|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Märkligt... Det sjuka är att det är uppenbarligen helt OK att klanka ner på Ditt bilval. Men visst hade du inte klankat ner på någons nyinköpta och pisstråkiga V70 drive... =) Känner igen mig ganska mycket när du beskriver din situation och har varit med om liknande grejer. Jobbar ju också med IT. Bodde tidigare i Norrköping och där tyckte jag att fenomenet (eller vad man skall kalla det) var klart större än i Göteborg, där jag bor nu. Mitt råd till dig är: Skit i dem. Tråkiga jävlar! ;-) Åker för närvarande Alpinvit 320dM Coupé e92. |
|
|
De som säger att BMW skulle vara kassa bilar, har egentligen ingen aning om BMW och är mycket dåligt pålästa människor. Argument som: dom går stötigt! bilen förmedlar körkänsla till dig, säger jag. dom har hårda säten! va fan! släng in en höbal och sätt dig på den,jävla bonde. Så här långa blir mina samtal med folk som visar noll intelligens. MvH Micke |
|
Verdi |
superstar, rent generellt kommenterar jag inte andras bilar annat än i skämtsamma sammanhang. Typ pikar kontorschefen hos min kund för hans Audi-fetisch. Och då pikar han mig för min BMW. :) Men det är som sagt vänskapligt. Det som var trist den här gången var att man kände att det låg allvar bakom. Blir tristare ju mer jag tänker på det... |
| Verdi: som sagt, det säger mer om dina arbetskamrater än om ditt bilval. Se upp lite. I själva verket tror jag inte det har något alls med BMW att göra - dom ville bara hitta något sätt att komma åt dig rent personligt. Se upp. | |
|
Det verkar inte bara vara människor som reagerar med avundsjuka när det gäller BMW. De f*****nade fåglarna verkar ha drabbats av samma åkomma, åtminstone här i mina trakter. Har två bilar stående på gården för tillfället; en BMW och en Saab - båda vita och båda nytvättade. Vilken bil tror ni 100% av fågelskiten hamnar på?? (Iofs kan man ju resonera som så att fåglarna åtminstone har lite hyfs i kroppen genom att skona Saaben - Saab behöver ju inte direkt mer skit just nu). /J.I. |
|
|
Det är väl bara att svara med samma mynt när man får chansen? " jag har köpt nya "19! Jaha? spelar ingen roll hur du kammar en gris,det är fortfarande en gris" Typ..... Fingerspitzgefühl. |
|
| ...eller så orkar man inte bry sig om vad andra tycker och tänker? | |
Verdi |
Jag skiter ju i vad de tycker om BMW. Däremot var deras kommentarer respektlösa eftersom jag precis berättat att jag köpt en ny BMW. Fast jag gissar att det svider att jag tjänar dubbelt så mycket för samma jobb som de gör. :) Nånstans måste väl frustrationen pysa ut. |
|
Kan det inte vara så att en bil är en dyr investering, samt det är mycket personligt tycke som avgör val av märke. Vilket leder till att det kanske kan upplevas som extra surt att få diverse kommentarer om sitt märke? Diskussioner om bilar väcker ibland känslor hos många. En rå men hjärtlig jargong på arbetsplatser eller bland kompisar, är något som man inte får ta åt sig personligt. Det enklaste är att inte helt enkelt bry sig om vad andra tycker eller tänker. Det finns alltid något som retar någon. Magnus |
|
|
Enligt mej låter det väääldigt förlegat att vara avundsjuk på någon för att den personen kör en BMW. Ok om det är låt oss säga nån ny M3 eller liknande. Då kanske man kan bli lite avis :) Om man blir avis på någon som har en 520F10/11 så vet jag inte vad det är för fel på den personen. Den är ju ingen headturner imo. Det går inte att jämföra BMWs status och lyster mot tex 80-talet då dom var ett bevis på rikedom etc. Idag kan i princip alla med ett jobb köpa en BMW. /Bellamy |
|
|
Kul tråd ;-) Ja, BMW engagerar en del och väcker känslor. Antingen blir det gliringar åt pizza bagare hållet eller annars sticker det i ögonen på jantemänniskor som tror att man köpt BMW för att skryta med den. Sedan har det ju blivit lite inflation av vissa BMW modeller pga importströmmen, många är skruvade, sönderstajlade alternativt slutkörda. Detta har självklart gått ut över BMWs rykte och skamfilat premium ryktet till en viss del, åtminstone gäller detta beg BMW. Pizza bagare och många invandrare har helt enkelt bra smak på bilar? ;-) Väldigt många verkar föredra bilar från Tyskland. En BMW köper man ofta för att man är en bil entusiast, gillar att köra bil och det är väl inget att skämmas för? Ganska övertygad om att extremt få människor här på Autopower köpt en BMW som ett skrytobjekt. En BMW behöver absolut inte vara dyrare än andra bilar, åtminstone inte begagnade exemplar. Tvärtom, just nu tex kan man verkligen fynda på gamla bensinare. Tror inte alla förstått hur sjukt prisvärda vissa beg BMW är just nu. Med alla snål dieslar som kommer ut nu kan man t.o.m. välja BMW av strikt ekonomiska skäl också. |
|
Verdi |
