|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har äntligen skaffat en 850 som terapi/hobbybil Nu försöker jag läsa av bilen med INPA som fungerar med min E38 Men jag får ingen kontakt, den säger att det inte är någon tändning på även när tändningen är på! Jag har voltmätt diagnosuttaget, i och för sig obelastat, -stift 19 är jord -14 är +12v och -16 är +12 vid tändning -allt ser OK ut. Är det någon som har något tips? Det är en 91, är den för gammal? | |
|
Hej, Jag sitter lite i samma sits som du, har ett CarSoft-interface som jag använder med både carsoft och INPA på min E39:a men det fungerar inte på E31:an. Efter att jag har läst runt lite har jag kommit fram till att BMWs före -93 måste man köra INPA med ett ADS-interface, de flesta som säljs är de som körs i ODB:STD läget i INPA, dessa fungerar inte med E31. Problemet med ADS-interface är att det krävs en fysisk com-port på datorn då INPA använder ett sätt att kommunicera med ADS-interface som inte fungerar genom någon form av USB-portar. Jag har inte riktigt tid att fixa en dator med com-port + skaffa nytt interface så jag löste det helt enkelt genom att montera in en lampa i instrumenthuset på platsen för "Check engine" vilket gör att man kan köra "stomp" testet (tändning i läge 2 och stampa på gaspedalen 5 ggr för felkoder på cyl 1-6 och stampa 6 ggr för felkoder för cyl. 7-12, check engine lampan blinkar ut felkoderna). För ABS-systemet finns även där ett "stomp" test (håll nere bromspedalen och tryck ner och håll ner ASC-knappen och slå på tändningen så börjar ASC-lampan att blinka ut koderna). /Fredrik |
|
|
Har samma problem med INPA på min E36 fastän det har funkat på andra (nyare) E36or. Vart hittar jag ett "ADS-interface" (som jag inte har den blekaste aning om vad det är)? Jag har com-port på min laptop. Sorry för trådkapning. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Spiidfriik: Kolla denna tråden på bimmerforum: Länk /Fredrik |
|
|
Jag kör INPA med ADS adapter och inställt som ADS. Jag kör med com kabel och en USB > Com -adapter. Det funkar ypperligt mot E38. Jag har hittat att INPA inte fungerar på E31 till E36 ??? Kanske måste man konfigurera om INPA för att få kontakt mot rätt moduler för E31 med flera. Modellen finns ju i menyn men som sagt det kanske är från ett visst år det fungerar. |
|
|
Bra info Dmi!!! Jag har kollat på min PC nu och jag kör Interface=STD:ODB Det är därför det funkar på E38:an. Jag fick inte igång det med ADS och nu vet jag varför tack vare Dmi:s tråd, tack! Jag tänkte ta en annan dator med comport o köra mot 850, lite synd för min lilla HP mini funkar bra i bilen. //Göran |
|
|
Jag kör en pcmcia adapter mot windows xp med INPA interface, får kontakt med min E39 med inställningen STD:OBD, och får kontakt med min E31 när jag ändrar till ADS, fick testa många versioner utav INPA innan jag fick det att funka. Inställningen ändrar jag i ediabas.ini Kan även tillägga att det funkar ypperligt med DIS. Mvh DuNegro |
|
|
DuNegro: Då har du en bra pcmcia adapter, har sett rapporter om att det inte är alla varianter av dessa som fungerar. Det viktiga är att om man tittar i enhetshanteraren på egenskaper för com-porten så skall man kunna se I/O range samt IRQ. Många adapterar b.la USB-adapterarna använder sig inte av I/O och IRQ och det är dessa som inte fungerar med INPA/DIS i ADS-läge. /Fredrik |
|
|
Nu har jag inst INPA mod riktig com och kör ADS Men det mesta på E31 får jag inte igång, Diagnos av EDC fungerar bäst, kan dock inte ta bort felkoder där heller. |
|
| CB74107 | |
|
Maseratirace: Vad använder du för interface? Är det ett Cardiff-interface med en "box" mellan serieportskontakten och ODB-kontakten? /Fredrik |
|
|
Jag menade naturligtvis carsoft och inte Cardiff i inlägget ovan. /Fredrik |
|
|
Jag kör INPA interface med ODB utgång och en ODB>ADS adapter. Kan man nolla "allt" (inte felkoder) med att göra bilen strömlös 1 dygn? Jag har en feltajmad taklucka som kanske går till sig då??? |
|
|
Har du testat nollningsproceduren längst ner i denna tråd?: Länk /Fredrik |
|
|
Sent svar men takluckans plastskenor är spruckna därav problemen, men stort tack för tipsen. DuNegro: Hur får du DIS att fungera? Jag har fått igång DIS men får ingen kontakt med varken Carsoft-ADS eller INPA-ADS, Hur är adresseringen? Jag fattar inte instruktioner jag har fått. Ställer man in allt inifrån DIS grafiska del? och edibias inifrån DIS-Administartor? Eller ska man gå ut i XP och ställa in något där också? För mig har det blivit lite begreppsförvirring och jag la detta åt sidan för några veckor sedan. Jag är rätt väl bevandrad i IP men har inte hålli på så mycket med VM-ware. /Göran |
|
|
Jag installerade ifrån en klon som jag hittade någonstans, inställningarna kommer jag inte ihåg om jag fick från dessa trådar. Länk Länk Obd.ini och ediabas.ini är känsliga filer om kör ADS, om jag hinner med senare idag så kan jag titta på min "bildator" och kopiera alla inställningsfiler. Mvh DuNegro |
|
|
Tackar!! Jag har sett tråden men har läst lite slarvigt. Som jag fattar i detta exempel: 1.så sätter man IP på i windows till 192.168.68.1 2.kör ifhrsrv32.exe i Windows 3. Går till Ediabas.ini i VM ware maskinem och sätter [TCP] RemoteHost = 192.168.68.1 Port = 6801 4 sätter IP 192.168.68.30 som ip för DIS maskinen (Vmware) Och om det behövs ändrar i etc/hosts: 127.0.0.1 localhost 192.168.68.30 gt1ap 192.168.68.1 Diaghead Detta i fall att programmet anropar med namn istället IP adress Ska prova detta sedan men vore tacksam för hur dina inställningar ser ut /Göran |
|
|
Kör du med diaghead? Det är ett måste om man går via INPA, med deras interface. Har inte haft tid att kolla mina inställningar än, ska göra det när jag kommer hem. Mvh DuNegro |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Är väl egentligen bilen som begränsar utbudet och funktioner/ kontaktbarhet, före 96 har det alltid varit knepigt på E38 och E31. Carsoft är väl det som funkat bäst hitills på äldre BMW och E36. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Carsoft och INPA är struligt på DME boxarna på E31, men funkar via DIS, om man får till rätt inställningar. Vet inte hur det är med andra bilar innan obd2. Jag har tagit alla mina inställningar ifrån trådarna jag länkade, testat olika, och till slut fått det att fungera. Har dock inte testat e31:an med Progman ännu, men det funkar på min e39. Mvh DuNegro |
|
|
Fick precis igång min burk med DIS i kväll, visade sig efter en hel del meckande att ifhsrv32 inte rullade på port 6801 utan port 3000.. vet ej dock var man ställer in vilken port som den skall använda sig av. annars så stämmer Maseratirace mini instruktion, kom ihåg dock att INPA EJ skall rulla. endast ediabas o ifhsrv32. jag har inte rört någon hosts fil utan endast kört med IP adresser. Lycka till! Mvh Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.