|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| "nivådiskussionen" är fånig om det handlar om sitt barns säkerhet. Är det så illa som TS beskriver och att de på allvar fruktar för sina barns liv och lem så finns det inget att tveka på, det hade jag GARANTERAT inte gjort. Nivå...vad spelar den för roll om/när olyckan är framme, agera nu! | |
|
Första åtgärden är nog att sakligt förklara det dumma i att köra som en vettvilling genom ett villaområde - inte ens en småirriterad person lär vilja ha ett barns liv på sitt samvete! Därefter be honom identifiera de som enligt honom gör samma sak utanför hans hus och om det finns några som har kört för fort där - be dem att be honom om ursäkt....alltid lättare att få en ursäkt av någon som själv nyss har fått en sådan. Om inte detta hjälper bör man nog göra en polisanmälan och hoppas på att polisen faktiskt kontaktar honom (om inte annat för att låta han ge sin version av "verkligheten"). Ofta skärper folk till sig efter att polisen har "markerat" att de har fått ögonen på honom. Hjälper inte detta heller kan man säkert föra en saklig dialog med polisen och be dem ha en eller några lämpliga hastighetskontroller i området......tänk bara på att ofta brukar sådana hastighetskontroller leda till att många boende i kvarteren där kontrollen sker, själva åker fast eftersom människor i allmänhet har en tendens att medvetet eller omedvetet köra lite fortare utom just där de själva bor... ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fy fan vad irriterad jag hade blivit... Vuxen människa och allt som motiverar sin framfart med att "andra gör likadant på min gata"... Barnen har väl i vart fall inte gjort något på vare sig den ena eller andra gatan? Tänker inte skriva vad jag hade gjort, men jag hade i vart fall försökt prats med honom en sista gång först. Alla förtjänar en andra chans (men inte en tredje!:) |
|
|
Antar att ni har 50 som gällande hastighet? De fyrkantiga skyltarna är rekommendationer och inget tvingande. Se till att börja med att rensa i de egna leden. Säkerställ att ingen av er gör dumheter utanför hans hus. Om så är fallet, säg åt dem att gå dit och be om ursäkt och uttrycka en förhoppning om att fjanteriet med öga för öga därmed kan vara över. Filma sedan en eventuell fortsatt framfart, gärna från gårdarna, så det syns att ni gör det. Kontakta polisen, hjälper inte det pratar ni givetvis med lokaltidningen och Rapports och TV4s lokalredanktioner fö ratt uppmärksamma dem på trafiksäkerhetsproblemet i nybyggda stadsdelar samtidigt som ni kontaktar kommunen och frågar om råd inför en ansökan om lokal trafikföreskrift om sänkt hastighet. Kolla upp om kommunen kan sätta ut fartdämpande åtgärder i form av blomsterprakt eller några betongsuggor (sådana känns även i en gammal Volvo). Om inget annat hjälper ringer ni Grannfejden och Sveriges värsta bilförare och anmäler honom till de programmen. Lös det lagligt, allt annat drabbar er med. |
|
|
bavega: Och under tiden som grannarna sitter i månader och väntar på ett kuvert ifrån TV3 att de ska få vara med i Grannfejden med produktionsstart till våren så blir en av barnen påkörda och avlider. Då är säkert alla berörda nöjda att det gick lagligt till i sann mjäkig svensk anda. Jisses säger jag bara, du har uppenbarligen inte barn själv. Att barnen inte ska leka på allmän väg är en självklarhet men Kristoffer skriver själv att de har en lekplats i mitten och barnen behöver förmodligen ta sig både dit och hem och då kanske man är tvungen att korsa vägen. Gå bort till gubben och prata med honom en sista gång sedan måste ni ta tag i detta omedelbart innan det slutar riktigt illa. |
|
|
Att crli9194 dragit slutsatsen om att jag uppenbarligen inte har barn säger mer om celi9194s slutledningsförmåga än min familjesituation. Jag uppmanar inte andra till brott, det är av olagligt att göra det. Skulle jag fantisera ihop en snabb och mindre laglig väg att lösa det på skulle jag skramla pengar i grannskapet för att be några västbärande farbröder på amerikanska motorcyklar komma och prata lite med gubben. Sådant kan dock få konsekvenser för de som betalar för en sådan tjänst och skall självklart inte uppmuntras till. |
|
|
bavega, eftersom Kristoffer_L skriver att det rör sig om en mycket smal gata som förbinder husen och en stor lekplats så är det nog knappast 50 km/h som hastighetsbegränsning där. /Masten |
|
|
50 km/h är bashastighet i tätbebyggt område och han skriver inget om nedsatt hastighet. I teorin ska säkert två boende kunna mötas på hans gata i 50 km/h trots att drulen i Volvon "bara" uppskattas köra 40 km/h. Det finns många villaområden som har denna bashastighet trots att det vore hart när omöjligt eller åtminstone rejält olämpligt att försöka hålla skyltad hastighet. |
|
|