Jag tror inte det handlar om ekonomi. Både min far och svärfar har t ex undrat varför jag inte kan köpa en Volvo V70 eller något annat "förnuftigt". Sen att jag fick loss min 330xdAT för 223' och en nyare V70 lätt kan gå på 300' verkar inte spela någon roll. Dels är det väl gamla föreställningar om att BMW är dyra bilar som spökar. Men framförallt så verkar många se BMW som något onödigt. Den är onödigt stark, den är onödigt snygg, den är onödigt kul att köra. Du ska helt enkelt nöja dig med något som tar dig från A till B. Om du inte gör det så säger du indirekt att en Volvo eller Passat "inte duger", och det provocerar tydligen nåt så in i bomben. Egentligen handlar det bara om annorlunda prioriteringar. Nu har jag valt bort "några" liters lastutrymme för en snabbare och roligare upplevelse bakom ratten. Och det får man alltså inte göra. Man ska vara FÖRNUFTIG. |
Verdi |
ps. Ja, en icke faceliftad 3-serie utan M-sport är väl inte "onödigt snygg" direkt. Men jag hoppas att ni förstår vad jag menar ändå. :) |
|
Avundsjukan mår som bäst av okunskap. Mången Svensson vet minsann att en BMW eller Mercedes har bara de välbeställda råd med. Mönstret går igen hos britterna, de flesta gissar helt uppåt väggarna. I ett av de senaste avsnitten av Top Gear parkerar Jeremy och Richard en BMW 850i och en tio år gammal Mercedes CL600 på gatan och frågar folk vad de tror bilarna kostar. Mänga tänker nog inte på att en Prius lätt blir dyrare än en 3-serie i inköp och att en begagnad Volvo inte alls måste vara mycket billigare än en BMW, de bara förutsätter det. En bil kostar alltid pengar, så då kan man lika gärna se till att välja något man faktiskt trivs med. Vi har bara ägt BMW och Mercedes och det har i efterhand visat sig vara riktigt vettiga bilar att äga rent ekonomiskt då vi köpt begagnade bilar. Det har inte varit några exklusiva modeller utan normala bruksbilar. Kanske har vi haft en sällsam tur, men vi har faktiskt kommit lindrigare undan än bekanta med Skodor, Ford, Volkswagen, Renault och andra "sunda" bilval när man slår samman milkostnaden. Dessutom har vi åkt bekvämt och verkligen varit nöjda med bilarna. Så resonerar bekanta som inte är det minsta avundsjuka om äldre BMW och MB. Att det är sju resor värre bland missunsamma typer när det ve och fasa kommer till nya bilar förvånar inte det minsta. Det är bara att ta det låta dem hållas. Eller så säger man att det är just sådan okunskap som när främlingshatet och dänger bilpärmen i fikabordet. Säg åt dem att göra detsamma så ni kan räkna på vad det kostar att äga en A eller B i ett visst antal år/mil. Valet är ditt. :-) |
|
|
tror att de som har skadeglädje och blir avundsjuka är psykiskt sjuka. jag vet inte hur många repor och bulor jag har fått på min bil bara för att det är en bmw! senaste saken som hände på min bil var att ventilhattarna stals på en parkering vilket säkert skapade stor glädje hos någon. måste bara passa på att gratulera personen om han läser detta och säga tack så mycket för att du stal mina ventilhattar som var värda 20 kr hoppas det var värt det ... tyckte ändå dem var skit fula ! |
|
|
Det värsta jag har hört/läst var den krake som parkerade en Ferrari (okänd modell) vid Burger King i Sundsvall för några år sedan. Parkeringen har en stenmur som bilen stod parkerad vid. Killen/ägaren till bilen kommer ut och ser att någon hoppat på bilen från muren. Det kallar jag extrem avundsjuka i alla fall :( |
|
Verdi |
Blev provocerad av en V70 D5 (mitt absoluta hatobjekt) och en Passat idag på väg hem från jobbet idag. Vad är det med folk som har en D5? Tror de att de kör nåt slags dieselmonster som drar ifrån allt och alla bara för att det är Volvos toppdiesel? |
|
Verdi: Varför visade du inte vart skåpet skall stå med bimmern om du nu kände så? :) BMW M-POWER |
|
Verdi |
Kändes onödigt. :) Nöjde mig med att klappa händerna ironiskt åt killen i V70 som så gärna ville om både mig och bussen som kom upp på samma påfart på motorvägen. Jag visade att jag ska om bussen före eftersom jag låg närmast vilket gjorde att han kom farande i 160+ efteråt. Efter min handklappning la han sig framför mig i ca 100 km/h. Jag körde såklart om och la mig i 140 som är mitt vanliga tempo. Då kom han farande i typ 160-170 igen... Kändes som att det krävdes 200+ för att skrämma honom och det kändes det inte värt. Vore riktigt trist att torska kortet på en sån idiotgrej. Passaten trängde sig in framför mig jävligt tight helt i onödan före Vaksala torg när man kommer utifrån Gränby (höger fil är rakt fram och vänster fil innebär vänstersväng). Tutade åt honom vilket gjorde att han tutade tillbaka och började vifta med händerna. :) Han körde som en galning rätt allmänt. La sig 3 dm bakom bilen i vänsterfilen innan han kastade sig in framför mig. Så jävla onödigt eftersom det var helt fritt bakom mig. Jaja. Ibland är väl jag också lite väl omogen. Borde väl varken ha klappat händerna eller tutat... |
|
Ärligt talat så är jag inte förvånad över vad du skriver då det finns alla konstiga sorters människor ute på vägarna men håller fast vid att du borde visat vad bilen går för :) BMW M-POWER |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.