|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| mistafrizz: wow :-) du måste kört "hyfsat" hårt | |
|
mats_epost: tack jag tror jag avstår några kilometer på varvstoppet på ettan eller tvåan. :) Men du skulle bli besviken, det blir ju bara "tomvarvning" och alltså inte i närheten av max effekt och därmed inga "intressanta" förbrukningssiffror. |
|
|
Avundas verkligen er som vågar köpa dessa vagnar. Provade en 745 03 här i uppsala, 9700 mil, bytt mellanarm och i övrigt full service. Invändigt gav den ett ganska slitet intryck, hade inte stått emot tidens tand så bra som jag trott. En ägare, begärt pris 145´men jag tror att marginalen var stor. Visst finns det effekt i motorn, och visst är det bekvämt, men kör känslan känns... diffus, på något sätt. Kanske är en vanesak. Det som jag hade svårast med var faktiskt ratten. Märklig design, och för smal för min smak. Är det en vettig bil att äga? Detta ex hade kostat runt en miljon, nu fick man den för 145. Snacka om värdeminskning. Problemet nu är inte köpeskillingen, det är vad det kostar att hålla den rullande, och man behöver bara ta en titt i kupén för att förstå att det antagligen kan bli dyrt. Väldigt lockande. Men men... Och ärligt talat, om man bestämmer sig för ett sådant här objekt så är faktiskt inte bensinförbrukningen det som skulle oroa mig mest. |
|
|
Hej ska i dagarna hämta en 745i -02 med 21000 mil, vad ska man lyssna efter...som ny ägare till bilen, har haft en 540 innan som funkade bra men behövde större bil, hur orolig ska man va för kylvattenröret och hur kollar man det på ett bra sätt? Alla tips mottages med öppna armar....fler barnsjukdomar???? |
|
|
Barnsjukdomar... Bilen är 10 år och har den tagit sig så långt så är det nog mer allmänt slitage som gör att den tar slut och inte barnsjukdomarna. Min har gått 21600 mil och går bra. Det är lättare att gå till en 7:a än från den, tro mig. Funkar allt och känns bra så ÄR det bra. /Thomas |
|
|
Det jag vet är onormalt förekommande på dessa är dåliga växellådor, eller snarare dålig momentomvandlare. Jag fick bekräftat från ZF att den va undermålig och ersattes under produktionens gång men jag fick aldrig svar på när. Om varvtalet pendlar (när den frekvent lägger i och ur lockupen) under körning, främst vid kallstart så är den utsliten. |
|
|
Vad tror ni om denna? Svensksåld, en ägare men har rullat ganska långt. |
|
| Länk | |
|
Baader, är du på jakt? Jag funderar på att kränga min så om du är intresserad, PM:a mig så kan du få spec och lite info. 13600 mil sv såld safirsvart grått läder osv osv Niklas Fransosen |
|
| Är svårt att byta bil när den jag har nu kostar 200kr i månaden i fasta kostnader och har krävt reparationer för 300kr på ett år. :) | |
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Min 745:a har jag haft i 5 månader och jag är nöjd med komfort och prestanda. jag pendlar mellan Båstad - Göteborg och då får man kosta på sig att sitta skönt när det trotts allt är 20 mil enkel väg mellan arbetsplats och bostad, men jag pendlar inte varje dag. Jag har däremot synpunter på kvalité gämnfört med de andra 7 serie jag ägt och de jag har kvar, Mycket plast som kan spricka och den känns rätt tam invändigt även om det är ombonat. Jag har en del småsaker såsom att ratten är slö när den ska tillbaka till sitt urspungsläge och man får vänta en stund innan man kan kliva av bilen vilket kan vara irriterande. Dessutom är det ingen fart på den automatiska öppningen och stängningen av bagageluckan och man får vänta rätt länge ibland. Bränsleförbrukningen trodde jag skulle vara bättre än vad den levererar då jag har kört samma pendlinsträcka med