AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
20.982

Vinterdäck till 135ia

Sida 7 av 8
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Johisco: Ok jag missade om du skrivit det innan. Då är det kört även med RFT dubbdäck. Blir till att köra RFT dubblöst och gärna centraleuropeiskt antar jag men det vette tusan om jag gör frivilligt "bara" för att komma runt en konstruktionsmiss.
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Intressant att även RFT däck visar på detta problem.

Jag provade med olika däck tryck härom kvällen.

Egentligen vart jag ute efter att Resetta Däcktrycks kontrollen med "Små" bakhjul för att se om systemet sen tillät mer "slir".

Så jag gav mig ut och resettade med endast 1,4 bar i båda bakhjulen, för att sen öka till 2,8 som jag hade tidigare.

Döm om min förvåning, tolerantast mot acc vart bilen med 1,4 Bar i bakhjulen, före eller efter "reset" verkade inte spela någon roll alls, inte heller sen med 2,8 bar i bakhjulen.

Det gick knappt att provocera fram en urkoppling av farthållaren med 1,4.
Man fick köra slalom under acceleration, för att det skulle uppstå.
Antagligen gjorde den ökade kontaktytan mot asfalten nytta.

Så nu har jag ca. 2 bar istället för 2,8 och det känns faktiskt något bättre.
Även om jag anser att 2,8 är mer "rätt" för ett 205/55-16.
Så jag lär behöva öka trycket igen för att få rätt slitagebild.

Intressant är att ingen gång under dessa övningar utlöstes Däcktrycks varningen, trots att däckprofilen vart ca. 10mm lägre.
Bilen vart ej heller så instabil som jag trodde den skulle vara på 1,4 bar.

Bäst att nämna, detta gjordes på gles trafikerad landsväg och under stor försiktighet, 1,4 bar är inget jag brukar prova.

/ Daniel

Vinterdäck, speciellt dubbdäck, blir mer stabila då lufttrycket minskas.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Ifall det blinkar alldeles för frenetiskt så ska jag helt klart testa att sänka däcktrycket till 2 bar. Har du det runtom då daniel-635?
Synd bara om däcken slits ut allför snabbt, men å andra sidan måste man ju kunna ta sig fram.
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Jag har inte sänkt trycket fram ännu utan kör med 2,8 fram och 2,0 bak.
Men jag ska långköra lite i helgen så det får bli 2,2 runt om för att testa.

Du har ju 17" men prova och sänk till 2,0 eller 2,2 och se vad som händer.
Annars vill iallafall jag egentligen ha minst 2,5 i 17"

Blinkandet kan vara OK tycker mest det är irriterande med att farthållaren inte gick att använda.

/ Daniel
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag bryr mig inte om det blinkar alls. Farthållaren är ju irriterande att den inte går att använda men inte heller det är väl någon "dealbreaker". Det jag dom verkligen stör mig på och anser vara en fara är att jag kan ju inte accelerera bilen och knappt hålla hastigheten i en svag backe i 110 km/h för att all kraft stryps. Detta alltså även om jag plattar gaspedalen. Att köra om bilar är ju inte ens att tänka på ...
Men jag ska testa att sänka lite ytterligare. Ligger på runt 2,5 nu.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag körde bilen lite längre igår och då med DTC ikopplat (knappen intryckt en gång alltså) och det gick då klart bättre att köra utan att motorkraften ströps! Vi får väl se hur det blir när snön/isen kommer men det gick klart bättre att köra nu känner jag.
Känslan är fortfarande noll och det är väldigt svajjigt och oroligt att köra men nu kunde jag i alla fall hålla vanlig motorvägshastighet :)
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Min blir sakta bättre alltefter milen rullar på.

Men man märker tydligt att systemet ökar känsligheten allteftersom farten ökar. (Självklart)

På de 3an skjuter det på ganska bra, men så fort man kommer över 100 km/h blir det känsligt, speciellt om man kombinerar det med lite sidokrafter.

Eftersom det hämmar påtagligt på min 177hp 120d förstår jag hur det känns i en 135a.

Sämsta läget nu i helgen vart ett par motorvägs påfarter.
ca. 100 Km/h torr asfalt och sväng kombinerat med acceleration.
Där tycker jag systemet vart överbeskyddande.

Annars vart det bara urkopplad farthållare ett par ggr, som kändes omotiverade.
Några av gångerna som den kopplade ur, kändes motiverade faktiskt.

För bilen är ju totalt sett inte alls så stabil med vinterdäck på.

Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Nej det känns som att om man bara kan ta sig fram med bilen i vinter utan att krocka eller fastna i diverse backar osv så är man "nöjd" :)
e3
16
e30320
BMW 320iM coupè -90
Agathorn: 225(Bredden på däcket i millimeter,22,5cm)/45(profil(fälgkant till däckets slitbana) i % av bredden-17(storlek på fälgen)
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Det blir bättre och bättre... även om jag aldrig upplevde min bil fullt så nervös som ni tycks göra... mot slutet innan jag lade på sommardäcken igen så gick det att göra fullgas acc genom 2:an-3:an utan det minsta lilla blink från antispin... men det är vinterdäck och inte sommardäck... det är en stor skillnad i deras konstruktion och det får man aldrig glömma... och anpassa körningen därefter...
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Idag åkte vinterhjulen på. Goodyear Ultragrip Ice+ 205/50/17 på originalfälg. Lätt nervös för hur de skulle kännas körde jag ut från verkstaden och blev glatt överraskad! Första gången jag byter till vinterdäck och åker tystare och mer komfortabelt :)

Har ingen aning om hur de beter sig i snön ännu då det är typ 2 plus i stockholm just nu men jag är sjukt glad över hur de känns på barmark. Sist jag bytte till nya vinterdäck så kändes det (som jag skrev om tidigare) som om jag åkte på insåpade däck för att de var så jäkla hala på asfalten men nu finns inget sånt alls, - sjukt nöjd!
Låter bra. Och visst fick dem bra betyg som nordisk vinterdäck med, eller är jag ute på hal is nu ? ;)
ro
133
roblon
320dT M -06
Jag skaffade nya Goodyear Ultragrip Ice+ 205/55-16 (ej RFT) på eftermaknadsfälgar med ET43. Köpte dem ganska tidigt i höstas, och har varit lite orolig efter att läst om problemen som en del har drabbats av.

Jag har nu kört på dem i snart två veckor och är än så länge nöjd. Jag har inte alls de problem med överkänslighet på antispinn/antisladd som verkar vara vanligt. Visst, vid fullgas så har antispinn gripit in och strypt, men inte annars. Bilen går stabilt och jag har heller inga problem med att farthållaren slår ifrån.

Enda negativa är ju att styrningens skärpa effektivt maskeras av mjukheten i däcken, men nåt annat hade jag inte väntat mig heller. Styrningen känns ändå helt ok, mer som vilken "normal" bil som helst.
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
:) Jo jag tror de fick bra betyg. RFT är fan ett djävulens påfund. Stenhårda och väsnas, blir till att byta sommardäck också.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag är faktiskt helnöjd med mina Bridgestone Potenza RE050 RFT sommardäck. Visst är dom stötiga men dom är sjukt direktstyrda och man känner verkligen att man har kontroll över bilen och inte tvärtom.
Sedan att vi åkte på en stor skruv rakt in i däcket så det lös att vi hade punktering på displayen men att vi inte ens märkte det gör att vi kommer fortsätta köra med RFT, i alla fall på sommardäcken. Men visst är dom dyra, tunga och väsnas :)
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Jag var nöjd med mina tills jag bytte till friktionsfritt utan RFT. Om vinterdäcken är så tysta och smidiga i jämförelse med sommardäcken hur är då inte ett par sommardäck utan RFT..?? Sommardäck utan RFT lär ju även vara vassare rent körmässigt.

Det kändes ju nästan som att byta från dubbdäck till sommardäck ur ljud/komfort-hänseende.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag reagerade mera att styrkänslan blev helt och hållet 0, jag kände mig som en fara i trafiken dom först 50 milen med däcken.
Så hur mycket kör/styrkänsla försvinner då med sommardäck utan RFT tänkte jag. Jag har inte råd att chansa för att tvingas köpa en ny uppsättning däck helt enkelt.
Jag har läst här på forumet om någon/några som bytt ifrån RFT till vanliga och upplevt en sämre styrkänsla. Vanligtvis är det väl tvärtom men jag vill inte chansa.
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Det har inget att göra med att du inte har RFT. Du får ju knappast bättre styrkänsla med ett RFT, - tvärtom. Däremot har den dåliga styrkänslan att göra med dubbarna. Du har ett nytt dubbdäck och bilen "står" på de nya dubbarna som flexar i både sidled samt framåt/bakåt och de utstickande dubbarna är dessutom hala mot asfalten.
Jag tro att du får bättre styrkänsla med RTF däck genom att stommen är hårdare på RTF däcket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.