AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
20.985

Vinterdäck till 135ia

Sida 2 av 8
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Grattis!:)
Ho
181
Hofeistos
Dacia Duster -14
Grattis, du blir inte besviken. Det kan jag lova.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Nix! Nu börjar inhandlandet av nyckelläderfickor (ingick inte vid köpet, trodde det var standard?), vinterfälgar och vinterdäck, vinterfotmattor i plast och så ditecbehandling innan vintern börjar. Samt ev. fixa stenskotten jag fick igår av nylagda asfalten *morrrr*.
Men vilken biiiil! Man har ju fortfarande svårt att fatta det!
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Grattis! Då kan du ju börja planera för hur du ska trimma bilen till våren.... :)
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag pratade med stertman i förrgår och har också haft lite kommunikation med v-tech men inte bestämt något ännu! Men ja, ett "steg 1 trim" utan att behöva byta någon komponent i bilen lockar! Bara det är stabilt och tryggt!
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Det åter som ett klokt val. Om du fortfarande är sugen på mer så kan du se här hur min gamla 135:a gick: Länk

För övrigt är det min gamla 135:a på filmen som Stertman har som demobil nu.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Ser ju bra ut det där! Men det kan ju inte vara ett "steg 1" direkt? Vad är bytt och vad är det för mappning? Bänkad?
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Nej, det var inte riktigt steg 1... :) Steg 3 med meth: JB3, Intercooler, downpipes, luftfilter, bmw performance-avgas samt coolingmist metanol-insprutning. Aldrig bänkad, tyvärr.

Roligaste bil jag någonsin haft, M5:an är grym på alla sätt, men ettan var underbart busig i sin karaktär. Saknar den!
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
17" RONAL R46 ifrån Länk
Gillar utseendet!

Men när jag söker på passande däck på samma sida så får jag bara upp 225/45 R17 däck. Kan man inte ha 205/50 R17 på den fälgen då mao? Jag får ringa och kolla annars om ingen vet :)
Men å andra sidan passar kanske 225/45 17" till bilen också, lite sämre vinteregenskaper "bara" antar jag.
Ronal R46: bredd 7", ET45.

205/50R17 XL borde passa UTMÄRKT på dessa fälgar!
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Strålande! Jag hade verkligen problem att hitta fälgar som både såg snygga ut, imho, samt passade måttmässigt! Märkligt bara att den hemsidan bara ville ge 225/45 17" däck som förslag till fälgen. Får ringa min lokala däckfirma och snacka lite! Det blir väl Hakka 7 däck. Dyra men förhoppningsvis lönar det sig stabilitets/säkerhetsmässigt!
Some BMWCS medlem får man bra rabatter (up till 40%) på däck hos Euromaster... jag tänkte höra snart iaf ;-)
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
billigalu.se rekommenderar 225/45R17 runtom över 205/50R17 runtom av någon anledning ...
Det kan vara två saker vad jag kan se:
- Deras konfigurator är optimerad för sommardäck då man gärna vill ha lite bredare däck.
- 225/45 är en mycket vanlig dimension (9-5, V70, etc.) så den brukar vara lite billigare samt finns alltid på lager...

Kolla på bythjul.com och/eller tirerack.com vad du får för rekommendationer. Men jag är säker på min sak: på 7" fälg är 205 normal och 225 i bredaste läge fast fortfarande OK.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag såg att buthjul.com har 15% rabatt bara denna veckan på kompletta fälg+däckpaket.

Denna fälgen skulle dock inte passa min 135:a eller? OVM Carbon 7x17 5/120 ET35 B72.5

Med 225/45R17 däck runt om?

Tacksam för snabbt svar, hehe. Erbjudandet gäller ju bara idag också.
Svårt. 7 tum är smala fälgar, så där funkar den låga et:n. Men 225 däck och ET 35 gör att gummit kommer ganska långt ut fram. Gränsfall, tror det passar men så finns en del som tycker det inte ser OK ut när gummit sticker ut hjulhuset lite grann (sett framifrån). Sen blir det ju lite extra stänk på sidan när däcken kommer längre ut (+12mm pga av ET, +5mm pga lite bredare gummi)

Nån annan som har här?
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Okej, det är kanske bättre att köra med 205 däck då. Tack för infon, jag söker vidare :)
Jag såg ändå att dackonline hade bättre priser på däck än bythjul.com hade trots deras rabatt. Jag tänkte mest att det är smidigt att köpa däck och fälg ifrån samma ställe och få det monterat och klart.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Den lokala däckfirman tyckte absolut att jag ska ha Goodyears dubbdäck, jag kom dock inte ihåg modellen tyvärr, icke RFT. Han sa att dom bett Nokia skapa ett dubbdäck åt dom så det skulle i princip vara lika bra som hakka 7.
Jag har försökt hitta lite tester på nätet men jag har inte hittat något Goodyear-däck som kommit bra i vintertester, med dubb. Om det inte är nytt för i år men då å andra sidan så är det väl knappast testat ännu i några större sammanhang.

Jag ställer mig tveksam till att dom har ett däck som är lika bra som hakka 7. Men visst, handlaren tar väl cirka 700-800 kr mer per däck för hakka 7. Men mitt och sambons liv kan ju vara värt en slant ;)
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Bridgestone menade jag, inte Goodyear!
Im
12
ImolaM5
135i Coupé -08
525i sedan -00
530i touring -01
Jag har 205/50R17 fram och 225/45R17 bak med Kumho dubbfria.
Funkar väl ok men är det vinterbil man är ute efter så är inte 135 förstahandsvalet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.