|
Sida 1 av 8
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Jag då, om allt går som det ska, kommer jag äntligen bli ägare av en fin vit BMW 135ia Coupé. Det ingår standard 18" fälgar som jag gärna skulle vilja byta ut egentligen så min tanke initialt var att köpa vinterdäck till dom fälgarna och sedan köpa nya 18" sommarfälgar som jag tycker bättre om. Med 18" vinterfälgar blir väl lite väl mycket bambi på hal is, speciellt med bakhjulsdrift och 300 pållar under huven eller vad säger ni? Då är det kanske bättre, om än tråkigare, att köpa några lite billigare 17" vinterfälgar med dubbdäck? Är det någon som har tips på schyssta fälgar och däck som passar 135ia bra så hojta gärna till! | |
| Jag har en känsla av att det enbart är BMW original 17" fälgar som passar pga bromsokens utformning och storlek. | |
| humm ok. Då stämmer det alltså inte när man skriver in regnummer på diverse däcksäljarsiter och får upp rekommendationer i sådana fall. | |
|
Ja, 17-tum är det minsta som funkar 135:an. Däcksajterna verkar inte ha nån bra koll på 135:an, man får samma rekommendationer som till en 116... Jag körde med 18-tums vinterdäck på min 135:a förra vintern, det funkade hur bra som helst. Första vintern så körde jag med bmw:s originalvinterhjul med 17-tums dubfria runflats, dom var helt livsfarliga och gav absolut noll fäste oavsett underlag - undvik!!! Nä, kräng på bra vinterdäck på originalfälgarna och köp nåt roligare till våren istället! |
|
|
Ah ok! Det skiljer dock en del i pris på 17 och 18 tums vinterdäck såg jag, humm. Hur vet man hur breda däck man ska ha och vad som passar en viss fälg? På däck står det ju bara tex 225/45-17". Ingenting om hur breda dom är? Det är något jag aldrig fattat :) Man vill ju inte beställa fel! |
|
|
På grund av större bromsar är minsta fälgstorleken på en 135a 17". Kör med Hakkapeliitta R 205/50-17 på 7x17" fram och 225/45-17 på 8x17" Bak. Icke BMW fälgar. Stabiliteten är jätte bra inte alls svampiga, greppförmågan likaså. Det enda som inte är bra är att antisladdslampan blinkar frenetiskt om man inte är försiktig med gasen. Kan säga att det tog ett bra tag att hitta fälgar med ET-mått och fälgbredd som jag kunde acceptera. Beställdes från Italien via en däckfirma här i Sverige. Jag kan ha en vinteruppsättning till salu i höst men det beror på hur jag säljer min bil. |
|
| Vilka ET-mått ska man ha? Jag vet inte ens vad det är :) så om du eller någon vänlig själ ville berätta vad det ska vara för specifikationer på däcken (dubb, ej rtf) samt på fälgarna (17") så vore jag jättetacksam! | |
|
ET-mått anger avståndet mellan fälgens centrum och fälgens nav (anläggningsyta mot bromsskivan). Ett stort ET betyder att fälgens nav hamnar längre bort från fälgens centrum och därmed flyttar fälgen djupare in i hjulhuset. För litet ET är det omvända. Man kan säga så här, har du för stort ET riskerar man att hjulet tar i olika hljulupphängningsdelar samt bromsar och om du har för litet ET riskerar man att hjulet tar i hjulhuskanten. För min del vill jag helst inte avvika allt för mycket från originalet. Det räcker att titta enbart på ET-mått under förutsättning att fälgen du tänker välja har samma bredd som originalfäljen. Om den nya fälgens bredd skiljer sig måste man räkna om och ta hänsyn till den nya bredden. Mina vinterfälgar är en halv tum smalare än original och har ET40 både fram och bak. |
|
|
Kan rekommendera fälgar 7x17" et40 till 47 med däck 205/50R17. Bredare är oftast inte bättre, större fälgar ger mindre komfort på vinterväglag. De flesta jag ser har BMW style 141 som även jag har, de är lättskötta för vintern och hyfsat snygga. Klart, 18" funkar ju också, flera här som har, då har du kvar original dimensioner. Däck: dubbat Hakka 7 däck är dyrare men bäst... Odubbat: Continental Viking Contact 5, Hakka R är bra. Särskilt på en 135i skulle jag satsa på bästa däcken. Absolut med 18". Undvik runflat vinterdäck avsedd för kontinenten som BMW har levererat (förr?), de är nästan som sommardäck på blankis... |
