AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
21.642

Carfax avslöjar fulmerca

Sida 1 av 4
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Satt hemma och okynnessurfade litet på Blocket, varvid denna Länk bil dök upp. Lågt miltal, och ser fin ut på bilderna. Kanske ett klipp för en god vän som jag reste med i somras och som insett att livet levs bäst bakom ratten i en AMG. Men varför E 63 optik? Här kunde det ligga en hund begraven.

Registerutdraget från Transportstyrelsen gav vid handen att bilen är direktimporterad 2005 och haft nio ägare i Sverige. Tänkte att det kunde vara kul att testa Carfax, som jag tidigare bara hört talas om. Sagt och gjort, knappade in regnumret på carfax.se som svarar med att bilen har historia från USA. Aha, tänkte jag, här kan den begravda hunden ligga.

För 49 bopp får man registerutdrag från Carfax. I det här fallet med 20 händelser, varav de flesta är besiktningar och ägarbyten i Sverige. Men så kommer den intressanta läsningen:

Bilen registreras 12 juni 2003 på en privatperson i Visalia, CA. Den 6 oktober byts bilen in och bjuds ut till försäljning hos en aukt, MB-handlare.

Den 5 november 2003 får bilen ny ägare i Albuquerque, NM. 26 januari 2004 servas bilen, som då gått knappt 1700 mil.

Den 18 feb 2004 rapporteras fordonet skadat "TOTAL LOSS VEHICLE" och den
den 4 april registreras fordonet i ett annat EU-land. Ska vi gissa på Estland?

Den 15 juni 2005 utfärdas SALVAGE CERTIFICATE, vilket enligt Carfax sker då försäkringsbolaget uppskattar att reparationskostnaden överstiger 75% av bilens värde, Med tanke på att det rör sig om en knappt ett år gammal lyxbil får man utgå från att Mercan varit med om en rejäl smäll.

Slutligen dyker bilen upp i Sverige som privatimport från annat EU-land den 20 december 2005, för att regbesiktigas dagen efter. Sedan dess har den som sagt haft nio ägare här. Hur många av dem känner till bilens förflutna?

AMG är tyska och betyder "roligare än så här har man inte med kläderna på"
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För US-import är Carfax ett strålande sätt att kolla upp en historik.

Jag tycker faktiskt att det är lite ironiskt att det skeppas över så mycket krockbilar från USA med tanke på hur enkelt det är att kolla upp dem. Gör man motsvarande manöver från Tyskland eller Italien får man inte fram någonting via Carfax. Å andra sidan är det knappast lika lönsamt pga prisbilden är mera homogen inom EU än vad den är US vs EU.

-------
//Lövet
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kan det inte vara så att Carfax är relativt nytt för de flesta köpare? Är bilen konverterad på ett bra sätt (man förstår varför bilen fått 63-optik helt plötsligt) där man tagit bort det uppenbara som MPH-mätare och gula blinkers, importerar via ex Tyskland och säljaren sedan påstår att det är en tysklandsimport så är det många som köper det rakt av.

Jag har själv sålt importbilar där köparen, trots att alla papper redan fanns ordade av mig i en pärm, inte ens bläddrat i den. Man har provkört, tittat på bilen och köpt den. Många köpare verkar inte ens bry sig om att kolla transportstyrelsen eller liknande om allt verkar grönt.

Så att den här typen av scams pågår, och uppenbarligen fungerar, för någon av de 9 ägarna (förmodligen flera) har med stor sannolikhet blivit lurade...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Men E63-optiken fanns väl inte tillgänlig 2005 när bilen krocklagades?

___
//Ulf
Ulf: Jag reagerade också på det, kom inte E63 senare? Men oavsett så är det intressant att se hur bra Carfax funkar på bilar med en historik i US.
Verkar som att faceliften gjorts senare, där skall det ju finnas kvitto. Trist att XNA892 är ännu ett gammalt lik.
Verdi
För mig är 9 ägare på 6 år varning nog...

Men rent teoretiskt, om bilen är ok och allt fungerar som det ska så spelar det väl inte så stor roll att den varit krockad?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den här logiken att många ägare skulle avslöja något om en bils skick känns ganska förlegad tycker jag. Först måste man ju ta reda på vilken typ av ägare det är. Min nuvarande bil har haft 2 olika förare men 5 ägare - på vad sätt skulle 5an säga något om skicket?

-------
//Lövet
Verdi
Ok, men 9 ägare på 5 år är ändå rätt mycket. Visst, det kan vara att folk har velat ha den som sommarnöje men inte haft råd att ha den långsiktigt osv men ändå. Jag drar öronen åt mig.
Man får ju kolla VILKA ägare som haft den. Leasingbolag? Företag? Bilhandlare? Jag var ägare nummer 5 på min förra BMW men historiken var:

- BMW Uppsala
- Leasingbolag med ägare X
- Ägare X köpte ut den från leasingbolaget
- BMW Uppsala
- Jag

Dock torde kanske bilen i tråden inte vara leasad i Sverige.
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Länk

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
Någon som kontaktat företaget?
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Såg denna bil på Brostugan och flertalet nattliga race förra året och året innan!

En kille med sin pappa som ofta var nere på onsdagarna. Var säkert inte ett ont anande att bilen hade varit skrot och ihopbyggd i estland..!

BMW CS #07491
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Lite nyfiken på hur mycket ni tycker att bilen ska kosta..eg. =)

Fingerspitzgefühl.
Den borde skrotas omgående!!! Vem vet hur deformationszoner och airbagar fungerar! Helt jävla galet att någon är så dum att han kör omkring i en sådan bil!
Hej

Intressant läsning.

Jag jobbar på företaget som har bilen till försäljning.
Först så vill jag tacka den personen som skickade länken hit till forumet på autopower så jag fick möjlighet att läsa detta, Det uppskattas!

Då vi ej vill jobba med bilar som har denna typ utav historik så ringde jag genast upp kunden och bad honom hämta tillbaka bilen samt att jag tagit bort vår annons.

Tack för att ni kontaktade oss på Svenska Motorkompaniet.
Mvh Johan
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Johan,

utmärkt att ni inte vill sälja bilen! Glad att lite slösurfning på semestern kunde bidra det. Bara att hoppas att inte någon annan blir lurad.

Om "SMK" fortsatt har kontakt med kunden så kan dom ju upplysa om att bilar av den typen nogsamt följs av många läsare så att ingen annan ska behöva bli lurad. En eventuell ny ägare som får information om denna tråd får ju i så fall veta att nuvarande ägare har full kännedom om bilens historia.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Nu är bilen ute på Blocket som "Sveriges finaste". MB-nörden noterar att E 63-optiken inte gäller bakluckan som har E 55:ans kromlist, den är större efter MOPF.

Länk

Bo
14
Bobbansgarage
BMW 318 cabriolet "Design edition" -92
Vilken annons!

"All dokumentation finns. All service gjord på
Bernats Bil Länna"
Kanske läge att fråga efter carfax?=)

"Inga skador i bilen varken i klädseln
eller i panerlerna."

"Den är vårdad av ytterst pedant person.
Nyskick bör upplevas!"
Är väl inte helt otänkbart att nya ägaren får lite info när ett eventuellt ägarbyte har ägt rum...!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.