|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
|
Låter verkligen märkligt att de är på detta sätt som du förklarar måste jag säga. Känns ju lite sådär att man inte ska kunna köpa ett av de bästa dubbdäcken på marknade och sedan inte kunna köra normalt med sin bil..... Så ett besök på BMW ha de jag börjat med och se vad man säger där i alla fall. Kanske de finns någon Uppdatering av mjukvaran som kan lösa problemet med antispinnsystemet. |
|
|
Ja jag skulle ju kunna köpa att antispinnen går igång när jag gasar lite mera, säg 75 %. Men inte när jag bara försöker hålla hastigheten i en uppförsbacke :( Jepp det får nog bli ett samtal till BMW. |
|
|
Jag vet inte om jag ska bli glad då jag inte är ensam ? Eller om jag ska gråta över hur illa det är ? Jag har en 120d M-Sport och bytte för förra veckan till vinterdäck. Pirelli Winter Carving Edge 205/55-16 Dubbdäck och Ej RFT. Nu är dom fortfarande MYCKET färska, ca. 30 mil och tillverkade V38 2011. Men det är ILLA alltså, bilen är ganska vinglig, men det kan man vänja sig om än motvilligt till, värre är Antispinn ingreppen ! Körde för första gången i regn nu i helgen, och herregud, vad ska jag säga. Det gick inte att koppla in farthållaren på plan väg i 110 Kmh för den kopplade ur igen för att det "slirade". Åkte från Jönköping på RV40 mot Göteborg, och i det starka uppförslutet blinkade Antisladd lampan närmast hela tiden. 90 Kmh och helt vanlig körning. Visst det vart säkert snorigt på asfalten av salt och Diesel avgaser från lastbilar, men trots allt vart det +9 grader ute... Tilläggas kan att mina tidigare vinterdäck på min förra BMW 316 Compact också var Pirelli Winter Carving, men då utan namnet "EDGE" Dom ser identiska ut, dessa fungerade mycket bra, och gjorde att jag köpte dem igen. Jag tror och hoppas att dom blir bättre när dom gått några mil, för som det är nu är det rent löjligt. Lycka till antispinn broder ! / Daniel |
|
|
Agathorn: Har du BMW original fälgar? Om du har fälgar med för 1-serien felaktigt ET bidrar det till sämre vägegenskaper. Sen vill jag minnas att du har olika däckdimensioner fram och bak vilket också ger sämre stabilitet för vinterdäck då de är mycket mjukare än sommardäck. Tror även jag nämnde detta med blandade däckdimensioner i början av denna tråd. |
|
|
Nej AEZ yacht fälgar. Jag har sett flera som haft exakt dom till BMW 135. 225or bak och 205 fram. Visst blir det väl någon liten skillnad än 205 runt om men knappast så det spelar SÅ stor roll. Och att antispinnen går igång så man inte kan hålla hastigheten ens är ju inget annat än skandal. Det är bevisligen inget fel med mina däck då andra är drabbade också |
|
|
Det var illa i början med friktionsdäck, har svårt att tro att det kan vara så mycket sämre med dubbdäck. Men som sagt, det blev betydligt bättre efter inkörning. Vågar du köra med DTC? Det är ju annars klart lösningen, i hög fart och utan rattrörelse är den fortfarande väldigt snabbt att ingripa om kursavvikelser förekommer eller om du nödbromsar, i övrigt tillåter den mera sladd inkl. lite spinnande hjul vid acc... |
|
| Nja jag vill väl helst ha på antispinn/sladd, speciellt på vintern. Sedan är sambon lite mera osäker och hon ska ha på alla hjälpsystem som finns! | |
|
Olika breda däck eller fälgar med "Fel" ET kan definitivt förändra eller i värsta fall fördärva vägegenskaperna på en bil. Men om man kör i 90 kmh RAKT på en plan väg och kopplar in farthållaren på 105, och den genast kopplar ur igen, har det inte med detta att göra. Utan enbart med att bilen detekterar hastighets skillnad mellan hjulaxlarna. Och man kan ju undra hur känsligt det behöver vara ? Som sagt tror jag att det kommer att bli bättre när däcken fått lite fler mil. Jag pratade även med en bekant, som har en 118d -08 och nya Hakka R Dubbfria, och han hade liknande symptom. Jag har inga betänkligheter att köra bilen på DTC läge eller helt utan Strypkoppel. Men det ska ju inte behövas. / Daniel |
|
|
Jag förstår. Kan säga att jag kör med dtc hela tiden* numera och uppskattar den som en riktig antisladd. För min körning fattar den när man *kör* och vill ha lite frihet, eller när det är nödläge och bilen ska rättas upp snarast. Man kan testa på en öde parkering. Sen finns en annan säkerhetsåtgärd som många missar: man kan gå en kurs i hur man kör säkert på halt underlag och lär sig hantera olika situationer. Att ge sig ut och lägga sin trygghet HELT i bilens säkerhetssystem är lite av en falsk trygghet. * Det är bara när jag ska uppför en isig backa att jag har allt inkopplat och kör plattan i mattan :) |