min gamla E 38 BMW 735 och den lyckades jag köra under litern samma förutsättningar och det har inte varit möjligt och köra BMW 745:an under litern någonstans. Om man läste säljbroschyrer och dyl så såg det minsan ut som om jag skulle tjäna en deciliter per mil men så har det inte blivit. När jag valde bil så ville jag ha rätt mycket nice lullul som jag inte hade i E 38.an såsom AHK, Dynamic Drive, softclose på alla dörrarna, DVD och telefon. hade jag vetat bättre så hade jag köpte modellen med Bluetooth kopling mellan telefon och styrenhet då jag nu har fått skaffa mig ett extra simkort till bilens telefon och ett extra nummer och hålla reda på. Ett klart bra köp och jag är nöjd |
|
Baader, ja de utgifterna är ju väldigt svåra att nå ner till med en 745:a :-) Fransosen |
|
|
200kr/månad låter som mitt oljebyteskonto... /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
BMW-Båstad Går inte ratten att "låsa" i ett läge så att den inte flyttar på sig då man ska in och ur bilen? Sen att den e slö på att snurra tillbaka har väl att göra med STOORA hjul och att det nästan är 4 varv till fullt utslag? Vad är AHK ochDynamic Drive? Har du åkt på några reparationer sen du köpte den? Undrar även vad ni får betala för service på era 745or .... |
|
|
Rattens automatiska rörelse går inte att stänga av vad jag vet. Nu har jag inte letat ihjäl med efter möjligheten att stänga av detta då jag tycker det är mycket praktiskt. Iofs så gör funktionen att man kanske måste vänta ett par tre sekunder på att komma ur bilen eftersom jag inte vill gå ur bilen medan ratten rör sig eftersom i vart fall jag använder ratten för att ta mig ur bilen. Tycker inte att ratten skulle vara slö med att gå tillbaka till "nollan" och då har jag 20-tummare på sommaren. Månne att det kan ha med Servotronicen att göra. AHK innebär att bakhjulen svänger med eller mot framhjulen beroende på hur man svänger i olika hastigheter. Trodde detta kom först på F01:orna dock. Har inte sett detta på någon e65 men har å andra sidan inte kollat på alla :-) Dynamic Drive innebär så vitt jag vet att bilens fjädring ser till att den inte niger eller kränger så mycket i kurvor. Den försöker att hålla bilen så "platt" som möjligt mot vägen. På 745 är det inte en service med alla punkter på en gång. Bilen håller själv helt koll på vad som behöver bytas och när vilket innebär att man kanske ena gången bara byter oljan, eller luftfiltren eller stiften. Man kan i iDriven se exakt hur långt det är till varje delmoment. Det finns alltså inte Insp1 Insp2 osv. Svårt att säga exakt vad en service kostar m a o. Niklas Fransosen |
|
|
Niklas>> Är inte AHK Anhänger Kupplung? Dragkrok på svenska. /Thomas |
|
|
AHK kan även uttydas Automatisch Hinterachsle Kinematik vilket på bästa svenska blir Automatisk Bakaxel Kinematik. Tror detta kom som ett tillval på e31 (8-serien) men försvann för att först återkomma på nya sjuserien, dvs f01/f02. Kan ha fel huruvida det fanns till e65 dock AHK i tyskarnas annonser står allt som oftast för Anhänger Kopplung som blir dragkrok på svenska ja :-) Jag vet ju inte vad Båstad syftade till men jag tror inte att man längtar efter en krok.... Niklas Fransosen |
|
| Jag har tillvalslistan för E65 kan inte någonstans läsa om denna AHK funktion. | |
| Alldrig hört talas om de på e65an | |
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Kanske jag som är ute och cyklar med alla förkortningar men det jag menade är automatisk farthållare som håller avståndet till framförvarande bil. :-) Jag har inte haft några reperationer än och ingeting har krånglat. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.