AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
17.717

BMW väcker känslor :)

Sida 1 av 4
Verdi
Berättade att jag tänkte byta köpa en till BMW vid lunchbordet på jobbet igår.

Då frågade en kille vad det var för BMW. Då sa jag att det var en 330d osv. Då fick man höra "är det inte lite onödigt många hästkrafter bla bla bla".

Sen flikade en annan kille in att "ja, BMW har ju störst andel nöjda ägare". Ja, sa jag. Det brukar vara BMW och Subaru i topp på det där. Då säger han att han menade det sarkastiskt. Han trodde minsann inte att de var nöjda egentligen, utan att de inte vågade erkänna att de inte var nöjda.

Då får den förste killen luft och säger hånfullt att de i hans släkt som kör BMW minsann brukar hävda att BMW inte följer utvecklingen utan leder den. Vilket leder till stor munterhet och alla runt bordet skrockar lite självbelåtet.

Någon säger att "jag har åkt med någon BMW men blev inte alls imponerad. Var så stötig och bla bla..."

Samtalet fortsätter med att man konstaterar att BMW också går sönder och alltså inte håller högre kvalitet än t ex Volvo. Osv osv.

Jag gör några försök att försvara BMW. Säger att motorerna i regel har den högsta effekten i förhållande till förbrukningen och att det är en viss känsla som det är svårt att sätta fingret på men ingen vill lyssna.

Ger till slut upp och säger att det handlar om livskvalitet. :=) De får tycka vad fan de vill men jag tyckte det var så dåligt att såga BMW precis när jag säger att jag har köpt en.

Normalt är de här verkligen lågmälda och väluppfostrade personer. Men det var tydligen något med BMW som retade de så in i h-vete att de glömde bort att vara artiga. :=)
hört talas om den "svenska avundsjukan" ? :-) inget att bry sig om vad andra tycker, huvudsaken är väl att du själv är nöjd med ditt bilköp! Självklart tror jag också att du blir det för 330d är en väldigt fin och kul modell.

/Anders
Verdi
Klart jag är nöjd! :) Den kommer att bli grym i vinter med xDrive och allt.

Såklart hade jag helst velat ha en F11 530d xDrive, eller åtminstone en E91 LCI men va fan. Det blir en sån nästa gång. Måste komma igång med mitt nya företag först så det här blev lite av en budgetlösning. Så ifall det skulle skita sig med uppdrag osv så behöver jag inte sälja bilen med stor förlust.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Samma på mitt jobb. Satan vad glada dom blir om dom får höra om något strular med min BMW. Skadeglädjen är den enda sanna glädjen heter det ju...

Men dom flesta bilar rör upp känslor på ett eller annat sätt. Var ute och åkte en del med en 911 cab i somras och det var inga glada människor som mötte en på parkeringsplatser/mackar m.m. Få hade lust att släppa in en tex när filer går ihop etc. Däremot är det tvärtemot när jag kommer i Mustangen. Människor gör tummen upp vid övergångsställen, kommer fram när man tankar och säger positiva saker osv. Ford är väl lagom svenskt kan jag tänka, har lite halvtaskigt rykte och är lite bonnigt. Då går det an!
Verdi
Haha, när kamremmen gick på min Audi A4 för 6-7 år sen så njöt folk runt fikabordet i fulla drag när jag berättade hur mycket det kostade osv. Man riktigt såg hur glada de blev.

Det är faktiskt lite läskigt. Man kan ju få de känslorna själv ibland. Tror det är nån typ av lättnad "det hände iaf inte mig" blandat med skadeglädje.

