det bättre), dock pendla varvtalet upp och ner samtidigt som den gick fett och snålt, såg ut som variationerna blev minder och mindre för varje minut som gick, motorn hann ej heller med om man gav full gas (då kvävdes den)(men även detta bliev bättre för varje minut) ska ut och köra en längre runda imorgon, så får vi se om den lär sig fullt ut. Nollade också hela piggybacken förutom den man justerar spridarstorleken på, hade vi gjort detta med gamla LMM hade bilen inte gått, alltså skillnad blev det, spännande imorgon. | |
| Tack för länken! såg den först nu. såg ut att vara riktiga grejor, bra att veta till nästa gång :-) | |
| Nu kanske ett litet ljus i tunneln, testa vidare igår med nya LMM, där blev renare gång när den väl går (den går inte bra så många sekunder i taget) men, gjorde en felsökning till i carsoft och fick upp felkod 73 TPS givare, tog av kabeln och spruta på lite kontaktspray (såg inget konstigt på den) körde ny runda carsoft och deleta felkoden, prova igen, felkoden kom tillbaka, koppla upp mot civinco och såg då signalen från TPS, den var helt konstig, rörde sig vid uppstart och stängning av motorn , när motorn var igång visa den ett fast värde fast vi rörde mycket på gaspedalen, Ohm testa potensaren: f´år fram rätt värde mellan stift 2-3 och motsatt värde mellan 1-2. Kopplar man upp ohm mätaren och rör givaren fram och tillbaka blir där helkonstiga värde, jag tror den är kass, Om den är kass finns det lite logik i att vi kan få den att gå nästan perfekt när den är varm med justerat sprut, jag tror nämligen civinco systemet styr på en map sensor (vacuum), så då har vi justerat så man inte behöver TPS´n, men helt bra blir det ju inte, kom också på att förra ägaren sa att den hade stannat på tomgång ett par gånger på sistone, (kan ju också hänga ihop med en dålig TPS, får beställa en TPS också, men nu känns det som vi hittat något :-) | |
Lurre1 |
hej tps signalen brukar man alltid använda,du kan koppla ur den och se hur den går utan.finns det map sensor på den borde inte lmm användas.om det inte handlar om sensor till tillägssprut. Jag tror också att det kan vara en god ide att snacka lite med föregående ägare. Men du är nog något på spåret där med tps.men skumt att den fungerar när den är varm då. /Mvh |
|
Att den gick bra när den var varm, det var när vi öka sprutet på piggybacken, nu när LMM funkar skall bilen gå med 0 i extrasprut, det gjorde den när vi körde hem den från STHLM, sen har vi kompenserat med piggybacken, så målet är att komma tillbaks till Piggybacken på 0 och bilens data justerar själv. Bilen går till och med lite bättre på låga varv utan TPS men dör ut på allt över 2000 varv. ska se oma jag hittar en TPS på skroten idag, den finns tydligen på många modeller av årgångarna runt -95. |
|
Lurre1 |
Ok glöm inte att nollställa boxen den har lärt sig lite dummheter nu. |
| fanns inget kul på skroten får leta vidare imorgon. vad menas med nolla boxen? radera alla felmeddelande eller mer? | |
Lurre1 |
Menade att du tar bort adaptionsvärdena med carsoft eller lägga av batterikabeln en stund. Finns en del tps givare som passar Länk Verkar vara av annan sort om man har antispinn. |
| Nytt spår, provade med flång ny TPS = samma resultat, detta tyder på alla kännare fungerar, stod som en fågelholk i 15 minuter, bilen går perfekt på 1300 varv utan belastning, gasar man dör den ut och bredbandslambdan går snabbt mot snålt, provade att lägga in en mappning vi gjorde i somras, bilen funkar perfekt över hela registret utom tomgång, där den går riktigt fett, det finns en huvudinställning i Civinco programmet till spridarna, Manualen säger OM du har dubbelt så stora spridare skall denna siffra vara 50%, det sitter 680 cc spridare i bilen, orginal är troligtvis 191cc och tidigare ägaren har satt denna inställning på 62%??, hur jag än räknar blir det inte 62% med Etanol i tanken, Extra pga Etanol 30%) ju högre siffran är ju mer reducerar Civinco systemet (större spridare = högre nummer) som jag räknar skall siffran bli 87,1% men detta gör ju att den får ännu mindre?? kan det vara så att den får så mycket att den går på något limp home mode? och varför går den bra när man mappar upp talen i Fuel-grafen ( högsta talet på 80% gas och full belastning var 8 ms på vår test mapp och 0.2 ms på tomgång utan last. Så nu snurrar mösssan igen, har dragit iväg ett mail till Civinco grabbar för höra hur dom räknar, bilen gick som sagt skitbra när den kördes hem, men då var det bensin i tanken (fd ägaren sa att den var inställd på Etanol)(vilket jag inte tror på) bilen blev också besiktigad samma dag med bra avgasvärde) | |