Tack för all input. Området har 30km/h med runda skyltar, kruxet är att 30km/h är jäkligt fort när gatan går exakt 90cm från ytterdörrens kant. Gatan i sig är såpass smal att en bil måste stanna för att den andra skall passera dvs barnvänlig. Hastighetsbegränsningen utanför gubbens hus är faktiskt 50. Men egentligen är hastigheten ointressant, 30km/h är inget annat än vårdslöshet i trafik om man i denna fart medvetet tvingar bort barn från gatan så de faller och zick-zackar mellan sparkcyklande ungar. Dialog fungerar inte så det får bli polisen, vi hade diskussion igår i området och det är så vi går vidare. Naturligtvis kan jag inte ta ansvar för någon annans handling och varför skall jag stå mitt straff genom att låta mina egna barn få utstå fara för en psykopat? - skärp er! Antingen har ni inte egna barn eller så behöver ni en lobotomering :-) |
|
|
Kristoffer_L: Nu menar jag inte på något sätt att vara otrevlig, men håller du exakt 30 km/h i alla andra bostadsområden som har 30 km/h? Jag förstår din situation och är medveten om faror som kan uppstå när folk inte följer hastighetsbegränsningar i trånga områden. Något som jag märkt i stor utsträckning är att folk kräver att andra ska hålla hastigheten i områden där just de bor men de håller aldrig 30 själva när de är i andra bostadsområden, vilket jag tycker är dubbelmoral. En person som kräver att andra ska hålla hastighetsbegränsningen borde onekligen göra detsamma på andra platser för annars är ju denne inte ett dugg bättre än de som denne klagar på. Jag anser att man då förlorar rätten till att kräva att andra ska följa lagar och regler som gäller i det bostadsområde där man bor. Det jag vill få ut utav ovanstående är att läsa andras syn på saken. För jag personligen tycker att sådana situationer är tämligen komiska. |
|
|
" kruxet är att 30km/h är jäkligt fort när gatan går exakt 90cm från ytterdörrens kant." Hur tänkte man här då när området planerades? Jag skulle inte vilja ha bilar som får åka i 30 km/h en knapp meter från ytterdörren iallafall. |
|
|
Jag kanske tillhör en minoritet men jag försöker helst undvika köra i villaområden om jag inte måste. Och de gånger jag måste brukar jag faktiskt skita fullständigt i vad som står på skyltarna men hålla en låg hastighet så jag kan stanna direkt. Att man hållt hastighetsbegränsningen är en ingen tröst när det ligger ett påkört barn på marken framför bilen. Men egentligen är diskussionen om hastighetsbegränsningar helt ointressant, detta handlar om något helt annat nämligen att medvetet utsätta oskyddade trafikanter för livsfara vilket gubben gjort. Vi har som sagt beslutat oss för en gemensam polisanmälan. Även om det troligen inte leder någonvart har vi ändå gjort vad vi kunnat. Som jag skrev i mitt första inlägg var sk utomparlamentariska metoder förvisso frestande men inget som leder till vinst för någon part. |
|
|
"Som jag skrev i mitt första inlägg var sk utomparlamentariska metoder förvisso frestande men inget som leder till vinst för någon part." Inte ens för era barn? Då kan läget inte vara så illa som du vill göra gällande, eller menar du att ditt barn svävar i livsfara och du tar en byråkratrunda? Jag är förvånad, respekterar naturligtvis hur du agerar och konstaterar att vi är väldigt olika vi människor. Hoppas det löser sig utan att någon kommer till skada. En grej som du kan kolla upp är "blomlådor, de brukar sällan vara problem att få tillstånd till dessa, hör med din kommun. |
|
|
Jag brukar inte förespråka drastiska metoder men jag förstår din frustration eftersom jag har en granne som fan kör dubbelt så fort som alla andra på vår gata. Det sjuka är att han själv har barn och bor här :S Lyckligtvis har aset sålt sitt hus nu och kommer flytta härifrån om några veckor så problemet har löst sig den vägen. Har annars haft funderingar på att lägga några såna här bakom hans hjul ett par nätter i rad så han fattar vinken Länk ------- //Lövet |
|
| Robert Lundberg: Ansökan om blomlådor har skickats ut och är under bearbetning hos kommunen sedan ett par veckor tillbaka. | |
| Blomlådor(stora betongkrukor) placerades ut av komunen i vårat kvarter mot löfte att dom sköttes av kringboende. Ingen dum lösning alls. | |
|
Haft samma problem själv. Dessutom har han ett barn själv som är trafikskadat!! Jag och grannarna gav han ett par chanser och försökte prata med han.Funkade inte. Grannen slängde ut en boll framför bilen genom häcken,som han körde på,varefter han rusade ut och skrek: Va fan håller du på med? Grannen svarade lungt: Det va ett litet barn! Funkade ett par veckor. Då gjorde jag så här,att när jag fick chansen att stoppa honom,så vevade han ner rutan och jag sträckte in handen snabbt som ögat och tog tag i näsan på honom ORDENTLIGT! =) Och varje gång han började käbbla emot nöp jag lite hårdare. Hade ett allvarligt samtal med honom där. Det fungerade. Vissa människor kan man inte prata med,så är det bara. Fingerspitzgefühl. |
|
| Bra där Jago ! | |
|
jago, det är minst ringa misshandel på det du påstår dig gjort på killen i fråga. Om du gjort det på mig...hade det blivit grov misshadel och vållande tillgrov kroppsskada. Det jag säger är att det du gjorde kan sluta väldigt illa om man gör det på fel person! Och det är inget att ens rekomendera! Betänk att våld föder våld! /Pelle |
|
|
Jag håller med dig Pelle, men vissa personer förstår inte annat så är det tyvärr. Finns inget som biter på så tydligt som lite fysiskt tillrättavisande som Jago gjorde. Kan inte tycka det är speciellt farligt heller. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.