AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.084

540 går sämst när motorn är kall (går snålt)

Sida 1 av 3
Sk
30
Skane_power
BMW 525 -06
BMW 540 E34
Bråkar lite med min 540, har testat en del men problemet kvarstår, enda felkoden jag får upp är lambda styrning error. Bilen går som ett skott när den är varm men mycket magert när den är kall, har AEM bredbandslambda, kollat alla kontakter till sensorer (dom ser friska ut). (kall bil)bilen går bättre med LMM kabeln av, då styr den mot lambda 1 värde, sätter man på lmm kabeln leanar den ut till den stannar, en annan variant är tempgivaren (kan man kolla den?), om den inte funkar har jag läst att systemet sätts fixt på 80 gr och då blir givetvis blandningen helt tokig.
Så kall bil går knappt och magert på tomgång, gasar man så poffar och smäller det.
Varm bil går 99% bra, stannar en och annan gång vid rödljus på tomgång, irriterande men startar lätt. Tacksam för alla ideér, jag har surfat runt på forumet och testat en hel del, motorn är kärnfrisk och nyrenoverad (allt mekaniskt)
Sk
30
Skane_power
BMW 525 -06
BMW 540 E34
Har nu kollat ohm på:
Vevaxelgivare = 543, somliga säger det ska vara mellan 700 - 800 ohm så här är en liten avvikellse?
kamaxelgivare =1342, skall ju vara <1kOhm enligt forumet
Lurre1
ect sensor 20 gr 2200-2700 ohm 80 gr 300-360

camshaft mellan 1 och 2 ca 1600

rpm sensor mellan 1 och 2 ca 635 ohm

bränsletryck 3 bar med vacum inkopplad 3.5 utan.

maf sensor mellan 14 och 41 ca 336 ohm mätes på dme kontakten.

Låter lite som felaktig ect sensor ev lågt bränsletryck.

tempgivaren använder ref från lufttempmätaren vid kallstart
om den inte får signal från ect, sen ett fast värde på 80 gr.
prova koppla ur ect sensorn.
vad har du för afr värden vid varm motor cruising och vid belastning?
afr kall motor?
hur lång tid tar det tills lambdan går i closed loop när du kallstartar.
Ang mätvärden kan vara instrumentet som aviker lite.
Sk
30
Skane_power
BMW 525 -06
BMW 540 E34
Tack för nya input :-) är det kännare #8 som är ECT
Hitta en bild här
Länk

Bränsletrycket ligger på 3 bar såt är rätt.
MAF har jag inte kollat, får göra det idag.
AFR ligger bra vid varm motor och följer med bra vid snabba fullgasövningar, cruising med lätt belastning ligger den på 14.2 ca.
Bilen fungera kanon framtills den börja så här en morgon.
Tillägger också att den inte är helt orginal, Etanol driven, Civinco piggyback, större spridare, AEM BTR. bilen går nu utan lysholm kompressor så piggybacken är på 0 förutom rate´n på spridarna, detta betyder att jag kan mappa så att en kall motor fungerar men då funkar den inte på varm, får rent för mycket soppa, så klart är att den inte styr som den ska.
Nu är det ut i garaget,
Lurre1
Är nog nr 10 som är etc sensorn.
Etanolen kleggar spridarna ibland,afr etanol ligger lite lägre i afr ,eller kör du bensin och originalspridare nu.lmm kan också misstänkas ganska vanligt fel.
när du ändå mäter kolla understående också.
luftgivare insug 71-77 20c 2200-2700 ohm 80c 300-600 ohm
Tps 2&3 stängt spjäll 4700 ohm öppet 1500
Verkar vara en kul bil hur mycket laddar du?

Sk
30
Skane_power
BMW 525 -06
BMW 540 E34
En bugar o tackar, ja den är riktigt kul, det var min son som köpte den i lidköping, (han är under upplärning och blir 18 om en vecka :-) ))han som hade den innan hade kompressorn på och tror han ladda 1 bar ca med en lysholm 2600, vi planerar nu att bygga ett eget insug så kompressorn kan ligga mellan topparna, den hängde på sidan innan, sen får man ju göra det besiktningsvänligt också, nu går den på ren macka etanol, och större spridare, det tråkiga är att den går så himla bra när den är varm, men man får köra 20 minuter först innan den klöddat färdigt. ska upp till Vallåkra träffen och kolla om där är några coola Bimmers :-)
Ska prova alla fina tips snarast.
Lurre1
Jag är ingen ungdom jag heller.min son lurade in mig på bmw turbo,
så nu kör jag e34 m50b28 med hx40 bruksbil.

Låter spännande det det där med insug till kompressor.
Jag hoppas du har gått om fritid för det brukar bli mycket skruvande.
Trodde inte det gick att ladda m60 motorn så mycket.
men läste på pff forumet att någon lyckats bra.
Länk

Har Bilen fungerat ok innan,eller kom felet plötsligt
eller kom det smygandes.
Sk
30
Skane_power
BMW 525 -06
BMW 540 E34
Ingen dålig länk du bifoga :-) bara ljudet i dessa v8or är hårresande, felet kom över en natt.
Riktigt kul forum, kör själv en 525 -06 (bra som transport men oerhört tråkig motor)
Alla bränsleledningar nya med racingfilter, dessa var det första som rengjordes men BTR visar att där är bränsle och tryck så den biten tror jag är rätt.
Och det är inget som varierar mellan dagarna, alltid samma problem, tyckte det var konstigt att den ändra blandningen till rätt på tomgång när jag drog ut LMM kontakten, fast jag vet inte hur det funkar på en fungerande bil. bilen är kompsänkt och stålringat, 6 vxl låda och sinter, lätt att rita streck med :-)