Men det tror jag inte har med just BMW att göra. Det är nog bara skadeglädje i största allmänhet. :)
k3
51
k3
X3 20i 19
verdi: jag håller med "Med känsla" det väcker mycket motståndarkänslor tex på jobbet mm.Jag har också i åratal försvarat märket nu har jag svarat kritikerna med att " jag vet att jag har storhetsvansinne men jag köper det jag vill ha och inte nåt jag kan tänka mig" det är min plånbok och jag njuter varje kilometer jag kör.Ha det

k3 bmw cs#8231
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
I Sverige ska man åka V70, gå i foppatofflor och ha bluetoothheadseat när man är på köpcentret. Sommartid ska en Cabby 510 hänga på dragkroken och plasttrasmattorna rullas ut i förtältet på campingen i anslutning till Ullared, kvällstid ligger flintasteken på grillen och avnjutes tillsammans med en kall Sofiero! Gör man enligt ovan är man untouchables!

Jag brukar oftas fråga folk som klagar på BMW vilken modell de själva körde när de fick så dåliga erfarenheter, givetvis har de aldrig kört eller knappt suttit i en
Jag har ägt 3 Bmw bilar och kör med jämna mellanrum nya 3serie och 5serie, Jag upplever inte kvaliten på varken motorer eller inredning som bättre än någon ny volvobil jag kört.

Länk
det var ju inte direkt kvalitetsfrågan som TS tog upp när han startade tråden. Kvalitet kan vi alla tycka olika om. En del tycker att kvalitet är att köra en bil år ut och år in utan att mer än behöva serva den, andra tycker att kvalitet är att köra en bil man tycker om och älskar osv. Alla har vi våra olika värderingar. Det som jag dock uppfattade TS tog upp är varför hans kollegor måste slå ner på honom för att han är glad och har köpt en BMW. Tycker det enbart är låg och dålig nivå på dessa "kamrater" och tyder mera på den berömda svenska avundsjukan. Sen anser jag oftast att devisen " du får vad du betalar för " gäller i det mesta vi köper här i livet, även bilar. Därför är BMW för mig högre livskvalitet än andra bilar. Precis som det är godare att äta oxfile än fläskkarré.

/Anders
danielb: haha, klockren beskrivning av Svensson med foppatofflor, v70, bluetooth headset i köpcentret osv -- haha, tack för ett gott garv !!

Verdi: jag tror tyvärr att det säger en hel del om dina arbetskamrater. En del människor är avundsjuka och skadeglada, men många kan faktiskt glädjas med en annan person - det är sån man både själv vill vara och omge sig med tycker jag.

Så mitt råd är att se upp lite med dom -- du vet inte vad dom säger när du inte är med i rummet. Eftersom du tidigare sa att du jobbar som konsult så räkna med att det snackas en hel del skit bakom din rygg av dessa "lågmälda och väluppfostrade" personer....

Kul att du hittade en ny bil du gillar !!!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag upplever samma sak på mitt jobb, men inte mot BMW utan mot att jag kör Citroën till vardags. "Skrotbil!", "går bara sönder" eller "gör dig av med skiten och köp en Volvo" (ty en V60 är det finaste man kan komma med till jobbet!).

Jag bryr mig inte, jag trivs gott i min C5:a, men det är alltid tråkigt att höra.

/Masten
Verdi
Lasse,
Nu har jag startat eget. Det här är de jag för tillfället jobbar med. Möjligen skaver det att jag får mer än dubbelt så mycket pengar för samma jobb som de gör också. :) Men de har ju samma möjlighet som mig. Högre risk ger mer pengar. De törs/orkar inte, då ska de inte vara avundsjuka heller. Men men... Det fungerar inte riktigt så i Sverige.
Verdi
Bara för att klargöra: 99% av tiden har vi bra sammanhållning och det är inga problem för min del. Jag trivs bra både med arbetsuppgifter och medarbetare.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Masten: På mitt jobb var det nästan tvärtom. Jag har kört Citroën i många år, och när jag fick för mig att prova BMW ett tag, så idiotförklarades jag nästan.

Det kan bero på att vi är några Citroënfantaster där, men knappast nån kör BMW.

"BMW. du kommer att halka av vägen i första halkan", lät det bl.a.

