|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| 1600 mil om året är rätt lågt. Finns många E65 med 8-10 år på nacken som alla ligger runt 12000 mil men har omlackad front och slitna knappar... | |
|
Jag har en 03:à, med 19300 mil och slitna knappar samt ej omlackerad front. Härlig bil som bottennoteringen på långresa i somras var 8,3 det var dock bara en 20 mila etapp. Blandat har den tagit 9,5 i sommar och under kallaste vintern med bensinvärmare och enbart kortkörning 1,4. /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
| Hej Vandreev Min har gått 13000 & kan nog gå 10 till Ärlig soppaförbrukning är 1,3pluss vid blandad körning aldrig över MVH Lasse | |
|
Vandreew, det varierar ju så oerhört beroende på hur man kör och vilka sträckor så även om du kanske är medveten om det så är svaren egentligen helt ointressanta. :D Hur som helst ska jag ändå försöka svara så det blir värt något alls för dig. ;) Utan att veta exakt så konstantfart precis när 6an går i borde vara ungefär den lägsta förbrukning som man kan uppbringa när vi pratar liter/mil. Då kanske den kommer ner till 0,8 eller knappt det. Jag har kört "med trafiken" i ungefär skyltad hastighet 40km från jobbet (lika delar 70, 90 och 110 med ett rödljus och någon kilometer 50) på 0,9 men det var rejält trist... Under en semesterperiod körde jag bara korta (<10km mest <5km) sträckor och då låg jag på 1,8. I och med att den är stor (stor frontarea) så ökar förbrukningen rätt kvickt i högrer hastighet, men å andra sidan är N62an (Valvetronicen) relativt snål, plus att det ju är relativt högt växlad. v1000 (bilens hastighet vid ett motorvarv på 1000) på 6an är ca 54km/h har jag för mig. Runt 120 ligger den nog på 1liter/mil ungefär har jag för mig och i 200 på 2 liter/mil. Fullast är väl som vanligt ungefär lika med motorvolymen, dvs strax över 4 liter/mil. Korta sträckor straffas rätt hårt om det är från en kallstart. Mycket massa att värma upp... |
|
|
Tack för era svar, otroligt schysst av er att svar på mina frågor även om de är korkade :) Nu skall jag läs på mer och fundera lite kring detta. Tack ännu en gång. |
|
| Hej Roadster!! Kan du få den till att ta över 4 liter milen så är du inte dålig .inte ens med min Cheva Van kunde jag komma nära. Skräm inte livet av Vandreev. Alla håller nog med att det är svårt att komma över 1,5 även i 200. om så inte är fallet behövs ett besök på en bra BMW värkstad MVH Lasse | |
|
4 liter/mil, mycket ska man höra. ;-) Tror inte det räcker med full last för att den ska dra 4 liter/mil. Möjligtvis maxlast + lite till under ideliga fullgas accelerationer på autobahn i kraftigt motlut. Eller en snabb brant alpväg i Österrike eller Schweiz? |
|
|
4l/mil drar en 745:a säkert momentant vid fullast...inget konstigt med det tycker jag. Min gamla 735:a med sexa drar t.o.m. "momentanmätaren ut" vid fullt spett!(dvs över 3l/mil). Mvh Janne. |
|
|
:) Ok. Lasse E: Jag försökte inte skrämma honom. Visserligen har jag lite bredare däck än original, men vid 200 så drar den ungefär 2 liter/mil. Om du inte hittar någon någorlunda plan väg så kör över en längre sträcka och återkom med vad du fick? Noggrannare än plus/minus några tiondelar försöker jag inte vara för det är så mycket annat som också kan spela roll. Vad hade din cheva van för motorvolym då? Körde du den på fullast och kollade förbrukningen? Jag menade heller inte att jag kört på 4 liter/mil över en hel tank... mats_epost: Ja, en hel del får man höra i alla fall. Visserligen kan jag erkänna att jag inte har mätt 4 liter/mil på den, men det stämmer på de flesta motorer (en noggrannhet på kanske plus/minus en halv liter) att på fullast drar de ungefär samma mängd/mil som motorvolymen. Har du en överladdad motor så multiplicera med det absoluta laddtrycket. T ex en Volvo turbo 5a på 2,5 liter som laddar 1,8bar drar ungefär 2,5*1,8=4,5 liter/mil vid fullast. Detta har inte med vilken bil eller hur tung den är att göra. Fullast i det här fallet är alltså när motorn ger sitt effektmax, dvs moomentant under en fullgasacceleration eller, om man har valt en bra bil (som har effektmax vid toppfart), vid toppfart. Bara en tumregel, men en ganska bra sådan. Jag jobbar med motorutveckling i ungefär 12 år så jag har inte hört av min mammas kusins kompis bror, eller sitter och hittar på själv, även om jag förstår att det är lätt att dra den slutsatsen eftersom det trots allt är ett internetforum... :) |