Det lät ju riktigt spännande med ditt turbobygge, finns det några bilder?
Lurre1
kan säga att min bil med lmm urdragen får jag ca 12.5 afr.
Har för mig att blr samma resultat med lambdasonden ukopplad.
går då på förinställda mappvärde,borde var liknande på m60
tror det är bosch motronic på den också.
men i ditt fall fungerar billen när den är varm.om lmm felar brukar det
följa med upp i registret. men lmm kan man ha i baktanke också.har du öppet inoljat filter?
har du öppet inoljat filter?
har du mätt upp etc sensorn,eller kopplat ur kontakten.
Tjuvluft kan också ställa till det värt att kolla upp.
hur du sett hur mycket vacum du har på tomgång
förusätter att du har tryckmätare i bilen.
Kan piggybacken se lmm signal kan man kanske se nägot där.
eller på spridartiderna.
Dåligt med bilder på bilen,kan lägga upp några bilder lite senare.
Sk
30
Skane_power
BMW 525 -06
BMW 540 E34
Sicket elände, bara jobba idag ingen test och ingen mätning :-(
Underhållande läsning här: Länk

F-n vad kul de måste ha. ;-)
Om jag förstår det korrekt har trådskaparen fått upp m60b40 motorn till drygt 700hk med 900Nm i vrid och nu letar han efter lustgas? ;-)
Sk
30
Skane_power
BMW 525 -06
BMW 540 E34
Helt galet, och det finns ju ett antal 7 serie bilar med denna motor med kass autolåda för 6000 sek, kanon reservdelsmarknad :-)
Sk
30
Skane_power
BMW 525 -06
BMW 540 E34
Så nu fick vi mätat och letat lite,
Mätningar 20110824
ECT # 8 är 2500 Ohm 80 gr 350 Ohm, jag tror detta är till motorstyrning eftersom #10 slocknar instrumentpanel temp mätaren på när man drar av kabeln.
ECT # 10 är 7400 Ohm
Kamaxel är 1280 Ohm mellan 1-2
Vevaxel är 525 Ohm mellan 1-2
Tps 2&3 stängt spjäll 4700 ohm öppet 1500
Alla mätningar på DME kontakten visade inget utslag alls (plockade av stora dme kontakten och mätte utan tändning på)(frågan är om han (tidigare ägare) har kopplat dessa kablar till civinco eneheten, dom är med på det slarviga elschemat, men? borde där inte vara signal från Civinko lådan till DME ändå?
Motorn går bäst med LMM urkopplad kopplar jag in den blir AFR värdet 17, frågan är om det finns en tempsensor i LMM som är kass? prova även att blåsa i LMM när motorn var varm och gick på tomgång, motorn ville då stanna men det syntes ingen skillnad på AFRn, borde det inte synas? ja det var vad vi hann idag :-(
Sk
30
Skane_power
BMW 525 -06
BMW 540 E34
Kan man ohm mäta LMM i kontakten direkt? där är ju 4 stift, men jag har ingen aning om vad det skall vara?
Sk
30
Skane_power
BMW 525 -06
BMW 540 E34
Bränsletryck prick 3 bar med vakum
Lurre1
Hej det man kan mäta på lmm kontakten
är mellan 1& jord 0 ohm,mellan 3 & jord ska vara batterispänning(tändning på) enl autodata (bra program när man felsöker)

det sitter separat givare till lufttempen Länk
luftgivare insug 71-77 20c 2200-2700 ohm 80c 300-600 ohm

Det lutar nog åt kass lmm enklaste är nog prova en annan.

Sen är det extra svårt när man inte vet vad tidigare ägare gjort,kan var något med kablar som är skarvade.

Piggybacken brukar använda spridarsignalerna triggergivare och lmm.

Mvh

Lurre1
Ps manual Länk
Sk
30
Skane_power
BMW 525 -06
BMW 540 E34
Kanon, mäter lite till och beställer samtidigt en ny LMM, har surfat runt lite på LMM
Skruvat.se - alla LMM dom säljer står det Bosch på men inte just denna, får kolla med dom
Schmiedmann - står att den inte är orginal, undrar om den är OK
USA 79$ men det är troligen made in China
alibaba.com mellan 1-10 $ dollar styck i Shangahai förmodligen samma som mycket som inte är Bosch

Jag fick manualen av tidigare ägaren + han hara skrivet vilka kablar han har dragit till Civinco, till och med märkt med blå penna på DME handsken vilka han kopplat, men som du säger, det finns ju ett antal kablar som är kopplade, så jag börjar med LMMn, har även snackat med Civinco killarna (mkt bra killar) dom vill också ha det till tempgivare eller LMM
När det gäller LMM verkar det viktigt att det är original. Åtminstone en hel del här på forumet som har haft problem med pirat LMM.
Sk
30
Skane_power
BMW 525 -06
BMW 540 E34
En LMM beställd från Shmiedmann nu som förhoppningsvis kommer i mitten på nästa vecka, med tanke på Shmiedmanns storlek o rykte så håller vi tummarna för de säljer bra grejer något annat vore oklokt av dem. Återkommer när den är bytad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.