AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
20.981

Vinterdäck till 135ia

Sida 5 av 8
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Läs min blogg på www.hakkapedia.se

Provade med icke RFT hakka 7 först men det var bara att byta till RFT. Bilen var som en orm på vägen med icke RFT.

----
Magnus M, BMWcs NORD 4047
----
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Fick du byta däck gratis? Något som Nokian stod för?
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag vet inte var jag hittar din blog.

Jag var hos Robbans däck i Ronneby där vi precis köpt däcken men han kunde inget göra sa han. Han ville inte heller provköra bilen. Vi fick klaga själva hos Nokian sa han.
Provade lite mera att göra ett vanligt filbyte i 80 km/h och det kändes ärligt talat faligt. Har dock inte råd med nya däck.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Länk

Vet inte hur vi gör med felköpet... jag har haft samma gummiverkstad i över 20 år så jag tror säkert vi kommer överens.
Däcken som sitter på just nu fick jag gratis av Nokian! Man skall inte klaga! :-)

----
----
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Satte du på Hakka 7 rft däck sedan? Var det ett tryggare val/bättre alternativ? Jag har kontaktat Nokian på egen hand och funderar på om man ska köra rft istället ifall dom går med på att byta till sådana.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Jo det blev Hakka 7 RFT.... Har redan ca 350mil på dem och de känns väl inte som sommardäck men ändå betydligt bättre än "mjukisarna"!

----
----
Visa användare
98
Zizou
Audi Q7 TDI -07
Honda Civic DTEC -14
Trist att höra att dina vinterdäck in blev bra. Mina Nokian WRG2 (205/55-16 icke RFT) fungerar bra måste jag säga, absolut inte som sommardäcken såklart men helt klart vad man kan förvänta sig.
Men jag vart lite orolig när jag satte på dem nu nyligen. När jag körde så känndes det väldigt svampigt och ostabilt i lite högre farter. Men efter att fyllt på däcken från ca 2.1bar till ca 2,8 så blev de betydligt mycket bätte.

Hoppas att de löser sig. Jag ska kolla med min däckgubbe som säljer just Nokian och se vad han säger.

Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
WRG2 är sydeuropeiskt däck va? Dom är nog lite hårdare kan jag tänka mig.
Vi pumpade våra vinterdäck till 3 bar men det blev ingen bättring tyvärr.
Får se om Nokian vill fixa så vi köper RFT däcken istället om du upplever dom som bättre!
Agatorn: har du försökt med LÄGRE tryck fram som jag föreslog? Typ 3 bar bak och 2,5 fram? Som sagt, bilen är gjord för att ha mindre tryck fram och om du inte gör det kan bilen kännas ostadig.
Många som upplever bilen som ostadig och har gjort en fyrhjulsinställning har fått ordning på det, ganska vanligt på våra bilar att bakre hjulen har för lite spår (toe) och det känns tydligare på mjuka däck. Jag kan ge hela tekniska förklaringen om ni önskar det.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Nej men jag ska testa lägre däcktryck fram.
Hjulinställning är gjord i somras med sommardäcken. Då var det för mycket negativ camber som korrigerades
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Pallade inte med dubbdäck så det blev Goodyear Ultragrip Ice+ på BMW originalfälgar. 205/50/17 på Style 256. Kom att tänka på att det är aldrig is som varit problemet de två senaste vintrarna utan jag har kört fast i snö, - vilket ett dubbfritt klarar lika bra som ett dubbat.
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Agathorn,

Jag fick samma chock första gången jag åkte på mina Nokian Hakka dubbade RFT. Bilen gungade fram och den kändes galet hal och sladdig. Körde ändå två säsonger och tyckte aldrig jag hade något problem exempelvis nu i vintras. Visst, alltid jobbigt att gå från sommardäck till vinterdäck men det verkar som helt nya beter sig väldigt konstigt i början.
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Det var alltså så illa i början att jag ringde däckverkstaden och BMW och klagade... Men som sagt, det blev kanon sen.
Agathorn: Använd det däcktryck som står på dörrstolpen. Att ha 3bar i ett par dubbdäck är meningslöst då det gör bilen mer instabil. Vinterdäck kräver lägre däcktryck för att ge stabilitet. Anledningen till detta är att ju mer du höjer trycket desto mindre kontakt får däckets slitbana med vägen.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Ja jag ska testa att sänka däcktrycket. Vi provade ju först med det trycket som däckfirman hade pumpat i och det var runt 3 bar, en bit över 3 bar på bakdäcken till och med.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Vi ställde in 2,7 bak (det var det redan sedan vår tidigare justering) och sänkte lite till 2,5 fram. Men det känns likadant i bilen.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Johisco: Jag håller tummarna att däcken kommer bli bättre efter ett tag. Då varken Nokian eller däckverkstan verkar vilja hjälpa mig.
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Ja jag tror verkligen det. Mina tycket jag inte gick att åka på först, jag var chockad som sagt.. Men det var RFT dubb.

Är nu själv förberedd på en chock när jag får mina nya vinterdäck nästa vecka...
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag visste ju om detta med att antispinnen går igång en del med vinterdäck eftersom dom är mjukare och BMW har "felkalibrerat" bilarna (man kan ju inte tolka det som annat eftersom andra bilar klarar av att ha både vinterdäck och sommardäck utan sådana här problem).
Men jag trodde inte att det var så illa. Vi körde i helgen och det var lite blött på vägen, inget regn utan bara blött/fuktigt. Antispinnlampan går igång mer eller mindre vid allra minsta gaspådrag, i en uppförsbacke på motorvägen så gick den igång bara jag skulle hålla hastigheten vid 110 km/h, jag fick alltså kämpa för att "ta mig uppför" backen. Är det verkligen så här illa för er andra med dubbdäck på 1-serien?
Sambon körde senare på dagen ensam och hon skulle köra om någon (även detta på motorväg vid lite fuktigt klimat) och hon sa att det tog lååång tid pga antispinnen som inte ville släppa utan ströp effekten.

Jag resettade däcktryckskontrollen vid en bussficka och accelererade direkt ut på motorvägen upp tilll 100 hm/h, men det blev ingen skillnad ifrån innan.
2,7 bar bak i däcken och 2,5 bar fram.
Eftersom detta fenomenet väl inte har något att göra med att dubbarna inte är inkörda ännu så antar jag att det inte blir bättre framöver heller? Ev. när det blir lite kallare ?

Jag förstår inte hur man kan producera en bil som inte klarar av att köra med helt vanliga vinterdäck på flera fronter (osäkert väguppträdande och nu detta med antispinn). Det känns ju som att jag kommer fastna i vinter i varje litet uppförslut, även på helt vanlig väg ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.