|
Sida 8 av 8
|
|
|---|---|
|
Jepp det var det jag menade. Om man "saknar " den hårda RFT-stommen så blir det sämre styrkänsla. Vinterdäcket nu är så klart väldigt mjukt så så illa blir det ju inte med vanliga sommardäck. Men om det ens går åt det hållet så kommer jag bli mycket missnöjd. Så RFT för min del |
|
|
Man ska nog vara försiktig att generalisera. Att dra alla RFT däck över en kam blir inte rätt. Däcktillverkarna försöker så dom skiter knäck för att få RFT däcken tillräckligt bra. Men man kan ha delade meningar om huruvida de lyckas. Hjulen blir förskräckligt tunga, 22-23 kilo väger mina original 17" hjul. Vilket är minst 3 kg för mycket. Tunga hjul är ett av det allra bästa sätten att fördärva vägegenskaper och grepp på en bil. Generellt sett är många 17" däck idag att anse som komfort däck, för 10-12 år sedan vart de flesta 17" hjul ganska sport orienterade, därav bör man välja ett sport däck om man vill ha dessa egenskaper. Att byta mina Pirelli P-Zero RFT mot tex. Pirelli Cintauro P7 eller Michelin Premacy HP då kommer jag uppleva dem som mjukare och trista, eftersom de är att betrakta som komfort alternativ. Men P-Zero utan RFT eller tom. P-Zero Nero eller Rosso då lär man inte bli besviken. Eller för den delen Michelin Pilot Sport 3 Jag kommer troligen köpa lättare fälgar och sport 17" hjul när det är dags att byta. Ang. mina Dubbade vinterhjul (Pirelli Winter Carving Edge) så är dom helt normala nu. Heeeeeelt sjukt vilken skillnad det är alltså. Från att inte gått att aktivera farthållaren i uppförslut på 6an torr asfalt Till att det kräver illdåd på lägre växlar för att antispinn lampan ens ska glimma till. Numera nöjd Pirelli och BMW ägare :) |
|
|
Rft, ett återkommande tema :) Dessutom sommardäck i en tråd om vinterdäck. Jag har hittils erfarenhet med 5 uppsättningar sommardäck på min etta. På typ 5000 sommarmil. Klart att stommen påverkar styrkänsla. Därför ska man välja XL däck som har lite hårdare stomme. Hade Cinturato P7 icke-rft icke-XL som var i särklass bekvämast och tystast, men saknade nästan helt styrkänsla jämfört med ett XL icke-rft sportdäck. Det som också påverkar mycket, är hjulinställningar. Har man icke-rft är det bra om man har mesta camber och spår som toleranserna tillåter. Dagens sommaruppsättning är vassa Yokohama nästan R-däck (AD08 225/45R17 runtom), relativt tysta, men stumma och med massor med styrkänsla och mycket torrgrepp. Till nästa däck funderar jag på Primacy HP. Slitstarka och det kan vara kul med inte allt för mycket grepp det också, de har gått ner i pris också, i början var de svindyra... |
|
| Har nu kört med däcken både på is och snö och kan säga att jag är sjukt nöjd. Är långt mer nöjd än med gamla bilen med Hakka dubb! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.