|
|
Jag kör på originalfälgar och fann ingen annan lösning än att sätta på RFT däck... 1 serien och 5 serien påstås vara de känsligaste. # serien verkar gå att köra på "vanliga" vinterdäck. Min däckhandlare fick ett utskick från BMW att de inte får montera icke RFT på just BMW som är originalutrustade med sådana för ett tag sedan. Gissar att vi får leva med RFT... jag har fö min bil på gummiverkstaden just nu då jag fick punka i torsdags och ett nytt RFT däck måste ta sig till Norrland. Så jag har en hyrbil just nu... tur att assistansen finns... och andra försäkringar med för den delen. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| Min handlare rekommenderade icke RFT | |
|
Det verkar ju vara en märklig rekommendation med tanke på att alla dom som har värst problem med både antispinn och vinglig bil verkar köra på icke rft! Med RFT verkar det bara vara problem första tiden vid acceleration. Sista tiden ja hade "dieseldoris" så hade jag lågprofils vinterdäck och då försvann nästan allt med dom där problemen. Tror det var 205/45 r17 RFT dubbfria märket nokian Hakka, dom funkade alltså till 100%! |
|
|
Ja det lutar ju åt att köpa RFT däck nästa uppsättning, men med tanke på hur lite vi kör så blir ju det först om 3 år eller kanske ännu senare :/ Även om man inte vill det så blir det kanske till att köra med DTC i vinter, om det nu blir så illa att motorn stryper all effekt. Inte skoj om jag eller sambon smäller bilen bara pga att man tvingades stänga av säkerhetssystem i bilen. |
|
|
Nej man önskar verkligen inte att man krockar. Dock har man inte alls stänger av säkerhetssystem när man kör med DTC! Enligt BMW är DTC en antisladd som tillåttar sportig körning samt körning i svårare vintriga omständigheter. Det är bara, som med alla system, att jag anser att man måste känna av lite först hur den fungerar innan man ger sig ut och tror saker som inte stämmer. |
|
| Aha okej, då är det kanske inte så "farligt" som jag föreställer mig. Jag ska testa det nästa gång jag kör och se om antispinnlampan fortfarande får spelet eller om det blir bättre! | |
| Jag kör för det mästa med DTC aktiverat | |
|
Oavsett om de går bra eller inte att köra med DTC så känns de onekligen märkligat att man inte ska kunna köpa vinterdäck och "bara" köra som vilken Svensson som helst kan jag tycka i alla fall. Om de är så viktigt gällande just vinterdäcken så borde de ju stå något om de i handboken tex. Finns de någon som ställt frågan till BMW och fått ett bra svar på detta problem? |
|
|
Ja jag blev verkligen negativt överraskad och är fortfarande helt förbryllad över hur det kan vara så här på en premiumbil ifrån 2008. Jag har iofs inte lusläst handboken men å andra sidan har jag inte hört någon här på forumet som uppmärksammat att det står något nämnt där. Men jag ska kolla där, om inte annat så för att stilla nyfikenheten. Jag ringde BMW i Karlskrona nu och han sa att däcken är för mjuka helt enkelt och att "det blir så då". BMW själva rekommenderar Hakka 5 RFT däck sa han. Jag påpekade då att det är ju väldigt snarlika där som jag har med skillnaden att dom kanske är lite hårdare pga RFT:n då, men SÅ stor skillnad kan det ju inte vara. Men han kommenterade inte ens det. Å andra sidan sa han att jag ska ha 16" däck på min bil vilket jag inte ens får på så jag vet inte hur påläst han var. Han ändrade sig iofs sedan när jag sa att 17" är minsta som går på. Han tyckte jag skulle köra med centraleuropeiska däck men det sa jag att jag inte är direkt sugen på i vårt nordiska klimat. Jag sa att BMW måste nästan vara rätt ensamma på marknaden om att inte kunna använda vanliga dubbdäck ... Så nej någon hjälp/erkännande ifrån BMW i frågan är nog kört. Det var iofs väntat ... |
|
| Förtydligande: Han sa att BMW rekommenderar centraleuropeiska däck och sedan kollade han upp att det går bra med hakka 5 RFT ifrån rekommendation ifrån BMW. Han ville ha ryggen fri med hans kommentar "Om du beställt ifrån oss..." | |
|
Verkar inte som en del läser ordentligt... Jag hade Hakka RFT på min 3-serie med 170 hästar bensin. Kunde inte hålla igång farthållaren i 120 ens.. Och då är det NOLL acc. i den bilen! Så fort farthållaren gasade blinkade antispinnen trots 120 km/h... Jag hade Hakka 5 RFT. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.