F.ö. har jag börjat snegla mot C5 igen. Ska åka och kolla på en i morron.

Fast varje gång jag sätter mig i 540:n och glider iväg så tänker jag att "den här bilen är ju rätt mysig". Så troligen blir det inget med Cittran... inte den här gången i alla fall.
Masten, det känns igen :-)

Jag har själv en fransos som nu passerat 13000 mil i stort sett fläckfritt. Berättade för en bekant att en styrled börjar bli glapp och måste bytas.

- Jaha, så går det...franska bilar, fel redan på nya bilen!!
- Det är en -02 som har rullat 13K mil och det är första leden som behöver bytas.
Tyst...
- Aha
Tyst..

Det är är kul att retas lite...:--)

mvh/ Anders
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det finns en falang här på Autopower som glatt påstod att det inte existerar något sådant som Svensk avundsjuka, undrar hur de tänker när bevis hopar sig varenda dag som detta exemplet? Synd att även väluppfostrade vanliga människor kan bete sig såhär när det är något som retar dem...

//Bjersér
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det är bara att vänja sig. Man märker snabbt att BMW är ett irritationsämne både hos såna man pratar med och personer och i trafiken. Jag börjar tro att det gått så långt att det satt sig på arvsanlagen hos en viss del av befolkningen för som tidigare skrevs så har merparten av "puckona" aldrig ens suttit i en.
Det märks stor skillnad hos medtrafikanterna när man sitter i volvon som när man kör bmw...

///BMW - Was sonst!
viobebe
Ja, jag tillhör en av dom.
Ja det kommer alltid finnas en grupp avundsjuka människor som inte vet bättre, men de är inte lika många idag som de var tidigare. I dagens informations samhälle är de flesta väldigt uppdaterade och vet vad saker och ting kostar. På 80 talet blev min far bespottad och kallad kapitalist när han åkte en pedantskött Fen Mercedes 190 65:a, som han dessutom hade köpt för 2tkr...suck, men som sagt tiderna förändras. 1994 när jag körde min 325i E30 Cabrio som vid den tiden var 7 år gammal väckte mycket uppmärksamhet och avundsjuka, torkararmarna alltid uppfällda när jag hade parkerat den, snus på rutan osv, men när importen släpptes runt 1995 blev BMW en mkt vanlig bil på våra vägar, och det är väl så att ju mer något ovanligt blir vanligt, slutar uppmärksamheten. BMW:s exklusivitet som de besattpå 70/80/90 talet är ett minne blott idag.
Verdi: sverige är det enda landet där avundsjukan är starkare än sexualdriften, hehe....

Grattis till eget ! Vi är i samma bransch och jobbar på samma sätt. Jag arbetar också som egen konsult ute hos olika arbetsgivare, men jag åker aldrig i något annat än min gamla E39 touring till kunder, och har alltid en enkel S-E pratmobil, aldrig iPhonen eller ngn dyr smartphone med mig.

Jag vill hålla låg profil med statusprylar, för även om jag också trivs väldigt bra med mina arbetskamrater och har långtidskontrakt - ganska rimlig timdebitering - så märker jag ändå ibland att en del undrar hur mycket jag får egentligen, det kommer små förstulna kommentarer... Och i värsta fall blir det avundsjuka och skitsnack, försöker undvika det.

Det är också som du säger - tar man inga risker själv så ska man inte ha lika bra betalt som någon som gör det. Dessutom är det osäkert, även om man har uppdrag nu så vet man i princip inte säkert hur det ser ut om några månader. Då kan det vara stopp ett tag - då är det bra att ha lite sparade pengar..

Lycka till !
Verdi, får jag gissa att du sitter på uppdrag på en mindre ort?

Åker för närvarande Alpinvit 320dM Coupé e92.
Verdi
Ja. Men bmw-dissen var på konsultkontor i centrala Uppsala. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.