AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
20.984

Vinterdäck till 135ia

Sida 3 av 8
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Har du bredare bak för utseendets skull?

Nej ingen köper nog en 135:a för att det är så bra vinteregenskaper. Då köper man nog en subaru 4X4 eller liknande.
Im
12
ImolaM5
135i Coupé -08
525i sedan -00
530i touring -01
Japp, bara fåfänga.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Får man fråga vad du kör med för däck och om du är nöjd med dom?
Kollade upp Bridgestone dubbdäck med fyrkantiga dubb. TV säger att de funkar jättebra på is och snö men ligger efter på barmark. Ett däck mest lämpad för norra Sverige verkar som...
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jepp Onehp det är den uppfattningen jag också fått av recensionerna på nätet. Och barmark är det ju en hel del av här nere, även om dom säger att det ska bli vargavinter i år igen.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Den lokala handlaren föreslog t.ex. denna fälgen som jag också tycker ser bra ut och verkar ha en lättvättad yta. Men passar den verkligen bra på måttmässigt?
AEZ Yacht 7.5x17 5/120 ET35 B72.6

Dels så är de 7,5 tum bred och har et35. Visst om han säger att den passar så får man väl lita på det men jag blev ändå lite fundersam.
c4
79
c418krk
430d Gran Coupe -15
Agathorn:

Jag har såna till salu, et 46 fram och et 35 bak passar bättre än et 35 runt om.
Länk

// Christopher
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
c418krk: Jag visste inte den fälgen fanns i olika et-mått i 17" . Står inget om det på oclbrorssons t.ex.

intressant erbjudande men du bor 60 mil ifrån mig samt så är jag ute efter att sko dom med hakka 7 däck. Nöjd med fälgarna annars?
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Ok jag tar tillbaka det med et-måtten. hittade att man kan få dom i olika!
Är det fortfarande så att Michelin XIN2 är det mjukaste vinterdäcket?
Vore trevligt om man slapp att DSC lampan blinkar konstant när man drar iväg..
Ho
181
Hofeistos
Dacia Duster -14
Nokian har släppt ett nytt däck Länk som jag är väldigt nyfiken på. Däcket är optimerad för motorstarka bilar. Har någon sett några tester.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Själv känner jag att jag inte vågar sätta på något annat än dubbdäck. Det räcker ju eg. att man kör fram till en korsning lite för snabbt EN gång och det är blankis där för att olyckan ska vara framme.
Det där nya däcket är ett europadäck, inget för svenska förhållanden antar jag. Jag tänker köra mina friktionsdäck till 5mm, sen byter jag till hakka 7 då jag inte planerar några europaresor på vintern mera...
12
27
120dM
120d M-sport -10
Jag har Nokian WR2 på min 120d, och jag blev glatt överraskad av att det fungerade bra. Även på fjällenresor så går 1:an stabilt och bra med dem, och jag har aldrig kört fast. Men det är såklart inte lika bra grepp på is som med dubb, men det vet ju alla redan:)
Hade dock Nokian RSI på min 330 förut, vilket är ett sk. nordiskt odubbat däck, och det var alldeles för svampigt vilket kändes osäkert när det var barmark/vått, vilket det rätt ofta är i Sthlm...
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Måste köpa däck och undrar om någon testat Nokian Haka eller R med RFT? Eller ska man köra Nokian Hakka elle R utan RFT?
RFT däck är stummare i sidan som gör att de inte följer ojämnheter lika bra som icke-rft däck. Det har funnits lite däcktester som visar att de greppar lite mindre, dock inga katastrofala skillnader. Å andra siden ger ett rft däck en trygghet vid punka, det kan vara nog så trevligt att kunna fortsätta köra i en snöstorm...
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Just det ja, jag måste fixa något punkaspray till mina kommande icke RFT-däck. Undra om det fungerar bra med sådan billig punkaspray på macken. Jag vet att gasen där är farlig men om man informerar dom som byter/lagar däcket så bör det väl vara ok? Eller ska man satsa på BMW orginal kit för över 1000 kr?
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Agathorn; Läste i senaste Automotorsport att det var ungefär samma stoppsträcka för Nokians däck med och utan dubb både på is och snö. Nu hade de blandat ihop namnen på däcken så jag vet inte säkert vilket de menade men testresulataten var oavsett hyfsat identiska.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag beställde i alla fall Hakka 7 dubbdäck icke RFT då jag, i alla fall i tidigare recensioner, sett en klar fördel för dubbdäcken när det är riktigt halt.
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Ja ok, verkar ju vara bäst.. Men det här med RFT... Ska man skita i det alltså?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.