|
|
Ja det lutar nog åt 17" iom att 18" däcken är så pass mycket dyrare per styck och ifall vi ska köpa vinterfälgar så känns det också som att man kan snåla in lite mera än om man ska köpa nya 18-19" sommarfälgar också! Så 7*17" (vad står eg. 7:an för?) et40-47 med däck 205/50 R17 alltså! Är det runt om? Jag tänker på att original sitter ju bredare däck bak, men det är kanske inget måste då mao på vintersulorna? Det lutar nog också åt att köpa några hyffsat enkelrengjorda fälgar som ni nämner, med all slask och snö. Då blir det "bara" till att hitta något ställe som har hakka 7 (som jag kör med idag på saaben och är nöjd med) och hyffsad fälg. Vill köpa hela paketet på samma ställe. Har försökt få däck monterade på fälg innan men det var ju omöjligt ifall man inte köpte däck och fälg på samma ställe verkade det som :/ |
|
|
(7x17")7an är bredden på fälgen. Enligt däckbrickan vid förardörren så kan du ha 205/50-17 runtom eller 205/50-17 Fram och 225/45-17 Bak. Som jag skrev i tidigare inlägg kör jag med olika breddar och det är på grund av att den smala 7" fälgen bak hamnar för långt in i hjulhuset och det ser konstigt ut, tycker jag. Om det inte spelar någon roll för din del så 205/50-17 runt om är helt OK. |
|
| Ah ok, tack Hofeistos! Om det ser lite märkligt ut så är det ju nog bättre att köra med lite bredare däck bak då. Då blir det också två olika bredd på fälgen antar jag? 7,5 eller 8 bak kanske? | |
| Oupps du skrev ju 8" i inlägget där uppe, missade det! | |
| Hofeistos: Får man fråga dig vad det är för fälgar du har? Jag har kollat runt lite och det verkar, som du säger, vara svårt att få tag i rätt dimensioner på fälgarna ifall man nu vill ha bredare bak så det ser bra ut. | |
|
FRAM: Etabeta Tettsut Bright Silver 7x17 5/120 ET40 CB72,6 BAK: Etabeta Tettsut Bright Silver 8x17 5/120 ET40 CB72,6 Om du kan tänka dig ett begagnat uppsättning(en säsong) kan du skicka mig ett PM. |
|
| Kom ihåg att en viktig fördel med att ha samma fälgbredd fram/bak är att du kan skifta däcken fram/bak mellan vintrarna och jämna ut slitaget. Annars hamnar du i situationen att bakdäcken (nästan) är slut och framdäcken är bra, och det är ingen bra kombination på vintern (eller sommaren för den delen). Om utseendet är så viktig, så kan du ha spacers bak, 5mm på ET 40 eller 12mm på ET47. Men har sett flera 135i med 7x17 et 47 bak, det ser kanske inte sportig ut med värsta "stance" men konstigt är det inte då många bilar ser ut sådär... | |
| Jag har försökt hitta en bild på en 135:a med samma dimensioner fram som bak men det är svårt! Vore intressant att se hur det ser ut. Det behöver ju inte se "supersportigt" ut på vintern. Bara det inte ser helt udda ut, men så är då kanske inte fallet. | |
|
Här är två gamla bilder som jag hittade på min 135:a med vinterhjulen på. Detta är BMW styling 182 med samma dimension (18x7.5" ET47) bak och fram. Tycker själv att det hade varit snyggare med spacers ut där bak, ser lite mesigt ut bak. Länk Länk |
|
| Handlar inte spacers om att hjulet kommer längre ut ifrån hjulhuset? Jag tycker bakdäcket ser mindre ut, eller är det en synvilla? | |
|
Det är just därför man vill trycka ut bakhjulen lite! Det är samma dimension på alla däck och hjul, men skärmarna bak är lite bredare vilket gör att hjulet hamnar lite längre in. Rent estetiskt är det inte optimalt, men ur väghållningssynpunkt så skall det vara bättre att köra samma dimension runt om. |
|
|
Det blev köp av en fin vit 135:a Coupé igår! Asfaltstänk och stenskott på hemvägen dock då vi hamnade vid värsta krigszonen till väg på e22:an! Helt galet att dom får hålla på så utan att platta till asfaltstenen eller ens varna om det, sänkt hastighet eller någonting! Får se om det blir omlackering eller hur vi löser det på bästa sätt! Nöjd är jag i alla fall, vilken bil! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.