| Räknat om igen: Etanol 36.47 Bensin 28.08, ska bara ha en bekräftelse på Civinco om jag räknat rätt denna gång :-) annars är det bara ut och köra trial & error | |
| Funka inte så bra det i heller, men håller fast vid denna lösning tills jag vet hur man ska räkna detta kompesationstal! | |
|
Svar från Civinco gänget: Principen 191/680x100=28% => 1,3 x 28 = 36% är riktigt Och då vet man att inställningen som var innan var way off, får nu prova att lära den gamle hästen att detta faktiskt är rätt. |
|
| Här är något skumt, satte Civincon på 36% och bilen gick riktigt snålt och stannade, sen börja jag kolla spridarna, dom som ska sitta i är köpta på PPF och heter enligt kvittot Precision 680cc men! på spridarna står detta nummer: 107961 9159AO6444 vilket tyder på Siemens Deka spridare, om nu spridarna är några andra än dom vi tror blir ju givetvis alla beräkningar fel, prova en runda med Civinco´n på 80% och då svarade bilen perfekt från 1800 varv och uppåt (ingen tomgång) men detta tyder på något är felräknat, jag har även räknat med Orginalspridarna är på 190CC, stämmer detta? vet någon fakta om 107961 9159AO6444 spridarna blir jag mer än happy :-) | |
Lurre1 |
Hej har läst att 540 spridare flödar ca 190 vid 3bar. 0 280 150 778 bosch så det kan nog stämma,annars googla spridarnumret. Du har 630cc spridare vid 3bar. Länk Finns mycket inställningar i civinkon bla lmmsignalen som kan justeras, kallstartsanrikning snapsning etc. du kan prova att lägga en tråd på ppf forumet,finns en del med kunskap där. |
| Har legat lite lågt en stund nu pga jobb, PPF killarna säger Civinco är mög och inte mkt mer, kör nu med boxen på 80% , då e där bra klipp från 1500 varv och uppåt med bra värde på bredbandslambdan, tomgång finns inte, får se om jag kan mappa mig närmre, vet någon hur man vet vilken lambdakabel som är höger respektive vänster på orginallambdorna? Styr orginalboxen på en sida om lambdavärdet är fel? | |
Lurre1 |
Hej kan nog vara ide att titta på ett chip som fungerar med din setup,ess bla eller mappning av ditt originalchip. finns en del här som åker med kompressor bla asken,kanske de har lite åsikter om detta. |
| Känns äntligen som ett steg i rätt riktning, provade att sätta den gamle TPS givaren på den andre kontakten (troligtvis till något chokespjäll, och då helt plötsligt började jag få signal i Civinco grafen, alltså fel kabel på ?? konstaterade också att LMM är med på vissa loggningar men inte andra, fortfarande skumt, blev också klok på att LMM simulering är ibokad, vilket betyder att inte LMMn används, kul man köpte en ny sådan, men om man bockar av simuleringen borde LMM signalen vara med, men det är den inte, jag klöddar vidare, men nu gick motorn bra både kall och varm, man får dock smyga tillbaks gaspedalen för att få tomgång, släpper man den från högre varv går varvet till Noll och motorn stannar, kanske en dålig tomgångsventil, får kolla. | |
|
Nu börjar det se bra ut, tror vi har en tomgångsmotor som är halvkass, med 12 volt från en batteriladdare 13,4 volt öppnar ventilen snabbt men tomgångsmotorn burrar som attan, använder jag mina fingrar som tomgångsmotor och tittar i den inkopplade tomgångsmotorn står den mest still o burrar, kan man kontrollera att tomgångsmotorn är frisk? När den precis var rengjord funka den en stund sedn när man gasar till funkar den inte längre och blir varm. Känns som vi hittat den ömtåliga punkten :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.