|
|
Ok, ok... ni har säkert rätt. :-) Men om den ska dra 4 liter/mil i någon form av snittförbrukning måste det ändå vara helt EXTREMA omständigheter och över en mycket kort sträcka??? :-D Att den kan dra 4 liter/mil precis när man accelererar fullt med full last och lutning uppåt osv det kanske är möjligt. ;-) |
|
|
Ingen har nog pratat om snittförbrukning på flera mil här på över 4l/mil :) Jag pratar iaf om MOMENTANFÖRBRUKNING, dvs vid ett specifikt ögonblick(som du skriver under en extremt kort sträcka/tid). 4l/mil har nog ingen fått upp en BMW 745:a i t.ex. under tankningscykeln "full tank till tom och fullt igen" s.a.s. ;) Med t.ex. min vagn är det som sagt inga som helst problem att momentant få upp över 3l/mil.. "Att titta lite extra på gaspedalen", det brukar räcka ;)) Mvh Janne. |
|
| motorsport5 har helt rätt ang. förbrukning. Momentant går det dock att få upp den till rejält mycket mer än 4l/mil, bara att göra fullgasacc på låg växel. :) Min 525a drar ca 2,3l/mil i 230km/h och då ligger man ju konstant på effektmax=141kw, grovt räknat med antagen verkningsgrad strax under 0,3 blir det ca 500kW=50liter soppa i timmen= drygt 2l/mil vilket stämmer fint med ekonomimätaren i bilen. Därav stämmer det ungefär att bara räkna med motorstorleken på sugmotorer då toppfarten är ungefär densamma och effekten proportionerlig mot cylindervolym (förutom på amerikanska bilar, men de häller ju ut extra soppa i avgasröret så förbrukningsmässigt stämmer det ju ändå :) | |
| PS. enl dolda menyn i färddatorn visar den 7-8l/mil vid urvarvning på tvåan medan ekonomimätaren är böjd mot stoppet vid 3l/mil :) | |
|
Hmmm... ;-) Jag läste nog inte tråden tillräckligt noga. Trodde man syftade på mera normal körning inte att köra på ettan eller tvåan i närheten av varvstoppet konstant med full last. Hur som helst, jag tror inte att man vid normal körning i en full lastad 745a kommer upp i några 4liter/mil i snitt under några längre sträckor, det var egentligen det enda jag försökte påpeka. ;-) Får man upp den i runt 2l/mil har man jobbat på mycket bra? Men visst är det "intressant" att diskutera den jävligaste förbrukning man kan lyckas uppnå i en bil. ;-) marin849 kan ju prova vad han når för snittförbrukning med några mils körning nära varvstoppet på ettan eller tvåan ;-) jag avstår gärna. |
|
| Körde några varv på Kinnekulle med min 545 för några år sedan. Inga problem att komma upp i en bra bit över 2,5 liter milen, likadant vid väldigt aktiv körning på småvägarna i småland. | |
|
Hur svårt kan det va? Fullast betyder full gas, har inget med hur mycket bös man har i bagaget. Det förstog jag direkt och det borde de flesta göra i sitt sammanhang, vem tror att bilen drar 4L/mil med lite bagage? Jag kan ju dementera principen ang motorvolymen dock, min 4L motor drar närmare 10L/mil under fullast. |
|
|
Apropå trådar som aldrig tar slut... :D Ja, alltså. Eftersom vi av vissa skäll pratar förbrukning i enheten liter/mil spelar ju hastigheten roll. Kör man ett tungt släp så bilen/motorcykeln/traktorn/bussen/lastbilen bara orkar komma frammåt i 1km/tim trots fullast så blir förbrukning rätt hög i liter/mil även för en 100cc motor. Hur hög hastighet har du när din 4-liters motor drar upp mot 10liter/mil Japmax och hur har du mätt det? |
|
| Kastar mig in i diskussionen.. Jag tömde min M5as tank (E61 med ca 70 liters tank) på 16 mil, dvs strax över 4l/mil. :-)) | |
|
motorsport5, Jag plockar fram momentanförbrukningen i dolda menyer sen kör jag fullgas från relativt stillastående. Den har aldrig gått över 99.9L/10mil men det är antagligen för att det är en begränsning i färddatorn. Den ligger inte heller och maxar 99.9 men har definitivt peakat däråt under max acceleration. Utan vidare vikt i bilen ska tilläggas. Det är möjligt att "regeln" går att tillämpa på många bilar, men det finns många undantag. Främst äldre motorer är min gissning. Min motorkonstruktion är ju ca 20 år gammal. |
|
| Ja ja Jag tror inte Wandreev menade vad förbruknigen kunde vara i så extrema förhållande.Jag kollade årsförbrukningen ci. 800mil den blev 1,38 Tråkig nog har ja inte hunnit med alperna i år( men än det är inte för sent ) jag kör sällan på ettans växel i full gas så det dra så jag vet inte om det hade ökat förbruknigen???Jag är praktiger inte teoretiker Ha en bra dag Lasse | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.