AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.182

Galning som kör i villaområde, vad göra?

Sida 1 av 3
Har ett problem jag hoppas på lite input på från er kära AP kolleger:

I bostadsområdet där vi bor, ett relativt nybyggt sådant med en mycket smal gata som förbinder husen och stor lekplats i mitten där barnen samlas har vi förnärvarande ett akut problem med en bilist som medvetet utsätter oss boende, och framförallt våra barn för fara. Nu senast fick jag och mina två barn på 5 år kasta oss åt sidan där han kom framsusande i uppskattningsvis ca 40km/h. Dessutom var han hårsmånen från att klippa en 7 åring på sparkcykel.

Trots att det blir en omväg för honom använder han området som en genomfartsled eftersom han bor i kvarteret intill, och vägrar sakta in utan ger bara långfingret mot de som skriker åt honom och gasar bara på.

Farthinder hjälper inte eftersom han kör en gammal 850 kombi och dem forcerar han som om de inte fanns.

Efter en konfrontation med honom tillsammans med mina grannar gör han detta medvetet för att ”…boende i vårt område kör vårdslöst utanför hans hus”. Dvs öga för öga – tand för tand.

Det rör sig om en gift fähund på ca 50 år med barn i yngre tonåren.

Jag är nu rädd att han fortsätter tills det smäller…

Även om de spontanta tankarna surrar kring basebollträn, trädgårdsredskap och massmobb mm så, kära AP kolleger vad göra? Leder en polisanmälan till något? Det finns vittnen till händelserna och vi har alla i området ögonen på honom.

Tacksam för svar och tips!
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Om han åker ungefär samma tider, så borde man kunna polisanmäla honom och be Polisen ha fartkontroller de tidpunkter han brukar åka förbi. Annars är nog tyvärr bara dialog som gäller, tar ni till hårdare metoder - så kommer ju han också göra det med tanke på "tand för tand".
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Polis först för att om de inte vill köra kniven i hans däck.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Du kan ju börja med att filma honom och visa polisen
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Filma låter riktigt bra, det och antal grannar som gemensamt anmäler honom borde förhoppningsvis ge reaktioner hos polisen.

Hade liknande problem med en snorunge med färsk kk i vårt också nybyggda område, jag skällde ut honom efter noterna och han kontrade med att han minsann kunde stanna i tid om någon av områdes ungar sprang ut framför honom, han hånflina åt mig när han åkte vidare MEN nästa gång han dök upp körde han lugnt som fan så det gav effekt trots allt!

Ett alternativ är att om ni pratar med hans fru? Det kanske hjälper, fast tveksamt!

Alpina B8 Länk
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Man kan också "råka" knuffa till en tom gammal barnvagn.
Det funkar kan jag lova.
"Tappade" själv en cykel en gång, ganska effektivt ;)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Sparka ut en gammal trehjuling framför bilen, och gnäller när bilen skadas så han fråga om vad som hänt om någon suttit på trehjulingen, den metoden har använts på min gamla gata och var tydligen effektiv.

Men filma och kontakta polisen känns som en moderna bra metod.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tycker nog att ni ska ge surgubben en allra sista chans.

Antar att ni har regnr eller redan vet vem han är, var han bor, tele nr osv.

Ring upp honom och förklara hur långt ni är beredda att gå om han inte lugnar ner sig.

Kanske kan ni komplettera med ett brev där flera av er skriver under, ju fler namnunderskrifter ju bättre.

Slår han hårt mot hårt igen är det absolut inget att tveka en sekund över, polisen direkt.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Kan ni inte parkera bilarna på gatan och på så sett minska framkomligheten?
En kompis hade liknande problem på sin gata/väg.

Han löste konflikten då vederbörande kom körande genom att sätta en Zlatan spark med bollen mor hans vindruta ;)

Trasig vindruta samt en arg fartdåre som kontakta polisen i vredesmod resulterade i att polisen kom och såg hans bromsspår.

Resultatet blev dryga böter trots hans vilda gestikulerade då polisen påvisade hans höga framfart med bromsspåren som bevisfaktor !!

Numera är farten "normal" när han passerar,och hans nya vindruta är felfri ;)
Eftersom det gäller dina barns och grannarnas barns liv så är frågan om man inte ska lösa detta på annat sätt så fort som möjligt. Om något barn skulle råka illa ut under tiden ni planerar att filma denna dåre så kommer det att bli hemska minnen att leva med resten av livet.

Putta ut en barnvagn så fort som möjligt i ett försök att skrämma gubben annars ser jag en samling av agressiva grannar som ger sig på gubben och hans fru som det omedelbara alternativet! Inte handgripligen så klart men med syftet att skrämma upp honom rejält.

Polisanmälan leder tyvärr nog till väntan och en massa pappersarbete, om de ens bryr sig. Under tiden kan det allra värsta hända.
”…boende i vårt område kör vårdslöst utanför hans hus”

Ligger det någonting i detta? I så fall kanske ni måste rannsaka er själva börja köra lugnt i hans område. Han har ju uppenbarligen retat upp sig på någon/några i ditt område och tar nu en omväg bara för att kunna hämnas.

Ta en dialog med de som bor i ditt område och be alla köra lugnt så kanske det löser sig själv.
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Tror inte på att "putta" ut saker framför hans bil leder till en bra lösning. Detta måste gå att lösa på ett annat sätt. Som nämnt går det ju att filma hans vårdslösa trafikbeteende, med dagens fina mobilkameror. Ni har ju dessutom tillsammans med grannar påpekat mannens vansinneskörning, sett hans reg nr etc. vilket ger något att gå på vid ev. kontakt med polisen.

Folk som kör som galningar där det finns barn i närheten, gör mig riktigt arg.

Magnus
Kristoffer_L: Vad är det för hastighetsbegränsning där ni bor? Är det en rund eller fyrkantig hastighetsskylt?
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Instämmer att det måste lösas snabbt.
Jag var inblandad i ett liknande fall där det tyvärr slutade med att fortköraren prickade en 8åring på cyckel som, tur i oturen undkom med ett brutet ben och skrubbsår. Hur det gick för fortköraren vet jag inte,, han flyttade en knapp månad efter den händelsen.

Jag är 99% säker på att det inte hjälper med så "brutala" metoder som att putta en tom barnvagn framför bilen osv, även om det är klart effektfullt. Sen vet man aldrig vad sådana metoder kan leda till.
T ex om föraren skulle visa sig ha hjärtfel och får en attack i detta skede pga chocken. Det vill nog ingen ha på sitt samvete. Allt mellan himmel och jord kan hända..

Jag hade blivit riktigt nervös om mina grannar stod med filmkamera när jag kör förbi.. Hade garanterat tagit det lugnare i framtiden.
Tänk er in i det själva!!
Börja med detta tycker jag.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Göm dig bakom busken o rulla ut en boll när han kommer o vänta på reaktion.
Filma det hela gärna så har du bevis som polisen kan gilla...
Annars är det youtube... ;)

BMW - Beroende Med Wilja
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Blomlådor kan placeras och är väldigt effektivt annars. Det kräver dock säkert tillstånd.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Har ni sett fartguppet Håkan gör i Sunes sommar?
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Hans beteende kanske räddar livet på ungarna.
Om de inte lär sig att se sig för eller leka på allmän väg kommer de snart att råka illa ut när de hoppar hage ute på landsvägen.

Så prata lite med gubben och uppfostra barnen är mitt tips...
Jag brukar inte kommentera den här typen av diskussioner men idag kan jag inte låta bli - det är rent skrämmande hur många annars vettiga forummedlemmar som här tycker det är helt rätt att ta lagen i egna händer genom att presentera föraren med hinder i form av diverse barnvagnar, bollar och trehjulingar... det kan sluta riktigt illa.

Whatever happened to common sense? Ta en diskussion med föraren och säg att ni är måna om era barn och att han bör visa sig bättre än de som kör fort utanför hans hus, men att ni självklart skall tänka på att köra lugnt förbi honom i fortsättningen och ber om ursäkt ifall det hänt någon gång.

Ilska föder ilska. Underskatta inte en vänlig diskussion för att gå till botten med problemet.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
E38B12: som trådskaparen skriver i första inlägget:
"Efter en konfrontation med honom tillsammans med mina grannar gör han detta medvetet för att ”…boende i vårt område kör vårdslöst utanför hans hus”. Dvs öga för öga – tand för tand."

Dom har försökt men detta har tydligen inte hjälpt. Har föraren en skruv lös lär "common sense" knappt finnas i hans vokabulär. Då är det svårt att använda det mot honom.
Sen håller jag med dig, det är lätt att sjunka till lagd nivå, i detta fall förarens, därav förslag på dramatiska metoder.
På en framtida sida 10 kommer någon föreslå granatgevär och på sidan 100 är det atombomb som gäller...
Krig har startats pga att alla lägger sig på lagd nivå istället för att höja.

En filmkamera är lättvindigt och finurligt. Tror det ger rätt effekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.